2020-02-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så var det förr. Man kom långt med att ha en fräsch bil och inte se ut som en volvoraggare eller pundare. Problemet nu är ANPR, polisbilens dator läser av nummerplåtarna runt om sig i trafiken och har de inget bättre för sig just då kan de mycket väl passa på att stoppa dig...

Har blivit sämre med det nya AnPR. Fick 1500 i böter före jul, men hade kört obesiktat i 8 år så..det kunde jag ta😉
Citera
2020-02-17, 20:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Polisens bilar har mer eller mindre automatiska system som kollar bilar, hamnar du framför en polisbil är du rökt.

Detta visste jag inte, damn
Citera
2020-02-17, 21:18
Medlem
Ställ av bilen och teckna en trafikförsäkring, det täcker lika mycket som om du hade haft helförsäkring dvs skador på annans egendom och personskador.
Utan trafikförsäkring och avställt träder trafikförsäkringsföreningen in vid skada, självrisk på 10% PBB (ca. 4500:-), vilket är det högsta man får ta ut i självrisk på trafikskada.
Citera
2020-02-17, 21:53
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
”åk taxi, för helvete, för resten av ditt liv”.
Hassan i P3. Bra skit

Iallafall. Jag blev för ett antal år sedan nekad utbetalning av försäkringsbolag i ett ärende. Då bestämde jag mig i affekt att jag aldrig mer skulle betala en krona till dem igen. Så jag ställde av bilen och sa upp försäkringen.

Sen körde jag så i säkert 5-6 år utan några egentliga problem alls. Några gånger dock har jag fått svänga av och försökt smälta in på nån parkeringsplats eller liknande för att undvika passerande poliser.

Det är svårt att helt slappna av under bilfärden då det är ett konstant kikande över axeln och hjärtat har rusat flera gånger då jag har trott att jag har varit nära upptäckt.

Detta trots att jag bor i en större stad och har passerat automatiska vägtullar och motsvarande ett flertal gånger.

Så visst går det att göra.
Är det värt det? Kanske. Du får göra en riskbedömning. Som andra har sagt det kan bli riktigt dyrt om du har otur. I annat fall kan du spara ett stort antal 1000-lappar per år.
Citera
2020-02-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Polisens bilar har mer eller mindre automatiska system som kollar bilar, hamnar du framför en polisbil är du rökt.
scannar mötande oxå
Citera
2020-02-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skulle INTE köra oförsäkrad, krockar du med en hyfsat dyr bil eller bara kör på någon kamikaze cyklist så lär det kosta satan och du blir aldrig skuldfri, för att inte tala om ifall en unge springer ut på vägen..

Svar nej, sluta sprid strunt! Vad tror du Trafikförsäkringsföreningen finns till för?
Citera
2020-02-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Har blivit sämre med det nya AnPR. Fick 1500 i böter före jul, men hade kört obesiktat i 8 år så..det kunde jag ta😉

Borde man inte enkelt kunna lura systemet genom att få "låna" en reg.plåt från en ok bil? Då kommer ju inte AnPR reagera. Alltså inte stulen plåt utan "lånad" ifall man har fler bilar, familjemedlems bil etc.
Citera
2020-02-17, 23:23
Medlem
Hydroxylamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Tja
Min bil kostar förutom vägtullar ca 9000kr/år med skatt och försäkring.

Under en 10års period är det liksom närmare 100.000kr.

Någon som har erfarenhet av att ställa av bilen och köra på som vanligt för att slippa betala skiten?

Tack på förhand!

Om du skiter pengar kan du ju göra det, men är det för att du vill ha pengar på fickan så ska du def. inte köra avställt.
Citera
2020-02-18, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Borde man inte enkelt kunna lura systemet genom att få "låna" en reg.plåt från en ok bil? Då kommer ju inte AnPR reagera. Alltså inte stulen plåt utan "lånad" ifall man har fler bilar, familjemedlems bil etc.

Verkar nästan vara så. Om de inte gjort om systemet. Jag kollade på det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=aMcXQ4YmlPU
och tolkar det som att är det inget strul med numret, dvs att du tar en skylt till en påställd besiktad laglig bil och skylten inte blir reggad som stulen så dyker bara ett "godkänt" nummer och inget mer upp på deras display.
Däremot, som polisen i klippet nämner, kollar de ju manuellt ibland och då står det svart på vitt att din Volvo enligt skyltarna är en Ford... Och då har du större problem. https://www.smp.se/vaxjo/doms-for-fa.../?stopredirect
https://www.na.se/artikel/bilforare-...han-till-boter
Citera
2020-02-18, 02:13
Medlem
Ts du får bena upp vad som är skatt och vad som är försäkring av dom där 9000:-

Är skatten väldigt hög går det alldeles utmärkt att ha bilen avställd men försäkrad.

