2020-02-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Att man ska inte döma innan man vet något. Soekulera om etnisk bakgrund, sociala förhållanden , kalla henne hora m.m, och att lämna ut namn utan att känna till henne. Det är vad jag menar. Vi måste tänka på de anhöriga oxå.
De som är ägare till till Flashback verkar vilja ha en massa spekulationer, och godta också de av obehaglig sort, annars hade inte varit så.

Själv trodde jag från början att allt var seriöst, men blev mer och mer besviken.
Citera
2020-02-16, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
?????
Hp är ingen skvallertidning.
Hp skriver ju bara om alla de som påstod att hon var en kärleksfull mamma .

Varför lägger Du in Din egen fantasi i mitt inlägg ?

Jag menar som skrivits tidigare i tråden att det förmodligen enbart varit en fasad utåt.

Min fantasi? Den är grundad på läsning ur fupen.
Citera
2020-02-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
En möjlig förklaring är att hon dödar barnet för att straffa pappan, och räknat med att komma undan med rättspsykiatrisk vård.

Pappan är dömd så sent som förra året. Han har ett nytt barn. Kollar man hans Facebook så har han börjat lägga upp bilder på E först efter att han dött, innan det är det inte ett ord om E på flera jävla år. Han har uppenbarligen inte brytt sig. Det har inte alls framkommit att han har legat på för att få kontakt, utan det som framkommit är att han nämnt en gång, ett halvår före dödsfallet, att han tänkt stämma för vårdnad, men sen inte gjort det. Han valde helt klart bort E. Men han är en knarkare också så det är väl inte så konstigt.

Under de rådande omständigheterna så hade det varit väldigt enkelt för pappan, om han varit skötsam, att få både umgänge och vårdnad. En mamma med så omfattande problematik som denna har inte lätt för att vinna i rätten.
Det har framkommit att pappan kontaktat A regelbundet för att få träffa E, men ej fått det. Det har A själv hävdat. Sen om det stämmer vet inte jag, men varför skulle hon ljuga om det.

Och visst i detta fallet hade han kanske enkelt vunnit en vårdnadstvist i och med A’s problematik, OM han varit skötsam. Men generellt är det ingen självklarhet för en pappa att ha framgång i en rättstvist om både mamman och pappan är skötsamma.
Citera
2020-02-16, 16:39
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vet inte vad du lägger i begreppet allvarligt eller vart du vill komma. Ska man dömas till vård så ska man ha varit i ett psykostillstånd under gärningen oförmögen att veta vad du gör i princip och det har hon bedömts inte ha varit och då är man ansvarig för det man gjort. Att ha borderline är ingen förmildrande omständighet men kan vara svårt att leva med.

Ditt inlägg innehåller en del fel vad avser psykostillstånd, den medicinska bedömningen vid en RPU och de juridiska kriterierna som jag inte orkar korrigera. Men jag kan i alla fall besvara din undran. Jag besvarade ett inlägg där det beskrevs att kvinnan inte var allvarligt psykiskt sjuk. Kvinnan har bedömts att inte vara allvarligt psykiskt störd. Det är två olika begrepp varav den sistnämnda är en juridisk term och inte en diagnoskod. Det vill säga, att det är möjligt att vara allvarligt psykiskt sjuk, men inte uppnå de juridiska kriterierna för en allvarlig psykisk störning och därmed kan man inte kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2020-02-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Ditt inlägg innehåller en del fel vad avser psykostillstånd, den medicinska bedömningen vid en RPU och de juridiska kriterierna som jag inte orkar korrigera. Men jag kan i alla fall besvara din undran. Jag besvarade ett inlägg där det beskrevs att kvinnan inte var allvarligt psykiskt sjuk. Kvinnan har bedömts att inte vara allvarligt psykiskt störd. Det är två olika begrepp varav den sistnämnda är en juridisk term och inte en diagnoskod. Det vill säga, att det är möjligt att vara allvarligt psykiskt sjuk, men inte uppnå de juridiska kriterierna för en allvarlig psykisk störning och därmed kan man inte kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.
Exakt. Äntligen nån som begriper vad "allvarligt psykiskt störd" innebär. Halleluja! Inte många klarar av att se att definitionen inte är en diagnos utan en term. En juridisk sådan. Det görs ca 500 RPU varje år, på (naturligtvis) lika många brottslingar. Ungefär hälften av dessa klassa ha denna allvarligt psykiska störning och döms till vård.
Citera
2020-02-16, 16:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Det har framkommit att pappan kontaktat A regelbundet för att få träffa E, men ej fått det. Det har A själv hävdat. Sen om det stämmer vet inte jag, men varför skulle hon ljuga om det.

