2017-04-03, 02:04
Medlem
Jonassons avatar
Blev överraskad över att Nyheter24.se hoppar av KIA-index: http://www.kiaindex.se/2017/03/29/trafikkommentar-v-12-3/

Men kanske inte så konstigt, när jag tittade sist var det väldigt rörigt att läsa ut vad som faktiskt var trafik till själva nyhetssidan och vad som var trafik till andra sidor (Blogg.se, Fragbite, osv) bolaget äger. Så de försökte väl blåsa upp dåliga siffror.
Citera
2017-04-03, 10:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
svt agenda; Glädjereportage om hur Gefle dagblad fått 2000 nya digitala prenumeranter sedan i höstas. Men som van läsare av falska nyheter undrar jag direkt hur många av dessa som är gamla prenumeranter som gått över till digitalt. Den informationen utelämnas.
Direkt efter geflereportaget följer mycket riktigt en intervju med en forskare som påpekar att dessa satsningar hjälper inte. Det är bara gamla printläsare som byter format.
Citera
2017-04-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
svt agenda; Glädjereportage om hur Gefle dagblad fått 2000 nya digitala prenumeranter sedan i höstas. Men som van läsare av falska nyheter undrar jag direkt hur många av dessa som är gamla prenumeranter som gått över till digitalt. Den informationen utelämnas.
Direkt efter geflereportaget följer mycket riktigt en intervju med en forskare som påpekar att dessa satsningar hjälper inte. Det är bara gamla printläsare som byter format.
Det räcker inte på långa vägar för att kompensera tappet av printläsare. En del av de som säger upp pappersprenumerationen går över till digitalt. Sedan går det något år och dessa lämnar sedan helt...
Citera
2017-04-03, 17:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/otroligt-viktigt-att-vi-kan-ta-betalt-digitalt
Hur många under 30 vill betala för att läsa Mittmedias alster eller DN på nätet, inte många.
Citera
2017-04-03, 19:17
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många under 30 vill betala för att läsa Mittmedias alster eller DN på nätet, inte många.
Eherm, och hur många över tretti menar du vill betala? Jag menar att många över tretti är både klokare och mer ekonomiskt sinnade än de under tretti. I dag.

Jag brukar fråga yngre hur många böcker de läst, om de läser böcker, och i så fall hur ofta. Grundläggande kunskap, historisk kunskap och källkritik står vi äldre för. Faktiskt.

Sedan drar jag fram en "Berglin". Och det tystnar
Citera
2017-04-03, 19:59
Medlem
Roligt från "ny-media" idag om SVT:

http://avpixlat.info/2017/04/03/chef-pa-svt-blev-mystiskt-av-med-alla-sina-telefoner/
Citera
2017-04-03, 22:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Eherm, och hur många över tretti menar du vill betala? Jag menar att många över tretti är både klokare och mer ekonomiskt sinnade än de under tretti. I dag.

Jag brukar fråga yngre hur många böcker de läst, om de läser böcker, och i så fall hur ofta. Grundläggande kunskap, historisk kunskap och källkritik står vi äldre för. Faktiskt.

Sedan drar jag fram en "Berglin". Och det tystnar
Så sant, men är du van ha papperstidningen kan du nog testa köra digitalt.
Är du inte van läsa ens papperstidningen tror jag man skiter i det.

På kommunalnivå så tror jag att medborgarjournalistik kan göra skillnad och fungera, om det fanns en lättjobbad plattform. Mängder av lokala eldsjälar skulle skriva om lokala evenemang, sport och bygdehistoria. Även politik torde vara hett, typ nu stängs biblioteket i samhället eller badhuset.
På regionalnivå tror jag inte dagens media har en framtid.
Citera
2017-04-03, 23:03
Medlem
För ett tag sedan pratade jag med tobakisten vid Kungsholmstorg. Jag frågade om han sålde många tidningar, det gjorde han inte. Det var "absolut inte värt besväret". Han berättade vidare att han tjänade en (1) kr. per försålt ex. På frågan varför han sålde dem svarade han lakoniskt, "en tobaksaffär måste ha tidningar och lite godis!"

Kan det stämma, en krona, tjänar isf. ICA lika lite? Då ryker tidningarna snart därifrån iaf.
Citera
2017-04-04, 00:44
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
För ett tag sedan pratade jag med tobakisten vid Kungsholmstorg. Jag frågade om han sålde många tidningar, det gjorde han inte. Det var "absolut inte värt besväret". Han berättade vidare att han tjänade en (1) kr. per försålt ex. På frågan varför han sålde dem svarade han lakoniskt, "en tobaksaffär måste ha tidningar och lite godis!"

Kan det stämma, en krona, tjänar isf. ICA lika lite? Då ryker tidningarna snart därifrån iaf.

