2020-02-19, 11:27
Medlem
papperskulas avatar
Tänker avbryta mina studier och byta inriktning.

På den nya inriktningen läser man två kurser i taget, och under period1 till hösten har jag redan klarat en av kurserna, kan altså bara få CSN för 50%.

Tänkte göra det enkelt för mig att fylla ut den andra halvan med en distanskurs som är snarlik(väldigt likt) den kurs som jag kommer läsa på programmet, någon som vet hur CSN brukar reagera på ett sådant upplägg ?

Sedan har jag en kurs där jag bara fixat 2,5 av 7,5 poäng, denna kurs ingår även i det nya inriktningen, kan jag får CSN en gång till för samma kurs ?
Citera
2020-02-20, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
För heltidsstudier:

Bidrag: 823kr i veckan.
Lån 1892kr i veckan

Nån enstaka månad kan brukar man få för fem veckor och i slutet av terminen brukar man få för färre veckor.
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel-2.html?utm_expid=.gRRhz6KoSX-P7_7kBCYcFw.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.csn.s e%2Fbidrag-och-lan%2Fstudiestod.html#h-Hurmycketpengarkanjagfaoc hlana

Ja okej, men varför gör man skillnad på komvuxkurser och universitetskurser? Varför ger universitetskurser CSN och inte komvux lika mycket?
Citera
2020-02-20, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Tränar. Jag använder mitt studiestöd för personliga investeringar och kompletterar med enkla gymnasiepoäng i slutet av terminerna för att få fortsatt stöd. När det väl är dags så kommer jag kunna betala min studieskuld fullt på en gång utan några avbetalningar. Jag ser det som det bästa lånet med lägsta räntan helt enkelt. Har länge undrat varför de inte stänger denna lucka i systemet.

Fast gymnasiekurser och jag sett inte ger lika mycket som universitetskurser.
Citera
2020-02-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja okej, men varför gör man skillnad på komvuxkurser och universitetskurser? Varför ger universitetskurser CSN och inte komvux lika mycket?

Vanligtvis får man lika mycket för dom olika utbildningstyperna; finns en rad olika undantag som kan ge mer klirr i kassan, ett vanligt undantag är det högre bidraget t. ex.
Citera
2020-02-20, 16:52
Avslutad
Citat:
Vanligtvis får man lika mycket för dom olika utbildningstyperna; finns en rad olika undantag som kan ge mer klirr i kassan, ett vanligt undantag är det högre bidraget t. ex.

Ja okej. För jag jämförde en som läste en universitetskurs, två tillfällen i veckan, fick 3k i månaden. Jag läser lika mycket i veckan, men Matte 3b, och får ingenting i bidrag.
Citera
2020-02-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ja okej. För jag jämförde en som läste en universitetskurs, två tillfällen i veckan, fick 3k i månaden. Jag läser lika mycket i veckan, men Matte 3b, och får ingenting i bidrag.

Man måste läsa minst 3 veckor på 50% för att få CSN-bidrag, du läser 0 veckor på 50% antar jag.
Citera
2020-02-20, 17:19
Avslutad
Citat:
Man måste läsa minst 3 veckor på 50% för att få CSN-bidrag, du läser 0 veckor på 50% antar jag.

Läser 2 tillfällen i veckan från januari till maj. Men detta ses som 25%. Han jag pratade med läste precis lika mycket, skillnaden var att det var en universitetskurs.
Citera
2020-02-20, 17:29
Medlem
Citat:
Läser 2 tillfällen i veckan från januari till maj. Men detta ses som 25%. Han jag pratade med läste precis lika mycket, skillnaden var att det var en universitetskurs.

Hur många ggr man har lektion spelar ingen roll, det är en studietakt som avgör, förmodligen läser han minst 50%, det kanske är en 15-poängskurs.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

Står där nere bland "krav och vilkor".

Sen är det iof möjligt att han har läst 50%, eller mer, innan, under eller efter den här kursen och har gjort en sammanhängande ansökan tillsammans med den här och att han iaf nån gång där i har läst minst 50% i minst tre veckor.
Så har du t ex läst en 50-poängskurs i 10 veckor (som i sig vore 25%) samtidigt som du läser den här så hade du sammanlagt läst 50% i tio veckor, kunnat få bidrag, och ev lån, unnder den tiden men sen också bidrag för för 25% veckorna efter.

