2020-02-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kan inte se att mina inlägg här i tråden skulle vara mer "fabricerade" än andras. Du får gärna sända mig PM där du kan få utveckla hur du tänker/resonerar.

Tror ingen delar min "böjning" vad nu det skulle kunna vara för något. Kan du inte svara på de frågor jag ställde?
Att i tid och otid försvara Lena W, men undvika att svara på konkreta frågor du får, ger dig en aura av bristande seriositet. Onödigt.

Att försöka skuldbelägga LWs vänner eller familj är så pass lågt att det blir svårt att mötas. Ingen skugga skall falla på väninnan. Är SD den skyldige så är han ensam ansvarig för sina handlingar (jag ser inga som helst förmildrande omständigheter). När väl dom fallit och vi vet exakt vad som har hänt kan det bli aktuellt att titta på hur man kan se till att hjälpa andra ur liknande situation. Då tänker jag främst på om polisen kunde ha hanterat det på ett annat sätt och hjälpt LW innan hon blev brutalt mördad.
Citera
2020-02-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du? SD hotade, trakasserade, stalkade uppenbarligen LW för att hon inte skulle avslöja affären som SD berättade till läkaren. Hon berättar om det själv nedan.

Lena berättar i samtalen om det stormiga förhållandet. Hon ska vid flera tillfällen ha hotat att avslöja hennes och 45-åringen hemliga relation för hans fru.

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon till polisen, och utvecklar det lite senare:

"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro", säger Lena till polisen.

Du tolkar fel. Pga SDs stalkande och hotande, hotade hon tillbaka med att avslöja deras relation
Citera
2020-02-20, 11:18
Medlem
Citat:
Som adopterad fick hon nog aldrig den anknytning till modern som är viktigt för att senare i livet kunna skapa stabila relationer med andra. Det är en av anledningarna till att relationen med SD var destruktiv och hon trots det stannande.

Hon hade heller ingen god självkänsla enligt min mening och trodde inte hon var värd bättre. Dessutom är det en boost för just självkänslan och självförtroendet att vara tillsammans med en gift man och få honom att välja dig över sin fru vilket verkar ha varit hennes mission under de första åren.

När de var nyförälskade första åren så tror jag inte hon hotade med avslöja relatioen för då hade hon hopp om att SD skulle lämna HD. Men efter ett tag förstod hon att han inte skulle göra det och då började hon hota med det. Vilket naturligtvis gjorde honom förbannad och han i sin tur dödshotade och trakasserade henne för att hon skulle inse allvaret och hålla tyst.

Jag tror på att Lena hade vänninor faktiskt. Varför det är mest män i stämningsansökan vet jag inte men i FUP finns säkert förhör med vänninor också.
Tack för svar!
Teorier om vikten av tidig anknytning är väl underbyggda och kan inte viftas bort som mumbo-jumbo.
Lena och hennes lika adopterade bror har säkert båda dränkts i kärlek av sina välmenande adoptivföräldrar. Men nånting har fallerat. Vid broderns bröllop var t ex inte adoptivföräldrarna välkomna. Det måste ha känts tungt för dem, de som verkligen gjort allt vad de kunnat för sina två barn.

Ang väninnor:
Betvivlar inte förekomsten av sådana, men gissar att riktigt nära väninnor inte varit alltför många.
Syftar på sådana som velat Lena W genuint väl och på vars omdömen och synpunkter Lena skulle ha valt att lyssna.
Relationen med SD har ju inte bara varit en kortvarig fling, utan istället varit en synnerligen destruktiv och -i mina ögon- smutsig relation.
Att under åratal i det fördolda smussla med "tillfällighetssamlag" lär påverka ens självbild väldigt negativt.
Tycker genuint synd om Lena och hennes barn. Hon dog helt i onödan och det tror jag vi alla kan vara överens om.
Citera
2020-02-20, 11:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Lena hävdar i samtalen att hon flera gånger försökt lämna 45-åringen, men att han lyckats manipulera henne till att stanna kvar. Under en period ska Lena ha träffat en annan man – och då ska hoten ha eskalerat."

https://www.na.se/artikel/har-smyger-45-aringen-utanfor-lenas-hus-hennes-egna-ord-om-terrorn-avslojar-jag-honom-ar-det-lika-me d-doden

Vi får väl se vad som framkommer under rättegången.

Jag misstänker att åklagaren inte kan ta upp allt som hänt som andra berättar om eller L*ena själv säger i samtalen med andra, utan fokuserar på händelser som visar på det hotfulla och kontrollerande beteendet och som kanske också finns belägg för på något sätt.

Det viktiga är väl att visa att mordet har skett av just denne mgm.

Det tidigare sätt han har haft mot henne är bara en del i bevisningen. Möjligen en stor del, men det är ju mycket annat också som ska till för att bevisa att han är den skyldige.

Ja det var illa. Han ville inte lämna sin fru och inte heller förlora LW till någon annan. Egoistiskt svin.
Citera
2020-02-20, 11:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Detta låter som en klassisk destruktiv relation.
Där hon till slut försöker ta sig ur och han inte tillåter detta utan fortsätter kontrollera, trakassera och hota henne. Att hon anmält både ofredandet (smygfotograferandet+ hot) och misshandel men att hon valt att inte medverka eftersom hon var rädd för att förvärra situationen. Precis som Lotta Rudholm och många andra kvinnor. Och som i så många fall vi läst här på Flashback så slutar det med att kvinnan blir dödad.

Ja, typiskt för liknande destruktiva förhållanden är just pendlandet mellan att vara hotfull, kränka, misshandla för att sedan vara uppvaktande, kärleksfull och hjälpsam

"I samtalet med väninnan beskriver Lena hur 45-åringen ibland överöst henne med presenter och kärleksuppskattningar, samtidigt som han vid andra tillfällen varit kontrollerande, hotfull och våldsam.

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan."

https://www.na.se/artikel/har-smyger-45-aringen-utanfor-lenas-hus-hennes-egna-ord-om-terrorn-avslojar-jag-honom-ar-det-lika-me d-doden

Det är väl också normalt för en person som är i någons "grepp" på det här sättet att känna skuldkänslor för att man å ena sidan både vill lämna men också avslöja och kanske även anmäla missförhållandet:
(från amma artikel)

""Han är ett jättefin person och sen så har han otroligt mycket spänningar och låsningar i sig. När dom slår in, då blir han ett odjur", säger Lena Wesström, i ett samtal till en väninna, ett och ett halvt år innan mordet."

[...]

"I polisförhör från samma tid berättar Lena om svårigheterna att ta sig ur förhållandet.

"Han har varit så otroligt hjälpsam mot mig. När allt har gungat så har han varit där. Han har hjälpt mig med allt. Men när han är i sitt elaka mood så skickar han bilder på sin fru och familj när de paddlar kajak".
"
Citera
2020-02-20, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Du tolkar fel. Pga SDs stalkande och hotande, hotade hon tillbaka med att avslöja deras relation

Ja kanske, jag är öppen för möjligheten att jag tolkar helt fel. Ska bli spännande att läsa delar av FUP ikväll.
Citera
2020-02-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att försöka skuldbelägga LWs vänner eller familj är så pass lågt att det blir svårt att mötas. Ingen skugga skall falla på väninnan. Är SD den skyldige så är han ensam ansvarig för sina handlingar (jag ser inga som helst förmildrande omständigheter). När väl dom fallit och vi vet exakt vad som har hänt kan det bli aktuellt att titta på hur man kan se till att hjälpa andra ur liknande situation. Då tänker jag främst på om polisen kunde ha hanterat det på ett annat sätt och hjälpt LW innan hon blev brutalt mördad.
Det handlar inte om att "försöka skuldbelägga LWs vänner och familj".
Det handlar om att försöka förstå olika val i livet och vilka konsekvenser sådana kan tänkas komma att få.
Lenas val i livet kom -helt ofrivilligt!- att göra henne till en offentlig person.
Det bör alltså finnas massor att lära av de val hon valde att göra.
Tror du inte det?
Citera
2020-02-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det känns som om den ordningen är rätt. Inte tvärtom. Att han hotade NÄR hon ville avslöja honom känns fel. Men han ville inte låta henne vara ifred, och det var det enda vapen hon hade - att hota med avslöjande.
Citera
2020-02-20, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är exakt så man ska göra. Tack och hej och undvika dem med alla medel possible. Om man har minsta kontakt med dem så manipulerar de tillbaka dig i sitt nät. Det är det sista man vill.

Lena skulle avbrutit ALL kommunikation med SD och han hade varit tvungen att acceptera det efter några månader när han insett att ingenting han gör kommer få henne tillbaka, varken kärsleksbedyrelser med presenter eller hot och stalkingar.

Det är ett helvete i några månader men det går över. Man ska inte föda en narcissist och belöna deras beteende. Bara ignorera!

Jag tror att det är svårt att förstå för att man är utanför och inte har de känslor som den som är involverad har.

När man tänker på hur destruktivt ett beteende med ett mixtrande av å ena sidan kränka, slå hota; för att sedan bedyra sin kärlek, vara mycket kärleksfull, hjälpsam, visa ånger, ge presenter, uppvakta; kan man förstå att denna behandling är ypperlig för att kunna få en person att brytas ner successivt.

Tänk att du behandlar ett barn eller en hund på det viset.
Du kommer att få en ängslig men lydig och tillgiven hund/barn som kommer att längta efter att få beröm, att bli älskad och sedd igen!

När du gör som jag säger, då är jag din och gör allt för dig!

Jag blir alltid på min vakt när jag ser en hund som hukar när husse/matte gör en häftig rörelse, men som är extremt lydig och tittar ängsligt upp på sin matte/husse för att kolla läget.
Citera
2020-02-20, 11:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det känns som om den ordningen är rätt. Inte tvärtom. Att han hotade NÄR hon ville avslöja honom känns fel. Men han ville inte låta henne vara ifred, och det var det enda vapen hon hade - att hota med avslöjande.

Jag tror inte han började med hot och trakasserier förrän hon började ställa krav. Innan dess hade han ju det bästa av båda världar men vi får se vad som framkommer i FUP.
Citera
2020-02-20, 11:34
Medlem
Citat:
Jag tror inte han började med hot och trakasserier förrän hon började ställa krav. Innan dess hade han ju det bästa av båda världar men vi får se vad som framkommer i FUP.
Vilka krav tänker du på då? Att hon ville att han skulle lämna HD? Kanske det är en lögn från hans sida - han verkar gilla när damerna ränner efter honom. Kan det inte ha varit så att hon började se sig om efter en partner som INTE hade en fru. Jag har förstått att hon försökt ha andra relationer? Han ville inte låta henne gå, hon hotade med att berätta för HD om han inte släppte taget.

Nu kan inte jag det här ärendet som du alls. Jag spekulerar som jag tycker känns rätt - men kan ha hur fel som helst naturligtvis.
Citera
2020-02-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det handlar inte om att "försöka skuldbelägga LWs vänner och familj".
Det handlar om att försöka förstå olika val i livet och vilka konsekvenser sådana kan tänkas komma att få.
Lenas val i livet kom -helt ofrivilligt!- att göra henne till en offentlig person.
Det bör alltså finnas massor att lära av de val hon valde att göra.
Tror du inte det?

Du efterlyste vänninor till LW och fick svar på tal. Efteråt förlöjligar du väninnan, som kanske redan mår mycket dåligt och känner viss skuld trots att det inte var hennes fel, med en påhittad tramsig dialog. Finns inget annat sätt att tolka det på än att du vill flytta fokus och skuldbelägga vännen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in