2020-02-15, 11:23
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Fast i Sverige finns väl betydligt bättre utvägar om man inte har mentala eller ekonomiska möjligheter att ha kvar sitt barn, som är avsevärt bättre för alla inblandade, än att döda sitt barn? Därför menar jag att väljer man ändå att göra det så är man inte frisk.

Jo tyvärr är inte alla sjuka som gör onda ting.
Citera
2020-02-15, 12:51
Medlem
Citat:
Fast i Sverige finns väl betydligt bättre utvägar om man inte har mentala eller ekonomiska möjligheter att ha kvar sitt barn, som är avsevärt bättre för alla inblandade, än att döda sitt barn? Därför menar jag att väljer man ändå att göra det så är man inte frisk.
Det är fullt möjligt att ha märkliga och felaktiga resonemang om vad man kan göra utan att ha en allvarlig psykisk störning i lagens mening.

Arbogafallet är ett rätt bra exempel på stört tänk utan psykotiska inslag.
Citera
2020-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej det handlar då ofta om ekonomisk vinning. Men det verkar inte vara så vanligt i Sverige att man får ut t.ex. 1 mille på att ens barn dör. I detta fall verkar ju Edvin inte ens haft en basic försäkring som täckt begravningskostnaderna. Om man ska tro pappan.
Jag tror väldigt hårt på teorin om att GM kände sig fast i situationen och inte längre klarade av ansvaret, eller ens tanken av att ha ett barn, även med avlastning. Psykos eller inte så utlöste den stressen hela händelseförloppet. På något plan ville hon bara att Edvin skulle försvinna ur hennes liv och inte behöva tänka på honom något mer. Adoptera bort kanske hon såg som en otillräcklig lösning, om hon ens tänkte på det i stunden.
Citera
2020-02-15, 13:40
Medlem
Så upplever jag också det.
Citera
2020-02-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att hon nästan MÅSTE ha varit psykotisk vid gärningstillfället. För hade det handlat om att hon ville bli av med pojken för att hon inte orkade med honom, så hade hon kunnat låta socialen ta hand om honom. T.o.m. en adoption hade fortfarande varit möjlig.

Och om hon nu ville bli av med honom för gott genom att döda honom, så skulle hon väl inte ha begått mordet så klantigt att hon blev fast på en gång? Utan då skulle hon väl ha arrangerat en olyckshändelse (typ låtsats att han drunknat i badkaret), eller grävt ner kroppen någonstans/dumpat den i en sjö eller liknande, och sedan ringt polisen och sagt att han sprungit bort? Vem vill sitta på Hinsan i tio år, liksom?

Jag kan inte se någon annan förklaring, än att det där med "röstena" var sant. För hon var väl inte begåvningshandikappad?
Tänker precis i samma bana som dig. Läser man hennes text i fup uttrycker hon sig bra i skrift och tycks inte vara underbegåvad. Har ej läst någonstans att hon skulle vara det heller.
Citera
2020-02-15, 14:07
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Jag tänker, att hon nästan MÅSTE ha varit psykotisk vid gärningstillfället. För hade det handlat om att hon ville bli av med pojken för att hon inte orkade med honom, så hade hon kunnat låta socialen ta hand om honom. T.o.m. en adoption hade fortfarande varit möjlig.

Och om hon nu ville bli av med honom för gott genom att döda honom, så skulle hon väl inte ha begått mordet så klantigt att hon blev fast på en gång? Utan då skulle hon väl ha arrangerat en olyckshändelse (typ låtsats att han drunknat i badkaret), eller grävt ner kroppen någonstans/dumpat den i en sjö eller liknande, och sedan ringt polisen och sagt att han sprungit bort? Vem vill sitta på Hinsan i tio år, liksom?

Jag kan inte se någon annan förklaring, än att det där med "röstena" var sant. För hon var väl inte begåvningshandikappad?
Mord kan begås i tillfällig affekt. Med hennes bakgrund, psykiska hälsa så ligger steget närmare att "gå över gränsen" Hon upplevde nattningen som barnet krånglar och hon tappar tålamodet hon vill ha tyst på honom då just i stunden. Med ett missbruk kanske på avtändning och med en borderline personlighet är det ett tänkbart scenario. Rösterna kan vara en efterkonstruktion. Även stabila personer utan psykiska problem dödar i affekt i en hastig uppkommen vrede. När det gäller mödrar som dödar sina barn brukar det oftast vara ett så kallat barmhärtighets mord där morden upplever att döden är mer skonsam än verkligheten för barnet ofta följs det av självmord. Vad som är friskt eller sjukt där finns ingen tydlig gräns. I detta fallet ringer hon larmnumret och berättar att hon dödat sin son vilket tyder på att hon ändå är medveten om vad hon gjort. När hon inser vad hon gjort kommer en stressreaktion som kan likna ett psykostillstånd. Efter ha läst fupp bara så gissar jag på att det inte handlade om några röster eller någon direkt psykos. Men detta är bara vad jag tror.
Citera
2020-02-15, 14:16
Medlem
Jag tror att denna kvinna var så sjukt skadad och skör i sitt psyke, först pga sin svåra barndom sedan pga missbruk och en dålig destruktiv relation med pappan till sin son.

Hon verkar utåt sett ha sett stark ut då hon lyckats tagit sig ifrån ett missbruk, viljan att vara självständig men ändå ha insikten att be om hjälp hos socialtjänsten där hon också fick hjälp med en stödfamilj åt sin son. Utåt sett såg hon nog ut att ha kämpat hårt, och hon kämpade nog hårt för att det just skulle se bra ut i samhällets ögon. Då kan man inte berätta öppet om att man hör sjuka röster i huvudet eller att man lever destruktivt. Hon försökte säkert kämpa sig igenom och vänta tills att det skull gå över av sig själv för hon själv trodde säkert inte på att hon skulle skada sin son. Även om hon var psykiskt labil. Droger och svagt psyke rimmar illa.

