2020-02-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag ser inte vad som är anmärkningsvärt?

Det är väl precis så här alla tidningars prenumerationserbjudanden ser och alltid sett ut?

(Och numera även ”prenumerationserbjudanden” via och i appar för all del.)

Sluta köp, bara. Eller sätt åtminstone ett alarm/gör en notis i kalendern vid start.

Typ; 12 juni, 2020: Avbryt provperiod på Disney+

Läs i länkade tråden:
Det här stämmer förstås inte med vad som står på kampanjsidan, där det framgår att man får säga upp när som helst under provperioden. ”Prenumerationen beställs och levereras för den tidsperiod som avtalats.” står det också. Men vänta nu — jag har ju bara avtalat om 3 månaders provprenumeration, tänker jag. Räcker det verkligen att skriva i en sidospalt att jag får rabatt med 30% i 12 månader för att jag ska förstå att jag också förbinder mig i 12 månader?

Ingenstans står det i klartext att jag förbinder mig till 12 månader utan möjlighet till uppsägning.
Citera
2020-02-20, 18:06
Medlem
Sonny00s avatar
Mariefreds Tidning försatt i konkurs: https://ekuriren.se/strangnas/tidningen-masen-har-forsatts-i-konkurs-sm5346793.aspx

Jag har köpt den ibland när jag varit i sommarstugan. Det rör sig om en papperstidning som kommit ut en gång i veckan och som fokuserat på Mariefred/Stallarholmen/Nykvarnsområdet. Det är inte någon gratistidning.

Jag har inte gillat den särskilt mycket. För mycket kvinnliga ämnen för min smak. Knappt något om aktuella brott, trafik eller byggprojekt. Däremot massor om klimat, kvinnliga föreläsare och liknande - icke lokala - frågor.

Jag kommer inte att sörja denna tidning.
Citera
2020-02-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Mariefreds Tidning försatt i konkurs:
Däremot massor om klimat, kvinnliga föreläsare och liknande - icke lokala - frågor.

Haha. Du överdrev inte. Deras senaste huvudnyheter:

400 konfirmander pratade klimat i domkyrkan
Ayurvedaexperten drog fullt hus i Mariefred
Ingela tipsar – vecka 7
Nykvarns kommun söker kärlek och nära relationer
Balans Sörmland bjuder in till föreläsning om psykisk ohälsa
Janesh Vaidya kommer till Mariefred
Liv, död och ingenjörskonst — Linnéa Andersson ställer ut på POM

Snarare ett livsstilsmagasin för medelålders kvinnor än en lokaltidning.

Tittar man på Marie Freij (styrelseledamot, chefredaktör och ansvarig utgivare) som inte bemödade sig med att dyka upp på konkursförhandlingen så är hon även VD för Crovu Creation som sysselsätter sig med att hjälpa romska rumänska tiggare få samordningsnummer. Kanske inte heller optimalt om man vill nå den breda massan och framstå som objektivt apolitisk.
Citera
2020-02-20, 19:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fickredapadetta
Haha. Du överdrev inte. Deras senaste huvudnyheter:

400 konfirmander pratade klimat i domkyrkan
Ayurvedaexperten drog fullt hus i Mariefred
Ingela tipsar – vecka 7
Nykvarns kommun söker kärlek och nära relationer
Balans Sörmland bjuder in till föreläsning om psykisk ohälsa
Janesh Vaidya kommer till Mariefred
Liv, död och ingenjörskonst — Linnéa Andersson ställer ut på POM

Snarare ett livsstilsmagasin för medelålders kvinnor än en lokaltidning.

Tittar man på Marie Freij (styrelseledamot, chefredaktör och ansvarig utgivare) som inte bemödade sig med att dyka upp på konkursförhandlingen så är hon även VD för Crovu Creation som sysselsätter sig med att hjälpa romska rumänska tiggare få samordningsnummer. Kanske inte heller optimalt om man vill nå den breda massan och framstå som objektivt apolitisk.

Tack för förtydligandet! Den andra styrelseledamoten är Anna Löfving, tidigare chefredaktör. Det var hon som försökte få de lokala Zigge-tiggarna att sluta tigga och istället arbeta med trädgårdsskötsel och liknande. Märkligt nog var tiggarna inte alls intresserade av att jobba... 😀 (FB) I Mariefred finns det ingen som tigger - Mariefredsmodellen
Senast redigerad av Sonny00 2020-02-20 kl. 19:58.
Citera
2020-02-20, 20:58
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja.