Och visst i detta fallet hade han kanske enkelt vunnit en vårdnadstvist i och med A’s problematik, OM han varit skötsam. Men generellt är det ingen självklarhet för en pappa att ha framgång i en rättstvist om både mamman och pappan är skötsamma.
Vars uppger hon det? Jag har bara skummat igenom förhören med henne, tycker inte den biten varit särskilt relevant för utredningen, eftersom hon erkänt brottet. Så du får gärna nämna sidorna där hon tar upp det.

Han uppger själv att han inte varit i kontakt med dem på över ett halvår innan dödsfallet och då tycker jag inte att man kan säga att han "regelbundet" kontaktat A för att få träffa E. Sen måste man också beakta att det här är en man som uppmärksammat allvarliga brister i moderns föräldraskap och psykiska hälsa, och trots det valt att lämna barnet hos sin mor. Oavsett hur många gånger han sedan kontaktar henne (utan att vidta rättsliga åtgärder ...) så har han de facto övergivit sitt barn och lämnat honom åt sitt öde hos en allvarligt personlighetsstörd mor. Han har levt kriminellt och med missbruk, skaffat ett barn till med en kvinna med allvarliga problem, och på intet sätt agerat på ett sätt som kunnat skydda hans barn. Han är knappast fri från skuld till det som hänt och det är absurt att han ska samla in pengar och ha skadestånd.
Citera
2020-02-16, 17:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jo, precis. Människor missar ofta skillnaden mellan allvarliga psykiska sjukdomar (vilket det finns många av) och allvarlig psykisk störning i juridisk bemärkelse.

För de som inte vet så är nyckeln i vad som anses vara en allvarlig psykisk störning i juridisk bemärkelse huruvida personen kan ha ansetts agerat medvetet, med möjlighet att avbryta sitt handlande och med insikt om att det som gjordes var ett lagbrott. De flesta människor som är allvarligt psykiskt sjuka klarar fortfarande av att anpassa sig till lagar och regler (även om de ibland väljer bort det). Det förekommer vanligtvis starka psykotiska symtom och/eller starka tvångsaspekter. Man måste också beakta att det inte är möjligt att döma någon till rättspsykiatrisk vård om de inte anses vara allvarligt psykiskt störda då domen ska falla. Det räcker således inte med att ha varit i ett kortvarigt psykotiskt tillstånd då brottet skedde.

I det här fallet har vi att göra med en kvinna som, enligt egen utsago, agerade utifrån röster i sitt huvud, men som även uppger att hon avvikit från dessa rösters uppmaningar (då de gick till affären för att köpa glass) under samma dag som hon senare påstår sig inte ha haft någon kontroll över sitt agerande. Att hon uppger att hon inte haft kontroll är inte tillräckligt när hon samtidigt själv uppger att hon kunnat styra handlandet själv. En del av den handling hon utför sker utifrån en egen, rationell bedömning (hon konstaterar själv att hennes strypning inte fungerar och att hon måste använda hjälpmedel, övergången till att hänga barnet är på hennes initiativ). Det är alltså tydligt att hon haft kontroll i situationen.
Citera
2020-02-16, 17:29
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Exakt. Äntligen nån som begriper vad "allvarligt psykiskt störd" innebär. Halleluja! Inte många klarar av att se att definitionen inte är en diagnos utan en term. En juridisk sådan. Det görs ca 500 RPU varje år, på (naturligtvis) lika många brottslingar. Ungefär hälften av dessa klassa ha denna allvarligt psykiska störning och döms till vård.

Begreppsförvirringen som råder är många gånger monumental. Jag får för mig att många inhämtat sin kunskap från filmer (som oftast verkar behandla amerikansk juridik och punkten kring skiljandet av "rätt" och "fel"), eller från populärvetenskaplig litteratur. Å andra sidan är det insynskyddade verksamheter, så en viss mytbildning och felaktigheter är nog att räkna med. Däremot bör inte imperativa lögner stå emotsagda.
Citera
2020-02-16, 17:38
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Er det någon som vet om lilla Edvin er blitt begraven?
Pappan skriver detta på sin FB etter å ha samlade in pengar för begravningen:

