2018-08-12, 17:16
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har faktiskt missat den bloggen. Har du en länk? Håller med om att det är intressant att någon har hänvisat till den!

Sök på rutsbok.blogg.se eller rogatio.blogg.se så hittar du en idag stängd blogg. Dock finns en del kvar läsbart som cachat och om du söker här i tråden har vissa användare sparat skärmdumpar. Det intressanta med bloggen är den närmaste bottenlösa förtvivlan och upplevelsen av svek mot MH från UW och likgiltigheten inför att dra barnen W i smutsen men samtidigt se sig själv som deras enda goda vuxna. Att hon själv mår dåligt av många olika, högst förståeliga, skäl innebär ju inte att hon kan ta sig rätten att hänga ut barnen och beskriva vad de gör och hur de mår såsom hon gjort, kan jag subjektivt tycka. Personen som skriver visar inlägg efter inlägg även att hon inte kan som en rationell vuxen människa se sin egen del i en relation som går under utan ensidigt ger UW skulden och har tillika en helt svart syn av UW och LW som föräldrar. Det är liksom helt enögt. Bloggen är väldigt ensidig och extremt bitter utan motstycke. Jag reagerar på att bitterheten fortgår så länge i flera år och att det känns som om det måste ligga mer bakom hur dåligt hon mår kring skilsmässan än den i sig. Många människor skiljer sig, alla skilsmässor är inte snygga och konstruktiva. Men få skilsmässor ges ett sådant uttryck offentligt i en blogg som denna skulle jag tippa?

Bloggens relevans i tråden har även en äldre bakgrund. Tidigare i tråden postades en blogg som påstods vara UWs blogg och den var väldigt bitter och mycket offerkofta, han var en stackars pappa och LW var en ansvarslös usel mamma typ. Den visade sig vara bakdaterad och vi som hållit på med bloggar i lite olika sammanhang fick känslan av att den var fejk eller iaf att den egentligen hade haft ett annat syfte men att ursprungligt innhåll raderats och bakdaterade inlägg från "UW" skulle ha postats för trådens läsning. Sedan för någon vecka sedan kom så användaren TimFa och postade en ny blogg för vår beskådan. Det var UWs exfru MHs blogg. Och utöver att visa de förvirrade tankarna hos en människa i livskris och depression så fanns det vissa språkliga överlappningar med bloggen som innan postats i UWs namn. Alltså, man kan misstänka att MH står bakom båda bloggarna. Det båda bloggar har gemensamt är att de visar upp en mycket negativ bild av de fd makarna Wesström som föräldrar och framställer barnen som ytterst utsatta och drar sig inte för att hänga ut deras barndom för allmän beskådan i godhetens namn. Jag drar mig även till minnes att MH beskriver mordet av LW som att LW återigen har drabbat MH. Så t o m när LW dör är MH offret som det är synd om. Jag reagerade starkt på det då jag läste detta inlägg. Men detta är numera låst och kan ej länka till det tyvärr. Notera att MH i sin blogg antyder att hon vet att Fb läser hennes blogg strax innan hon låser den och att hon har vänner som är här inne aktiva och rapporterar vad vi diskuterar. Notera också att det är samme användare här som postar och tipsar oss om båda bloggarna och annars knappt skriver något utom att antyda att barnen far illa. Så även om MH själv inte finns här inne så verkar hon ju ha andra som deltar i tråden och man kanske kan anta att den som postat båda bloggarna här är en som känner henne?
Senast redigerad av Philomena 2018-08-12 kl. 17:41. Anledning: Adderade information.
Citera
2018-08-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det var väl relativt tidigt i tråden, juni, som någon granne hade noterat att LW varit duktigare än hen och tagit sig ut på en runda? Ifall SD är GM och svartsjukt lagd (se dykblogg t ex), kan ju en löptur för LW ihop med en manlig geocachingkompis förbi dennes hem ha triggat något? Detta sker tidigt om kvällen och SD börjar sedan texta LW under kvällen om detta och insisterar på att de ska mötas och prata om detta varvid det spårar ur. Jag ser det som mindre troligt att de ska ha joggat tillsammans utan troligare att hon joggat ensam eller med kompis. Kanske är teorins om SD försöker föra fram att det är denne joggarkompis som då är GM och att polisen borde koncentrera sig till LWs förehavande tidig kväll? Spekulationer.

