2020-02-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Tja
Min bil kostar förutom vägtullar ca 9000kr/år med skatt och försäkring.

Under en 10års period är det liksom närmare 100.000kr.

Någon som har erfarenhet av att ställa av bilen och köra på som vanligt för att slippa betala skiten?

Tack på förhand!

Sälj bilen så sparar du ännu mer och vi slipper möta dig på vägarna.
Citera
2020-02-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Där faller du väl direkt, vägtullskameran ser dig......... polisen tar dig.

This.
Citera
2020-02-17, 16:28
Medlem
Ja, får ju naturligtvis säga som de andra. Kör inte avställt. Kan bli mycket stora problem. Olagligt och omoraliskt. Bit i det sura äpplet och betala!

Citat:
Någon som har erfarenhet av att ställa av bilen och köra på som vanligt för att slippa betala skiten?

MEN, eftersom du ju faktiskt frågar efter någon som har ERFARENHET av att köra avställt och inte en massa tyckanden från folk som aldrig skulle göra det..., så ehrm, host, ja...
Du KOMMER att åka dit ibland. Mig tar de en gång vartannat år ungefär. Då är det lite blandat mellan lagligt / olagligt bland bilarna jag kör. De har också mer koll än man tror (bor iofs på en relativt liten ort). Sist (senaste... ) gången fick jag en rejäl föreläsning om en grön bil de hade sett mig massor av gånger i under sommaren fast de tog mig på hösten i en röd bil... Det blir dock (har iaf aldrig blivit) mer än böter för den gången de tar en. 2100 kr eftersom det i mitt fall i princip alltid är både obesiktad och avställt. Har aldrig hört något från vare sig transportstyrelsen eller länsstyrelsen om det. Men som sagt, det är typ bara en gång vartannat år de faktiskt får tag på mig. Vet inte om det finns någon gräns där de ifrågasätter körkortsinnehavet.
Apropå att få tag på så har det naturligtvis att göra med att man planerar lite. Småvägar, konstiga vägar man vanligtvis inte kör, ögon i backspeglar, skärpt uppmärksamhet på trafiken i ö. Kör faktiskt mer trafiksäkert och "som man ska" när det är avställt och obesiktat...! En "crazy ivan" https://www.rbth.com/history/326616-...met-crazy-ivan då och då om man ser en misstänkt bil (civilare). När man ser en målad gäller det naturligtvis att försöka ta sig åt ett annat håll, alternativt köra in någonstans där man kan lämna bilen lite snabbt utan att de ser en...
Ja, kan inte rekommendera det. För några få tusenlappar i försäkring och skatt skulle jag definitivt inte ta risken. Jag har mer problem med att de inte går igenom besiktningen och att jag har så många bilar att jag inte kan ha ett halvdussin påställda samtidigt...
Senast redigerad av Gissa vem 2020-02-17 kl. 16:30.
Citera
2020-02-17, 17:31
Medlem
9000kr/året låter dyrt men behöver inte nödvändigtvis vara det. Är det trafik/halv eller helförsäkring? Har du samlat dina försäkringar hos ett bolag för att få rabatt, minns jag rätt kan du komma upp i 25% rabatt hos Länsförsäkringar. Kräver dock att du har allt hos dem, hem, person, djur om du har, bilen osv.

Det kan skilja rätt så mycket beroende på vilket bolag du har, det var ett tag sedan jag håll på och kollade runt men när jag skulle kolla försäkringar för min bil (trafikförsäkring) så var trygg hansa dyrast, Folksam mittemellan och LF billigast. Det skiljde sig på tusenlappar mellan de olika bolagen.

Ett annat tips är att du kollar vad de försäkringsbolag som är nischade just mot bilar skulle ta.

Mitt råd till dig är att INTE köra med bilen när den är avställd. En avställd försäkring täcker om någon skadar din bil, inbrott och dylikt men du får INTE köra med den utan att ställa på den igen.