Citat:
"Begravningen har varit bokad sedan insamlingen blev uppnådd och vill ge alla en update hur allting går och vad som händer i allt detta.. Kan börja med att säga att begravningsdatumet är fördröjt på grund av att Alexandra ("Mamman som har mördat Edwin") och hennes släktingar i Östersund har motsatt sig att Edwin gravsätts i Halmstad där han har haft hela sitt liv, den tiden Edwin bodde i Östersund bodde han hos mig och resterande tid har han tillbringat i Halmstad där han bott senaste 3 åren nästan.. <3 På grund av att hon Alexandras advokat och hennes släkt bråkar om begravningen och gravsättningen så har ceremoni och akt blivit fördröjd tillvidare tills detta har blivit beslutat, det skall beslutas via Länsstyrelsen då alla parter haft kontakt med en medlare som försökt få oss att komma överens men som inte ledde till någonting. Edwin har hela sitt liv i Halmstad, den enda släkt han har i Östersund är Alexandra som gjort detta mot honom och Alexandras mamma, Edwins mormor, som ej varit delaktig i hans liv, inte heller under tiden i Östersund. Tycker det är så otroligt tråkigt att Edwin ska behöva lida mer och att detta påverkar honom, jag tänker bara på honom i detta och alla som stod han nära, både vänner, familj, skola och umgänge. Det finns så otroligt många som står Edwin nära i Halmstad så det enda rätta är att han gravsätts i Halmstad där han haft sitt liv så alla som kan och vill kan besöka hans gravsten <3 Jag kämpar med allt jag har och som tur är har jag sparat alla meddelanden sedan flera år tillbaka mellan mig och Alexandra, även hennes släkt, som kommer hjälpa mig mycket i processen genom Länsstyrelsen då det kommer fattas ett rättsligt beslut om vart han gravsätts baserat på vad som Edwin hade velat och vad som är bäst för honom, känns som det kommer gå bra där <3 Så önska mig lycka till kommer uppdatera er alöa snarast, denna process kommer gå undan då dem inte vill dra ut på hans begravningen egentligen.. Oavsett vem som vinner beslutet i rätten så kommer båda parter kunna hålla separata ceremonier osv som en begravning men bara en av oss parter kommer få gravsätta honom <3 Tillägger att jag tycker det är sinnessjukt hur en människa som har mördat sitt barn kan ha både vårdnad och rättigheter kvar som föräldrer och kan påverka så mycket när hon sitter häktad, det är så fel det bara kan bli, framförallt nu när hennes psykutredning visade att hon inte är psykiskt sjuk och framförallt när hon visste att hon kunde ringa ett samtal till mig/hennes släkt så hade vi tagit hand om Edwin omgående samma dag, men ändå väljer hon att ta hans liv.. <3 Är så otroligt tacksam för er hjälp jag uppdaterar er snarast, så fort jag vet mer."

Etter det har inte pappan skrivit något mer om begravningen till Edvin

Frågar igjen: er det någon som vet om lille søtnosen har hatt begravningen og var?
Citera
2020-02-16, 19:42
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Jag vet mycket väl vad som i juridiken klassas som psykiskt störd. Men hon bedöms inte uppfylla dom kriterierna. Vart vill du komma?
Citera
2020-02-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vars uppger hon det? Jag har bara skummat igenom förhören med henne, tycker inte den biten varit särskilt relevant för utredningen, eftersom hon erkänt brottet. Så du får gärna nämna sidorna där hon tar upp det.

Han uppger själv att han inte varit i kontakt med dem på över ett halvår innan dödsfallet och då tycker jag inte att man kan säga att han "regelbundet" kontaktat A för att få träffa E. Sen måste man också beakta att det här är en man som uppmärksammat allvarliga brister i moderns föräldraskap och psykiska hälsa, och trots det valt att lämna barnet hos sin mor. Oavsett hur många gånger han sedan kontaktar henne (utan att vidta rättsliga åtgärder ...) så har han de facto övergivit sitt barn och lämnat honom åt sitt öde hos en allvarligt personlighetsstörd mor. Han har levt kriminellt och med missbruk, skaffat ett barn till med en kvinna med allvarliga problem, och på intet sätt agerat på ett sätt som kunnat skydda hans barn. Han är knappast fri från skuld till det som hänt och det är absurt att han ska samla in pengar och ha skadestånd.

Källa som återberättat från rättegången, så du hittar det ej i fup.

I ett av mina inlägg påpekade jag att jag inte vill försvara pappan, behöver nog påminna om det. Tycker absolut inte han agerat som han borde, men i vissa inlägg får man intrycket att han fullkomligen sket i E, och det stämmer inte helt med den bild jag har. Även om man kan tycka att hans ansträngningar var alldeles för vaga.

Du behöver inte fortsätta märka ord, det leder ingen vart.
Citera
2020-02-16, 20:49
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Källa som återberättat från rättegången, så du hittar det ej i fup.

I ett av mina inlägg påpekade jag att jag inte vill försvara pappan, behöver nog påminna om det. Tycker absolut inte han agerat som han borde, men i vissa inlägg får man intrycket att han fullkomligen sket i E, och det stämmer inte helt med den bild jag har. Även om man kan tycka att hans ansträngningar var alldeles för vaga.

Du behöver inte fortsätta märka ord, det leder ingen vart.
Vars hittar jag den källan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in