2020-02-14, 18:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Den vi söker är något äldre än så och en etablerad poet sen ganska länge. Jag tänker avvakta ett tag till med mer konkreta ledtrådar om författaren och istället låta texten tala med hjälp av ett lite längre citat från boken så får vi se om någon kanske nappar här.

Ljug för mig – kroppen pressas tunn som i ett
herbarium...Ljug för mig, ljug i mitt öra en
viskning som säger: liv.

Ljug: utsäg Bambis glädje, utsäg räven, blomman,
havet, utsäg min skog, min skog, min tall, min
gran, min harsyra, min stensöta, mitt smultron,
min jord, min sten, mitt regn, min sjö, säg liv,
säg liv, och mindre
och mindre

och tystare

din hand
din mun
din hud

som frågande i sand
Ett långskott på Ann Jäderlund.
Citera
2020-02-14, 22:42
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ett långskott på Ann Jäderlund.

Tar du Ann Jäderlund så tar jag Katarina Frostenson.
Citera
2020-02-14, 23:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Tar du Ann Jäderlund så tar jag Katarina Frostenson.

Och då tar jag Eva-Stina Byggmästar.
Citera
2020-02-15, 07:54
Avslutad
Författaren har varit verksam sen 90-talet. Citaten här är inte ur debutboken men ur ett annat tidigt verk. Det förekommer ibland bilder av författaren som bär signaturen av en känd och internationellt uppmärksammad svensk konstnär i ungefär samma ålder som författaren själv. De har genom samarbetet kring dessa bilder inklusive författarporträtt och bokomslagsbilder medverkat i varandras verk kan man kanske säga.
Citera
2020-02-15, 16:57
Avslutad
Inga mer gissningar ännu så jag citerar vidare lite. Kanske blir någon som läser det här intresserad av att läsa hela boken och börjar gissa av den anledningen. Senare verk av författaren har förresten översatts till engelska men det är ingen vidare ledtråd kanske.

Charlotte skall få se räven nu
han kommer därute jag ser honom
vi väntar

han har olika svansar varje gång
men han talar likt
hans nos kommer för att nosa mig igen
han nosar Charlotte
Anya kommer, han nosar Anya
han försvinner

när vi frågar barnet säger det att räven försvunnit
Charlotte ser sur ut: Varför då?

dystert frågar vi oss varför han aldrig ville vara vår
Citera
2020-02-15, 22:11
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Inga mer gissningar ännu så jag citerar vidare lite. Kanske blir någon som läser det här intresserad av att läsa hela boken och börjar gissa av den anledningen. Senare verk av författaren har förresten översatts till engelska men det är ingen vidare ledtråd kanske.

Charlotte skall få se räven nu
han kommer därute jag ser honom
vi väntar

han har olika svansar varje gång
men han talar likt
hans nos kommer för att nosa mig igen
han nosar Charlotte
Anya kommer, han nosar Anya
han försvinner

när vi frågar barnet säger det att räven försvunnit
Charlotte ser sur ut: Varför då?

dystert frågar vi oss varför han aldrig ville vara vår

Det här borde man ju kunna. Hur många etablerade poeter finns det som debuterade på 90-talet?
Jag gissar på Lotta Ohlsson med sonetterna (fast det låter inte det minsta som hon).

Ida Börjel debuterade väl på 200-talet. Så hon är det inte heller.
Citera
2020-02-15, 22:57
Avslutad
Jag tror inte namnet på författaren vi söker här är okänt för de som är intresserade av samtida lyrik. Men observera att jag (medvetet) valde att skriva etablerad poet och inte känd poet. Jag tänker mig att man med känd poet kan avse någon som är känd för en rätt bred allmänhet och kanske till och med bland folk som aldrig brytt sig om lyrik. Av de ni gissat på hittills kan man nog främst räkna Katarina Frostenson och Kristina Lugn, som ju varit omskrivna av andra skäl särskilt på senare år, till den kategorin men kanske också Aase Berg och Ann Jäderlund. Min personliga uppfattning är att den här personen inte är en ”kändis”. Sen har vi ju då det här med att en icke okänd och internationellt uppmärksammad konstnär gjort bilder för omslag och porträtt på författaren.

Men som sagt, etablerad = positiva recensioner, några priser, rätt så regelbunden utgivning på stort förlag i tre decennier nu, uppmärksammad av journalister lite då och då med intervjuer, översatt till engelska.
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-02-15 kl. 23:19.
Citera
2020-02-15, 23:10
Avslutad
Här på forumet (delforum för litteratur) finns författarens namn nämnt en gång tidigare i egenskap av att vara översättare från franska. Annars verkar ingen ha nämnt henne förut (eller så är jag dålig på att söka).
Citera
2020-02-15, 23:25
Avslutad
Citat:
Här på forumet (delforum för litteratur) finns författarens namn nämnt en gång tidigare i egenskap av att vara översättare från franska. Annars verkar ingen ha nämnt henne förut (eller så är jag dålig på att söka).

Jo jag är dålig på att söka så här sent. Författaren omnämns som poet i minst en tråd. Sorry! Men nu fick ni i alla fall veta att hon också översätter från bl.a franska.
Citera
2020-02-16, 00:00
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jo jag är dålig på att söka så här sent. Författaren omnämns som poet i minst en tråd. Sorry! Men nu fick ni i alla fall veta att hon också översätter från bl.a franska.

Marie Silkeberg?
Citera
2020-02-16, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Marie Silkeberg?

Nej, men vi söker en person i den åldern ungefär. Född tidigt 60-tal.

När det gäller verket som citaten kommer ifrån så finns det en ”kroppsvätska” i titeln.
Citera
2020-02-16, 00:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
När det gäller verket som citaten kommer ifrån så finns det en ”kroppsvätska” i titeln.

Det gör det väl hos alla kvinnliga svenska poeter i den generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in