Det finns ju bekräftat att hon hörde röster, hon ringde sin psykolog akut när hon hörde röster men som hon inte ville berätta om. Antagligen för att hon visste hur sjuka de här rösterna var. Hon ville inte framstå som sjuk i huvudet och jag tror att det är därför hon inte gav mer sken av hur dåligt hon faktiskt mådde.

De i hennes närhet mår ju säkerligen jättedåligt över att de inte agerade mer och larmade, men det här tror jag inte många tror om någon oavsett hur dåligt någon i ens närhet mår.

Hon var inte frisk och är inte frisk!
Citera
2020-02-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteAndFit
Jag tror att denna kvinna var så sjukt skadad och skör i sitt psyke, först pga sin svåra barndom sedan pga missbruk och en dålig destruktiv relation med pappan till sin son.

Hon verkar utåt sett ha sett stark ut då hon lyckats tagit sig ifrån ett missbruk, viljan att vara självständig men ändå ha insikten att be om hjälp hos socialtjänsten där hon också fick hjälp med en stödfamilj åt sin son. Utåt sett såg hon nog ut att ha kämpat hårt, och hon kämpade nog hårt för att det just skulle se bra ut i samhällets ögon. Då kan man inte berätta öppet om att man hör sjuka röster i huvudet eller att man lever destruktivt. Hon försökte säkert kämpa sig igenom och vänta tills att det skull gå över av sig själv för hon själv trodde säkert inte på att hon skulle skada sin son. Även om hon var psykiskt labil. Droger och svagt psyke rimmar illa.

Det finns ju bekräftat att hon hörde röster, hon ringde sin psykolog akut när hon hörde röster men som hon inte ville berätta om. Antagligen för att hon visste hur sjuka de här rösterna var. Hon ville inte framstå som sjuk i huvudet och jag tror att det är därför hon inte gav mer sken av hur dåligt hon faktiskt mådde.

De i hennes närhet mår ju säkerligen jättedåligt över att de inte agerade mer och larmade, men det här tror jag inte många tror om någon oavsett hur dåligt någon i ens närhet mår.

Hon var inte frisk och är inte frisk!
En notering i sammanhanget, inte för att avfärda din teori, men ge nyans.

Borderlinesjuka kan ibland mer eller mindre medvetet simulera olika saker som ett rop på hjälp. För dem själva kan det kännas som riktig sjukdom utan att vara det per definition. Ett kriterium för diagnosen är t ex självmordstankar som är mer eller mindre konstanta - men från psykiatrins sida bedöms de inte som konstant självmordsbenägna.
Citera
2020-02-15, 19:00
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:

En möjlig förklaring är att hon dödar barnet för att straffa pappan, och räknat med att komma undan med rättspsykiatrisk vård.

Citat:
Fast det har framkommit att han legat på för att få ha kontakt med E men A har förvägrat honom det om han ej kunnat bevisa drogfrihet. Han har ej velat det och därför har A försökt stänga honom ute. Utan att försvara pappan vill jag ändå framhålla att det inte alltid är enkelt för en pappa att få träffa sitt barn, om mamman ej är samarbetsvillig. Men samtidigt valde han att flytta från Östersund till södra delen av Sverige, så han valde väl ändå på ett sätt bort E... 😞
Pappan är dömd så sent som förra året. Han har ett nytt barn. Kollar man hans Facebook så har han börjat lägga upp bilder på E först efter att han dött, innan det är det inte ett ord om E på flera jävla år. Han har uppenbarligen inte brytt sig. Det har inte alls framkommit att han har legat på för att få kontakt, utan det som framkommit är att han nämnt en gång, ett halvår före dödsfallet, att han tänkt stämma för vårdnad, men sen inte gjort det. Han valde helt klart bort E. Men han är en knarkare också så det är väl inte så konstigt.

Under de rådande omständigheterna så hade det varit väldigt enkelt för pappan, om han varit skötsam, att få både umgänge och vårdnad. En mamma med så omfattande problematik som denna har inte lätt för att vinna i rätten.
Citera
2020-02-15, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, men försvarsadvokaten ska yrka på att det görs en RPU till. De ska inte ha haft allt underlag (journalanteckningar etc) för att kunna göra korrekt bedömning förra gången, enligt honom.

Såklart det kommer från hennes Försvarsadvokat oxå.. Såklart han säger när han/mamman inte fick det utlåtande som gynnar dom
Nä, nu får du sluta försvara idiot morsor. Ja, jag skrev det i plural och du vet vad jag menar.
Citera
2020-02-15, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Upprepar för att få svar :
Det står i Hallandsposten att hon var en bra kärleksfull mamma.
Här i F-back står det mycket om att hon var en dålig, kärlekslös mamma.

Hur var hon då ? Duktig mamma eller dålig mamma ?
Vad är sanning ?

Man vad vet Hallands posten?? Grundat på vad? Brukar lokal blaskorna plöja igenom fupen?
En bra kärleksfull mamma? Har du missat vad hon står åtalad för?
Citera
2020-02-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Man vad vet Hallands posten?? Grundat på vad? Brukar lokal blaskorna plöja igenom fupen?
En bra kärleksfull mamma? Har du missat vad hon står åtalad för?
?????
Hp är ingen skvallertidning.
Hp skriver ju bara om alla de som påstod att hon var en kärleksfull mamma .

Varför lägger Du in Din egen fantasi i mitt inlägg ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in