2020-02-19, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
"Räckvidd" är ett underbart begrepp. KORVFESTOs siffror är som en normal korv, man vill inte riktigt veta vad som ingår i dem, men för de som konsumerar är det gott.

Ja.

Att varje tryckt exemplar av DN och Aftonbladet läses av i snitt 7 personer är skrattretande. Kan dock inte finnas många annonsörer som går på dessa fejksiffror längre.

Att annonsera i Facebook och Youtube ger en oerhörd transparens över hur annonseringen slår. Exakta antalet visningar, exakta antalet sekunder osv. Gammelmedia har inget att komma med.
Citera
2020-02-19, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det framgångsrika Tesla lägger inte ner många dollar på annonser. GM lägger ner 3 miljarder dollar! - Teslas bilmodell "Cybertruck" fick 250 000 förhandbeställningar innan de ens börjat tillverka den. Vad gör Tesla då. Jo de låter alla som vill använda deras logga göra det och göra vad de vill. Tom trycka t-shits. Om DU skulle starta en youtube-kanal "Jag älskar Ford" och vara en entustiastisk Ford-älskare så skulle du likt förbannat få Fords jurister efter dig. - Tesla skiter i allt sånt. Istället delar Tesla ut bilar till de 10 bästa Youtubarna som gör videos om Tesla. Överaskning (typ) Tesla är ett oerhört transparent företag med ganska få hemligheter, mikroskopiskt reklamkonto - men många överraskningar och presenter. - Givetvis kommer andra företag att anamma Teslas affärs-modell och slopa deras reklamkonton och börja belöna folk i "sociala medier" om de skapat något bra. Det fungerar astronomiskt bra för Tesla. Hela reklambranchen är alltså i kris. Reklamkonton kommer att strypas. - Det är alltså inte bara annonser "som byter plats". Reklambranchen styrs av egocentriska karrärister som allt mer tappar kontakten med verkligheten. Vi såg SAS tex. - Det hade varit bättre om SAS delat ut 100 gratisresor till de som gjort den bästa "youtubevideon" (typ) om SAS och eller deras resmål/resor/semsterar. Inte till "infulensers" - utan vanligt folk. Dessa hade då med stor sannolikhet gjort en ny youtibevideo om den nya resan. Inte utlösa nån tävling. Överraska istället.

Trump behövde inte media
Tesla behöver inte media
Reklambranschen är inte i kris. Det är många bolag som är inne på den digitala vågen och säljer tjänster till bolag som vill synas via google/amazon/youtube/etc.

De delar som är i kris är de som konsekvent propagerat för regimen och dess vänsterliberala globalistiska smörja.

Jag tror att ifall någon skulle börja sälja en tidning utan trycksvärta som kunde användas att tända bastun/vedspisen/grillen med så skulle många välja den istället för aftonsmörjan o.dyl.
Citera
2020-02-19, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja.
Att varje tryckt exemplar av DN och Aftonbladet läses av i snitt 7 personer är skrattretande. Kan dock inte finnas många annonsörer som går på dessa fejksiffror längre.
Att annonsera i Facebook och Youtube ger en oerhörd transparens över hur annonseringen slår. Exakta antalet visningar, exakta antalet sekunder osv. Gammelmedia har inget att komma med.

Deras "räckvidd" kan man nog dela på 3.
Citera
2020-02-20, 01:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Deras "räckvidd" kan man nog dela på 3.

Ja 2-2,5 låter klart mer rimligt. Men jag undrar om det ens är så många med tanke på att de flesta av prenumeranterna är pensionärer och dessa oftast är ensamstående och en minoritet är gifta par. Extremt sällan sju st, och definitivt inte i genomsnitt sju personer.

De tidningar som ligger i en hotellreception, en tandläkarmottagning, ett bibliotek och liknande är de enda som åtminstone teoretiskt kan ha fler än två läsare i genomsnitt. Så för att genomsnittet skall bli sju läsare per tidning krävs att dessa läses av extremt många, sådär 10-20 pers i genomsnitt.
Citera
2020-02-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Reklambranschen är inte i kris. Det är många bolag som är inne på den digitala vågen och säljer tjänster till bolag som vill synas via google/amazon/youtube/etc.

Här förklarar Elon Musk varför han inte lägger en enda dollar på marknadsföring. Han satsar pengarna/energin på att göra produkten bättre istället. Reklam bara "låtsas" att det är bättre väg att gå för konsumenten. - Alla resurser skall satsas på att förbättra produkten. Inte att "lura folk att köpa" "skapa livsstil"- Reklam är helt irrationellt i Elon Musks tankar. - Lyssna själva.- 2 minuter.- Reklambranchen är i kris och med den annonser.

https://youtu.be/zX7I_Rw8Q0I?t=132
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-02-20 kl. 02:10.
Citera
2020-02-20, 02:06
Medlem
Citat:
Här förklarar Elon Musk varför han inte lägger en dollar på marknadsföring. Han satsar pengarna/energin på att göra produkten bättre istället. Reklam bara "låtsas" att det är bättre/fel/frän väg att gå. Reklam är irrationellt i Elon Musks tankar. - Lyssna själva.- 2 minuter.- Reklambranchen är i kris.
https://youtu.be/zX7I_Rw8Q0I?t=132
Klok kille, men det är fortfarande bara ett bolag av ganska många. Alla har inte den spinnen. Nog måste du förstå vad jag menar?
Citera
2020-02-20, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Klok kille, men det är fortfarande bara ett bolag av ganska många. Alla har inte den spinnen. Nog måste du förstå vad jag menar?

