2020-02-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Är de inte så gott som nedlagda redan? Typ bara två andra editioner av Expressen med annan logga på? Ekonomiskt borde det inte vara ett genidrag att lägga ner dem eftersom de torde vara rätt billiga att producera, men fortfarande av tradition säljer en del lokalt där Expressen inte når.

Jag har länge varit förvånad över att GT inte har lagts ner. Upplagan torde vara klart under 10 000 ex per dag, och även om redaktionen är hårdslimmad kan denna edition av Expressen knappast generera annat än röda siffror. Den som lever får se.
Citera
2020-02-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
DI erbjuder provperiod för 49 kr - skickar faktura på 3360 kr
https://www.flashback.org/t3121648
Ingen kan ha missat hur otroligt dåligt det går för gammelmedia och när de gamla knepen inte fungerar så får man ta till nya vilket kommentarerna under deras kampanj vittnar om:
Varning! Prövotiden övergår i TOLV MÅNADER om man inte avslutar i tid, 7 dagar innan prövotidens slut och kostar då 3360kr totalt! Det går inte avsluta prenumererationen på ett helt år efter det!

Jag blev lurad! 😡

Ja, vilka jvla maffiametoder de tydligen måste ägna sig åt för att få prenumeranter nuförtiden. Är därför jag aldrig ens överväger någon av morgontidningarnas "förmånliga" erbjudanden numera. Sist jag nappade på ett billigt erbjudande, för flera år sedan, så var det en enkel sak att beställa med ett par klick via nätet. Men uppsägningen var ett helvete. Man skulle typ faxa in uppsägningen eller sitta i telefonkö i en timme. När man väl kommer fram så blir man utfrågad av en näsvis lirare som ifrågasätter varför man vill säga upp prenumerationen.

De borde lära av Netflix m.fl. streamingtjänster. Bara att avsluta med ett klick och ingen uppsägningstid att tala om. Det måste väl ändå påverka villigheten för kunderna att påbörja ett abonnemang? Åtminstone jag blir betydligt mer positivt inställd till Netflix än DN bara pga enkelheten och smidigheten om jag vill avsluta skiten.
Citera
2020-02-21, 21:08
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/tv4-saljer-inte-ut-reklamlagret/

Citat:
TV4 säljer inte slut på sitt lager, enligt uppgifter till Dagens Media. Samtidigt höjer kanalen reklampriserna.
Citera
2020-02-21, 21:25
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/tv4-saljer-inte-ut-reklamlagret/
Låst artikel, men första stycket går att kopiera:

”Enligt källor till Dagens Media har TV4 haft reklamlager kvar i offprime varje månad under 2019, samt under januari och februari i år.”
Citera
2020-02-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

”Enligt källor till Dagens Media har TV4 haft reklamlager kvar i offprime varje månad under 2019, samt under januari och februari i år.”

Japp, nu börjar det gå utför för de traditionella tv-kanalerna på riktigt.

Bara att se på tittarsiffrorna för tex TV3 och Kanal 5, där ytterst få program numera kommer över ens 80 000 tittare. 11-åringar på Youtube har fler tittare.
Citera
2020-02-22, 14:38
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalistens proffsgråterska Helena Giertta har en ny krönika ute. Inte så mycket gnäll som det brukar vara, istället tycker jag mig förnimma en nästan hoppfull ton i texten.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena Giertta
Efter budgivningsracet förra året har Bonnier och Schibsted via Polaris, kompletterat sina rikstidningar med en mängd lokaltidningar. Bonnier/Amedia med Mittmediakoncernen och Schibsted/Polaris med hela Stampengruppen.

Det finns en strategi som båda de svenska mediejättarna jobbar mot. Koncernen fungerar som ett moderskepp och tillhandahåller teknik, HR, sälj och annat övergripande. De lokala tidningarna arbetar med det lokala innehållet och dockar in på moderskeppet när det behövs. Koncernledningarna tror att den kvalitativa lokala journalistiken kommer att kunna bli lönsam.

Bonnier skyndar långsamt för att bygga in en Bonnierkultur i alla sina tidningar. Det bryr sig inte Schibsted och Polaris om. I stället fokuserar man där hårt på att höja priserna för användarna och att fortsätta sälja annonser.