Har du den dessutom besiktad och plockar ur tex baksätet, kastar in lite verktyg, en overall, en gammal bränslepump och kan snacka lite är det ganska enkelt att prata i kull en akademiker-tjej-polis.

Du kan ju ha en trasselsudd med lite skitig olja med dig också som du smörjer in händerna med när du ser att du håller på att bli stoppad så blir din story om att du är ute och provkör än mer trovärdig.

Vill man köra en längre sträcka i en obesiktad bil bokar man bara tid hos bilprovningen på destinationsorten, spar mejlet /smset med bokningsbekräftelsen sen bokar man om tid och ort för returresan.

Alternativt har en kompis som har bilverkstad som man gör upp med att man har en stående bokad tid 07:00 varje morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, får ju naturligtvis säga som de andra. Kör inte avställt. Kan bli mycket stora problem. Olagligt och omoraliskt. Bit i det sura äpplet och betala!

MEN, eftersom du ju faktiskt frågar efter någon som har ERFARENHET av att köra avställt och inte en massa tyckanden från folk som aldrig skulle göra det..., så ehrm, host, ja...
Du KOMMER att åka dit ibland. Mig tar de en gång vartannat år ungefär. Då är det lite blandat mellan lagligt / olagligt bland bilarna jag kör. De har också mer koll än man tror (bor iofs på en relativt liten ort). Sist (senaste... ) gången fick jag en rejäl föreläsning om en grön bil de hade sett mig massor av gånger i under sommaren fast de tog mig på hösten i en röd bil... Det blir dock (har iaf aldrig blivit) mer än böter för den gången de tar en. 2100 kr eftersom det i mitt fall i princip alltid är både obesiktad och avställt. Har aldrig hört något från vare sig transportstyrelsen eller länsstyrelsen om det. Men som sagt, det är typ bara en gång vartannat år de faktiskt får tag på mig. Vet inte om det finns någon gräns där de ifrågasätter körkortsinnehavet.
Apropå att få tag på så har det naturligtvis att göra med att man planerar lite. Småvägar, konstiga vägar man vanligtvis inte kör, ögon i backspeglar, skärpt uppmärksamhet på trafiken i ö. Kör faktiskt mer trafiksäkert och "som man ska" när det är avställt och obesiktat...! En "crazy ivan" https://www.rbth.com/history/326616-...met-crazy-ivan då och då om man ser en misstänkt bil (civilare). När man ser en målad gäller det naturligtvis att försöka ta sig åt ett annat håll, alternativt köra in någonstans där man kan lämna bilen lite snabbt utan att de ser en...
Ja, kan inte rekommendera det. För några få tusenlappar i försäkring och skatt skulle jag definitivt inte ta risken. Jag har mer problem med att de inte går igenom besiktningen och att jag har så många bilar att jag inte kan ha ett halvdussin påställda samtidigt...

Är det inte vid upprepade förseelser av det slaget dom till slut kan ta bilen från dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nix! Men nästa gång du ser en 740 kombi med karossdelar i minst tre olika färger och en sopsäck tejpad över en trasig sidoruta så kan du knacka på och fråga hur det funkar i praktiken!

Senast redigerad av rotebro-conny 2020-02-18 kl. 02:19.
Citera
2020-02-18, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är skatten väldigt hög går det alldeles utmärkt att ha bilen avställd men försäkrad.

Gäller verkligen försäkringen om bilen är avställd? Tycker försäkringbolag brukar sätta sig på tvären för det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är det inte vid upprepade förseelser av det slaget dom till slut kan ta bilen från dig?

Inte vad jag känner till. Det gäller väl vid grövre brott som rattfylleri och grov olovlig körning. Och den nya lagen mot bilmålvakter där bilen / ägaren har för mycket skulder och P-böter.
Citera
2020-02-18, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Om jag förstått rätt kommer det upp på skärmen fakta även om bilar som är helt ok.

Färg, fabrikat, modell osv

Så det gäller ju att den biten stämmer också, sen har du alltid ett chassinummer som polisen lätt kan kolla vid minsta tvivel och du är ute på betydligt tunnare is rent staffmässigt om du åker falskskyltat.

Fast man skulle ju kunna starta bilpooler där alla som tex kör silvermetallic v70 går ihop så turas man om och besiktar/skattar/försäkrar var femte år om man är fem i poolen, så kör alla på samma plåtar och chassinummer.

Det borde ju funka om man är lite geografiskt utspridda och inte alls är på Ullared samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in