2020-02-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Gäller verkligen försäkringen om bilen är avställd? Tycker försäkringbolag brukar sätta sig på tvären för det mesta.

Ja det kan du nog ha en poäng i att dom försöker slingra sig på den punkten.

Men teckna försäkringen och därmed kunna visa för polisen att bilen trots allt är försäkrad går dock alldeles utmärkt.

Sen vet jag inte hur det funkar och vad det finns för tidsstämplar i systemet om man i samma ögonblick man smäller/hamnar i en kontroll tar fram appen och ställer på bilen.

Polisen ute på fältet vet jag enbart uppdaterar sitt system en gång per dag. Så i det kan en bil som just ställts på se ut att vara avställd.

Citat:
Inte vad jag känner till. Det gäller väl vid grövre brott som rattfylleri och grov olovlig körning. Och den nya lagen mot bilmålvakter där bilen / ägaren har för mycket skulder och P-böter.

Kör du utan körkort upprepade gånger vet jag med säkerhet att dom efter inte allt för många gånger plockar bilen.
Citera
2020-02-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om jag förstått rätt kommer det upp på skärmen fakta även om bilar som är helt ok.

Färg, fabrikat, modell osv

Sitter du på nyare info då? I videon jag länkar till ett par inlägg ovanför kommer det INTE upp info om bilar med "godkänd" skylt på deras ANPR-skärm.

Citat:
Men teckna försäkringen och därmed kunna visa för polisen att bilen trots allt är försäkrad går dock alldeles utmärkt.

Polisen skiter i allmänhet i om den är försäkrad i o m systemet med TFF. Enda gången det kan komma på tapeten är om du kör en avställd bil till besiktningen, vilket du lustigt nog har rätt att göra! MEN den ska då enligt reglerna vara försäkrad. Men där kan de i gengäld vara väldigt envisa med att kontrollera att du verkligen SKA till besiktningen...

Citat:
Polisen ute på fältet vet jag enbart uppdaterar sitt system en gång per dag. Så i det kan en bil som just ställts på se ut att vara avställd.

Kolla även där videon jag länkade till. Snuten i filmen reder ut det där.

Citat:
Kör du utan körkort upprepade gånger vet jag med säkerhet att dom efter inte allt för många gånger plockar bilen.

Ja, det är vi alldeles rörande överens om! Men det är inte grov olovlig körning det handlar om här utan avställd bil, fast MED körkort.
Citera
2020-02-18, 03:10
Medlem
Citat:
Sitter du på nyare info då? I videon jag länkar till ett par inlägg ovanför kommer det INTE upp info om bilar med "godkänd" skylt på deras ANPR-skärm.

Min källa är faktiskt en tråd här inne på flashback där en påstådd polis svarar på frågor.

Vid närmare eftertanke kanske han skrev att man KAN få upp den infon.

Jag frågade om man även via ANPR kunde se en fordonsägares övriga bilar och fick till svar att det kunde man.

Citat:
Polisen skiter i allmänhet i om den är försäkrad i o m systemet med TFF. Enda gången det kan komma på tapeten är om du kör en avställd bil till besiktningen, vilket du lustigt nog har rätt att göra! MEN den ska då enligt reglerna vara försäkrad. Men där kan de i gengäld vara väldigt envisa med att kontrollera att du verkligen SKA till besiktningen...

Jo jag vet det var därför jag skrev det där med bokningsbekräftelsen. Finns tid bokad är det dock helt ok att köra från Ystad till Happaranda för besiktning. Sen kan du boka in dig på en verkstad och köra hela vägen tillbaka. Dock får du inte avvika en meter från närmsta vägen.

Sen som med mycket annat finns det ofta ett utrymme för att snacka sig ur situationen och det jag syftade mest på var att det utrymmet ökar avsevärt till din fördel om bilen i alla fall är försäkrad.

Sen skulle det vara intressant att veta hur systemet med påställning via appen fungerar. Om du har bilen försäkrad och sen ställer på den i samma veva som polisen blinkar med blåljusen att du ska stanna.

