2020-02-15, 00:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Ingen miljöpartist här som vill driva frågan om vissa domstolars iver att bara lämna ut handlingar i pappersform? Riktigt illa för miljön, förutom att offentlighetsprincipen är i fara.
Ja, det är förhoppningsvis de här frågorna det kommer att handla om när seriösare tidningar vaknar. Lämnar inte lagmannen Björn Lindén ut pdf-filerna snart så får vi väl överväga att sälja hela Rättscentrum i Örebro till Nordkorea. Att man har alla inblandade myndigheter samlade på ett och samma ställe kanske inte är jättebra, det finns ju en uppenbar risk då att den "kollegiala hänsynen" omfattar inte bara de som arbetar på samma myndighet.
Rättscentrum Örebro ligger mitt i staden. Här sitter de fyra rättsvårdande myndigheterna Domstolsverket, Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten och Kriminalvården under samma tak sedan 2013.
https://www.skanska.se/vart-erbjudande/vara-projekt/57263/Rattscentrum-Orebro%2C-Orebro
Det bör alltså ha varit i det där huset man anordnade pokerkvällar som gick över myndighetsgränserna.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-15 kl. 00:36.
Citera
2020-02-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med. Men nog borde de ha angett att SD:s dna fanns på BP om man nu hittat den där? Tycker formuleringarna verkar lite märkligt vaga.
Upplever inte den eufori över stämningens stabilitet som många verkar göra. Tyvärr.

Det blir äntligen en rättegång. Efter 2 år. Det kan man lätt bli lite euforisk av.
Citera
2020-02-15, 00:26
Medlem
Citat:
Håller med. Men nog borde de ha angett att SD:s dna fanns på BP om man nu hittat den där? Tycker formuleringarna verkar lite märkligt vaga.
Upplever inte den eufori över stämningens stabilitet som många verkar göra. Tyvärr.

Jag håller med att det framställs som vagt rakt av i texten.

Men man kan tolka texten i vad som i juridiken kallas ”Et contrario” och därav dra slutsatser som:

-att det indirekt finns känd DNA på BP genom att skriva ingen okänd DNA hittats.

Och omvänt, burkar och metallbit, på BP hade inte varit upptagna om de inte innehåller visst bevisvärde.

Ser det snarare som en del i åklagarens kommande upplägg.
Citera
2020-02-15, 00:26
Medlem
Citat:
Jo jag.
Hittades i Folketorp. Tror ej att det nämnts tidigare i tråden, sökning gav ingen träff. Var det kanske där det fanns något sommarhus?
Har inte orkat kolla upp.

Folketorp ligger i Örebro Kommun, ägare kan vara JG.
Citera
2020-02-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det blir äntligen en rättegång. Efter 2 år. Det kan man lätt bli lite euforisk av.

Jovisst, man kan nog känna en upprymdhet över att förhandlingen nu snart skall starta, men det hade känts lite bättre om man också kunde känna sig förvissad om att GM blir dömd.
Det handlar ju om något mer än bara en underhållningsfaktor, kan jag tycka.

Ser SD som klart sannolik GM. Men det skall också ledas i bevis.
Citera
2020-02-15, 00:41
Medlem
Den här jäkla mobilen som pingades i skogen har jag stört mig på mest
hela tiden, å inte blev det bättre nu.

Vem satt på mobilen igen så den pingde i skogen, SD va
på resande fot vid den tidpunkten.
Om nu uppgiften om mobilen stämmer.

Sid:14
Citat:
PM gällande avstängning av Lena Wesströms försvunna mobiltelefon
(protokollbilaga, IT-protokoll Lena Wesström, del 4, sid 1562) till styrkande av
att telefonen stängs av kl 01.41 den 15 maj 2018 samt att det sker genom
batterislut eller manuell avstängning
.

Förövrigt så är det lätt att man rycks med här lite av ÅKs "reklambroschyr", blir
intressant å se om försvaret har något att kontra med.

Men som det ser ut just nu så framstår SD som galnare än vad jag trodde, samma
sak med LW tycker jag, vilket jävla förhållande dom tycks ha haft.
Citera
2020-02-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Inte helt otroligt och kanske trashade han Minim*nnens Solkrök*n i samma veva för att få anledning att "hjälpa" LW?

