2015-08-26, 15:12
Medlem
SmokeOns avatar
Ett initativ i Mariefred har gjort samhället tiggarfritt. Där arbetar de hitresta tiggarna för en rekommenderad timlön på 70 kr. De klipper gräsmattor och putsar fönster. Dessutom säljer de insamlade saker och hantverk.

Citat:
I Mariefred består arbetsgruppen i projektet av en före detta politiker med insikt i lagar och
förordningar, en sjuksköterska som känner till sjukvårdsfrågor, en pensionär som haft möjlighet att
sköta mycket av administrationen och av mig, som är tidningsredaktör och skriver mycket om
projektet. Det har varit en idealisk blandning av personer, men vem som helst med tid, ork och lust
kan naturligtvis göra samma sak som vi har gjort. Det enda som måste förena dem som vill
förbättra situationen för denna grupp är en självklar känsla för alla människors lika värde, en tro på
framtiden, ett öppet sinne och lite jävlar anamma. Sedan är det bara att köra. Och en liten hälsning
att skicka med, förutom det klassiska att ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon är att du
själv får så oändligt mycket tillbaka. Inte bara fint i trädgården och inomhus, utan framför allt en
känsla av att du gjort något viktigt för någon annan – och ett helt gäng med nya goda vänner.

http://www.mariefredstidning.se/ingen-kan-hjalpa-alla/

Denna solskenssaga har även uppmärksammats av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, som hyllar initativet i en färsk ledare.

Men initaitivet siktar högre än att bara hjälpa tiggarna här & nu. Man har som mål att starta en hantverksindustri i den rumänska saten Crovu, så att tiggarna kan börja arbeta där och skicka sina produkter till Mariefred där de sedan ska säljas.

Initativet är en hyllning till människans inneboende förmåga att lösa problem. Men kommer det verkligen att fungera?

1) Vad gör man om antalet rumäner i Mariefred ökar? Hur många lövkrattare och mattklippare kan en liten ort sysselsätta?

2) Försäljning av insamlade saker kan bara fortgå så länge någon skänker saker (och någon köper dem). Det som skänkes måste ju vara av värde, annars kan verksamheten bara fungera så länge köparna ser ett större värde i själva handlingen (att ge pengar till en fattig rumän) än de ser i varan. Enda skillnaden mellan vanligt tiggeri och sådan verksamhet är att den senare är en form av "leka affär". Så kan man göra redan idag genom att ge en tiggare 10 kr och låtsas att man köpte något osynligt av denne.

3) Hantverksindustrin i Rumänien ska sälja sina varor till Mariefred, men finns det verkligen en marknad för detta? Hur många rumänska tygdockor måste Mariefredarna köpa varje månad för att verksamheten i Crovu ska gå runt?

Hur kommer det gå för Mariefred? Kan modellen fungera som en slags schablonfigur för andra utanförskapsgrupper? Kan Sveriges godhetsentrepenörer göra skillnad i en allt trasigare värld?
Citera
2015-08-26, 15:22
Avslutad
Bor ganska många högavlönade i Mariefred så snackar vi borgare så är det väl rimligt att varenda en dör ska ha sin egen butler och trädgårdsmästare, allting finansierat av det allmänna. Intressant att det tog 8 år för borgare att komma på att man kunde lösa arbetslöshetsproblem på detta sätt, varför var detta aldrig en lösning för arbetslösa svenska ungdomar eller personer i fas3, mycket märkligt.
Citera
2015-08-26, 15:25
Medlem
Även om det är ett "snällt" initiativ så kommer det väl bara att resultera i att allt fler tiggare söker sig till Mariefred??
Citera
2015-08-26, 15:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Mariefred har lämnat ett marknadsutrymme vid butiker och andra ställen, att tigga vid. Nya ziggisar kan fylla på där det finns pengar att tjäna. De kanske inte har upptäckt det ännu. Men var lugn de kommer.

Miljöpartiet och vänstern brukar hävda att det är meningslöst att bygga vägar för då ökar biltrafiken så det blir lika trång i all fall.
Jag kan säga detsamma om att försöka ge zigenarna sysselättning för att de ska sluta tigga. Då kommer det bara fler och fler och fler och ännu fler.
Citera
2015-08-26, 15:44
Medlem
pizza-faces avatar
Liberalernas drömsamhälle. Invandrare som kommer och tar jobb till lägre pris än Svensken vilket långsamt undergräver arbetsrätten, krossar facket och ökar löneskillnaderna.

Jag tror på allt ovanstående förutom delen med invandrarna. Dvs att öka löneskillnader, krossa facket och luckra upp arbetsrätten. Däremot vill jag inte att det sker med en massa invandring av okvalificerade zigenare (eller MENA/Afrika-folk).

Däremot måste jag säga att jag njuter lite av tanken på att Socialdemokraterna och facken förgör sig själva lite mer för varje outbildad invandrare som kommer hit. När samhällets ekonomi kollapsar och bidragen sänks kommer dessa att behöva jobba och då kommer mängden okvalificerade invandrare vara så stor att det inte kommer att kunna gå att tvinga alla företag att betala kollektivavtalsmässiga löner samtidigt som det offentliga inte kan suga upp alla eller bidra med lönesubventioner. Effekten kommer att bli precis som med zigenarna i Mariestad, de kommer att anställas till skitlöner (10-12.000 i månaden och liknande).
Senast redigerad av pizza-face 2015-08-26 kl. 15:47.
Citera
2015-08-26, 16:28
Medlem
r9s avatar
Hur kan den här meningen gått i print? Det är bland det sjukaste jag läst..

"Lönen till dem är också något man själv, tillsammans med romen, bestämmer. Vår
rekommendation är 75 kronor/timma. "
Citera
2015-08-26, 16:39
Medlem
Försökte inte någon ideel förening med detta? Jag har dock för mig att det slutade med att zigenarna vandaliserade/sålde sin fabrik eller sket i att dyka upp på jobbet och kom tillbaks till Sverige.
Citera
2015-08-26, 16:46
Medlem
Heraldikerns avatar
Mariefred kanske inte har tiggare men inte fan har de gjort sig av skadedjuren
Citera
2015-08-26, 16:57
Medlem
En liknande strategi används i Ungern.
Citera
2015-08-26, 16:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Så man har etablerat en helt svart marknad för arbetskraft, helt vid sidan om allt vad skatter, arbetsgivaravgifter, arbetsrätt, arbetarskydd och anställningsskydd heter! Allt det som den svenska arbetarrörelsen kämpat för i 100 år är tillintetgjort på ett par veckor.

Det är många som känner euforisk glädje över detta, eller borde känna djupaste avsky, beroende på vilken sida av klassgränsen man befinner sig.

(Jo, jag läste att de menar att det är helt legalt, eftersom man kan ge upp till 1000 kr om året till en enskild person. Men eftersom det inte finns någon som helst registrering av vare sig "arbetsgivare" eller "anställda" så saknar denna gräns helt praktisk betydelse.)
Citera
2015-08-26, 17:00
Bannlyst
Det är en månadslön på 12000:- plus socialavgifter. Eller lägger man inte moms och socialavgifter på det här?
Citera
2015-08-26, 17:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Det borde stå klart för var och en att det är zigenaren i sig som är produkten och inte hans låtsasjobb. Det är väl ingen människa som tror att dessa tjänster hade varit efterfrågade om det hade varit någon annan folkgrupp som hade utfört dem?

Godhetsnarkomanerna får samma kick när de ger tiggaren en hundring för att skyffla runt lite löv som när de lägger pengar i pappmuggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in