Avdelningen kulbanor.
Jag har nu översiktligt åter läst den tekniska rapporten och då särskilt avsnittet om kulbanor genom kläder där polisen vidtog ett antal tester. Jag noterar några saker som jag inte hade koll på förut:
1) Det kan ha varit så att anledningen till att OP vred överkroppen åt höger precis innan skottet avlossades kan vara att han hörde det metalliska knäppande ljudet då GM spände hanen på revolvern. En ren instinkt. GM:s hand med revolvern befann sig svagt till höger om OP:s "mittlinje".
2) På motsvarande sätt kan LP ha inlett/tagit ett steg åt höger, även det för att hon instinktivt reagerar på det metalliska knäppljudet.
Instinkten hos människor är alltid att röra sig bort från det okända/farliga.
Vi talar nu om MYCKET korta tidsrymder på knappt 1 sekund eller något kortare tid än 1 sekund.
Om LP rörde sig åt höger hamnade hon i en position som enklare kan förklara varför skottet tangerade hennes rygg och inte gick rakt igenom ryggen.
Att hon skulle ha hunnit vrida sig åt andra hållet - vänster - på den korta tiden för att så att säga "kasta sig ned och skydda sin man" bedöms inte som realistiskt i den tekniska rapporten. Det gick helt enkelt för fort.
Hon - och alla människor - har en reaktionstid som alltid finns. När man kör bil och upptäcker en fara tar det en viss tid innan man trampar på bromsen = reaktionstid. Det är ju den tiden som alltid mäts i samband med starten på ett 100-meterslopp. Om reaktionstiden är för kort har löparen tjuvstartat.
Enkelt uttryckt kan man säga att LP hann uppfatta revolverljudet men hon hann inte utföra någon medveten handling. Rörelsen åt höger var omedveten. Den var instinktiv.
Och nu över till mysteriet med in- och utgångshålet på LP:s kappa:
Tillvaron är inte bara enkel. Den är svår också.
Det visar sig vara så att även om en kula avlossas ovanifrån och nedåt så kan utgångshålet ändå hamna högre än ingångshålet. Hur konstigt det än kan låta.
Den räta linje som exempelvis jag utgått ifrån stämmer inte. Skottet mot LP behöver alltså inte ha avlossats från höften som jag trodde utan det kan fortfarande ha avlossats från högre höjd.
Orsaken - om jag nu förstått texten rätt - är två saker:
A) En kula som med spetsen träffar ett motstånd, exempelvis en mockakappa, "driver" inledningsvis kappan framför sig innan den penetrerar kappan. Kappan blir ett motstånd som påverkar kulbanan.
B) Det andra, och mest viktiga tror jag, är att en kula av den typ som användes vid Palmemordet, uppträder lite annorlunda än andra kulor. Det beror på att kulans bas är klart tyngre än kulans nos.
När kulan väl passerat kapptyget och rör sig längs med LP:s rygg så "tumlar" kulan i meningen att den tyngre basen sänker sig så att kulan "vänder i luften" ett par-tre gånger. Det påverkar kulbanan så att ett nedåtgående skott till sist kan gå ut genom kappan ovanför ingångshålet.
Skottet mot LP behöver alltså inte, som jag trodde, ha varit ett vådaskott från höften utan att skott avlossat från samma höjd som skottet mot OP.
Det som fortfarande är lite underligt och som jag ännu inte fått någon riktig förklaring på är varför kulan som passerade genom OP:s kropp inte gav samma resultat vad gäller höjden på in- och utgångshålet.
Om jag spekulerar så kan det ha varit så att den nedåtgående vinkeln i OP-skottet var så pass mycket mer "brant" än vinkeln i LP-skottet som då kan ha avlossats i en mer rät vinkel.
Med hopp om att ha varit begriplig. Och med tack till SGDF och Mac som fick mig att studera den tekniska rapporten mer ingående.