2020-02-26, 13:11
Medlem
Varför är ni alla så rädda? Om man är ung och frisk så behöver man inte oroa sig, man klarar sig.
Citera
2020-02-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
"Men whatabout det här då?". Fin whataboutism Du lägger fram. Tänk på alla dessa cancervarianter som finns, eller HIV? Whatabout that? När tycker du att man ska mobilisera ett samhälle mot spridning? Det är just sånt där som gör att ni får det samhälle ni förtjänar.

Man förhindrar spridning genom att inte gå sjuk till jobbet som exempel. Att man tar all förkylning som allvarligt och inte går runt och smittar ned hela tunnelbanevagnen för att just du inte bryr dig. Man behöver inte medialt hypa en förkylning som inte ens är i närheten av vad vanliga förkylningsepidemier orsakar.
Citera
2020-02-26, 13:12
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Hursomhelst , fel läge att säga på Lunchekot att säga att man vill resa till QUM.

Jag kan ändå förstå honom om hans föräldrar är gamla och han vill träffa dom en sista gång om han nu inte har möjlighet att åka dit så ofta. Hade inte du velat träffa dina föräldrar en sista gång om du var i samma situation? Jag hade i alla fall gjort det.
Citera
2020-02-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Kina har ju annars ett väldigt bra samarbete med iran (militärt och ekonomiskt) så dom Borde hjälpa till där nu när man har sitt under kontroll tänker man

Kina har inte sitt land under kontroll
de har fullt upp att begränsa spridningen så att det inte sprids så fort.
om det har en dödlighet på 0,2 % så kommer det dö 1,8 miljoner kineser. Bara 2715 fall rapporterade än så länge. Siffrorna beskriver inte verkligheten.

Det är något den där experten Anders Tegnell har svårt för. Han har inte några inre bilder och kan därför inte fantisera eller lägga ihop fakta till en korrekt bild av verkligheten. Autism kallas det. Han är bra på att återge konkret fakta och räkna med siffror men när det kommer till visioner eller framtiden är han helt blind.

Vi vet inte heller om viruset går i en loop om man släpper karantän... kineserna påstod det. Vi får se.
Citera
2020-02-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Anders Tegnell "tror inte" på utbredd smitta i Sverige eftersom de redan har testat 200 personer.
För i helvete kom igen.

Dessa människor i Sverige testades när viruset mestadels var begränsat till Kina. Man kan ju med lite logiskt tänkande förmoda att svenskarnas resevanor är mer kopplat till Europa, och vissa länder i mellanöstern såsom Iran/Irak där vi har många medborgare ifrån. Därmed kan man också dra slutsatsen av att när dessa nissar kommer hem efter sportlovet från Italien/Österrike/Iran/Frankrike så kommer våra fall att skjuta i höjden. Men den kopplingen är han inte förmögen att göra.

Skrämmande usel slutledningsförmåga.
Senaste siffran är över 300 testade i Sverige, det kom upp på presskonferensen.
Citera
2020-02-26, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Det är dock lite typiskt Kina. I det dagliga livet ser man mellan fingrarna med mycket. Men om något prioriteras av ledningen så har man enorm kapacitet att se till att det händer.
Nu uppges att man förbjudit all handel med vilda djur, inkl om jag förstår det rätt krokodilfarmer och dylikt.

På tiden. Återstår dock att se hur länge förbjudet håller efter den här faran är över. Möjligen har de lärt sig sin läxa eller ej.
Citera
2020-02-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Snälla..låt inte er svepas med av media och uppförstorade händelser. Dödsfallen drabbar multisjuka och det händer även vid vanlig influensa så drabbas inte av panik. Ni vanliga människor överlever gott o väl. Men det är allvarligt o ska tas allvarigt. Folk dör om vi inte tar det på allvar. Vill du vara den som dödar någon?

Så vi multisjuka kan med gott samvete drabbas av panik?

Till dess att "vanligt" folk börjar respektera att alla i samhället tyvärr inte klarar av att smittas, hur liten risken än må vara så kommer jag tyvärr känna en oro.

Med tanke på att få respekterar andra då de är sjuka i allmänhet och går till jobb, skickar barn till skola och hostar rakt ut så tycker jag det är bra att folk känner oro. Kanske tänker de till en extra gång när de känner sig sjuka.

Jag kanske är självisk men jag tänker inte dö bara för att någon "var lite förkyld".

