2020-02-21, 11:59
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
13 smittade bekräftade varav 4 st döda bekräftade!

Är ju uppe i Mers dödlighet dvs 35% dör.
Helvete något stämmer inte .... eller är dessa siffror korrekta?!
Isåfall har vi problem. Har ju räknat på statistiken att man har rätt så okej chanser att överleva om man är under 50 år gammal men nu vette tusan när dessa siffror kommer från Mellanöstern :/ är det muterat eller vad är det frågan om?

Snälla, säg att du förstår att det finns ett mörkertal.

Om smittan sprider sig i samhället och man inte utför slumpmässiga tester så får man nys om det först när det finns ett eller flera allvarliga fall.

Jag menar tänk på dig själv, hade du uppsökt ett sjukhus om du haft lätt feber någon dag? Hostat lite? Förmodligen inte som resten av befolkningen.
Citera
2020-02-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Inte konstigt, i Sverige skall man inte förbereda sig på något. Istället skall man säga "vi har varit naiva och såg det inte komma". Det är den svenska ansvarsmodellen senaste 30 åren. Modellen har förfinats till perfektion av nuvarande styre.

Om man tittar i instruktionen för FHM (se nedanstående länk) så framgår det i första paragrafen att myndigheten ska verka för god folkhälsa, utvärdera effekterna av metoder och strategier på folkhälsoområdet, följa hälsoläget i befolkningen och faktorer som påverkar detta, genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja hälsa och förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd. Verksamheten ska stå på vetenskaplig grund.

Jag har fetmarkerat det jag tycker är viktigt. Om inte Karin Tegmark Wisell är felciterad i ABs artikel så är hon i full fart med att göra precis tvärtom mot vad hon har skyldighet till enligt FHMs eget reglemente. Det finns redan flera corovavirus spridda bland befolkningen som kan ge kraftiga förkylningar med hosta och lungpåverkan. Ska man då inte passa på att informera om detta från FHM när man har möjlighet att föra fram detta i massmedia? Och att just coronavirus går utmärkt att döda med sprit/väteperoxid. Det är väl en väldigt bra "kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning" att medverka till från FHMs sida! Att apoteket lämnar information om detta borde KTW vara tacksam över i stället för att kritisera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20131020-med-instruktion-for_sfs-2013-1020
Citera
2020-02-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Undra hur många fall det är i Iran. Detta kom just.

10:25: 13 new cases and 2 new deaths in Iran. (Source)
Dödsfallen i Iran är väl de första fallen av icke sydostasiater som dör i sjukdomen. Antingen är utbrottet väldigt stort i Iran med tusentals smittade, eller så har iranierna någon känslighet gemensam med kineserna - hur är det med frekvensen av rökare i Iran? (Det är ju väldigt högt bland kinesiska män)
Luftföroreningarna lär väl inte vara i närheten av kinesisk nivå i Irans heliga stad dit många vallfärdar?
Citera
2020-02-21, 12:03
Medlem
Overminds avatar
Borde inte värmen i Iran ta kål på viruset? Viruset trivs bäst i kyla? Eller är det tvärtom?
Citera
2020-02-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad utgör "närområde" till Kina? Alla gränsande länder? Det inkluderar ju t.ex. Ryssland. Menar de hela Asien eller? Känns inte helt färdigtänkt.

Efersom de frågade muntligen antar jag att de hade en lista med länder att dubbelkolla mot när de hört mitt svar. Listan innehåller troligen: Kina, Japan, Singapore, Sydkorea, Vietnam, Thailand m.fl.

Den borde dessutom utökas med Iran som ju inte ligger i närområdet till Kina....
Citera
2020-02-21, 12:07
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur som helst alla som får Covid 19 får inte lunginflammation eller andnöd eller dör om man inte får hjälp. De flesta blir friska och de behöver inte inte bry sig. Möjligen behöver de lite mer vila, paracetamol och vätska. 2 procent av de som insjuknar dör. Flertalet av dem är äldre och eller tidigare sjuka. Jag gissar att rökning och sämre lungor i allmänhet är inget bra.

Om jag vore äldre och sjuklig så skulle jag definitivt vara rätt att få årets influensa

Du har fel och jag har förklarat varför. Att WHO rapporterar alla fall som COVID-19 har snarare med att man inte vill överkomplicera rapporterna med massa akribi och pedanteri.
Citera
2020-02-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Borde inte värmen i Iran ta kål på viruset? Viruset trivs bäst i kyla? Eller är det tvärtom?

Runt Qom verkar det vara runt 16-20C Dag natt 4-8C
Citera
2020-02-21, 12:09
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Första fallet i Israel nu.

https://twitter.com/bnodesk/status/1230810772126785537?s=21

Edit: Tydligen en passagerare från Diamond Princess, som fått återvända hem.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2020-02-21 kl. 12:15.
Citera
2020-02-21, 12:10
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Vi får se om detta blir officiella siffror. I så fall kan nog teorierna om ACE2 och att människor i mellanöstern är immuna läggas ned.

Iranier har dock inte samma genetik. De var inte ens med i listan. Araber gällde det som var nära på immuna. Iranier är Arier. Till större delen iaf.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-21 kl. 12:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
13 smittade bekräftade varav 4 st döda bekräftade!

Är ju uppe i Mers dödlighet dvs 35% dör.
Helvete något stämmer inte .... eller är dessa siffror korrekta?!
Isåfall har vi problem. Har ju räknat på statistiken att man har rätt så okej chanser att överleva om man är under 50 år gammal men nu vette tusan när dessa siffror kommer från Mellanöstern :/ är det muterat eller vad är det frågan om?
Är ju under Mers i dödlighet, 16 smittade i Tyskland, 13 friska och inga döda, 0% i dödlighet. Helvete något stämmer inte...eller är dessa siffror korrekta?!
Isåfall är det inga problem och inget att oroa sig för.
Citera
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
5 döda nu i Iran enl twitter... Kommer vi nu se en snabb spridning i mellanöstern? De lever tätt o saknar kinesisernas förmåga till kontroll/åtgärder.

https://twitter.com/drjahanpur/status/1230799070995697664

Hur va de nu igen? Va det inte iranier som va vanligaste invandraren till Sverige?,😙🤣😂😂
Citera
2020-02-21, 12:11
Medlem
Måste verkligen samhället stängas ned helt och hållet som i Kina i flera månader.?
Vad händer med alla företag.. konkurser lär ju ske för de som är beroende av fysiska kunder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in