SDs ev teorier får vi knappast veta så här tidigt, men att det kommer handla om andra potentiella gärningsmän (oavsett kön) kan vi nog utgå från.
Citera
2018-08-12, 17:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Verkar ju som att han var anhållen under själva tiden för första förhöret. När han häktades efter resan så iaf polisen att det var samma man som tidigare suttit anhållen i ärendet..(fast tycker fortfarande det låter skumt att ett förhör kan vara en anhållan.)

Men kan man inte ha haft rätt att visitera honom oavsett? Tycker mig se ett klassiskt kryphål här, texten kunde iof behövt ett komma eller två för att undvika missförstånd, kanske tolkar jag fel?

"Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."

Här kommer en rättelse till dig; vi pratar egentligen om kroppsbesiktning och inte kroppsvisitering. För kroppsbesiktning krävs skälig misstanke. Men det stämmer att det kan göras utan ett anhållande, för det är inte alltid som det finns skäl för anhållan, trots skälig misstanke.

Ett förhör är inte en anhållan nej. SD anhölls OCH förhördes.
Citera
2018-08-12, 17:41
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Här kommer en rättelse till dig; vi pratar egentligen om kroppsbesiktning och inte kroppsvisitering. För kroppsbesiktning krävs skälig misstanke. Men det stämmer att det kan göras utan ett anhållande, för det är inte alltid som det finns skäl för anhållan, trots skälig misstanke.

Ett förhör är inte en anhållan nej. SD anhölls OCH förhördes.

Tack för förtydligandet! Är det vanligt? Alltså vad kan vara skälet till att anhålla någon i bara 3 timmar, och redan dag 1 (om hen inte vägrat komma till förhören vill säga)? Är det just för att få göra kroppsbesiktning?
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-12 kl. 17:43.
Citera
2018-08-12, 17:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nej du har rätt, vi vet bara att det var ett skogsområde nära hennes bostad, andra uppgifter kommer bara från tråden. Men jag vet alltså inte var mobilen hittades och frågade MV då jag just hoppades hen kunde bekräfta eller dementera. Kan vara helt fel ute, men visst var det någon i början av tråden som cyklade förbi avspärrningen? Man har beskrivit platsen som mellan SDs och UWs bostäder och någon hade väl även ringat in den på en karta (men även då på ett ungefär).

Men om StudebakerHog666 minns bättre och mobilen låg i skogsområdet efter bron, blir det ju mer logiskt. Då förstår man hur polisen har kommit fram till just denna flyktväg, samt att det alltid har verkat skumt att dumpa bevis så nära sitt hem. Gör gärna om kartan isf.

Jag har inte hört någonting om att nya spaningsledningen har bytt inriktning, så det kan jag tyvärr inte svara på. Men tolkar det som att MV lämnade aktuell information:

"Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut."

"Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen."

Njae... så långt vill jag inte sträcka mej.

Det är snarare så, att från de första dagarnas rapporteringar och bilder i massmedia, har den karaktäristiska formen på ”skogsområde mot Vivalla” typ, etsat sej fast. (Jag tittade även en del på Hitta/Google och det kan ju vara en del av förklaringen till den minnesbilden.)

Sen är det en viss vaghet i meningar som
• mobilen pingats
• hittat föremål
• kan knytas till händelsen
• fynd i skogsområde

Ovanstående fritt ur minnet.

Det talades om mobil/föremål/fynd som ev lagts som villospår - och pekat med hela armen mot Vivalla.

Så min slutsats har varit att fyndet gjorts i storskogen mot Vivalla.

Det lät logiskt.

Å andra sidan kan det röra sej om flera olika föremål/fynd varav ett (kanske) är en mobil.

Då får man ihop både LimeTime:s och MV:s info.

Att mobil ej hittats
Att mobil hittats.

