2020-02-20, 10:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Förstår inte ditt inlägg alls... flyttat/begärt skilsmässa var får du in det?

Jag har i inlägget enbart skrivit av vad som stod i NA idag (och det handlade inte om HD).

Läs det fetade i ditt inlägg.

”HD kanske inte vågade göra annat än att stanna hos SD.”
Citera
2020-02-20, 10:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hur vet du att SD älskade sin fru? Allt man läst och sett från honom talar för att han bara älskade sig själv. Eller snarare bilden av sig själv. Inuti mörker. Fascinerad över att du som är psykolog fortsätter skuldbelägga offret.
Tror du detta hade slutat lyckligt om hon inte avslöjade affären? Han hotade ju henne långt dessförinnan och tillät henne inte inleda andra relationer och lämna honom.

Var framkommer det att han inte tillät henne att inleda andra relationer? Finns ingenting om detta vare sig i stämningsansökan eller i media.

Om du tror jag skuldbelägger Lena så tror du fel.
Citera
2020-02-20, 10:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Från Nerikes Allehanda, Na 20/2 2020
https://www.na.se/artikel/har-smyger-45-aringen-utanfor-lenas-hus-hennes-egna-ord-om-terrorn-avslojar-jag-honom-ar-det-lika-me d-doden

[i]Lena Wesström avslöjade i inspelade telefonsamtal skräcken hon upplevde tillsammans med den misstänkte mördaren.
"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon i ett larmsamtal till polisen, ett par år innan mordet.

Polisen misstänker att ett triangeldrama ligger bakom Hjärstamordet som inträffade i maj 2018. Lena Wesström hade ett hemligt förhållande med den då gifta 45-åringen.

Polisen hittade flera timmar långa inspelade samtal i Lenas telefon efter att hon mördats. I några av samtalen berättar Lena om skräcken hon upplevde i relationen med 45-åringen – som nu har åtalats för mord.

"Han är ett jättefin person och sen så har han otroligt mycket spänningar och låsningar i sig. När dom slår in, då blir han ett odjur", säger Lena Wesström, i ett samtal till en väninna, ett och ett halvt år innan mordet.

I samtalet med väninnan beskriver Lena hur 45-åringen ibland [/b] överöst henne med presenter och kärleksuppskattningar, samtidigt som han vid andra tillfällen varit kontrollerande, hotfull och våldsam.[/b]

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs" , säger Lena till väninnan.

Lena hävdar i samtalen att hon flera gånger försökt lämna 45-åringen, men att han lyckats manipulera henne till att stanna kvar. Under en period ska Lena ha träffat en annan man – och då ska hoten ha eskalerat.

I några av de inspelade samtalen ringer Lena till polisen för att anmäla att 45-åringen flera gånger agömt sig i hennes trädgård och tagit bilder på henne i smyg.

"Han står där på framsidan och baksidan när han fotar mig. Sedan skickar han bilder på mig och skriver hotelser", säger hon i ett av samtalen.

Lena berättar i samtalen om det stormiga förhållandet. Hon ska vid flera tillfällen ha hotat att avslöja hennes och 45-åringen hemliga relation för hans fru.

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon till polisen, och utvecklar det lite senare:

"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro ", säger Lena till polisen.

I polisförhör från samma tid berättar Lena om svårigheterna att ta sig ur förhållandet.

"Han har varit så otroligt hjälpsam mot mig. När allt har gungat så har han varit där. Han har hjälpt mig med allt. Men när han är i sitt elaka mood så skickar han bilder på sin fru och familj när de paddlar kajak".

Lena anmälde 45-åringen för ofredande 2016 och misshandel 2017. Utredningen om misshandeln lades ned i brist på bevis. Hon valde själv att inte längre vara hjälpsam i utredningen om ofredandet, som gällde smygfotografierna som 45-åringen ska ha tagit.

"Jag är rädd för vad han ska ta sig till om detta leder till något. Jag vet inte om han kommer bli fysisk mot mig", säger hon i förhör.

Åklagaren påstår i sin stämningsansökan att ett av motivet till mordet var Lenas och 45-åringens relation. Den ska enligt åklagaren ha "varierat under tid med ömsesidiga krav och hot".

Under rättegången ska bland annat en forskare vittna om att "dödligt våld kan vara en utgång i destruktiva kärleksrelationer".