Tidningsförsäljarna har 21,5 procent i provision.
(FB) Gammelmedias annalkande död

Han kanske säljer för få tidningar för att få den provisionen.

Leveransvillkor för Aftonbladet.
Citat:
7. Leverans

Förutsättning för leverans av Tidningar är:
att Återförsäljaren per försäljningsställe och -dag under en månad säljer i genomsnitt minst 4 exemplar.
• att försäljningsställets belägenhet inte enligt Utgivarens bedömning medför inte oväsentlig merkostnad eller risk för försening.

Även om ovan nämnda villkor inte är uppfyllda, kan Återförsäljaren få leverans enligt särskild överenskommelse med Aftonbladet om Återförsäljaren betalar den merkostnad som uppkommer, dock förutsatt att övriga leveranser inte riskerar att väsentligt försenas. Utgivaren har rätt att debitera för leverans om inte Återförsäljaren uppnår ovanstående krav. Utgivaren har vidare rätt att debitera Återförsäljare som öppnar efter leverans för kostnaden av en tidningslåda vilken därefter ägs samt förvaltas av återförsäljaren.
(FB) Gammelmedias annalkande död

Expressens avtal är snarlikt utformat.
Citera
2017-04-04, 12:25
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Blev överraskad över att Nyheter24.se hoppar av KIA-index: http://www.kiaindex.se/2017/03/29/trafikkommentar-v-12-3/

Men kanske inte så konstigt, när jag tittade sist var det väldigt rörigt att läsa ut vad som faktiskt var trafik till själva nyhetssidan och vad som var trafik till andra sidor (Blogg.se, Fragbite, osv) bolaget äger. Så de försökte väl blåsa upp dåliga siffror.

Jag har fått intrycket av att en gemensam nämnare för lejonparten av tidningarna som valt att lämna KIA-index och TS (mäter pappersupplagor) är att de befinner sig i nedåtgående trender,
t.ex. Aftonbladet, SvD och Nyheter24.

Google Trends analyserar antalet sökningar på Google, det är inget exakt mått på hur många läsare eller hur mycket de läser på respektive sajt, men det ger i alla fall en liten fingervisning om hur stor respektive sajt är. Google Trends grafer korrelerar vanligtvis förvånansvärt väl med KIA:s grafer.

Google Trends de senaste tre åren. Metro, Nyheter24, Nyheter Idag. Sverige.
https://trends.google.se/trends/explore?date=2014-04-04%202017-04-04&geo=SE&q=%2Fm%2F020gt2,%22Nyheter24%22,%22Nyhet er%20Idag%22

Google Trends de senaste 90 dagarna. Metro, Nyheter24, Nyheter Idag. Sverige.
https://trends.google.se/trends/explore?date=today%203-m&geo=SE&q=%2Fm%2F020gt2,%22Nyheter24%22,%22Nyhete r%20Idag%22

Nyheter Idag har relativt små ekonomiska resurser, ändå har de enligt Google Trends kört om både Nyheter24 och Metro.
Citera
2017-04-04, 13:52
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag har fått intrycket av att en gemensam nämnare för lejonparten av tidningarna som valt att lämna KIA-index och TS (mäter pappersupplagor) är att de befinner sig i nedåtgående trender, t.ex. Aftonbladet, SvD och Nyheter24.

Delar den uppfattningen. Här är (nästan) ett års besöksstatistik för Nyheter24.se (inte Nyheter24-Gruppen) som vi hämtade från KIA-index och postade i tråden i somras. Tyvärr ligger bl.a. deras modesajt med 150k unika besökare per vecka på samma domän så det är troligt att den inkluderas.

http://imgur.com/rqg5Evj

Tragiskt men det verkar som att nästan samtliga större nyhetssajter valt att dölja sin statistik genom att lämna KIA. Den enda stora kvar är GP med 1 200 000 unika webbläsare per vecka. Följt av Metro på omkring 400 000 och NWT/VK/UNT på 300 000. Sedan finns Mediekompaniet och MittMedia som får en hyfsad total genom att baka ihop alla sina småsajter.
Citera
2017-04-04, 15:14
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag tror dock inte att lämnandet av index och fejkbegreppet "räckvidd" är i första hand för att förvilla annonsköparna utan för att dölja för konkurrenterna hur det går.
Kom ihåg att Bonnier lagt ett bud på Aftonbladet. Sammanslagning av Expressen och Aftonbladet kommer. Det är det naturliga steget. Aftonbladet passar dessutom inte längre in i shipsteds affärsmodell. Åtminstånde inte för svenskt vidkommande. Man äger väl fler tidningar i Norge?

Större företag som lägger miljoner på annonser har naturligtvis kompetens inom företagen för att bedöma värdet av olika annonsering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in