2020-02-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
År - Antal anställda, DN
2009 - 406
2010 - 339
2011 - 306
2012 - 308
2013 - 283
2014 - 247
2015 - 264
2016 - 266
2017 - 202
2018 - 184
https://www.allabolag.se/5562468172/bokslut

DN har halverat (-55%) personalstyrkan under de senaste tio åren.
Har de flyttat över personal till något bemanningsföretag?

Skulle tro att de bara har minskat sin personal. Fina siffror att skåda! Tack för infon!
Citera
2020-02-16, 22:15
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0n7LkJ/uppgifter-johnson-vill-slopa-bbc-licens

Citat:
Enligt uppgifter till brittiska Sunday Times så förbereder brittiske premiärministern Boris Johnson och hans partikamrater i Tories ett avskaffande av tv-licensen för public service. I stället vill man införa en frivillig prenumerationsavgift, uppger en källa till tidningen, skriver The Guardian.

Regeringen förbereder redan en utredning om att avkriminalisera utebliven betalning av tv-licensen och flera ministrar har föreslagit att man ska slopa avgiften helt när BBC:s nya villkor ska förhandlas 2027.

– Vi bluffar inte. Vi kommer att slopa den, det måste vara en prenumerationsmodell. De (BBC) har hundratals radiostationer, tv-stationer och en enorm webbsida. Det behöver skalas ned ordentligt, säger källan, som ska vara en person inom regeringskansliet.

Bara längtar tills den dagen kommer till Sverige. Bort med hela skiten bara. Den kan som sagt finnas kvar frivilligt för den som vill betala för den. Kan kodas för resten av befolkningen.
Citera
2020-02-17, 08:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Dessutom:
Hur många svenskar har någonsin donerat till någonting online? Det här med att betala på webben känns som nåt man endast gör om det är ett nödvändigt ont.
Sverige verkar utmärka sig lite i liknande sammanhang. Jag var, för ganska många år sedan, på någon konferens där det bl.a. pratades om Shareware-mjukvara, dvs. att man frivilligt betalar om man vill stödja fortsatt utveckling. Sämst intäkt per nedladdning stod Sverige för, i hela västvärlden.
Citera
2020-02-17, 09:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har väl varit så innan och kanske olika mellan prenumererade och lösnummerstidningar.
Ärligt talat så tror jag inte att Aftonbladet behöver kämpa så mycket för att tjäna mer digitalt än på det tryckta.
Aftonbladet bör snart vara nere på en tryckt upplaga som kostar mer än den ger i intäkter. Om de inte redan är där...
De slutade rapportera tryckt upplaga runt slutet av 2017 tror jag och då var upplagan cirka 78.000 ex. De rapporterade små upplageminskningar Q1-Q4 men mellan Q4 och nytt Q1 så droppade det runt 25.000 ex varje år. Nu har vi ju haft slutet av både 2018 och 2019 så om upplagan var runt 78.000 och det har droppat runt 25.000 ex till två år i rad så är de kanske nere på en upplaga runt 20-30.000 ex om vi extrapolerar.
(FB) Gammelmedias annalkande död
Jag har svårt att se att de på något sätt kan, eller ens försöker, stoppa upplageraset. Den tryckta tidningen är dock fortfarande en oerhört viktig symbol och den stora tidning som först ger upp kommer att förlora oerhört.

