Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-17, 18:01
  #1261
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Dom flesta på rymdtwitter verkar vara inställda på att det var raketen som felade denna gång. Jag sticker ut hakan och hävdar att det var pråmen som strulade..

Pråmen hålls på en bestämd plats med thrusters som drivs med ett eller två elverk på pråmen. En felaktig säkring kan ha slagit ut elen på pråmen och fått den att börja driva i sista minuten. (Det är en busenkel logik att landa på en pråm mitt i havet, pråmen är programmerad att hålla sig på plats X,Y och raketen är programmerad att landa på plats X,Y)

I detta fall så vill jag gissa på att pråmen har drivit åt sidan av någon anledning, elfel är en sådan anledning.
Citera
2020-02-17, 20:20
  #1262
Avstängd
Här är en aktuell video. Tydligen en "soft landing" i havet.

https://www.youtube.com/watch?v=QyJS1QcPRYM
Citera
2020-02-18, 02:24
  #1263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Dom flesta på rymdtwitter verkar vara inställda på att det var raketen som felade denna gång. Jag sticker ut hakan och hävdar att det var pråmen som strulade..

Pråmen hålls på en bestämd plats med thrusters som drivs med ett eller två elverk på pråmen. En felaktig säkring kan ha slagit ut elen på pråmen och fått den att börja driva i sista minuten. (Det är en busenkel logik att landa på en pråm mitt i havet, pråmen är programmerad att hålla sig på plats X,Y och raketen är programmerad att landa på plats X,Y)

I detta fall så vill jag gissa på att pråmen har drivit åt sidan av någon anledning, elfel är en sådan anledning.
Jag har för mig att raketen siktar bredvid pråmen för att först de sista sekunderna åka in över pråmen. Detta för att om det blir något fel på raketen så undviker man att raketen åker in i pråmen i mycket hög hastighet. Det verkar som att datorsystemet verkar trott att det var något fel på raketen och därför undvikit att åka in över pråmen. Dock verkar landningen över vattnet ha fungerat.
Citera
2020-02-18, 04:13
  #1264
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Jag har för mig att raketen siktar bredvid pråmen för att först de sista sekunderna åka in över pråmen. Detta för att om det blir något fel på raketen så undviker man att raketen åker in i pråmen i mycket hög hastighet. Det verkar som att datorsystemet verkar trott att det var något fel på raketen och därför undvikit att åka in över pråmen. Dock verkar landningen över vattnet ha fungerat.

Jo, jag är benägen att hålla med. Scott Manley i sin senaste video har med ett klipp från en tidigare landning där man kan se hur dom siktar in sig på sidan av pråmen och sedan i sista sekunden styr in för att landa. Så det enkla svaret här kanske är att SpaceX testade gränserna, raketen kom in för snabbt och datorn som styr det hela kom fram till att det skulle bli ett gränsfall att landa och valde att gå ner på sidan? (3:58 in i nedanstående video)

https://www.youtube.com/watch?v=QyJS1QcPRYM&t=0s
Citera
2020-02-18, 05:13
  #1265
Medlem
wwrs avatar
Om satelliterna kommer att ligga kvar i denna elliptiska omloppsbana eller övergå i rund bana, som länken spekulerar i, vet vi nog inte säkert. Men en elliptisk bana verkar vara ett sätt att få satelliterna att fokusera på vissa områden (t.ex längre norrut).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highly_elliptical_orbit

Citat:
SpaceX's Falcon 9 rocket will deliver 60 flat-panel Starlink satellites into an elliptical, or egg-shaped, orbit ranging between 131 miles (212 kilometers) and 239 miles (386 kilometers) above Earth. The satellites will use their ion thrusters to maneuver into their higher orbit for testing, before finally proceeding to an operational orbit at an altitude of approximately 341 miles (550 kilometers).

Monday's mission will introduce a change from SpaceX's previous four dedicated Falcon 9 launches for the Starlink network, which deployed their payloads into circular orbits around 61 minutes after liftoff while flying south of Australia.

On Monday, SpaceX plans separation of the 60 Starlink platforms -- held to the Falcon 9 upper stage with retentions rods during launch -- around 15 minutes into the mission while flying over the North Atlantic Ocean.