Många osäkra parametrar i detta inlägg 🤓
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-12 kl. 17:51.
Citera
2018-08-12, 18:02
Medlem
Citat:
Njae, medan LW har ett förflutet som pastor i frikyrkoförbund så har väl skribenter i tråden menat på att SD och HD inte var kyrkliga alls av sig? Eller menar du att du har vetskap om att JG i övrigt söker sig till vänner inom kyrkliga sammanhang? Är han kristen?

Min fördom om amerikaner är att majoriteten har nån slags religiös övertygelse.
Citera
2018-08-12, 18:04
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Av det som kommit fram i tråden än så länge finner jag inget som med självklarhet räcker för sannolik misstanke. Vi har varken information om vittnesmål som direkt kan binda SD till gärningen, ej heller känner vi till någon teknisk bevisning som binder SD till gärningen. Om SD messat LW för ett möte, är det inte så bra för SD, men det i sig räcker inte för sannolikt. Jag kan messa en person och också be om en träff. Detta behöver inte betyda att det är sannolikt att jag mördat människan.

Svaret på ditt "något stämmer inte enligt min mening" kan vara så enkelt att det saknas svar från NFC på utredningstekniskt material.

Nää, men tillsammans med "allt det andra" de har på SD så skulle det räcka. De har inget på SD mer än historik med Lena. Han HAR inte haft kontakt med henne mordkvällen. Då skulle det räcka till sannolika. Inse detta!
Citera
2018-08-12, 18:13
Medlem
Citat:
För övrigt. Även om nu alltmer pekar mot att rättsväsendet har rätt GM om vi ska lita på MVs uppgifter så har jag ännu svårt att släppa UWs exfru MHs och hennes blogg. Även om bloggen är låst/borttagen så finns den ju kvar som cachad att läsa. Varför postades den här? Vad var syftet med detta då den är så uppenbart dramatisk? Ville någon, MH själv, smutskasta/säga sanningens ord som hon såg det om familjen W? Ville någon tvärtom blotta MH och kasta misstankar mot henne?

När jag ser på Modestyblaise's utmärkta karta så känns allt så enkelt och uppenbart. Men som någon annan redan skrivit, kan det vara grejen? Kan det finnas en person utanför den tänkta svartsjuketriangeln som tänkt att SD varit en lätt syndabock både med sin historik och sin fysiska närhet sett till boende? Ifall mobil/fynd är hittat mellan SDs och UWs hus så kan man ju inbilla sig att en annan GM inte bryr sig om vem av dessa som får skulden, bara hen själv går fri och LW är död. Om jag hade befunnit mig nära LW och hennes liv under flera år så skulle jag antagligen känna till otroheten mellan henne och SD. Jag skulle kanske även ha insikt i intriger och tjafs, anmälningar osv. Jag skulle då ha goda utsikter att finna andra potentiella GM som kunnat få skulden.

Jag tror att det var Smultr0n som uppmärksammade oss på att bloggen just heter Rutsbok och jag fräschade upp bibelkunskaperna nyss med att googla lite kring denna passus i bibeln. Denna del framstår ovanligt feministisk med tre kvinnor i centrum för berättelsen. De drabbas av motgångar, förluster och olycka men Rut står fast och vägrar överge sin svärmor/sin familj och gör det moraliskt rätta i en svår situation. Med tanke på bloggens namn får man väl anta att MH identifierar sig starkt med denna starka, rättskaffens Rut som står fast till den stackars familjen då andra sviker. Hon som drabbas av olycka och motgång men ändå gör det rätta för familjens bästa.

