2020-02-21, 11:13
Medlem
Jag kollade vårdguiden 1177:s sida om Corona. Det är uppenbart att den endast går ut på att folk inte skall bli rädda och söka vård.

Allt som står är detta.

Citat:
Har du inte varit på resa i Kina de senaste 14 dagarna, men har liknande symtom? Då är det inte sannolikt att du har fått covid-19. Du kan söka information på 1177.se för råd vid andra sjukdomar och besvär som är vanliga, som influensa, feber, förkylning eller hosta.

Har du däremot varit i Kina under de senaste 14 dagarna och har symtom som feber, hosta eller andningsbesvär? Ring då telefonnummer 1177 för att få information om när och var du ska söka vård.

Om du mår bra behöver du inte kontakta vården, även om du har varit i ett område där personer har blivit sjuka av coronaviruset. Det nya coronaviruset kallas också för 2019-nCoV. Du kan läsa mer och få svar på vanliga frågor om det pågående utbrottet på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Om man går till folkhälsomyndighetens webbplats finns lite mer info:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Bland annat detta:

Citat:
Uppskattningarna när det gäller dödlighet är fortfarande osäkra för covid-19. WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent. Den siffran baseras på internationella studier.

Erfarenheten visar att nya sjukdomar brukar ha en omfattande underrapportering. Det kan finnas fler fall i de drabbade områdena än vad som har rapporterats i inledningsskedet, vilket kan innebära att dödligheten kommer att sjunka.

Hur kan man komma fram till den siffran? Om man bara tar antalet döda 2250 idag genom antalet smittade totalt som idag är 76000 så får man 3%. Om vi säger att ingen mer skulle bli smittad från och med idag så skulle man aldrig kunna komma under 3%. Men att ingen av de som idag är sjuka skulle dö är mycket osannolikt, så jag skulle säga att dödligheten ligger betydligt över 3%, med avancerad sjukhusvård. Utan sjukhusvård skulle dödligheten naturligtvis vara ännu mycket högre.
Citera
2020-02-21, 11:26
Medlem
Faceless-Voids avatar
Update från Osaka Japan. Lätt över 50% som använder mask här nu. När är det dags för Sverige?
Citera
2020-02-21, 11:27
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan man komma fram till den siffran? Om man bara tar antalet döda 2250 idag genom antalet smittade totalt som idag är 76000 så får man 3%. Om vi säger att ingen mer skulle bli smittad från och med idag så skulle man aldrig kunna komma under 3%. Men att ingen av de som idag är sjuka skulle dö är mycket osannolikt, så jag skulle säga att dödligheten ligger betydligt över 3%, med avancerad sjukhusvård. Utan sjukhusvård skulle dödligheten naturligtvis vara ännu mycket högre.

Hur man kommit fram till siffran 1 - 2%? Jo, genom önsketänkande och gissningslekar. Märk väl att "WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent". Det finns dock en del i tråden som tar detta för "fakta" och "bevis" på att dödligheten är 1 - 2%. En uppskattning är allt annat än fakta. Man måste vara korkad om man anser att fakta och en uppskattning är samma sak.

Jag har även framfört min kritik mot CFR och hur man använder begreppet i tråden.
Citera
2020-02-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Originalet postades igår och postaren ojar sig över att migrantarbetare från andra delar av landet sover på gatan.

https://mobile.twitter.com/blue500000/status/1229538464460242944

Translated from Chinese by
Shenzhen still has migrant workers on the streets.
Two days ago, the reporter came to shoot, and the community street said to help them and sent them to Xinhua Middle School for resettlement.
Why are they still sleeping here on the street?

Ok tack - då är det nog så.
Råkade snubbla över den här videon, tycker den säger rätt mycket - fast det är 20 dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=NytLE5ECa8M

En mor som vädjar att hennes cancersjuka dotter ska få passera vägspärren. Och komma till sjukhus
Citera
2020-02-21, 11:29
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du några fakta så är jag intresserad.
Befinner mig nu faktiskt i Thailand och ser inget av det du skriver om.

Antalet smittade har fastnat på 35st sedan flera dagar. Verkar det sannolikt?
Citera
2020-02-21, 11:32
Medlem
Undra hur många fall det är i Iran. Detta kom just.