Att varje tryckt exemplar av DN och Aftonbladet läses av i snitt 7 personer är skrattretande. Kan dock inte finnas många annonsörer som går på dessa fejksiffror längre.

Att annonsera i Facebook och Youtube ger en oerhörd transparens över hur annonseringen slår. Exakta antalet visningar, exakta antalet sekunder osv. Gammelmedia har inget att komma med.
Genomsnittlig tidningsköpare som läst sin tidning på tunnelbanan (för alla i Sverige åker ju tunnelbana) och lutar sig mot närmsta medpassagerare: "Ursäkta, har du läst den senaste kvalitetsjournalistiken?"
Närmsta medpassagerare: "Nämen oj, tack så vänligt, men det förväntar jag ju mig i det nya Sverige. Tack för att du ger mig kvalitetstidningen du just köpte!"
Den genomsnittlige tidningsköparen: "Ingen orsak, man gör vad man kan för att bevara jobben för dessa demokratins förkämpar!"
Närmsta medpassagerare: "Absolut, de är bättre än någonsin! Som din ynnest kan jag meddela att jag kommer skicka vidare denna kvalitetstidning till nästa passagerare! Nästa gång är det jag som köper ett exemplar av demokratins förkämpar och sprider ordet vidare!"

Ja, så låter det när Skvallerbladet, Spexpressen och Dagens Drygheter ska presentera sina läsarantal. Om man tror på deras siffror, så finns det i det närmaste ideella organisationer som köper deras tidningar och delar ut dem.

För den genomsnittlige tidningsköparen av slaskblaskorna är inte alls 70+ gammal, läser den efter sina inköp på Coop 07.50 på morgonen och står och lassar full vagn strax före jag ska köpa min microrätt till lunch, varefter den hamnar i tidningskorgen. Ärligt talat, inte ens de köper några tidningar. Vilka i helvete köper dessa tidningar?

Nej då. För deras kvalitetsblaskor sprider sig som en löpeld bland alla progressiva och fantastiskt givmilda svenskar. Jag har två frågor:
1) Vilken planet lever dessa ufon på?
2) Hur tror de att den genomsnittlige svensken ens skulle läsa deras blaskor gratis?

Jag sitter hellre och lyssnar på motorljud än att slå på radion i bilen. Jag stirrar hellre i väggen än att slå på en TV-kanal. Jag förväntar mig få betalt om jag ska öppna en slaskblaska.

Lokaltidningar kan jag läsa lite strött vid lunchen om de är gratis. Annars skulle jag aldrig ge en krona ens till dem. Jag närmar mig 40 år. Jag tror knappast jag är ensam. Om MSM ska överleva behöver de antingen överge sina gamla, stolliga, indoktrinerade ideal och börja kommunicera med människor igen, eller så behöver de ett självbevarelseprogram likt Försvarsmakten.

Jag antar de kommer luta mer mot att de är lika viktiga som Försvarsmakten. "Vi äj demokjatins försvajaje! (enligt er fullständigt förvridna världsbild)". Jävla stolpskott.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-02-20 kl. 21:08.
Citera
2020-02-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Mariefreds Tidning försatt i konkurs: https://ekuriren.se/strangnas/tidningen-masen-har-forsatts-i-konkurs-sm5346793.aspx

Jag har köpt den ibland när jag varit i sommarstugan. Det rör sig om en papperstidning som kommit ut en gång i veckan och som fokuserat på Mariefred/Stallarholmen/Nykvarnsområdet. Det är inte någon gratistidning.

Jag har inte gillat den särskilt mycket. För mycket kvinnliga ämnen för min smak. Knappt något om aktuella brott, trafik eller byggprojekt. Däremot massor om klimat, kvinnliga föreläsare och liknande - icke lokala - frågor.

Jag kommer inte att sörja denna tidning.