Däremot känner jag en som jobbar med bilar som är jävligt snabb på att ställa på bilarna igen om de skulle vara ute och köra med dem.
Citera
2020-02-17, 17:39
Medlem
nitecores avatar
Gissa vem
Det finns ju en onlinetjänst där du kan ställa av och på bilar på dagen.
En av dina gamla möghögar borde väl gå att få genom besiktning ?
Citera
2020-02-17, 18:01
Medlem
idiamindadas avatar
Där jag bor i busken är det många som kör med avställda bilar. Används för transporter inomskärs och till affären i byn. Har själv en bil som bara rullar på gården.

Man får göra en riskanalys och bedöma utifrån den. Vägtullar och mycket trafik. Då får man snällt betala.
Citera
2020-02-17, 18:24
Medlem
Alltså snälla människor läs på innan ni skriver strunt. Är bilen oförsäkrad går Trafikförsäkringsföreningen in och täcker den andres skador vid en olycka. Varför tror ni de annars existerar?!? Den som orsakar skadan behöver alltså inte betala allt, är inte fucked for life och allt ni okunniga människor skriver. Dock får hen betala en självrisk, som är högre än normalt. En kompis körde på en grannes bil när han var oförsäkrad, självrisken till TFF blev några tusen.

Till TS! Ring Trafikförsäkringsföreningen och hör vad självriskerna ligger på då de inte har så mycket info om just det på hemsidan. Sen finns ju risken att få böter av polise än men har man ingen skrotbil som drar blickarna till sig lär det garanterat inte bli så ofta att det inte lönar sig. Risk vs reward!
Citera
2020-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Gissa vem
Det finns ju en onlinetjänst där du kan ställa av och på bilar på dagen.
En av dina gamla möghögar borde väl gå att få genom besiktning ?

Inte utan omfattande reparationer. Vi snackar om bilar från fått gratis för att det inte var värt att kosta på till en tusenlapp eller så på majoriteten av dem.
Att ställa på och av flera gånger i veckan kommer att vara tämligen krångligt. Frågade faktiskt ett försäkringsbolag en gång om jag kunde skaffa en så kallad flytande försäkring hos dem, men det gick inte alls om man inte var bilhandlare... Dessutom dras ju skatten för hela månaden så fort man ställt på.
Citera
2020-02-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Sen finns ju risken att få böter av polise än men har man ingen skrotbil som drar blickarna till sig lär det garanterat inte bli så ofta att det inte lönar sig.

Så var det förr. Man kom långt med att ha en fräsch bil och inte se ut som en volvoraggare eller pundare. Problemet nu är ANPR, polisbilens dator läser av nummerplåtarna runt om sig i trafiken och har de inget bättre för sig just då kan de mycket väl passa på att stoppa dig...
Citera
2020-02-17, 19:04
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle INTE köra oförsäkrad, krockar du med en hyfsat dyr bil eller bara kör på någon kamikaze cyklist så lär det kosta satan och du blir aldrig skuldfri, för att inte tala om ifall en unge springer ut på vägen..
Citera
2020-02-17, 19:17
Medlem
Bbobis avatar
Du kör alltså hellre avställt och oförsäkrat än att skaffa en bil billigare i drift?

Nu är väl bilar -90 skattebefriade. Kolla om du hittar nån äldre bil du gillar? Eller typ nån skoda octavia 1.2l. Kostar lika mycket att köpa som skatt/försäkring för din bil ett år. Enkelt val om det inte är en skrytbil du absolut måste ha men då får du ju stå ditt kast.
Senast redigerad av Bbobi 2020-02-17 kl. 19:20.
Citera
2020-02-17, 20:00
Medlem
Citat:
Tja
Min bil kostar förutom vägtullar ca 9000kr/år med skatt och försäkring.

Under en 10års period är det liksom närmare 100.000kr.

Tack på förhand!

9000kr/år, fan vad billigt....

Also, du får betala trängselskatt även om bilen är avställd/körförbud/oförsäkrad.

Betala och se glad ut eller för att citera samtidskultur ”åk taxi, för helvete, för resten av ditt liv”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in