Ställer du på bilen 11.00 när du åker hemifrån har du gjort rätt men blir du stoppad 13.00 ser den fortfarande avställd ut hos polisen.

Undrar om appen tidsstämplar uppställningen på sekunden?

Citat:
Ja, det är vi alldeles rörande överens om! Men det är inte grov olovlig körning det handlar om här utan avställd bil, fast MED körkort.

Jo jag fattar och det var mest en fråga, jag tänker att har man kört avställd bil och åkt dit 20gånger kanske även det skulle vara skäl att ta bilen.

Men du är alltså helt säker på att så inte är fallet?
Citera
2020-02-18, 16:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Svar nej, sluta sprid strunt! Vad tror du Trafikförsäkringsföreningen finns till för?
Du tror de gladeligen betalar skadan du gjort på en Cayenne eller en 8åring som blir rullstolsbunden för du kör avställd oförsäkrad.
Lycka till! Du kommer att ha skulder till du dör...
Visst de kanske betalar men sen skall DU betala dem. Eller kör du på "hit and run"?

Köra oskattad är en sak men köra oförsäkrad är dumt..
Senast redigerad av Onanikrem 2020-02-18 kl. 16:49.
Citera
2020-02-18, 19:16
Bannlyst
Se till å ha försäkring, skatten betald å besiktad. Då gåre bra att köra utan körkort.
Citera
2020-02-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-Kurka
Se till å ha försäkring, skatten betald å besiktad. Då gåre bra att köra utan körkort.
Ts planerade det omvända, med körkort, men avställd bil.
Citera
2020-02-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du tror de gladeligen betalar skadan du gjort på en Cayenne eller en 8åring som blir rullstolsbunden för du kör avställd oförsäkrad.
Lycka till! Du kommer att ha skulder till du dör...
Visst de kanske betalar men sen skall DU betala dem. Eller kör du på "hit and run"?

Köra oskattad är en sak men köra oförsäkrad är dumt..

Väntar spänt på en källa till ditt påstående! Som sagt, sluta skriv strunt du inte har belägg för.
Citera
2020-02-18, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts planerade det omvända, med körkort, men avställd bil.
Nä he gjorde denne int. Hen har inget körkort å skyller allt på nån annan.
Citera
2020-02-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-Kurka
Nä he gjorde denne int. Hen har inget körkort å skyller allt på nån annan.
Med hänvisning till ts' inledande inlägg och det syfte varpå denne ställde frågor här måste det vara uppenbart att denne avsåg att framföra ett motorfordon som är avställt och därmed ej skattat och försäkrat. Något om ts' behörighet att framföra fordonet ifråga har inte framkommit varför vi får taga för gott att sådan finns.
Citera
2020-02-19, 00:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Väntar spänt på en källa till ditt påstående! Som sagt, sluta skriv strunt du inte har belägg för.
Citat "Den person som blir drabbad av en trafikolycka ersätts av trafikförsäkringsföreningen som sedan i sin tur kräver motparten på beloppet"
Länk https://www.trafikforsakring.nu/vad-...afikforsakring
Citera
2020-02-19, 01:49
Medlem
Kör ba, råka inte ut för nån olycka bara
Citera
2020-02-19, 02:10
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Verkar nästan vara så. Om de inte gjort om systemet. Jag kollade på det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=aMcXQ4YmlPU
och tolkar det som att är det inget strul med numret, dvs att du tar en skylt till en påställd besiktad laglig bil och skylten inte blir reggad som stulen så dyker bara ett "godkänt" nummer och inget mer upp på deras display.
Däremot, som polisen i klippet nämner, kollar de ju manuellt ibland och då står det svart på vitt att din Volvo enligt skyltarna är en Ford... Och då har du större problem. https://www.smp.se/vaxjo/doms-for-fa.../?stopredirect
https://www.na.se/artikel/bilforare-...han-till-boter
ANPR ser även om plåtarna är stulna, vet det här på grund av dumheter jag gjort.
Det bästa är väl att ha en deal med någon som har liknande bil, att man kan ta plåtarna utan att de anmäls som stulna eller något i den stilen. Beställa falska plåtar kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in