SpaceX has not identified a reason for the change in the launch profile Monday.
https://spaceflightnow.com/2020/02/1...status-center/

Edit
Vad jag kunde hitta utövar en jonmotor bara kraft motsvarande mindre än 50 gram. (0.5 N). Man får köra dessa en hel del då, för att få till den runda banan hos de 227 kilo tunga satelliterna??
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-18 kl. 06:10.
Citera
2020-02-18, 11:21
  #1266
Avstängd
Om jag inte är felinformerad så körs uppskjutingarna och landningarna 100% autonomt. Datorer fattar alla beslut rakt igenom hela processen.
Citera
2020-02-18, 15:13
  #1267
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://spaceadventures.com/space-ad...on-spacecraft/
Citat:
Space Adventures Announces Agreement with SpaceX to Launch Private Citizens on the Crew Dragon Spacecraft

February 18, 2020 — Building on the success of Crew Dragon’s first demonstration mission to the International Space Station in March 2019 and the recent successful test of the spacecraft’s launch escape system, Space Adventures, Inc. has entered into an agreement with SpaceX to fly private citizens on the first Crew Dragon free-flyer mission. This will provide up to four individuals with the opportunity to break the world altitude record for private citizen spaceflight and see planet Earth the way no one has since the Gemini program.

If interested parties are secured, this mission will be the first orbital space tourism experience provided entirely with American technology. Private citizens will fly aboard SpaceX’s fully autonomous Crew Dragon spacecraft launched by the company’s Falcon 9 rocket, the same spacecraft and launch vehicle that SpaceX will use to transport NASA astronauts to the International Space Station.
Citera
2020-02-18, 18:06
  #1268
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om satelliterna kommer att ligga kvar i denna elliptiska omloppsbana eller övergå i rund bana, som länken spekulerar i, vet vi nog inte säkert. Men en elliptisk bana verkar vara ett sätt att få satelliterna att fokusera på vissa områden (t.ex längre norrut).
Absolut! Man vill skjuta upp satelliterna till banor som har så låg höjd som möjligt över områden utan mycket värde som Stilla Havet, eller på motsatt sida som områden av störst värde. Japans och Indiens versioner av (regionala kompletteringar av) GPS använder sig av såna banor för att hålla sig över Japan respektive Indien största delen av tiden. Sovjet var på 1960-talet först med konceptet som de kallade Molniya (blixt) och som sen dess specifikt syftar på banor som håller satelliter större delen av tiden över Rysslands (orbitalt mekaniskt diskriminerade) hemisfär.

Att Starlink verkar satsa på cirkulära banor är väl för att de har super-ambitionen att nå global täckning så snart. Men till en början, med denna första generation tillfälliga satelliter så borde betydligt mer excentriska banor vara intressantare för tidiga tillämpningar. Och även på sikt borde en kombination vara intressant så att kapaciteten matchar behoven. Starlinks över Stilla Havet kommer bara att kunna funka som länkar satellit-till-satellit mellan Östasien och Amerika.

Starlinks jonmotorer verkar mycket riktigt otillräckliga för att ändra excentriciteten nämnvärt. Det måste vara Falcon 9:s andra raketstegs uppgift att sätta dem i rätt bana till att börja med.
Citera
2020-02-21, 05:36
  #1269
Medlem
wwrs avatar
SpaceX har sökt om tillstånd för att göra en uppskjutning med Marsraketen. På en del bilder man visar ser den dock mycket risig ut, sämre än en lantbrukssilo. Men nu säger man att det är en "prototyp". Ändå tror man att en uppskjutning kan ske redan i (just det) mars månad. En uppskjutning skulle ske till bara 20 km höjd.

Man har alltså ingenting färdigbyggt. Mycket märkligt utvecklingsprojekt. Inger inte förtroende.

https://www.cnet.com/google-amp/news...-next-big-test
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-21 kl. 05:44.
Citera
2020-02-21, 07:37
  #1270
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SpaceX har sökt om tillstånd för att göra en uppskjutning med Marsraketen. På en del bilder man visar ser den dock mycket risig ut, sämre än en lantbrukssilo. Men nu säger man att det är en "prototyp". Ändå tror man att en uppskjutning kan ske redan i (just det) mars månad. En uppskjutning skulle ske till bara 20 km höjd.