Den 45-årige mannen förnekar mord.
[/b]

Detta låter som en klassisk destruktiv relation.
Där hon till slut försöker ta sig ur och han inte tillåter detta utan fortsätter kontrollera, trakassera och hota henne. Att hon anmält både ofredandet (smygfotograferandet+ hot) och misshandel men att hon valt att inte medverka eftersom hon var rädd för att förvärra situationen. Precis som Lotta Rudholm och många andra kvinnor. Och som i så många fall vi läst här på Flashback så slutar det med att kvinnan blir dödad.
Citera
2020-02-20, 10:21
Medlem
Citat:
Klart hon gjorde rätt som anmälde och avslöjade. Inte en dag för tidigt! Men hon borde fått hjälp av kvinnojouren och ett skyddat boende. Och det behöver nog HD också om han släpps ut igen.

Bilderna på barnen vid stupet var definitivt ett hot riktat till henne. Du håller tyst, annars! Kanske han tvingade med henne till USA och på efterföljande resor för att ha kontroll över henne och tvingade henne att le på bilderna. Jag tror hon var/är livrädd.
Citera
2020-02-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Ser nu vad du syftar på i mitt inlägg.

HD begärde skilsmässa och flyttade det har du rätt i. Men efter mordet var de väldigt nära och det får mig att fundera på hur mycket HD misstänkte/visste om.
Citera
2020-02-20, 10:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Kan du ingenting om varför relationer med narcissister är så destruktiva och svåra att lämna? Det är inte bara att säga tack och hej. Då har du dem bla smygande och fotande i trädgården...

Det är exakt så man ska göra. Tack och hej och undvika dem med alla medel possible. Om man har minsta kontakt med dem så manipulerar de tillbaka dig i sitt nät. Det är det sista man vill.

Lena skulle avbrutit ALL kommunikation med SD och han hade varit tvungen att acceptera det efter några månader när han insett att ingenting han gör kommer få henne tillbaka, varken kärsleksbedyrelser med presenter eller hot och stalkingar.

Det är ett helvete i några månader men det går över. Man ska inte föda en narcissist och belöna deras beteende. Bara ignorera!
Citera
2020-02-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Ser nu vad du syftar på i mitt inlägg.

HD begärde skilsmässa och flyttade det har du rätt i. Men efter mordet var de väldigt nära och det får mig att fundera på hur mycket HD misstänkte/vet om.
Citera
2020-02-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD ville inte att Lena skulle avslöja affären igen för "att han ville återförenas med sin hustru" står det. Så jag tänker att Lena avslöjade affären en andra gång eller i vart fall hotade att göra det och därför blev dödad innan hon hann göra det.

Jag är ju bara så förbannad på att det är så meningslöst simpelt motiv för detta mord. Det kunde undvikas känner jag. Det är inte för att jag skyller på Lena på något vis som jag harpar om det här denna morgon.

Samtidigt har SD sagt att de hade en kärleksrelation i två år och detta stämmer inte. Jag stänger inga dörrar men för mig låter det mera som att LW ville vidare var en större utlösande faktor som går hand i hand med hans kontrollbehov och hur hoten har uppstått och när de har skett. Men det är klart att vissa saker är svåra att reda ut då vi inte vet när det har sagts och när de menar att det skall ha utspelat sig. Kan ju också vara en kombination.

Meningslöst var ordet.
Citera
2020-02-20, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja efter det som har kommit fram sedan åtalet väcktes blir jag mer och mer övertygad om att LW ville skydda HD snarare än att hämnas på något sätt.

Mr Nice guy, var inte så nice.

Trots att jag har haft på känn att det var värre än vad som framkommit tidigare, kan jag säga att jag uppfattar det värre än jag trodde.

Jag tänker att det borde kännas naturligt när L*ena ser att Mr Nice kan vara direkt farlig, att försöka få ett slut på det farliga spelet som innefattar även HD.

Jag tror absolut att L*ena förstod att detta var farligt (hon uttrycker det ju själv till polisen), men till slut nödvändigt.

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon i ett larmsamtal till polisen, ett par år innan mordet."

https://www.na.se/artikel/har-smyger-45-aringen-utanfor-lenas-hus-hennes-egna-ord-om-terrorn-avslojar-jag-honom-ar-det-lika-me d-doden

När man fått glutta in bakom förlåten på mgm inre så är jag på allvar orolig för HD och barnen om han blir fri.

Värre, mycket värre än jag fattat.
Allt detta visste L*ena.