Ja utan tryckt tidning skiljer de sig inte från alternativmedia.
Citera
2020-02-17, 09:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Varför tror du att annonser är framtiden nu när annonsintäkterna minskar dramatiskt och det går dåligt för tidningarna som Expressen/Aftonbladet som kört en räckviddsaffär där det mesta varit gratis och man huvudsakligen försökt leva på annonser? (plus-artiklar har väl stått för en mindre del av intäkterna) Inte så konstigt att man istället sneglar på DN som satsar på digitala prenumerationer och gått bra 2019. Även om man kan tjäna en del på annonser när det går bra så är det ju mer volatilt än prenumerationer. Man kan få stora tapp - speciellt nu när diverse typer av reklam förbjuds samtidigt som webläsare håller på att ändra sina regler och börja förbjuda tracking. Donationer? Tror du realistiskt sett att det skulle dra in i närheten av så mycket pengar som dagens prenumeranter? Donationer kanske funkar för internationella tidningar på engelska där man har en enorm potentiell läsarskara. Men i Sverige är det väl svårare. DN digital kostar udag 120 kr/mån och har minst 160.000 digitala prenumeranter ( https://twitter.com/pwolodarski/status/1089990624017813504 ) Tror du att man skulle kunna låsa upp allt och få i närheten av de summorna på donationer? Tror inte man kan tänka "om 160K betalar 120kr så kunde man istället få 1.6 miljoner att betala 12kr" - det är mycket svårare att få 16% av befolkningen att betala lite än att få 1.6% av befolkningen att betala mycket Dessutom: Hur många svenskar har någonsin donerat till någonting online? Det här med att betala på webben känns som nåt man endast gör om det är ett nödvändigt ont.

Många digitala prenumeranter betalar inget eller lite, det är hela tiden kampanjer om sådant. Även papperstidningen var så förr. Det är de trogna läsarna som betalar, hur många är det? Som nämnts tidigare myndigheter och annan offentligt finansierad verksamhet prenumererar mycket, och sätter in platsannonser. Man kan hoppas på ett regimskifte med besparingskrav på sådant förtäckt partistöd till sjupartiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
År - Antal anställda, DN
2009 - 406
2010 - 339
2011 - 306
2012 - 308
2013 - 283
2014 - 247
2015 - 264
2016 - 266
2017 - 202
2018 - 184
https://www.allabolag.se/5562468172/bokslut
DN har halverat (-55%) personalstyrkan under de senaste tio åren.
Har de flyttat över personal till något bemanningsföretag?

Där är nog Wolodarskis "vinst", minskade utgifter.

Jag tror det är de från bemanningsföretag som brukar få gå först i nedskärningarna.
Citera
2020-02-17, 10:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Klart tidningarna KAN ta betalt istället för att erbjuda allt gratis, men till internets natur hör att du konkurrerar om kundernas uppmärksamhet med miljontals andra grejer och att då lägga allt ditt innehåll bakom betalvägg kommer snarare stöta bort majoriteten av den potentiella kundgruppen. Särskilt när det gäller nyheter som ju både är färskvara och inte någons exklusiva egendom. Med andra ord kan vem som helst rapportera om exakt samma sak som det som DN skriver om gratis och på så sätt underminera hela DNs affärsidé att ta betalt för samma information.

Kvällstidningarna gjorde sitt val när de började saluföra sina "riktiga nyheter som måste få kosta" med ängsligt klickbait om Mellonyheter, hur Bianca Ingrosso knullar och hur man bäst äter broccoli för att leva till 100-årsdagen.

