Citat:
Ursprungligen postat av
Lofoten2000
Snälla..låt inte er svepas med av media och uppförstorade händelser. Dödsfallen drabbar multisjuka och det händer även vid vanlig influensa så drabbas inte av panik. Ni vanliga människor överlever gott o väl. Men det är allvarligt o ska tas allvarigt. Folk dör om vi inte tar det på allvar. Vill du vara den som dödar någon?
Så vi multisjuka kan med gott samvete drabbas av panik?
Till dess att "vanligt" folk börjar respektera att alla i samhället tyvärr inte klarar av att smittas, hur liten risken än må vara så kommer jag tyvärr känna en oro.
Med tanke på att få respekterar andra då de är sjuka i allmänhet och går till jobb, skickar barn till skola och hostar rakt ut så tycker jag det är bra att folk känner oro. Kanske tänker de till en extra gång när de känner sig sjuka.
Jag kanske är självisk men jag tänker inte dö bara för att någon "var lite förkyld".
Och säsongsinfluensan vaccinerar jag mig mot. Även lunginflammation.
Denna kan jag dock inte skydda mig mot Nnat än att semiisolera mig. Tyvärr har jag både familj och sambo som dagligen måste utsätta sig för potentiell smitta (inte bara covid19) och där jag indirekt utsätts för att folk inte kan tänka längre än karensdag
Hela tankesättet måste ändras. Bara för att du som frisk löper liten risk att bli rejält sjuk betyder inte att alla klarar sig lika bra. Hur liten risken än är att smittas så är risken för mig och andra med underliggande sjukdom betydligt högre att blir rejält sjuka och dö. Med tanke på svensk vård så skulle jag med stor sannolikhet stryka med om jag får detta.
Vid vanlig influensa överbelastad normalt heller inte vården, dvs det finns oftast lediga IVA platser så att överleva en svår vanlig influensa har bättre odds för oss "svaga" individer.
Jag är trött på att läsa att det bara är sjuka som stryker med, vanligt folk kan leva som vanligt. Känns som att många tänker att det skulle vara bra att bli av med oss som bara belastar samhället. Jag valde inte att bli sjuk och min högsta önskan är att vara frisk som "vanligt" folk. Kunna arbeta långa dagar och kunna göra allt mina barn vill göra. Leva en normalt liv.
Detta inlägg är inte riktat till dig personligen utan menat som en reaktion på hela synsättet och debatten i helhet.