Jag är övertygad om att anledningen till att hon avslöjade förhållandet ändå, var för att hon förstod hur farlig han var för både henne själv men också andra.
Citera
2020-02-20, 10:30
Medlem
Från na.se:

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan.
/../
Lena hävdar i samtalen att hon flera gånger försökt lämna 45-åringen, men att han lyckats manipulera henne till att stanna kvar. Under en period ska Lena ha träffat en annan man – och då ska hoten ha eskalerat.

/../
... ringer Lena till polisen för att anmäla att 45-åringen flera gånger gömt sig i hennes trädgård och tagit bilder på henne i smyg.
"Han står där på framsidan och baksidan när han fotar mig. Sedan skickar han bilder på mig och skriver hotelser", säger hon i ett av samtalen.

/../

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon till polisen, och utvecklar det lite senare:
"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro", säger Lena till polisen.

Med ovanstående citerat märker man att han själv visste att han var en dubbelnatur. Han visste vilken jävel han var, och vad han hade i sig. Dessa psykopatiska tendenser fick absolut inte komma till allmän kännedom. Och därför dödade han henne. HD skulle aldrig avslöja hans mörka sida, de har barn tillsammans och skulle för alltid ha kontakt. Men det var annat med LW. Hon hade inga sådana bindningar och brydde sig inte om hela världen fick veta vem han egentligen var.

Han var tvungen att skydda sitt renommé till vilket pris som helst. Hans påhittade hotfulla män i grannskapet skulle få skulden när han dödat LW och hon hittades. Hans mörka sida var skyddad därefter. Nu gick det inte som han tänkt sig. Han var inte så smart som han trodde.

(Självklart spekulerar jag ovan.)
Citera
2020-02-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mr Nice guy, var inte så nice.

Trots att jag har haft på känn att det var värre än vad som framkommit tidigare, kan jag säga att jag uppfattar det värre än jag trodde.

Jag tänker att det borde kännas naturligt när L*ena ser att Mr Nice kan vara direkt farlig, att försöka få ett slut på det farliga spelet som innefattar även HD.

Jag tror absolut att L*ena förstod att detta var farligt (hon uttrycker det ju själv till polisen), men till slut nödvändigt.

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon i ett larmsamtal till polisen, ett par år innan mordet."

När man fått glutta in bakom förlåten på mgm inre så är jag på allvar orolig för HD och barnen om han blir fri.

Värre, mycket värre än jag fattat.
Allt detta visste L*ena.

Jag är övertygad om att anledningen till att hon avslöjade förhållandet ändå, var för att hon förstod hur farlig han var för både henne själv men också andra.

Jag delar din åsikt. Det är värre än vad jag trodde och då visste jag ändå om att dödshot förekommit.
Citera
2020-02-20, 10:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Från na.se:

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan.
/../

/../
... ringer Lena till polisen för att anmäla att 45-åringen flera gånger gömt sig i hennes trädgård och tagit bilder på henne i smyg.

/../

"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro", säger Lena till polisen.

Med ovanstående citerat märker man att han själv visste att han var en dubbelnatur. Han visste vilken jävel han var, och vad han hade i sig. Dessa psykopatiska tendenser fick absolut inte komma till allmän kännedom. Och därför dödade han henne. HD skulle aldrig avslöja hans mörka sida, de har barn tillsammans och skulle för alltid ha kontakt. Men det var annat med LW. Hon hade inga sådana bindningar och brydde sig inte om hela världen fick veta vem han egentligen var.

Han var tvungen att skydda sitt renommé till vilket pris som helst. Hans påhittade hotfulla män i grannskapet skulle få skulden när han dödat LW och hon hittades. Hans mörka sida var skyddad därefter. Nu gick det inte som han tänkt sig. Han var inte så smart som han trodde.

(Självklart spekulerar jag ovan.)

Du tror folk skulle tro på en scorned älskarinnas ord? Om de har bilden av att SD är the nice guy så kommer inte en dumpad älskarinnas ord ändra på det.

Jag tror inte han behövde oroa sig nämnvärt för den biten. Det som till slut gjorde honom hatisk och galen utom all sans och vett är när hon avslöjade affären och han förlorade sin hustru. Dessutom ville också Lena lämna vilket innebar att han blev helt ensam efter att ha varit bortskämd med två kvinnor i över 6 år. Du tror inte det var anledningen till mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in