Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Nu har jag kollat Tingsrättens meddelande igen:
"Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas."
Först anser de att de har gjort en
bedömning och sedan har bedömningen tydligen förvandlat sig till ett
beslut som inte kan överklagas.
De verkar ägna sig åt en lek med ord för att begränsa offentlighetsprincipen.
Har någon frågat dem hur många förundersökningsprotokoll i pappersformat som har beställts?
Det är väl en offentlig uppgift?
Det skulle vara intressant att få veta hur många kilo papper som i onödan har gått åt till dessa utskrifter.
Den formuleringen gjorde man
innan åtal väckts. jag har fått följande mail på frågan:
Lindé* Björ* - TOR
08:38 (för 1 timme sedan)
till mig
Hej XX,
När den formuleringen skrevs hade åklagaren ännu inte väckt åtal och domstolen således inte tillgång till förundersökningen.
Nu när åtal väckts och vi kunnat granska materialet så har jag fattat beslut att materialet inte lämnas ut i digitalform, vilket hänger samman med innehållets känsliga natur.
Med vänlig hälsning
Björ* Lindé*
Lagman, Myndighetschef, Örebro tingsrätt
Ang antalet fupar har jag tillskrivit tingsrätten om detta, lär väl få svar idag - OM jag får svar.