10:25: 13 new cases and 2 new deaths in Iran. (Source)
Citera
2020-02-21, 11:33
Medlem
qwerty-66s avatar
5 döda nu i Iran enl twitter... Kommer vi nu se en snabb spridning i mellanöstern? De lever tätt o saknar kinesisernas förmåga till kontroll/åtgärder.

https://twitter.com/drjahanpur/status/1230799070995697664
Citera
2020-02-21, 11:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hur vet du att du inte blivit utsatt?
Det vet inte du.
Citera
2020-02-21, 11:37
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nu är FHM upprörda över att ett apotek upplyser om att handsprit är effektivt på coronavirus. Märk väl att de inte är kritiska till informationen i sig, utan till att man använder ordet coronavirus.

Karin Tegmark Wisell på FHM:

– Jag tycker att man ska vara försiktig med en sådan marknadsföring. Det kan vara vilseledande då man kan tro att coronaviruset finns och är ett problem i Sverige i*dag.

https://www.aftonbladet.se/a/GGbxGB

Återigen ses oro som det värsta som kan hända en svensk. Låt oss inte prata om detta virus, folk kan ju tro att viruset är ett problem! Hysch, hysch!

Inte konstigt, i Sverige skall man inte förbereda sig på något. Istället skall man säga "vi har varit naiva och såg det inte komma". Det är den svenska ansvarsmodellen senaste 30 åren. Modellen har förfinats till perfektion av nuvarande styre.
Citera
2020-02-21, 11:38
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Undra hur många fall det är i Iran. Detta kom just.

10:25: 13 new cases and 2 new deaths in Iran. (Source)

Troligen flera tusen smittade. SARS-CoV-2 måste ha haft spridning där ett tag nu med alla dessa dödsfall.
Citera
2020-02-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
5 döda nu i Iran enl twitter... Kommer vi nu se en snabb spridning i mellanöstern? De lever tätt o saknar kinesisernas förmåga till kontroll/åtgärder.

https://twitter.com/drjahanpur/status/1230799070995697664

Ja både och. Religionen styr ju som bekant Iran fullständigt. Skulle mullorna bestämma att nu råder någon sorts jihad mot sjukdomen så skulle man säkert kunna förbjuda alla att gå till moskén till exempel. Kvinnor håller sig mycket hemma i vilket fall som helst. De skulle inte ha några problem med att avrätta folk som bryter karantän till exempel.
Citera
2020-02-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Kan du vara vänlig och definiera begreppet sjukdom mer ingående för mig?

Sjukdom, ett tillstånd eller en process hos människan eller djur som medför att individen inte fungerar optimalt. Inom humanmedicinen kan begreppet sjukdom ses ur tre olika synvinklar. Det strikt medicinska sjukdomsbegreppet hänför sig till en läkarbedömning som resulterat i en diagnos. Individens upplevelse av sjukdom är baserad på symtom: smärta, trötthet, nedsatt funktionsförmåga m.m (https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sjukdom) De andra synvinklarna får du hitta själv

Vid sjukdomen Covid-19 Kan man ha flera olika nivåer av symtom. Allt från i princip inga eller milda symtom.Människor som drabbas av Sars-CoV-2 viruset får sjukdomen Covid-19. Cirka 80 procent får milda symtom så som ont i halsen/torrhosta, feber och i få fall diarré. 14 procent får allvarliga symtom så som lunginflammation. Mest allvarligaste får ARDS mm 5 procent. 2 procent av alla fall dör. Men då ska du ha allvarliga symtom. Man kan också drabbas av sekundära sjukdomar så som bakteriell lunginflammation.

Personligen tror (jag vet inte) jag att "mortaliteten" är ännu lägre.Historiskt vid andra epidemier har man alltid missat flertalet fall med mildare symtom. Det kan finnas 5-20 gånger fler smittade men som knappt själva vet att de är sjuka. Det där med att Kina ljuger är bara löjligt. De behöver inte ljuga om något vi inte kan veta. Antalet döda kan också var högre men i mycket lägre omfattning än antalet smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in