2020-02-17, 09:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonada
Gällande FUP, så fick jag detta svar från TR i Örebro.

Som sagt, 7000:- är inte intressant att lägga ut själv. Vad jag förstår så har tidigare insamlingar inte gått så bra här. Men om några är intresserade så har jag möjlighet att hämta ut och skanna in. Hör av er om det skulle vara aktuellt så kan vi titta på en lösning.

Verkar vara på G:

Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Jag skulle få min nästa vecka men vet i helsike
hur ja ska få ut den. Skulle ta 7h för att skriva ut 1 FUP.

Hej xxxxxx!

Avgiften för hela förundersökningsprotokollet är 7000 kr + frakt. Om du inte hämtar.
Accepterar du kostnaden ?

Med vänlig hälsning
Fredrik Thor
Expeditionsvakt/Ordningsvakt, Administrativ avdelning, Örebro tingsrätt
019-16 63 72 • fredrik.thor@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1A • Fax: 019-26 28 06 • www.domstol.se

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har gjort liknande förr....
Fixar det.
Skicka FUP till mig, så scannar jag in den.
Jag kan åka o hämta den hos dig.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-17 kl. 09:29.
Citera
2020-02-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det skulle vara på det viset att den sattes på igen när SD å HD är i USA eller
10000meter över Atlanten, då har ÅK stora problem tror jag.

Det är ju som själva fan att vi inte har FUP.

Polisen sumpade det mesta inledningsvis, hade dom varit lite mer på så hade
nog det här varit klart vid det här laget.

Teknikens under tillåter Säpo att spåra "avstängda" mobiler. Kan vara så enkelt som att operatören på polisens order låser upp apparaterna. Inget som är officiellt, tror jag.
Citera
2020-02-17, 09:39
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Verkar vara på G:

Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Jag skulle få min nästa vecka men vet i helsike
hur ja ska få ut den. Skulle ta 7h för att skriva ut 1 FUP.

Hej xxxxxx!

Avgiften för hela förundersökningsprotokollet är 7000 kr + frakt. Om du inte hämtar.
Accepterar du kostnaden ?

Med vänlig hälsning
Fredrik Thor
Expeditionsvakt/Ordningsvakt, Administrativ avdelning, Örebro tingsrätt
019-16 63 72 • fredrik.thor@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1A • Fax: 019-26 28 06 • www.domstol.se

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har gjort liknande förr....
Fixar det.
Skicka FUP till mig, så scannar jag in den.
Jag kan åka o hämta den hos dig.

Perfekt! Det låter mycket bra. Jag finns till förfogande om det skulle behövas hjälp med något. Bara att hojta till i PM.
Citera
2020-02-17, 09:41
Medlem
Honan6s avatar
Tankar om SD är skyldig
Eftersom SD till synes har uppträtt så obekymrat, så bekräftar det hans egna uppgifter i pelletsforumet där han påstår sig vara född utan nerver. I hans planläggning ingick grundliga riskkalkyleringar med uttänkta förklaringsmodeller. Han räknade kallt med att han skulle bli den första att misstänka och han visste att de inledningsvis inte skulle hålla honom för Sannolika Skäl. Han var helt enkelt väl förberedd på att bli misstänkt och utredningshäktad.

Jag tror att SD har repeterat mordet i sina tankar ett antal gånger innan han utförde det. Mordvapnet och det tillika försvunna tillhygget kan ha rymts i en djup ficka eller varit utplacerat i förväg som JM varit inne på. Utifrån hans uppvisade karaktär så tror jag att han efter mordet kan haft med sig tillhygget hem, rengjort det med klor i badrumshandfatet och sen placerat det i packningen med all GC-utrustning som skulle med till USA.

Eftersom närmsta grannen vittnar om att han vattnat gräset under mordnatten, så får man en bild av att han kan ha sköljt av sina skor fullt synligt på tomten, men att han antagligen inte rengjort vattenslangen ordentligt eftersom den är beslagtagen tills dess att domen vinner laga kraft.

När det gäller LW:s försvunna mobil, så tror jag att den kan finnas väldigt nära hans hem eller kanske t o m på hans tomt där det på bilder ser ut som att det pågått ständiga projekt och flera grushögar har synts.
Annars tror jag han kan ha låtit både mobil och tillhygget slinka genom gallret till någon av de dagvattenbrunnar som finns 140 m från hans hem vid Betesv. 17 och 20. Om så skulle vara fallet kan mobilen ha följt med vattenströmmarna i rörsystemet när flödena har ökat, men det skulle även kunna vara så att den ligger kvar i brunnsbottnen bland grus, löv och slam.

För övrigt är jag är väldigt nyfiken på vad SD har berättat för sin chef SR under morgonen den 15 maj. Det är tydligen något som enligt stämningsansökan skulle styrka misstanken om att han är GM.
Senast redigerad av Honan6 2020-02-17 kl. 10:01.
Citera
2020-02-17, 09:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är väl sånt förslaget intryck SD gett.
Ser inte scenariot som osannolikt.