De som ser in i framtiden betonar papperstidningens fortsatta betydelse. Så länge de som läser den är villiga att betala så drar den in tillräckligt med pengar. Det gläder förstås en vanemänniska som fortfarande gärna läser papperstidningen till frukosten, och digitalt under dagen.

Samtidigt som koncernerna skyndar långsamt, finns kravet på lönsamhet omedelbart. Det leder förmodligen till besparingar. Framtidens redaktioner kommer att bemannas med färre journalister, men kan inte bli för små, då försvinner kapaciteten att göra god journalistik. Knäckfrågan är hur man ska få de digitala läsarna beredda att betala (mer) för innehållet.

Ibland önskar jag att SVT kunde tänka lite mer kommersiellt. Kanske som TV4 eller pressen: Visst, de digitala konsumenterna blir fler, men fortfarande tjänar vi mest på den ursprungliga affärsmodellen, så låt oss jobba med den också ett tag.

SVT Nyheter satsar så hårt på det digitala att de glömmer att huvuduppdraget är att nå alla. Vilket även innefattar de som tittar på broadcast. Vi behöver se hela Sverige även i rikssändningar.

https://www.journalisten.se/ledare/moderskeppet-som-raddning
Citera
2020-02-22, 14:57
Medlem
Ratads avatar
"Framtidens redaktioner kommer att bemannas med färre journalister, men kan inte bli för små, då försvinner kapaciteten att göra god journalistik."

De är redan för små för de områden "Moderskeppen" tänkt att de ska täcka. Det finns inga lokaltidningar bortsett från de helt digitala små utgivarna. De är regionala tidningar med uppförstorade bilder och TT-nyheter i spalterna för att fylla ut de tunna lokaluppslagen.

Jag är förvånad att de stora drakarna inte varit mer intresserade av att köpa upp dem. Kanske går de så pass mycket bättre så ägarna inte är intresserade av att uppgå i en döende drake? Kanske drakarna hyser agg mot att många av dessa drivs av avhoppare som tröttnade på självgoda gubbar och kärringar till redaktionschefer och ägare som inte kunde förstå att många bara ville ha en digital nyhetsförmedling och inte deras 3000-kronors årsprenumerationer?
Citera
2020-02-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Och då höjer man priserna? Känns lite desperat.
Citera
2020-02-22, 22:46
Medlem
Grodfrityrs avatar
År - Antal anställda, TV4
2009 - 617
2010 - 575
2011 - 566
2012 - 330
2013 - 410
2014 - 451
2015 - 475
2016 - 366
2017 - 204
2018 - 179

https://www.allabolag.se/5562427152/bokslut

Utvecklingen verkar gå mot att TV4 gör allt mindre egenproducerat material.
Citera
2020-02-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
DI erbjuder provperiod för 49 kr - skickar faktura på 3360 kr
https://www.flashback.org/t3121648
Ingen kan ha missat hur otroligt dåligt det går för gammelmedia och när de gamla knepen inte fungerar så får man ta till nya vilket kommentarerna under deras kampanj vittnar om:
Varning! Prövotiden övergår i TOLV MÅNADER om man inte avslutar i tid, 7 dagar innan prövotidens slut och kostar då 3360kr totalt! Det går inte avsluta prenumererationen på ett helt år efter det!

Jag blev lurad! 😡

Det kan man verkligen kalla fulspel det. Och nej, DI är inte ensamma om tricks av det här slaget.
Citera
2020-02-23, 09:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
År - Antal anställda, TV4
2009 - 617
2010 - 575
2011 - 566
2012 - 330
2013 - 410
2014 - 451
2015 - 475
2016 - 366
2017 - 204
2018 - 179

https://www.allabolag.se/5562427152/bokslut

Utvecklingen verkar gå mot att TV4 gör allt mindre egenproducerat material.

En minskning av personalstyrkan med mer än 2/3 på mindre än tio år.

Man undrar vad 2019 och 2020 kommer att visa för siffror.
Citera
2020-02-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Journalistens proffsgråterska Helena Giertta har en ny krönika ute. Inte så mycket gnäll som det brukar vara, istället tycker jag mig förnimma en nästan hoppfull ton i texten.

https://www.journalisten.se/ledare/moderskeppet-som-raddning

Helena Gierttas texter är alltid extra kul att läsa - för hon har haft (och har) så jävla fel i sina "analyser". Faktiskt skrämmande hur en människa kan ha så fel år, efter år, efter år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in