Nej. Antingen vill man göra världens bästa produkt och då lägger man alla resurser på det. Eller så blåser man folk. Den tid och de resurser som läggs på reklam bör läggas på att förbättra produkterna istället. - För mig är det en självklarhet. Reklam är en "lögn" och "hjärntvätt" och den som sprider reklamen ödslar tid och resurser på det istället för verksamheten. Skotillverkaren Dr Martens tror jag vägrar göra reklam med så Tesla var inte först. Med alla Youtubare och sociala medier idag är reklam och hysteriska jurister bara en kontraproduktiv religion. Reklamfirmorna STJÄL dina pengar och din energi. Elon Musk har genomskådat reklambranchen och det blir en trend.

Musk har säkert en IQ på 150. Han resonerar tex så här om biltillverkning. Bara att flytta en enda molekyl från A till B tar resurser/pengar/energi/tid. - Därför skall han bygga sin nästa Gigafactory i Nevada nära Lithiumgruvorna och han funderar själv på att börja med mining. Samtidigt lägger GM ner 3 miljarder dollar på reklam. - Vem vinner tror du?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-02-20 kl. 02:47.
Citera
2020-02-20, 02:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja 2-2,5 låter klart mer rimligt. Men jag undrar om det ens är så många med tanke på att de flesta av prenumeranterna är pensionärer och dessa oftast är ensamstående och en minoritet är gifta par. Extremt sällan sju st, och definitivt inte i genomsnitt sju personer.

De tidningar som ligger i en hotellreception, en tandläkarmottagning, ett bibliotek och liknande är de enda som åtminstone teoretiskt kan ha fler än två läsare i genomsnitt. Så för att genomsnittet skall bli sju läsare per tidning krävs att dessa läses av extremt många, sådär 10-20 pers i genomsnitt.

När jag ser DN på någon offentlig plats är den oftast oläst, alla bilagor och allt på plats och ingen har bläddrat i den, så även om det rent teoretiskt kan vara många som läser dessa tidningar så kan det i praktiken vara 0 personer också. Folk läser på sina mobiler även när det ligger tidningar tillgängliga. Olika veckotidningar verkar mer populära.
Citera
2020-02-20, 03:13
Medlem
Citat:
Nej. Antingen vill man göra världens bästa produkt och då lägger man alla resurser på det. Eller så blåser man folk. Den tid och de resurser som läggs på reklam bör läggas på att förbättra produkterna istället. - För mig är det en självklarhet. Reklam är en "lögn" och "hjärntvätt" och den som sprider reklamen ödslar tid och resurser på det istället för verksamheten. Skotillverkaren Dr Martens tror jag vägrar göra reklam med så Tesla var inte först. Med alla Youtubare och sociala medier idag är reklam och hysteriska jurister bara en kontraproduktiv religion. Reklamfirmorna STJÄL dina pengar och din energi. Elon Musk har genomskådat reklambranchen och det blir en trend.

Musk har säkert en IQ på 150. Han resonerar tex så här om biltillverkning. Bara att flytta en enda molekyl från A till B tar resurser/pengar/energi/tid. - Därför skall han bygga sin nästa Gigafactory i Nevada nära Lithiumgruvorna och han funderar själv på att börja med mining. Samtidigt lägger GM ner 3 miljarder dollar på reklam. - Vem vinner tror du?
Vi talar om olika saker. Ditt påstående om att GM lägger 3 miljarder på reklam motbevisar din tes om att reklam är på väg ut. Reklam flyttar bara på sig och byter skepnad, huruvida "vem som vinner" vet jag inte, men jag har en del bekanta som tjänar grova stålar på att introducera google/Amazon som reklammöjligheter för enskilda företag som tidigare gav sin reklambudget till gammelmedia. De övriga påståenden du kommer med är så vitt jag ser inte felaktiga mer än att tesla lägger en del pengar på storslagna pressreleaser/showroom-offs vilket kan anses vara reklam. Slutligen är han Musk runt väldigt i media, Joe rogan etc. så det är en del alternativkostnad han trots allt lägger ner på sitt eget varumärke som är tätt förbundet med hans produkter.
Citera
2020-02-20, 08:37
Medlem
systems avatar
Citat:

Tesla har enhel del exponering på diverse bilmässor, snygga bilder på sin hemsida etc. Dr Marten har lagt en hel del på hur sina produkter exponeras i egna butiker. Vad är dessa två exempel om inte reklam? Det du pratar om är annonsering - inte reklam.

(FB) Kommer reklam att försvinna i framtiden?

Sidospåret om reklambranschen är utdöende eller ej är måhända offtopic, men vi måste skilja mellan annonsering och reklam så att vi är på samma spår i denna diskussion.
Citera
2020-02-20, 09:22
Medlem
DI erbjuder provperiod för 49 kr - skickar faktura på 3360 kr
https://www.flashback.org/t3121648
Ingen kan ha missat hur otroligt dåligt det går för gammelmedia och när de gamla knepen inte fungerar så får man ta till nya vilket kommentarerna under deras kampanj vittnar om:
Varning! Prövotiden övergår i TOLV MÅNADER om man inte avslutar i tid, 7 dagar innan prövotidens slut och kostar då 3360kr totalt! Det går inte avsluta prenumererationen på ett helt år efter det!

Jag blev lurad! 😡
Citera
2020-02-20, 09:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
DI erbjuder provperiod för 49 kr - skickar faktura på 3360 kr
Jag ser inte vad som är anmärkningsvärt?

Det är väl precis så här alla tidningars prenumerationserbjudanden ser och alltid sett ut?

(Och numera även ”prenumerationserbjudanden” via och i appar för all del.)

Sluta köp, bara. Eller sätt åtminstone ett alarm/gör en notis i kalendern vid start.

Typ; 12 juni, 2020: Avbryt provperiod på Disney+
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-02-20 kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in