Det verkar passa tidsmässigt med den försämrade relationen och det verkar också finnas en likhet i och med att han i så fall återvänt till båda platserna vid ett senare tillfälle.

Vad gäller gitarrmysten så verkar den ursprungliga platsen inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades. SD hade en FTF på denna plats 28 februari 2018 och därmed också någon form av ursäkt om hans dna finns på platsen. Ingen annan av de personer som diskuterats som alternativa gärningsmän verkar dock ha varit på den gamla platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Kan man av stämningsansökan dra slutsatsen att det där med SD:s trixande med geologgar och liknande finns med i åtalet? Jag ser det inte, men jag vet nog inte vad (eller vilka) jag ska leta efter. Vad säger ni som förstår er på sånt? Jag är nyfiken.

Att trixa med geologgar är inte straffbart även om utredarna kan ha sett det som intressant hur en misstänkt uppträder i andra sammanhang. Möjligen kan det ha varit en ingång för att få den misstänkte att börja erkänna något mindre allvarligt, men det bör nog ändå inte hamna i FUP.
Citera
2020-02-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag håller med att det framställs som vagt rakt av i texten.

Men man kan tolka texten i vad som i juridiken kallas ”Et contrario” och därav dra slutsatser som:

-att det indirekt finns känd DNA på BP genom att skriva ingen okänd DNA hittats.

Och omvänt, burkar och metallbit, på BP hade inte varit upptagna om de inte innehåller visst bevisvärde.

Ser det snarare som en del i åklagarens kommande upplägg.

Ja, säger inte emot. Tycker, som sagt, bara att det känns vagt och oklart vad som egentligen menas. Men givetvis har åkl tankar/strategier avs fynden på BP etc.
Och det återstår att se hur det utvecklas.
Hur Hiding presenterar det. Och hur Backman parerar.

Citat:

Kartgooglade lite och såg var det låg. Skulle ju onekligen vara lite intressant att få veta mer i detalj var/hur skorna påträffades.
Citera
2020-02-15, 00:47
Medlem
Citat:
Jovisst, man kan nog känna en upprymdhet över att förhandlingen nu snart skall starta, men det hade känts lite bättre om man också kunde känna sig förvissad om att GM blir dömd.
Det handlar ju om något mer än bara en underhållningsfaktor, kan jag tycka.

Ser SD som klart sannolik GM. Men det skall också ledas i bevis.

Jag ser det allt annat än som underhållning.
Citera
2020-02-15, 02:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

HDs föräldrars sommarstuga:

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Finns även en adress i Odensbacken.
F*lket*rp (*=o) 436,*71594*OD*NSB*CK*N
Citera
2020-02-15, 02:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, säger inte emot. Tycker, som sagt, bara att det känns vagt och oklart vad som egentligen menas. Men givetvis har åkl tankar/strategier avs fynden på BP etc.
Och det återstår att se hur det utvecklas.
Hur Hiding presenterar det. Och hur Backman parerar.

Kartgooglade lite och såg var det låg. Skulle ju onekligen vara lite intressant att få veta mer i detalj var/hur skorna påträffades.

Använd kartan på Hitta.se och välj tomtkarta så kan man förhoppningsvis få fram ägarnamnet.

Edit:
Nej, det var helt anonyma tomtägare.
I t.ex dubbelmordet i Vallentuna står ägare på många tomter..
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-15 kl. 02:46.
Citera
2020-02-15, 02:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vittnesförhör Christian von Bennigsen-Mackiewicz (förhörsbilaga 4B)
angående hans kontakter med Lena Wesström och angående vad hon berättat
för honom om hot från Stefan Davidsson till styrkande av att Stefan Davidsson
flera gånger hotat att döda Lena Wesström.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Christian Von
Bennigsen-Mackiewicz
[...]", att Stefan
Davidsson hotat att döda Lena Wesström eller någon anhörig till henne[...]

https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Christian Von Bennigsen-Mackiewicz
https://se.linkedin.com/in/christian-von-bennigsen-42a89b17

Det ser ut som LWs GC-vän GrafC.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/38ab359b-9e23-4055-bd40-3b0508caa962_l.jpg

28 Mar 18 Stmellosa frukostevent #33
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-15 kl. 03:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in