Ts du får bena upp vad som är skatt och vad som är försäkring av dom där 9000:-
Är skatten väldigt hög går det alldeles utmärkt att ha bilen avställd men försäkrad.
Har du den dessutom besiktad och plockar ur tex baksätet, kastar in lite verktyg, en overall, en gammal bränslepump och kan snacka lite är det ganska enkelt att prata i kull en akademiker-tjej-polis.
Du kan ju ha en trasselsudd med lite skitig olja med dig också som du smörjer in händerna med när du ser att du håller på att bli stoppad så blir din story om att du är ute och provkör än mer trovärdig.
Vill man köra en längre sträcka i en obesiktad bil bokar man bara tid hos bilprovningen på destinationsorten, spar mejlet /smset med bokningsbekräftelsen sen bokar man om tid och ort för returresan.
Alternativt har en kompis som har bilverkstad som man gör upp med att man har en stående bokad tid 07:00 varje morgon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Ja, får ju naturligtvis säga som de andra. Kör inte avställt. Kan bli mycket stora problem. Olagligt och omoraliskt. Bit i det sura äpplet och betala!
MEN, eftersom du ju faktiskt frågar efter någon som har ERFARENHET av att köra avställt och inte en massa tyckanden från folk som aldrig skulle göra det..., så ehrm, host, ja...
Du KOMMER att åka dit ibland. Mig tar de en gång vartannat år ungefär. Då är det lite blandat mellan lagligt / olagligt bland bilarna jag kör. De har också mer koll än man tror (bor iofs på en relativt liten ort). Sist (senaste...

) gången fick jag en rejäl föreläsning om en grön bil de hade sett mig massor av gånger i under sommaren fast de tog mig på hösten i en röd bil... Det blir dock (har iaf aldrig blivit) mer än böter för den gången de tar en. 2100 kr eftersom det i mitt fall i princip alltid är både obesiktad och avställt. Har aldrig hört något från vare sig transportstyrelsen eller länsstyrelsen om det. Men som sagt, det är typ bara en gång vartannat år de faktiskt får tag på mig. Vet inte om det finns någon gräns där de ifrågasätter körkortsinnehavet.
Apropå att få tag på så har det naturligtvis att göra med att man planerar lite. Småvägar, konstiga vägar man vanligtvis inte kör, ögon i backspeglar, skärpt uppmärksamhet på trafiken i ö. Kör faktiskt mer trafiksäkert och "som man ska" när det är avställt och obesiktat...! En "crazy ivan"
https://www.rbth.com/history/326616-...met-crazy-ivan då och då om man ser en misstänkt bil (civilare). När man ser en målad gäller det naturligtvis att försöka ta sig åt ett annat håll, alternativt köra in någonstans där man kan lämna bilen lite snabbt utan att de ser en...
Ja, kan inte rekommendera det.

För några få tusenlappar i försäkring och skatt skulle jag definitivt inte ta risken. Jag har mer problem med att de inte går igenom besiktningen och att jag har så många bilar att jag inte kan ha ett halvdussin påställda samtidigt...
Är det inte vid upprepade förseelser av det slaget dom till slut kan ta bilen från dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Nix! Men nästa gång du ser en 740 kombi med karossdelar i minst tre olika färger och en sopsäck tejpad över en trasig sidoruta så kan du knacka på och fråga hur det funkar i praktiken!