Skulle han vara så detaljrikt noga så kan man tycka att han inte skulle glömma ett par skor han klampat runt på BO med.
Han kanske var "översmart" (eller hur det nu var det uttrycktes av någon) vad gäller det tekniska men inte så smart i allmänhet

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan vet jag inte om det stämmer att den där mobilen vaknat till liv igen, någon kanske kan länka till den uppgiften.
Citera
2020-02-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han kanske var "översmart" (eller hur det nu var det uttrycktes av någon) vad gäller det tekniska men inte så smart i allmänhet

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan vet jag inte om det stämmer att den där mobilen vaknat till liv igen, någon kanske kan länka till den uppgiften.
Jag tror det är någon som misstolkat "pinga" till kanske "plinga" eller något liknande. Det är ju inte så att den har ett eget liv och kan stänga av och slå på sig själv. Man har positionerat mobilen till en plats, men man har inte hittat den. Dvs man har, som jag tolkat det, spårat den till en viss mast.
Citera
2020-02-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu har jag kollat Tingsrättens meddelande igen:
"Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas."

Först anser de att de har gjort en bedömning och sedan har bedömningen tydligen förvandlat sig till ett beslut som inte kan överklagas.
De verkar ägna sig åt en lek med ord för att begränsa offentlighetsprincipen.

Har någon frågat dem hur många förundersökningsprotokoll i pappersformat som har beställts?
Det är väl en offentlig uppgift?
Det skulle vara intressant att få veta hur många kilo papper som i onödan har gått åt till dessa utskrifter.
Den formuleringen gjorde man innan åtal väckts. jag har fått följande mail på frågan:

Lindé* Björ* - TOR

08:38 (för 1 timme sedan)

till mig

Hej XX,

När den formuleringen skrevs hade åklagaren ännu inte väckt åtal och domstolen således inte tillgång till förundersökningen.

Nu när åtal väckts och vi kunnat granska materialet så har jag fattat beslut att materialet inte lämnas ut i digitalform, vilket hänger samman med innehållets känsliga natur.

Med vänlig hälsning
Björ* Lindé*
Lagman, Myndighetschef, Örebro tingsrätt

Ang antalet fupar har jag tillskrivit tingsrätten om detta, lär väl få svar idag - OM jag får svar.
Citera
2020-02-17, 10:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror det är någon som misstolkat "pinga" till kanske "plinga" eller något liknande. Det är ju inte så att den har ett eget liv och kan stänga av och slå på sig själv. Man har positionerat mobilen till en plats, men man har inte hittat den. Dvs man har, som jag tolkat det, spårat den till en viss mast.
Ja nåt sånt tror jag också. Jag har läst några artiklar från den 18:e maj 2018 där det skrevs en del om pingandet, och i dem kan man inte läsa in att det är någon mobil som vaknat till liv efter att varit avstängd en tid.
Citera
2020-02-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Har det framkommit vilken mobil Lena hade?

Inlägg från 11/6-18:
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hon hade inte iphone, Samsung

Enligt Lenas vän @Sh.Holmes så hade hon Samsung.
Citera
2020-02-17, 10:06
Medlem
En liten intressant detalj i sammanhanget är att i den rättsmedicinska undersökningen av MGM:s skador på benen den 15 maj, konstateras att skadorna är max 72 h eller 3 dagar gamla.

Det ger att de tidigast skulle uppkommit den 12 maj.

Enligt MGM uppkom de redan den 10 maj.

Uppenbarligen finns en diff i sårläkningsprocessen som ej överensstämmer.

Vet någon i tråden om det finns några bilder och/eller rapporter på/av SD runt den 10 maj där skadorna på benen framgår eller inte?
Senast redigerad av viperstyle 2020-02-17 kl. 10:15.
Citera
2020-02-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En liten intressant detalj i sammanhanget är att i den rättsmedicinska undersökningen av MGM:s skador på benen den 15 maj, konstateras att skadorna är max 72 h eller 3 dagar gamla.

Det ger att de senast skulle uppkommit den 12 maj.

Enligt MGM uppkom de redan den 10 maj.

Uppenbarligen finns en diff i sårläkningsprocessen som ej överensstämmer.

Vet någon i tråden om det finns några bilder och/eller rapporter på/av SD runt den 10 maj där skadorna på benen framgår eller inte?
Nä, tidigast den 12 maj. Kan han verifiera att han varit ute i snåren och letat catchar så är det ju bra för honom. Men så verkar inte vara fallet.
Citera
2020-02-17, 10:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Ett gammalt intressant inlägg om mobiler
och skogar:

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Njae... så långt vill jag inte sträcka mej.

Det är snarare så, att från de första dagarnas rapporteringar och bilder i massmedia, har den karaktäristiska formen på ”skogsområde mot Vivalla” typ, etsat sej fast. (Jag tittade även en del på Hitta/Google och det kan ju vara en del av förklaringen till den minnesbilden.)

Sen är det en viss vaghet i meningar som
• mobilen pingats
• hittat föremål
• kan knytas till händelsen
• fynd i skogsområde

Ovanstående fritt ur minnet.

Det talades om mobil/föremål/fynd som ev lagts som villospår - och pekat med hela armen mot Vivalla.

Så min slutsats har varit att fyndet gjorts i storskogen mot Vivalla.

Det lät logiskt.

Å andra sidan kan det röra sej om flera olika föremål/fynd varav ett (kanske) är en mobil.

Då får man ihop både LimeTime:s och MV:s info.

Att mobil ej hittats
Att mobil hittats.

Många osäkra parametrar i detta inlägg 🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in