2019-11-23, 16:31
Medlem
Hur dags skall man söka csn om man skall börja den 20 e januari?
Citera
2019-11-25, 23:00
Medlem
hur mycket csn får man utan tilläggslån?
Citera
2019-11-26, 18:26
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
hur mycket csn får man utan tilläggslån?
Ca 10500 kr ”vanliga” månader. 13-14000 vid terminstart.
Citera
2019-11-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Ca 10500 kr ”vanliga” månader. 13-14000 vid terminstart.

ok, det borde räcka då jag har förut levt på den lönen , kommer dock att få extrajobb på 25% som det ser ut nu och kanske får ihop 12 500 som högst.

Man måste se fördelarna med att man kan få rabatt på olika saker
Citera
2019-11-27, 23:39
Medlem
Kan man få ut hela lånet på en och samma gång eller måste det betalas ut månadsvis?
Senast redigerad av Meood 2019-11-27 kl. 23:42.
Citera
2019-11-28, 00:39
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meood
Kan man få ut hela lånet på en och samma gång eller måste det betalas ut månadsvis?
Man kan få en "klumpsumma" för den del av studiemedlet som avser terminsavgift för utlandsstudier före kursstart, men i övrigt är det månatliga betalningar som gäller såvitt jag vet.
Citera
2019-11-28, 23:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Spräckt fribelopp.

Jag satt och räknade ihop årets inkomst av tjänst, och konstaterar att fribeloppet är spräckt oavsett om jag räknar på halvår eller helår.

Hur funkar det egentligen? Går man under radarn om fribeloppet bara är ”lite” spräckt när CSN får tillgång till skatteverkets uppgifter? Eller börjar de stöna efter första kronan som går över?

Jag ligger 22-35000 över fribeloppet, beroende på om man visar inkomst för helår eller halvår.

Jag är ingen igel och betalar tillbaka, dock stör det mig att veckorna jag lånat är förbrukade även om pengarna är reglerade.
Citera
2019-12-01, 12:14
Medlem
Otillräckliga studieresultat??

Tjena Flashback!

Jag studerar just nu på heltid komvux med studiebidrag sen Juli -19. Jag fick F i en 50p kurs medans jag fick C i kursen jag läste samtidigt. Har fått ett F utav 5 kurser jag nu läst tills skrivande datum.

Min fråga gäller kan CSN neka Min ansökan om nytt studiemedel inför 2020? Och ifall kan man förklara anledningen till varför jag kuggade kursen?

Tack på förhand!!
Citera
2019-12-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kewindaman
Tjena Flashback!

Jag studerar just nu på heltid komvux med studiebidrag sen Juli -19. Jag fick F i en 50p kurs medans jag fick C i kursen jag läste samtidigt. Har fått ett F utav 5 kurser jag nu läst tills skrivande datum.

Min fråga gäller kan CSN neka Min ansökan om nytt studiemedel inför 2020? Och ifall kan man förklara anledningen till varför jag kuggade kursen?

Tack på förhand!!

Du måste klara 20p/vecka för att få fortsatt CSN. Når du inte upp till det så får du läsa tills du har tillräckliga poäng innan du kan söka igen.
Citera
2019-12-08, 00:11
Medlem
Colloidals avatar
Jag började Komvux i okt 2019. Har bara CSN som inkomst, runt 10 330 :- mån. Klarar mig faktiskt inte på detta då jag har utgifter, framförallt en dyr hyra på 5K men också ett billån och försäkring plus bränsle och annat.
Går typ back varje månad och föräldrarna får hjälpa till vilket suger fett mycket enligt mitt tycke. Behöver dock inte betala tillbaka enligt dem fast att jag insisterat.

Nu till frågan. Finns det möjligheter att få mer pengar varje månad? Ska söka bostadsbidrag hos FK nu i dec, men mer tips? Någon sa att man kan ansöka om fonder?

Vet självklart att jag kan jobba typ halvtid vid sidan av men har så mycket läxor och går i skolan varje dag så hinner knappt med intressena.
Citera
2019-12-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Jag började Komvux i okt 2019. Har bara CSN som inkomst, runt 10 330 :- mån. Klarar mig faktiskt inte på detta då jag har utgifter, framförallt en dyr hyra på 5K men också ett billån och försäkring plus bränsle och annat.
Går typ back varje månad och föräldrarna får hjälpa till vilket suger fett mycket enligt mitt tycke. Behöver dock inte betala tillbaka enligt dem fast att jag insisterat.

Nu till frågan. Finns det möjligheter att få mer pengar varje månad? Ska söka bostadsbidrag hos FK nu i dec, men mer tips? Någon sa att man kan ansöka om fonder?

Vet självklart att jag kan jobba typ halvtid vid sidan av men har så mycket läxor och går i skolan varje dag så hinner knappt med intressena.

Du hinner inte när du pluggar Komvux? Du kommer få en chock min vän när livet hinner ikapp. Mitt råd till dig är att tänka om lite och börja bli mer rutti överlag.
Citera
2019-12-10, 14:14
Medlem
Hamnat i onåd med CSN och fick inte bidrag denna termin - är det möjligt att söka för terminen retroaktivt när poängen som fattas är på sin plats igen? Om inte - om jag då söker igen för resterande tid på terminen, alltså december, får jag ut ett reducerat belopp då - som det vanligtvis är i juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in