2020-02-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Problemet verkar ligga i att mina gymnasieveckor redan är använda, och därför kan jag inte tillgodose dem på samma sätt som om jag hade varit registrerad på 30hp. Har med andra ord läst tillräckligt, men jag verkar inte ha varit registrerad på tillräckligt många poäng. Surt om det blir avslag p.g.a. detta, men ändå helt förståeligt.

Se till att ni fortsättningsregistrerar er när ni läser helår!

Hur menar du, att CSN har använt dina poäng till en tidigare period och inte tar hänsyn till alla studier? Du skulle i sådana fall sakna 15 hp, förstår jag dig rätt?
Citera
2020-02-12, 19:54
Medlem
Läget: Jag var anmäld till 30 hp i vår, heltid dvs. Känner nu att jag vill ta bort en kurs och gå ner på halvtid. Jag fick (fullt) studiestöd senast 25 januari. Vad händer om jag avregistrerar mig från en av kurserna nu? Måste jag betala tillbaka något eftersom jag läser mindre än tilltänkt nu i februari (eller ja, från och med att jag avregistrerar)? Eller är det lugnt, bara att jag får halverat studiestöd nästa utbetalning?
Citera
2020-02-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAS404
Hur menar du, att CSN har använt dina poäng till en tidigare period och inte tar hänsyn till alla studier? Du skulle i sådana fall sakna 15 hp, förstår jag dig rätt?

Var nog lite otydlig då jag var igång på telefon för att försöka få rätsida på det hela.

Var registrerad på 2 kurser på heltid under 2019. Glömde att fortsättningsregistrera mig på dessa två kurser - En av kurserna gav jag upp på halvvägs in och tänkte dumt nog inte mer på den, och den andra låg kvar i systemet och jag tänkte inte mer på den. Registrerade mig på 15hp för HT19-VT20 - och tänkte att "då läser jag ju heltid" i och med att jag fortfarande var registrerad för helår på en av de föregående kurserna.
Hände lite saker i livet och jag valde att komplettera med gymnasiepoäng för heltid för att väga upp de 30hp jag missade VT-19. Jag hade dock inte fortsättningsregistrerat mig på kursen för helår, blev avregistrerad, och detta ledde till att jag i verkligheten bara var registrerad på 15hp. Stor tabbe av mig - CSN har rätt
Citera
2020-02-15, 20:30
Medlem
Svavelvinters avatar
Jag har veckor till en treårig universitetutbildning men inte mer. Så om jag sedan skulle vilja ta en masters så är det alltså kört.. Eller?
Citera
2020-02-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Jag har veckor till en treårig universitetutbildning men inte mer. Så om jag sedan skulle vilja ta en masters så är det alltså kört.. Eller?

Du kan ju jobba medan du läser mastern, eller försöka spara pengar medan du läser kandidaten och kanske ha ett extrajobb under mastern. Har du använt alla dina CSN-veckor så finns det inte mycket du kan göra på den fronten, men du kan ju använda dina gymnasieveckor också genom att läsa gymnasiekurser. Vet inte hur man skulle lösa det rent praktiskt.
Citera
2020-02-16, 13:30
Medlem
Warmanes avatar
Hur vanligt är det att man får nytt studielån beviljat efter att man under några år inte lyckats betala tillbaka något av ett tidigare studielån?

Jag gjorde misstaget att plugga sådant som inte leder till jobb, och sedan dess har jag endast haft ströjobb på deltid som mest, kombinerat med mycket arbetslöshet. Tänkte söka några yrkesutbildningar till hösten för att förhoppningsvis få fast tjänst snabbt därefter. Men tror ni CSN skulle bevilja mig ytterligare studielån? Jag tror mina skulder ligger på 60-80k om det spelar in.
Citera
2020-02-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Hur vanligt är det att man får nytt studielån beviljat efter att man under några år inte lyckats betala tillbaka något av ett tidigare studielån?

Jag gjorde misstaget att plugga sådant som inte leder till jobb, och sedan dess har jag endast haft ströjobb på deltid som mest, kombinerat med mycket arbetslöshet. Tänkte söka några yrkesutbildningar till hösten för att förhoppningsvis få fast tjänst snabbt därefter. Men tror ni CSN skulle bevilja mig ytterligare studielån? Jag tror mina skulder ligger på 60-80k om det spelar in.

Hur stor skulden är spelar ingen roll så länge det inte handlar om någon tusenlapp. Fick 800 för mycket utbetalt för ett par år sedan och ett återkrav på detta, och då godkände handläggaren att jag kunde betala med nästkommande studiestöd. När summorna går upp så måste återkravet regleras, men även då så är det inte säkert att du får nytt studiestöd i och med att du har missat att betala innan.
Citera
2020-02-16, 19:13
Medlem
Finns det någon tumregel att räkna på hur mycket man får extrajobba? Jag lär få runt 6500 sek på mitt extrajobb inför mars, går ju reglera det där så att man kan tjäna mindre någon annan månad eller vad säger ni?
Citera
2020-02-16, 20:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Finns det någon tumregel att räkna på hur mycket man får extrajobba? Jag lär få runt 6500 sek på mitt extrajobb inför mars, går ju reglera det där så att man kan tjäna mindre någon annan månad eller vad säger ni?
Vad är otydligt med fribeloppet?

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html
Citera
2020-02-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Vad är otydligt med fribeloppet?

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html#expand:svid10_52342fb716b4ff957b230 cf

Att veta hur mycket man inte bör tjäna I en månad och inte ett halvår
Citera
2020-02-16, 20:09
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Att veta hur mycket man inte bör tjäna I en månad och inte ett halvår
Som klart och tydligt framgår på CSN:s hemsida: "Fribeloppet beräknas per kalenderhalvår"

Du kan tjäna 90 000 kr på en månad och sedan ha noll i inkomst resten av kalenderhalvåret, utan att överstiga fribeloppet (om du får studiemedel för 20 veckor vill säga, i och med att fribeloppets storlek varierar utifrån hur många veckor med studiemedel du får (och om du studerar på hel- eller deltid)).
Citera
2020-02-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane

Förmodligen inte.
https://www.csn.se/fragor-och-svar/kan-jag-studera-med-studiemedel-om-jag-har-tidigare-lan-eller-aterkrav.html

Har man haft sammanhängande socialbidrag i tre månader så kan man ansöka om att inte behöva betala tillbaka en krona det året, åtminstone var det så förr; möjligt att man kan göra det retroaktivt då man ändå uppfyller kriterierna men där spekulerar jag bara och vet ej hur CSN ser på saken.

Om möjligt kan du betala dom tidigare årsbeloppen så att du bara släpar med det senaste halvårets återbetalning, om jag själv läst korrekt på länken jag länkade så borde du kunna få CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in