Det är en prototyp. SpaceX har inte hävdat att det är en färdig produkt. Tvärtom så har SpaceX sagt att det kommer att komma 19 stycken prototyper till efter den här innan man har en färdig produkt.

Alla delar av skalet till SN 1 är klara och väntar på att staplas och svetsas ihop. Det här måste dock göras i skydd från vinden, någonting dom lärde sig från de tidigare prototyperna Mark 1 och Mark 2. Byggnaden där staplingen och svetsningen ska ske nådde full höjd i går enligt tweet från Elon, kvar är att fästa övre delen av fasaden, bygga tak, installera våningsplan och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man har alltså ingenting färdigbyggt. Mycket märkligt utvecklingsprojekt. Inger inte förtroende.

Tvärtom, SpaceX har anammat en fungerade metod benämnd Scrum vilket ger ett mycket billigt sätt att bygga raketer på. Det är raka motsatsen till den metod som SLS lider utav. En raket som varit under utveckling i tio års tid och kommer att kosta svindlande 19 miljarder kronor per uppskjutning. Se https://arstechnica.com/science/2019...and-its-a-lot/

https://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_...re_development)
Citat:
Scrum is an agile process framework for managing complex knowledge work, with an initial emphasis on software development, although it has been used in other fields and is slowly starting to be explored for other complex work, research and advanced technologies.[1] It is designed for teams of ten or fewer members, who break their work into goals that can be completed within timeboxed iterations, called sprints, no longer than one month and most commonly two weeks, then track progress and re-plan in 15-minute time-boxed daily meetings, called daily scrums.

Men i korthet, i ställer för att stå hukad över ritbordet i tio års tid så testar SpaceX olika ideer ofta. Dom är inte ute efter perfektion till en första början, dom vill ha minsta lilla fungerande sak för att testa en ide. Fungerar det så fine, då bygger dom vidare på det. Fungerar det inte, ja då har dom inte lagt ner någon större tid eller energi på att få det att fungera.

Samma metod för utveckling som gav SpaceX ett förstasteg som kan landa (Falcon 9) Samma metod som gav en raketmotor som är rekordbillig (Merlin, 9 miljoner kronor styck) men även samma metod gav Merlin den ratio av drivkraft till vikt som gör den bäst i världen enligt det sättet att jämföra, ja den metoden används nu för att bygga Starship.

Jag har i alla fall fullt förtroende för detta utvecklingsprojekt.
Citera
2020-02-25, 19:10
  #1271
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...23739242651648
Citat:
Starship SN1 has made it's way to the launch site this morning.
More pics and video coming later.

Nu har jag bara följt SN1 med ena ögat de senaste veckorna men tusan vad det har gått undan. Det saknas lite delar, typ hela övre delen plus motorer. Så jag gissar på att SN1 ska trycktestas nu under de kommande dagarna innan resten kommer på plats. Det skulle dock inte förvåna mig om Elon är ute efter en static fire av SN1 innan SLS har sin Green run.
Citera
2020-02-25, 23:37
  #1272
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...23739242651648


Nu har jag bara följt SN1 med ena ögat de senaste veckorna men tusan vad det har gått undan. Det saknas lite delar, typ hela övre delen plus motorer. Så jag gissar på att SN1 ska trycktestas nu under de kommande dagarna innan resten kommer på plats. Det skulle dock inte förvåna mig om Elon är ute efter en static fire av SN1 innan SLS har sin Green run.
Vi får hoppas locket på kastrullen blir kvar vid trycktesten denna gång. Svetsfogarna i prototypen såg dock lite ojämna ut tycker jag, men jag är ingen expert.

SpaceX förefaller även ha rationaliserat bort astronaututbildningen. Man planerar skicka upp turister utan professionell besättning. Passagerarna kan dock styra rymdfarkosten v.b., framhåller man. Det är säkert inte så svårt.
Citat:
Tearne noted that no professional pilot or astronaut would be required on the tourist flights because the Dragon operates fully autonomously. Passengers, will, however, be able to control the spacecraft if required, she added.
https://learningenglish.voanews.com/...t/5298074.html

Vad jag förstår kommer man att skicka turisterna högre än vad någon astronaut befunnit sig sedan månfärderna (snart 50 år sedan).
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-26 kl. 00:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback