2020-02-17, 11:12
Medlem
Tja
Min bil kostar förutom vägtullar ca 9000kr/år med skatt och försäkring.

Under en 10års period är det liksom närmare 100.000kr.

Någon som har erfarenhet av att ställa av bilen och köra på som vanligt för att slippa betala skiten?

Tack på förhand!
Citera
2020-02-17, 11:15
Bannlyst
Avställt. Utan försäkring?

Om du krockar så får du betala allt själv. ALLT.

Vad kostar en lyktstolpe med montering? Vad kostar en rehab av ungen du körde på? Vad kostar en ny ferrari, den du krockade med?

Försäkringar finns av en anledning. Det blir MYCKET billigare när du väl behöver använda den.
Citera
2020-02-17, 11:16
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Tja

Någon som har erfarenhet av att ställa av bilen och köra på som vanligt för att slippa betala skiten?

Tack på förhand!

Där faller du väl direkt, vägtullskameran ser dig......... polisen tar dig.
Citera
2020-02-17, 11:16
Medlem
Citat:
Tja

Tack på förhand!

Varmed kostnaden kan bli avsevärt högre, avser i första hand vad som kan följa av en olycka med annat fordon och/eller personer inblandade och vållandet ligger på er – någon trafikförsäkring finns ju inte på en avställd bil.
Hur stor risken/chansen är att rättsvårdande myndigheter upptäcker ert tilltag lär bero mycket på var och när ni är ute på vägarna, men eftersom ni talar om en tioårsperiod så lär de hinna vara med också.
Citera
2020-02-17, 11:19
Medlem
Tack för alla svar!
Bra argument!!

De 100.000kr som jag redan idag hade haft sparade (om jag kört avställt från början) kanske trots allt inte hade räckt så långt dagen det smäller.

Tanken på att jag kanske betalt närmare 1.000.000 i skatt och försäkring innan jag dör svider dock hårt

MVH
Citera
2020-02-17, 11:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tja

Tack på förhand!

Böter är 1 500 kr, så blir du stannad fem gånger eller färre tjänar du på det, sex gånger jämt ut och fler än sex gånger blir det en förlustaffär. Polisens ANPR-system gör att det nuförtiden är mycket större chans att polisen får tag i folk som kör med avställda bilar, än tidigare. Jag vet dock inte hur många av polisens bilar som har ANPR idag.

Om du däremot är inblandad i en olycka kan det bli dyrt. Riktigt dyrt.
Citera
2020-02-17, 11:21
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Tja

Tack på förhand!
Bara idioter gör det. Knarkare, alkoholister och annat löst folk.
Köp en skattebefriad bil och ha billigaste möjliga försäkring. Du kan komma undan med tusenlapp om året. En liten, skattebefriad dieselbil är optimalt.
Citera
2020-02-17, 11:23
Medlem
Citat:
Tja

Tack på förhand!

Klart du kan köra avställt och risken att bli stannad är otroligt liten. Dock har den risken ökat sen polisen fick automatiska avläsningar på reg.nr från sina bilar. Har ju dessutom betydelse om du bor i stan el i glesbygd. Sen har du ju heller ingen försäkring. Kan bli jävligt dyrt att t ex få stopp nånstans och inte ha möjlighet att få nån som kan hjälpa till att få väck bilen. Brukar se till att ha halvförsäkring på mina bilar som inte är värda några direkta pengar då det skiljer så lite på bara Trafik och halvförsäkring. Annars är ju helförsäkring ett måste om man har en nyare bil.

Men vad har du för bil och vart bor du?

Jag betalar för min nuvarande bruksbil, en hyfsat stor skåpbil, knappt 2000kr/år i halvförs. Sen är det en diesel och såklart reggad som lastbil så skatten ligger på drygt 3500kr men har igen det eftersom jag kör väldigt mycket per år.
Citera
2020-02-17, 11:24
Medlem
Farfarsfars avatar
Polisens bilar har mer eller mindre automatiska system som kollar bilar, hamnar du framför en polisbil är du rökt.
Citera
2020-02-17, 11:25
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagpostartreposter
Avställt. Utan försäkring?
Om du krockar så får du betala allt själv. ALLT.
Vad kostar en lyktstolpe med montering? Vad kostar en rehab av ungen du körde på? Vad kostar en ny Ferrari, den du krockade med?

Försäkringar finns av en anledning. Det blir MYCKET billigare när du väl behöver använda den.
Om du verkligen VILL skapa problem för dig , kör avställt.
Trängselskatten kommer du ändå inte undan..
Vad har du idag för typ av försäkring.
Helförsäkrat och bor i babbeområde?
DÅ blir det dyrt.
Kollat vad en halvförs kostar?
Kollat med andra bolag?
Välja högre självrisk, det blir billigare. Iom att du uppenbarligen INTE tänker vara inblandad i någon olycka (ska ju köra utan försäkring) så kan ju det inte spela nån roll.
Min bil (svenssonbil mellanklass) kan jag försäkra för 4800/år (dyrt bolag) till idag 1825/år.
Med samma omfattning. Självrisk 0kr...Det skiljer MYCKET mellan bolagen!
Greppa nu detta, gör en insats, så ska du se at det bara kan bli bättre.
Eller skriv blattevolvon på mormor så kan det också bli billigare...(rek INTE..inte heller att köra oförsäkrat..)
Citera
2020-02-17, 11:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Tja
Detta är ju stora problemet. Du kan skaffa en bil som går att skatta och försäkra för under 3000 kr/år. Och då kan du åka med den var som helst utan att behöva ha ångest.
Citera
2020-02-17, 11:37
Medlem
SittFints avatar
Det är verkligen inte att rekommendera att göra så. Det räcker med en enda liten olycka för att du ska kunna vara ekonomiskt fucked for life. Har du råd att köra oförsäkrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in