2020-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
47 bekräftade fall i italien nu,

Någon som har en ungefärlig könsla för, antalet bekräftade fall, då Kina satte in stora resurser, med karrantän i Wuhan?

Var det 100, 500, eller 2000 fall då?

Edit, ok jag såg nån skrev ca 700. Men man stänger nog milano vid 100-200 fall inne i staden. När man nu vet vad det är.

59 bekräftade fall i Italien
Citera
2020-02-22, 20:00
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Situationen i Italien blir mer problematisk. Den förmodade patient 0 har inga antikroppar. Därmed finns det inget spårbart kinesiskt ursprung till smittan hos patient 1.
Man fortsätter testa honom dock.

”Quanto al presunto "paziente zero", il manager di ritorno dalla Cina, si è scoperto che non ha mail avuto il coronavirus. Dai test effettuati sull'amico del 38enne di Codogno (il paziente 1) che era stato a cena con lui dopo esser tornato dalla Cina, "è emerso che non ha sviluppato gli anticorpi", ha spiegato in serata il viceministro della Salute Pierpaolo Sileri. "L'uomo era già risultato negativo al primo test per il coronavirus. Dunque, non è partita da lui la diffusione del virus nel lodigiano.”

https://www.corriere.it/cronache/20_febbraio_22/coronavirus-paziente-zero-arrivato-shanghai-sveglia-notte-fonda-poi-esami-8b9b7238-5506-11ea-9196-da 7d305401b7.shtml?refresh_ce

Står även att hans ena systers man också är smittad vilket stärker misstankarna om att han är Patient 0. Märkligt hursomhelst.
Citera
2020-02-22, 20:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Live Dr. John Campbell: https://www.youtube.com/watch?v=BDhKMZrAbPE

John Campell var rätt skakad denna gång. Han har insett att pandemin är på gång nu.

Dessutom sågar han WHO o politiker som tar ekonomiska hänsyn istället för att agera
Citera
2020-02-22, 20:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
59 bekräftade fall i Italien

62 nu enligt Wikipedia som brukar vara trovärdig. Det sticker iväg.

Vi har vårt första megacenter i Europa, i trakten runt Milano.
Citera
2020-02-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Bra där! Du har bättre insyn och resonerar nyktert. Det räcker långt i min värld.
Sedan kan jag, helt out of the blue, skriva att till och med jag tycker att Tegnell är liitet väl försiktig i sina uttalanden.

Däremot fick vi tidigt info på jobbet om att vara extra nog med hygien och hålla koll på patienter som kunde vara smittade mm mm, så jag tror att regioner och myndigheter har mer framförhållning än vad man kan utläsa av vad Tegnell säger.
Citera
2020-02-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Ja förlåt, jag menade norra Italien. Sedan tidigare finns de tre fallen i Rom som är (i stort sett) tillfrisknade.
Citera
2020-02-22, 20:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Situationen i Italien blir mer problematisk. Den förmodade patient 0 har inga antikroppar. Därmed finns det inget spårbart kinesiskt ursprung till smittan hos patient 1.
Man fortsätter testa honom dock.

”Quanto al presunto "paziente zero", il manager di ritorno dalla Cina, si è scoperto che non ha mail avuto il coronavirus. Dai test effettuati sull'amico del 38enne di Codogno (il paziente 1) che era stato a cena con lui dopo esser tornato dalla Cina, "è emerso che non ha sviluppato gli anticorpi", ha spiegato in serata il viceministro della Salute Pierpaolo Sileri. "L'uomo era già risultato negativo al primo test per il coronavirus. Dunque, non è partita da lui la diffusione del virus nel lodigiano.”

https://www.corriere.it/cronache/20_febbraio_22/coronavirus-paziente-zero-arrivato-shanghai-sveglia-notte-fonda-poi-esami-8b9b7238-5506-11ea-9196-da 7d305401b7.shtml?refresh_ce

Så var kommer då smittan från? Då måste man kartlägga vem som kan ha smittat Patient 1 ( 38 årige löparen).

62 fall i Italien nu enligt BNO NEWS och i 4 regioner.

1 eventuellt fall i Irak enligt media uppgifter men inte bekräftat enl BNO.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-22 kl. 20:08.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Hur kan man seriöst förespråka husarrest för hela befolkningen på grund av ett tämligen ofarligt virus som detta? Fler kommer dö från följderna av husarresten än själva viruset.

White knights har sannerligen telefonskadade popcornhjärnor och kan inte tänka längre än ett steg i taget.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

"Megacenter" 0.0001% av befolkningen är konstaterat smittade.
Senast redigerad av Xehke 2020-02-22 kl. 20:07.
Citera
2020-02-22, 20:05
Medlem
severustheemperors avatar
https://www.dn.se/sthlm/huddinge-sjukhus-forbereder-sig-for-corona-epidemi-har-jobbat-under-anstrangda-lagen-forr/

Kommer snart börja gråta om utrustningen de visar är vad vi har för totalt 1500
vårddygn.

Inte ens riktiga huvor eller glasögon.... Vart är alla friskluftsdräkter som är standard i resten av västvärlden.
Citera
2020-02-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Luftburet betyder att fria viruspartiklar sprids i luften. Det kan inte corona göra. Specifikt luftburna virus som mässlingen har ett R0 över tio, i en ovaccinerad population.

Var väl en tröst i mörkret i så fall. Men även aerosoler kan sväva flera dagar i luften. Och viruset kan tydligen leva rätt länge på ytor dessutom. Inte konstigt då att R0 för COVID-19 dessvärre har ökat sedan jag kollade senast. Det maxar ut på 6.6 nu enligt wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

I början pratade man om ett R0 på 1.5-2.5 på sin höjd.
Citera
2020-02-22, 20:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså: Jag skrev tidigt att det här kan bli riktigt illa. Jag vill bara ge mitt perspektiv på det hela och har personligen inte så stora rädslor runt just detta.

SARS.CoV-19 kan bli riktigt allvarliga för vårt samhälle men det kommer inte att gå under för det här. Däremot kan det så klart ge upphov till personliga tragedier i många familjer.
Naturligtvis även i min egen. Men det vi ser just nu är inte jätteallvarligt tycker jag.

Blir det många smittade kan vi isolera, exempelvis, en nedlagd skola och förlägga patienter som inte är allvarligt sjuka där personal är premedicinerad med antivirala läkemedel. En ssk som tar ordinationer från en infektionsläkare, kan delegera till usk och usk kan få hjälp av outbildade biträden som snabbrekryteras.

Det man ska vara observant på, däremot, är när det kommer en superinfluensa av Spanska sjukans typ. Det kan decimera antalet människor i landet så pass att vi inte känner igen det efteråt.

Jag hoppas att vi då har tillräckligt med lokaler och ssk, för att ta hand om alla de svårt sjuka i en sådan pandemi.

Lyssna gärna på den här dokumentären som ger en balanserad syn på en allvarlig pandemi:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969

Det var intressant man kan alltså premedicineras med antivirala? Varför kan man inte göra detta med våra riskgrupper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in