Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Sitter du på nyare info då? I videon jag länkar till ett par inlägg ovanför kommer det INTE upp info om bilar med "godkänd" skylt på deras ANPR-skärm.
Min källa är faktiskt en tråd här inne på flashback där en påstådd polis svarar på frågor.
Vid närmare eftertanke kanske han skrev att man KAN få upp den infon.
Jag frågade om man även via ANPR kunde se en fordonsägares övriga bilar och fick till svar att det kunde man.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Polisen skiter i allmänhet i om den är försäkrad i o m systemet med TFF. Enda gången det kan komma på tapeten är om du kör en avställd bil till besiktningen, vilket du lustigt nog har rätt att göra! MEN den ska då enligt reglerna vara försäkrad. Men där kan de i gengäld vara väldigt envisa med att kontrollera att du verkligen SKA till besiktningen...
Jo jag vet det var därför jag skrev det där med bokningsbekräftelsen. Finns tid bokad är det dock helt ok att köra från Ystad till Happaranda för besiktning. Sen kan du boka in dig på en verkstad och köra hela vägen tillbaka. Dock får du inte avvika en meter från närmsta vägen.
Sen som med mycket annat finns det ofta ett utrymme för att snacka sig ur situationen och det jag syftade mest på var att det utrymmet ökar avsevärt till din fördel om bilen i alla fall är försäkrad.
Sen skulle det vara intressant att veta hur systemet med påställning via appen fungerar. Om du har bilen försäkrad och sen ställer på den i samma veva som polisen blinkar med blåljusen att du ska stanna.
Ställer du på bilen 11.00 när du åker hemifrån har du gjort rätt men blir du stoppad 13.00 ser den fortfarande avställd ut hos polisen.
Undrar om appen tidsstämplar uppställningen på sekunden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Ja, det är vi alldeles rörande överens om!

Men det är inte grov olovlig körning det handlar om här utan avställd bil, fast MED körkort.
Jo jag fattar och det var mest en fråga, jag tänker att har man kört avställd bil och åkt dit 20gånger kanske även det skulle vara skäl att ta bilen.
Men du är alltså helt säker på att så inte är fallet?