Och säsongsinfluensan vaccinerar jag mig mot. Även lunginflammation.
Denna kan jag dock inte skydda mig mot Nnat än att semiisolera mig. Tyvärr har jag både familj och sambo som dagligen måste utsätta sig för potentiell smitta (inte bara covid19) och där jag indirekt utsätts för att folk inte kan tänka längre än karensdag

Hela tankesättet måste ändras. Bara för att du som frisk löper liten risk att bli rejält sjuk betyder inte att alla klarar sig lika bra. Hur liten risken än är att smittas så är risken för mig och andra med underliggande sjukdom betydligt högre att blir rejält sjuka och dö. Med tanke på svensk vård så skulle jag med stor sannolikhet stryka med om jag får detta.

Vid vanlig influensa överbelastad normalt heller inte vården, dvs det finns oftast lediga IVA platser så att överleva en svår vanlig influensa har bättre odds för oss "svaga" individer.

Jag är trött på att läsa att det bara är sjuka som stryker med, vanligt folk kan leva som vanligt. Känns som att många tänker att det skulle vara bra att bli av med oss som bara belastar samhället. Jag valde inte att bli sjuk och min högsta önskan är att vara frisk som "vanligt" folk. Kunna arbeta långa dagar och kunna göra allt mina barn vill göra. Leva en normalt liv.

Detta inlägg är inte riktat till dig personligen utan menat som en reaktion på hela synsättet och debatten i helhet.
Citera
2020-02-26, 13:16
Medlem
Idpentzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur många doomsday preppers har dragit till skogs då månne?

Förhoppningsvis alla i den här tråden snart så vi andra som är förankrade i verkligheten kan få diskutera ämnet utan att bli nedkämpade av arbetslösa preppers vars högsta dröm är anarki och massdöd.

Den här tråden är den mest infekterade på hela forumet.
Citera
2020-02-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Varför är ni alla så rädda? Om man är ung och frisk så behöver man inte oroa sig, man klarar sig.
Hur låg IQ krävs det för att komma med ett sådant påstående, du är säkert en som hånar äldre så där lite skönt i allmänhet, som sagt. sådana uttalanden är så jävla IQ befriade.
Citera
2020-02-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men Greta är globalistsernas nyttiga och lydiga tjänare. Hon har inte förordat stängda gränser eller pekat på migrationens problem. Det enda hon gör är att skuldbelägga I-länder och försöka få dess invånare att elcykla. Det är hennes recept på att klimatkrisen. Inte ett ord om överbefolkning eller den snabba befolkningstillväxten tex. Bara moralkakor om plastpåsar och andra i sammanhanget bagateller.
Helt rätt, mina tankar var mer intresserade av att följa tråden än att bevaka Greta, sorry.

Och visst är jag kritisk till thai juntan och har inte träffat en levande man här från väst under 15 år som inte är det. Likaså min Taiwan kompis som växlar med att kritisera sitt gamla hemland Iran och nu Taiwan politiken. Inte bättre i Australien där min kompis svär eller i USA om inte B vinner förstås, men inte för mej. Filippinos har jag heller inte hört något gott ifrån om politiker och India du milde virus, hoppas jag, de är nog de värsta.

Det verkar som vi skall ta våra liv i våra egna händer till slut i Sverige och sluta hoppas på en politiker som tydligen är det största virus som finns och ursäkta jämförelsen till alla virusfamiljer som inte har en fri vilja utan bara är programmerade till att expandera. Skulle nog vara bra att studera politikernas gener först innan VI väljer dom.
Citera
2020-02-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag kan ändå förstå honom om hans föräldrar är gamla och han vill träffa dom en sista gång om han nu inte har möjlighet att åka dit så ofta. Hade inte du velat träffa dina föräldrar en sista gång om du var i samma situation? Jag hade i alla fall gjort det.

Du kan inte mkt om epidemiolog, eller hur. Ja låt alla som har släkt i Wuhan och Qom åka . Vi får väl göra ett undantag. Tack för den härliga upplysningen . Nu vet jag bättre och att du inte trollar.
Citera
2020-02-26, 13:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Hygien i vissa regioner och länder är väl inte särskilt bra som den marknaden viruset först fick utbrott på?

Man har varnat om detta får epidemi i Afrika, då tror jag det blir farligt

Verkar som att varma länder klarar sig bättre. Vilket kan vara en räddare i nöden i framförallt Afrika och delar av Indien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in