Tror man har gjort så här för att folk inte skall försöka förhala återbetalningen av lånedelen.
Citera
2020-02-21, 15:16
Avslutad
Citat:
Hur många ggr man har lektion spelar ingen roll, det är en studietakt som avgör, förmodligen läser han minst 50%, det kanske är en 15-poängskurs.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

Står där nere bland "krav och vilkor".

Sen är det iof möjligt att han har läst 50%, eller mer, innan, under eller efter den här kursen och har gjort en sammanhängande ansökan tillsammans med den här och att han iaf nån gång där i har läst minst 50% i minst tre veckor.
Så har du t ex läst en 50-poängskurs i 10 veckor (som i sig vore 25%) samtidigt som du läser den här så hade du sammanlagt läst 50% i tio veckor, kunnat få bidrag, och ev lån, unnder den tiden men sen också bidrag för för 25% veckorna efter.

Tror man har gjort så här för att folk inte skall försöka förhala återbetalningen av lånedelen.

Jag förstår. Så du menar att det i sig inte är skillnad på universitetskurs och gymnkurs? Kanske borde fråga en studieledare om detta, men jag har iallafall tolkat det som detta.

Han jag talade med läste en kurs under hösten, och endast den. Jag läser en gymnasiekurs under våren så ungefär lika länge, vårterminen kanske är något längre men inget som avgör CSN eller inte. Hur skulle detta kunna förklaras?
Citera
2020-02-21, 15:34
Medlem
Citat:
Jag förstår. Så du menar att det i sig inte är skillnad på universitetskurs och gymnkurs? Kanske borde fråga en studieledare om detta, men jag har iallafall tolkat det som detta.

Han jag talade med läste en kurs under hösten, och endast den. Jag läser en gymnasiekurs under våren så ungefär lika länge, vårterminen kanske är något längre men inget som avgör CSN eller inte. Hur skulle detta kunna förklaras?

Du sa förvisso att han hade ca 3300 i månaden, förutsatt att det bara är bidraget så är det heltid och då läser han något av:
7,5 HP på 5 veckor,
15 HP på 10 veckor
eller 30 HP på 20 veckor.

Tar han lån och bara delvis bidrag och/eller lån så finns det rätt många olika permutationer på den okända fakulteten och förmodligen fler varianter än vad det finns människor på jorden om hur mycket han läser och får i bidrag + ev lån.

Kortfattat, man skall läsa minst 50%, under misnt 3 veckor, oavsett studieform vilket står under "vilkor och krav" när man klickat sig fram på CSNs hemsida.
Citera
2020-02-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Tänker avbryta mina studier och byta inriktning.

På den nya inriktningen läser man två kurser i taget, och under period1 till hösten har jag redan klarat en av kurserna, kan altså bara få CSN för 50%.

Tänkte göra det enkelt för mig att fylla ut den andra halvan med en distanskurs som är snarlik(väldigt likt) den kurs som jag kommer läsa på programmet, någon som vet hur CSN brukar reagera på ett sådant upplägg ?

Sedan har jag en kurs där jag bara fixat 2,5 av 7,5 poäng, denna kurs ingår även i det nya inriktningen, kan jag får CSN en gång till för samma kurs ?

Det är ok att läsa parallellt på distans (även snarlika saker). Det viktiga är att det du ska läsa "vid sidan om" passar ihop med det du ska läsa på "riktigt". Dvs att du under terminen läser dina 30hp (om det är den typen av studier).

Du kan få studiemedel för samm kurs igen men bara på de poäng som återstår.
Citera
2020-02-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Hur vanligt är det att man får nytt studielån beviljat efter att man under några år inte lyckats betala tillbaka något av ett tidigare studielån?

Jag gjorde misstaget att plugga sådant som inte leder till jobb, och sedan dess har jag endast haft ströjobb på deltid som mest, kombinerat med mycket arbetslöshet. Tänkte söka några yrkesutbildningar till hösten för att förhoppningsvis få fast tjänst snabbt därefter. Men tror ni CSN skulle bevilja mig ytterligare studielån? Jag tror mina skulder ligger på 60-80k om det spelar in.

Beror på vad du menar. OM du har obetalda belopp som ligger och väntar blir det nej. Har du sluppit betaöa pga du fått nedsatt är det inga problem

Men som sagt beror på vad du menar med "inte betalt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in