Kombinerar man hur dåligt MH verkar ha mått under flera år (bloggen verkar sluta 2016 men försvinner inte sedan utan byter bara plats och separeras från denna url) med ältande och cirkelgångar, depressionsdimmiga tankar och enorm bitterhet ihop med att hon skulle se sig själv som den enda rättfärdiga, moraliska och den som skyddar familjen så tänker jag att något kan av någon anledning ha slagit slint. Detta ältande ihop med att se sig själv som Rut. Är det helt uppåt väggarna att fråga sig om hon kan ha ansett sig ha skäl att konfrontera LW om något inför AWs födelsedag, konfrontationen spårat ur och MH ansett sig ha moraliska, bibelgrundade skäl att ta livet av LW för att vara Rut, den som står upp för familjen (här barnen) och även därmed befriar UW från den tänkta synderskan LWs inflytande? I detta resonemang så skulle ju SD antagligen vara en syndare också och MH skulle inte ha några betänkligheter för att han fick skulden. Jag gillar verkligen inte det jag läser på bloggen, det är liksom för urspårat inne i sin egen förvirring och därav undrar jag hur långt MH kan ha gått utanför bloggen för att hantera den värld hon upplevt så skev och grym.

Bra formulerat!
Citera
2018-08-12, 18:17
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Nää, men tillsammans med "allt det andra" de har på SD så skulle det räcka. De har inget på SD mer än historik med Lena. Han HAR inte haft kontakt med henne mordkvällen. Då skulle det räcka till sannolika. Inse detta!

Där har du fel
Citera
2018-08-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Förklara hur kan du vara så säker på det? Det har ju framkommit att de hade kontakt under mordkvällen? Och förresten..uttrycket "de har inget" på SD rimmar lite väl likt SD:s eget uttalande om sin inblandning i mordet då han ska ha uttryckt sig precis så... "de har inget på mig"..🤔
Senast redigerad av Osamaj 2018-08-12 kl. 18:42.
Citera
2018-08-12, 18:40
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Förklara jur kan du vara så säker på det? Det har ju framkommit att de hade kontakt under mordkvällen?

Ja, det har SD erkänt i förhör. Först nekade han till att de haft det, men när det sedan lades fram bevis så medgav han att de haft kontakt under kvällen.
Enligt inlägg från MV
Citera
2018-08-12, 18:56
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Bra formulerat!

Tack. Vad har framkommit om MH i tråden? Vid en mycket snabb surf på nätet så ser man en glad och aktiv person som kanske förhoppningsvis kommit ur sin depression eller har någon koll på hur tankarna gick när hennes UW-relaterade grubbel bytte URL? Det jag kan dra mig till minnes från tråden tidigare är att hon är liksom LW frikyrkopastor, idag arbetar med barn i kristen inramning samt typ studiecirklar av bloggen att döma, varit gift innan, har tre barn varav ett möjligen autistiskt och som fäst sig mycket vid UW, var gift men särbo med denne i bara två år (?) samt har ett förflutet som medlem i den illa beryktade sekten Kristi församling och efter dessa erfarenheter föreläst och medverkat i en bok om manipulering. Vad har framkommit mer? Finns det någon som känner henne här som kan säga något om det varit hennes avsikt att bloggen ska läsas här och isåfall syftet? Bär hon fortfarande agg mot familjen W? På vilket sätt beskriver hon hur familjen W i olika konstellationer ska ha drabbat henne så illa att hon t o m ser LWs död som ännu ett slag som drabbar henne, MH? Jag har svårt att förstå hur en själavårdande pastor kan slå över i att hamna i ett högst gudslöst beteende att hänga ut sin nästa och bara se en enda sida i en relation som går på tok. Var hon verkligen en aktiv pastor och kunde hon hantera sin församling? Finns det någon här som har träffat henne och kan uttala sig om hennes ev koppling till mordet på LW och syfte med bloggens postande här?

Jag noterar även att hon sedan ett år tillbaka verkar ha drabbats av ett enormt intresse för Ingress till den grad att hon är taleskvinna för hobbyn i fråga i olika intervjuer runtom i landet. Detta är kanske helt OT men vad är det med dessa människor i kretsen kring LW och besattheten av att springa runt i skogen och jaga platser? Geocaching och Ingress... Jag tänker att varför man lätt fastnar i deckartankar är för att detta mordfall har så många ovanliga likheter med Morden i Midsomer, vuxna människor som mer än helhjärtat ägnar sig åt uppslukande fritidsaktiviteter i grupp där möjliga svartsjukedraman och intriger pågår under ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in