Man har nog inte skrivit tillräckligt om flyktingsnyft, klimatpropaganda och rasisttjafs.
Citera
2020-02-21, 13:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Magnus Ringman slutar som chefredaktör för Kvällsposten.
– Jag och Expressens nya chefredaktör har olika syn på väsentliga delar i uppdraget. Då är det bättre att avgå än att klamra sig fast, säger Magnus Ringman till HD och Sydsvenskan.
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-21/kvallspostens-chefredaktor-avgar-efter-oenighet-med

Citat:
Den som tar över rodret är Kvällspostens tidigare redaktör Maria Rydhagen.

Riktig PK-medarbetare som ska ta över.

Nya sparbeting som gjorde att han sa upp sig?

Att man bara slänger in någon redan befintlig istället för att söka upp någon ny externt, tyder kanske mer på att man är på väg att lägga ned lokalvarianterna KVP/GT?
Citera
2020-02-21, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-21/kvallspostens-chefredaktor-avgar-efter-oenighet-med

Riktig PK-medarbetare som ska ta över.

Nya sparbeting som gjorde att han sa upp sig?

Att man bara slänger in någon redan befintlig istället för att söka upp någon ny externt, tyder kanske mer på att man är på väg att lägga ned lokalvarianterna KVP/GT?
Aha, den AFA-älskande Maria Rydhagen. Skönt förvirrad.
https://www.youtube.com/watch?v=UIle3yrgyeE&feature=emb_logo
Citera
2020-02-21, 13:38
Medlem
***s avatar
Citat:
Är de inte så gott som nedlagda redan? Typ bara två andra editioner av Expressen med annan logga på? Ekonomiskt borde det inte vara ett genidrag att lägga ner dem eftersom de torde vara rätt billiga att producera, men fortfarande av tradition säljer en del lokalt där Expressen inte når.
Citera
2020-02-21, 14:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Är de inte så gott som nedlagda redan? Typ bara två andra editioner av Expressen med annan logga på? Ekonomiskt borde det inte vara ett genidrag att lägga ner dem eftersom de torde vara rätt billiga att producera, men fortfarande av tradition säljer en del lokalt där Expressen inte når.
Produceras en hel del lokalt material i Malmö. Även om man numera verkar ha övergått till att klippa och klistra material från andra lokala aktörer i söda delen av landet. Finns nästan alltid en rad om "Enligt Sydsvenskan..." i deras artiklar numera.

Kan ju vara att den här klipp och klistra redaktionen kan flytta till Stockholm och arbetet utföras av stockholmare i stället. Man sitter i väldigt centrala lokala som antagligen kostar en del.

Ett antal lokala förmågor kan ju vara kvar. Man har ju redan nu några journalister som sitter runt om i södra Sverige och skriver lokalt material. Ett sätt att spara pengar.
Citera
2020-02-21, 14:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aha, den AFA-älskande Maria Rydhagen. Skönt förvirrad.
https://www.youtube.com/watch?v=UIle3yrgyeE&feature=emb_logo
Citat:
Med Maria Rydhagens kunskap, lokala förankring och analytiska arbetssätt kommer Kvällsposten att ta ytterligare kliv framåt och fortsätta utveckla både det snabba nyhetsarbetet och de samhällsreportage som har blivit Kvällspostens kännetecken, säger Klas Granström, ansvarig utgivare för Kvällsposten.
https://www.expressen.se/kvallsposten/maria-rydhagen-ny-chefredaktor-pa-kvallsposten/

Citera
2020-02-21, 14:16
Medlem
***s avatar
Citat:
Produceras en hel del lokalt material i Malmö. Även om man numera verkar ha övergått till att klippa och klistra material från andra lokala aktörer i söda delen av landet. Finns nästan alltid en rad om "Enligt Sydsvenskan..." i deras artiklar numera.

Kan ju vara att den här klipp och klistra redaktionen kan flytta till Stockholm och arbetet utföras av stockholmare i stället. Man sitter i väldigt centrala lokala som antagligen kostar en del.

Ett antal lokala förmågor kan ju vara kvar. Man har ju redan nu några journalister som sitter runt om i södra Sverige och skriver lokalt material. Ett sätt att spara pengar.
Det var lite det jag syftade på. Har inte de delarna redan lämnat Malmö och Göteborg och sker centralt, och att det finns några få personer kvar som har som huvudsyssla att gå ut på respektive stad och genomföra en "fem tycker till" för att få lite lokal prägel på det som ändå producerats i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in