Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Ja.
Att varje tryckt exemplar av DN och Aftonbladet läses av i snitt 7 personer är skrattretande. Kan dock inte finnas många annonsörer som går på dessa fejksiffror längre.
Att annonsera i Facebook och Youtube ger en oerhörd transparens över hur annonseringen slår. Exakta antalet visningar, exakta antalet sekunder osv. Gammelmedia har inget att komma med.
Genomsnittlig tidningsköpare som läst sin tidning på tunnelbanan (för alla i Sverige åker ju tunnelbana) och lutar sig mot närmsta medpassagerare: "Ursäkta, har du läst den senaste kvalitetsjournalistiken?"
Närmsta medpassagerare: "Nämen oj, tack så vänligt, men det förväntar jag ju mig i det nya Sverige. Tack för att du ger mig kvalitetstidningen du just köpte!"
Den genomsnittlige tidningsköparen: "Ingen orsak, man gör vad man kan för att bevara jobben för dessa demokratins förkämpar!"
Närmsta medpassagerare: "Absolut, de är bättre än någonsin! Som din ynnest kan jag meddela att jag kommer skicka vidare denna kvalitetstidning till nästa passagerare! Nästa gång är det jag som köper ett exemplar av demokratins förkämpar och sprider ordet vidare!"
Ja, så låter det när Skvallerbladet, Spexpressen och Dagens Drygheter ska presentera sina läsarantal. Om man tror på deras siffror, så finns det i det närmaste ideella organisationer som köper deras tidningar och delar ut dem.
För den genomsnittlige tidningsköparen av slaskblaskorna är inte alls 70+ gammal, läser den efter sina inköp på Coop 07.50 på morgonen och står och lassar full vagn strax före jag ska köpa min microrätt till lunch, varefter den hamnar i tidningskorgen. Ärligt talat, inte ens de köper några tidningar. Vilka i helvete köper dessa tidningar?
Nej då. För deras kvalitetsblaskor sprider sig som en löpeld bland alla progressiva och fantastiskt givmilda svenskar. Jag har två frågor:
1) Vilken planet lever dessa ufon på?
2) Hur tror de att den genomsnittlige svensken ens skulle läsa deras blaskor gratis?
Jag sitter hellre och lyssnar på motorljud än att slå på radion i bilen. Jag stirrar hellre i väggen än att slå på en TV-kanal. Jag förväntar mig få betalt om jag ska öppna en slaskblaska.
Lokaltidningar kan jag läsa lite strött vid lunchen om de är gratis. Annars skulle jag aldrig ge en krona ens till dem. Jag närmar mig 40 år. Jag tror knappast jag är ensam. Om MSM ska överleva behöver de antingen överge sina gamla, stolliga, indoktrinerade ideal och börja kommunicera med människor igen, eller så behöver de ett självbevarelseprogram likt Försvarsmakten.
Jag antar de kommer luta mer mot att de är lika viktiga som Försvarsmakten. "Vi äj demokjatins försvajaje! (enligt er fullständigt förvridna världsbild)". Jävla stolpskott.