2020-02-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Update från Osaka Japan. Lätt över 50% som använder mask här nu. När är det dags för Sverige?
ja det tog ju länge innan vi började använda mössa här utan att skämmas, samma var väl med cykelhjälm. Om några år kanske?
Citera
2020-02-21, 11:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Antalet smittade har fastnat på 35st sedan flera dagar. Verkar det sannolikt?
Säkert lika illa rapportering som i de flesta länderna. Troligen kan vi lita på de inom Europeiska länderna.

Men hade det varit smittspridning i det område jag har varit på så hade information garanterat gått som en löpeld bland thailändarna och man hade sett en kraftig ökning av användande av munskydd. Men väldigt få använder munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Undra hur många fall det är i Iran. Detta kom just.

10:25: 13 new cases and 2 new deaths in Iran. (Source)

Undrar hur länge det pågått?
Citera
Medlem
På akutmottagningen i min stad i Västra Götaland så blir man nu inte insläppt om man har varit i Kina och omkringliggande stater under de senaste 14 dagarna. Man hanteras där som om man har smitta - för säkerhets skull!

Första frågan när jag kom dit var:
- Har du varit i Kina eller i närområdet till Kina under de senaste 14 dagarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Sicket jävla beteende! Det är väl ändå ens egna landsmän det är tal om, som befinner sig i en tämligen otacksam situation till att börja med. Med tanke på att t.ex. både Sveriges och Frankrikes karantäner resulterade i 0 fall måste man anse att stenkastningen är farligare än viruset.
I Frankrike dog en patient som var intagen på infektionsklinik
Citera
2020-02-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Undrar hur länge det pågått?

Minst två veckor kan man ju anta i alla fall, detta med tanke på inkubationstid och sjukdomstid.
Citera
2020-02-21, 11:45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
I Frankrike dog en patient som var intagen på infektionsklinik

Det var ju en gammal kinesisk turist, inte en evakuerad fransman som suttit i karantän. Vill du skapa förvirring i tråden?
Citera
2020-02-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Troligen flera tusen smittade. SARS-CoV-2 måste ha haft spridning där ett tag nu med alla dessa dödsfall.

13 smittade bekräftade varav 4 st döda bekräftade!

Är ju uppe i Mers dödlighet dvs 35% dör.
Helvete något stämmer inte .... eller är dessa siffror korrekta?!
Isåfall har vi problem. Har ju räknat på statistiken att man har rätt så okej chanser att överleva om man är under 50 år gammal men nu vette tusan när dessa siffror kommer från Mellanöstern :/ är det muterat eller vad är det frågan om?
Citera
2020-02-21, 11:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På akutmottagningen i min stad i Västra Götaland så blir man nu inte insläppt om man har varit i Kina och omkringliggande stater under de senaste 14 dagarna. Man hanteras där som om man har smitta - för säkerhets skull!

Första frågan när jag kom dit var:
- Har du varit i Kina eller i närområdet till Kina under de senaste 14 dagarna?

Vad utgör "närområde" till Kina? Alla gränsande länder? Det inkluderar ju t.ex. Ryssland. Menar de hela Asien eller? Känns inte helt färdigtänkt.
Citera
2020-02-21, 11:49
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
5 döda nu i Iran enl twitter... Kommer vi nu se en snabb spridning i mellanöstern? De lever tätt o saknar kinesisernas förmåga till kontroll/åtgärder.

https://twitter.com/drjahanpur/status/1230799070995697664

Vi får se om detta blir officiella siffror. I så fall kan nog teorierna om ACE2 och att människor i mellanöstern är immuna läggas ned.
Citera
2020-02-21, 11:50
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sjukdom, ett tillstånd eller en process hos människan eller djur som medför att individen inte fungerar optimalt. Inom humanmedicinen kan begreppet sjukdom ses ur tre olika synvinklar. Det strikt medicinska sjukdomsbegreppet hänför sig till en läkarbedömning som resulterat i en diagnos. Individens upplevelse av sjukdom är baserad på symtom: smärta, trötthet, nedsatt funktionsförmåga m.m (https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sjukdom) De andra synvinklarna får du hitta själv

Vid sjukdomen Covid-19 Kan man ha flera olika nivåer av symtom. Allt från i princip inga eller milda symtom.Människor som drabbas av Sars-CoV-2 viruset får sjukdomen Covid-19. Cirka 80 procent får milda symtom så som ont i halsen/torrhosta, feber och i få fall diarré. 14 procent får allvarliga symtom så som lunginflammation. Mest allvarligaste får ARDS mm 5 procent. 2 procent av alla fall dör. Men då ska du ha allvarliga symtom. Man kan också drabbas av sekundära sjukdomar så som bakteriell lunginflammation.

Personligen tror (jag vet inte) jag att "mortaliteten" är ännu lägre.Historiskt vid andra epidemier har man alltid missat flertalet fall med mildare symtom. Det kan finnas 5-20 gånger fler smittade men som knappt själva vet att de är sjuka. Det där med att Kina ljuger är bara löjligt. De behöver inte ljuga om något vi inte kan veta. Antalet döda kan också var högre men i mycket lägre omfattning än antalet smittade.

Du blandar begreppen som en galning och motsäger dig själv. Först är COVID-19 en sjukdom med flera olika symptom (exempelvis lunginflammation), för att sedan benämna (bakteriell) lunginflammation som en sjukdom. Lunginflammation är mycket riktigt ett sjukdomstillstånd (d.v.s. en sjukdom [inflammation i lungorna]) som kan vara orsakad av virus eller bakterier, symptom är exempelvis andnöd.
Senast redigerad av magpest 2020-02-21 kl. 11:54.
Citera
2020-02-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du blandar begreppen som galning och motsäger dig själv. Först är COVID-19 en sjukdom med flera olika symptom (exempelvis lunginflammation), för att sedan benämna (bakteriell) lunginflammation som en sjukdom. Lunginflammation är mycket riktigt ett sjukdomstillstånd (d.v.s. en sjukdom [inflammation i lungorna]) som kan vara orsakad av virus eller bakterier, symptom är exempelvis andnöd.

Hur som helst alla som får Covid 19 får inte lunginflammation eller andnöd eller dör om man inte får hjälp. De flesta blir friska och de behöver inte inte bry sig. Möjligen behöver de lite mer vila, paracetamol och vätska. 2 procent av de som insjuknar dör. Flertalet av dem är äldre och eller tidigare sjuka. Jag gissar att rökning och sämre lungor i allmänhet är inget bra.

Om jag vore äldre och sjuklig så skulle jag definitivt vara rätt att få årets influensa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in