Vad säger detta till kunden? "Vi tror inte på vår produkt så vi frontar med en massa pseudo-nyheter copy-pastade av frilansare med svältersättning".
Citera
2020-02-17, 11:51
Medlem
Kongruensbojds avatar
Så fenomenet med en enda stor annons på löpet har kommit till Sverige? Detta är väl inte helt ovanligt i Finland. Minns att jag nästan betalade 3 euro för en Hufvudstadsbladet (av ren nyfikenhet) men ångrade mig när jag såg att hela förstasidan var en annons för Audi. Hor.
Citera
2020-02-17, 11:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Så fenomenet med en enda stor annons på löpet har kommit till Sverige? Detta är väl inte helt ovanligt i Finland. Minns att jag nästan betalade 3 euro för en Hufvudstadsbladet (av ren nyfikenhet) men ångrade mig när jag såg att hela förstasidan var en annons för Audi. Hor.
Det har funnits här länge. Metro gjorde det väl först av alla någon gång i början på 2000-talet eller så och alla blev mycket indignerade och de blev till och med ställda inför marknadsdomstolen och fick inte göra om saken med vite om en halv miljon eller dylikt har jag för mig.
Citera
2020-02-17, 12:02
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det har funnits här länge. Metro gjorde det väl först av alla någon gång i början på 2000-talet eller så och alla blev mycket indignerade och de blev till och med ställda inför marknadsdomstolen och fick inte göra om saken med vite om en halv miljon eller dylikt har jag för mig.
Men nu är det fritt fram?
Citera
2020-02-17, 14:33
Medlem
Det framgångsrika Tesla lägger inte ner många dollar på annonser. GM lägger ner 3 miljarder dollar! - Teslas bilmodell "Cybertruck" fick 250 000 förhandbeställningar innan de ens börjat tillverka den. Vad gör Tesla då. Jo de låter alla som vill använda deras logga göra det och göra vad de vill. Tom trycka t-shits. Om DU skulle starta en youtube-kanal "Jag älskar Ford" och vara en entustiastisk Ford-älskare så skulle du likt förbannat få Fords jurister efter dig. - Tesla skiter i allt sånt. Istället delar Tesla ut bilar till de 10 bästa Youtubarna som gör videos om Tesla. Överaskning (typ) Tesla är ett oerhört transparent företag med ganska få hemligheter, mikroskopiskt reklamkonto - men många överraskningar och presenter. - Givetvis kommer andra företag att anamma Teslas affärs-modell och slopa deras reklamkonton och börja belöna folk i "sociala medier" om de skapat något bra. Det fungerar astronomiskt bra för Tesla. Hela reklambranchen är alltså i kris. Reklamkonton kommer att strypas. - Det är alltså inte bara annonser "som byter plats". Reklambranchen styrs av egocentriska karrärister som allt mer tappar kontakten med verkligheten. Vi såg SAS tex. - Det hade varit bättre om SAS delat ut 100 gratisresor till de som gjort den bästa "youtubevideon" (typ) om SAS och eller deras resmål/resor/semsterar. Inte till "infulensers" - utan vanligt folk. Dessa hade då med stor sannolikhet gjort en ny youtibevideo om den nya resan. Inte utlösa nån tävling. Överraska istället.

Trump behövde inte media
Tesla behöver inte media
Citera
2020-02-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många digitala prenumeranter betalar inget eller lite, det är hela tiden kampanjer om sådant. Även papperstidningen var så förr. Det är de trogna läsarna som betalar, hur många är det? Som nämnts tidigare myndigheter och annan offentligt finansierad verksamhet prenumererar mycket
De flesta kampanjerbjudanden jag sett på tidningar så länge jag kan minnas är att man får 1-3 månader rabatterat pris därefter fullpris. Just nu verkar det gälla att man får halva priset i 3 månader.
Svågissat hur många som konstant skapar nya konton var tredje månad men det skulle ju åtminstone betyda att 1/4 av de ~50.000 nya prenumeranter som sägs ha tillkommit från 2018 till 2019 var under rabatterat pris.

När det gäller myndighetsprenumerationer - finns det nån fakta på om dessa räknas med?

Hört att vissa skolor har tillgång till alla tidningar - men svårt att föreställa mig att varje skolbarn och räknas som prenumerant då de inte betalar själv. Det vore lite för enkelt att skjuta hål på siffrorna om det uppdagades att man räknade så.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-02-17 kl. 21:58.
Citera
2020-02-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det framgångsrika Tesla lägger inte ner många dollar på annonser. GM lägger ner 3 miljarder dollar!
Men kan man verkligen säga att ett fåtal exempel bland högprestigebolag pekar på en generell trend?

Det har väl alltid funnits ett par enstaka stora bolag som lyckats bli stora via word-of-mouth trots frånvaro av annonsering

Men för 90% av övriga bolag har reklam fortfarande varit aktuellt.

Tror du exempelvis att ett nytt bolag inom tandborstar, toapapper eller energidryck skulle kunna bli lika stora som Tesla utan marknadsföring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in