2020-02-17, 16:01
Medlem
iters avatar
Jag gissar på Dvärgen av Pär Lagerkvist.
Citera
2020-02-17, 16:52
Medlem
Slottsherres avatar
Jag höftar till med Delblanc, även om jag inte tycker stilen stämmer riktigt.
Citera
2020-02-17, 17:28
Medlem
Massajens avatar
Texten är en översättning. Återkommer...
Citera
2020-02-17, 18:44
Medlem
Böll?
Citera
2020-02-17, 21:18
Medlem
Massajens avatar
Ingen träff så långt. Ledtråd: det är inte en roman.

Citat:
Väl ingen fick i dessa tider röna så mycken satanisk giftighet och så stort betryck i sin rättfärdiga kamp som pater Surin av Jesu sällskap, som med det mäktigaste, efter oskuldens fördärv traktande djävulens anhang utkämpande en strid utan motstycke i hävderna. Och så mycket större var hans förtjänst som helvetenas furste i dessa ryktbara kraftmätningar verkade som mest genom just dessa människonaturens ringaste och mest förrädiska lemmar, varmedelst människosläktet förökar sig på jorden, och i det köttsliga begärets glöd sökte till sig förleda kvinnors och mäns Gudi hängivna själar.
Citera
2020-02-17, 22:14
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen

En självbiografi eller biografi?
Det förvånar att författaren är yngre än Thomas Mann, med tanke både på stil och innehåll.
Men det är alltså en ganska känd författare?
Citera
2020-02-17, 22:21
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Översättningen verkar inte vara helt pinfärsk, i alla fall. Det var ett tag sedan man ramlade över ett "varmedelst". Men uppenbarligen kristlig europeisk intellektuell. Det låter lite för blodsprängt för att vara Simone Weil, och jag vet inte om hon översattes till svenska såhär tidigt, men i brist på bättre gissar jag på henne.
Citera
2020-02-17, 22:34
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Översättningen verkar inte vara helt pinfärsk, i alla fall. Det var ett tag sedan man ramlade över ett "varmedelst". Men uppenbarligen kristlig europeisk intellektuell. Det låter lite för blodsprängt för att vara Simone Weil, och jag vet inte om hon översattes till svenska såhär tidigt, men i brist på bättre gissar jag på henne.
Europeisk intellektuell en bra beskrivning. Var en favorit på kultursidorna här hemma under 80-talet.
Citera
2020-02-17, 23:44
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Europeisk intellektuell en bra beskrivning. Var en favorit på kultursidorna här hemma under 80-talet.

Simone Weil var väl aldrig riktigt så sexualfientlig. Det här låter ju som en självstympare. "Människosläktets ringaste och mest förrädiska lemmar".
Men en favorit på kultursidorna här hemma under 80-talet? Nog för att en del postmodernister gått och blivit katoliker på gamla dar. Men det kan väl ändå inte vara Derrida?
Citera
2020-02-17, 23:48
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det här låter ju som en självstympare. "Människosläktets ringaste och mest förrädiska lemmar".

Räcker väl att det är någon som med inlevelse redogör för självstympares ståndpunkter. Om inte översättningen lät så daterad skulle jag kunna säga Foucault. Men det låter ju som om det är översatt på 50-talet (om det inte är Lotta Lotass som har översatt ).
Citera
2020-02-18, 00:07
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Räcker väl att det är någon som med inlevelse redogör för självstympares ståndpunkter. Om inte översättningen lät så daterad skulle jag kunna säga Foucault. Men det låter ju som om det är översatt på 50-talet (om det inte är Lotta Lotass som har översatt ).

Kanske, men det är ju inte taget ur en roman. En essä kanske? Talet om drängar och pigor och hela diskussionen om syndiga lemmar kan förstås vara en återgivning av någon annan, äldre kristen författares ståndpunkter. Och ändå populär på 80-talet.
Citera
2020-02-18, 07:34
Medlem
Kulturmannens avatar
Gissar på Hans Magnus Enzensberger enbart baserat på att han var på kultursidorna på 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in