Från Nerikes Allehanda, Na 20/2 2020
https://www.na.se/artikel/har-smyger-45-aringen-utanfor-lenas-hus-hennes-egna-ord-om-terrorn-avslojar-jag-honom-ar-det-lika-me d-doden
[i]Lena Wesström avslöjade i inspelade telefonsamtal skräcken hon upplevde tillsammans med den misstänkte mördaren.
"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon i ett larmsamtal till polisen, ett par år innan mordet.
Polisen misstänker att ett triangeldrama ligger bakom Hjärstamordet som inträffade i maj 2018. Lena Wesström hade ett hemligt förhållande med den då gifta 45-åringen.
Polisen hittade flera timmar långa inspelade samtal i Lenas telefon efter att hon mördats. I några av samtalen berättar Lena om skräcken hon upplevde i relationen med 45-åringen – som nu har åtalats för mord.
"Han är ett jättefin person och sen så har han otroligt mycket spänningar och låsningar i sig. När dom slår in, då blir han ett odjur", säger Lena Wesström, i ett samtal till en väninna, ett och ett halvt år innan mordet.
I samtalet med väninnan beskriver Lena hur 45-åringen ibland [/b] överöst henne med presenter och kärleksuppskattningar, samtidigt som han vid andra tillfällen varit kontrollerande, hotfull och våldsam.[/b]
"Han har uttryckligen sagt att han
inte drar sig för att döda mig om det behövs" , säger Lena till väninnan.
Lena hävdar i samtalen att hon flera gånger försökt lämna 45-åringen, men att han lyckats manipulera henne till att stanna kvar.
Under en period ska Lena ha träffat en annan man – och då ska hoten ha eskalerat.
I några av de inspelade samtalen ringer Lena till polisen för att anmäla att 45-åringen flera gånger a
gömt sig i hennes trädgård och tagit bilder på henne i smyg.
"Han står där på framsidan och baksidan när han fotar mig. Sedan skickar han bilder på mig och skriver hotelser", säger hon i ett av samtalen.
Lena berättar i samtalen om det stormiga förhållandet. Hon ska vid flera tillfällen ha hotat att avslöja hennes och 45-åringen hemliga relation för hans fru.
"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon till polisen, och utvecklar det lite senare:
"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro ", säger Lena till polisen.
I polisförhör från samma tid berättar Lena om
svårigheterna att ta sig ur förhållandet.
"Han har varit så otroligt hjälpsam mot mig. När allt har gungat så har han varit där. Han har hjälpt mig med allt. Men när han är i sitt elaka mood så skickar han bilder på sin fru och familj när de paddlar kajak".
Lena anmälde 45-åringen för ofredande 2016 och misshandel 2017. Utredningen om
misshandeln lades ned i brist på bevis. Hon valde själv att inte längre vara hjälpsam i utredningen om ofredandet, som gällde smygfotografierna som 45-åringen ska ha tagit.
"Jag är rädd för vad han ska ta sig till om detta leder till något. Jag vet inte om han kommer bli fysisk mot mig", säger hon i förhör.
Åklagaren påstår i sin stämningsansökan att ett av motivet till mordet var Lenas och 45-åringens relation. Den ska enligt åklagaren ha "varierat under tid med ömsesidiga krav och hot".
Under rättegången ska bland annat en forskare vittna om att "dödligt våld kan vara en utgång i destruktiva kärleksrelationer".
Den 45-årige mannen förnekar mord.[/b]