2020-02-15, 00:59
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag pratar inte om dom som blev evakuerade, utan ett litet privat plan som nödlandade.

Det var ett plan med brittiska medborgare som blev evakuerade.

http://www.marsta.nu/startsidan/plan-med-coronaevakuerade-landade-pa-arlanda/
Citera
2020-02-15, 00:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Att viruset kommer till sverige verkar alla experter överens om, det är väl omfattningen som det råder mer delade åsikter om.

Det riktiga allvaret börjar när viruset blivit Svenskt. D.v.s. när det åkt tunnelbana några gånger. Loggestiken för att hantera den smittspårningen skall man nog vara glad för att slippa hantera.

Någon stans där nås 'point of no return'.
Citera
2020-02-15, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att tänka fritt och förstå något, är ingenting man lär sig, och det finns inget rätt sätt att tänka.

Du och jag kan också lära oss precis samma sak utantill, får inga poäng, inga titlar, men har precis samma möjlighet till faktiskt kunskap, det relevanta är förståelse, det du använder dina kunskaper till.

Det räcker för att inte förkasta Campbells slutsatser eller någon annan som framför tankar och idéer om viruset och spridningen genom att att nedvärdera med vederbörandes titel.

Har du inte själv insikt och förståelse förstår du inte vad andra pratar om oavsett hur många poäng och titlar du har.

Nedkokat innebär det att Cambells analyser och tankegångar om viruset knappast kan sågas med argumentet att han är en sjuksköterska.

Bemöt Campbells utsagor om viruset med sakliga argument, inte med att hänvisa till poäng, titlar och "experter".
Jag kanske har överreagerat men jag blir arg när folk inte fattar att en ssk kan ha högre kompetens än läkare, inom sitt fack. (Och tjäna mer än en läkare f.ö.).

I allt annat håller jag med dig.
Citera
2020-02-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det var ett plan med brittiska medborgare som blev evakuerade.

http://www.marsta.nu/startsidan/plan-med-coronaevakuerade-landade-pa-arlanda/
Ok, för dom första uppgifterna verkade det som om det var privat hyrt plan av okända eventuellt rika kineser, men detta var i brittisk regi då.
Citera
2020-02-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Det verkar inget vidare i Japan då spridningen är spretig. Flera av dessa ser ju ut att ha haft gott om tid och möjlighet att smitta andrs också.

4 new cases in Japan:

a Japanese man in his 50s living in Hokkaido and with no history of traveling abroad. The man had fever and cough on Jan. 31, visited three medical institutions before confirming the infection, and has developed severe symptoms for which he is now being treated in an intensive care unit.

a man in his 60s who initially had a cold on Feb. 3, followed by a fever of 39° C. on Feb. 8, and then pneumonia on Feb. 10. He had traveled to Hawaii from Jan. 28 to Feb. 7.

a person from the Jan. 31, charter flight (third in a series) from Wuhan.

a 30-year-old man working in the local government who had transported patients from the cruise ship.

Det verkar vara dåligt att vara asiatisk man över 30. Jag har inte sett en könsfördelning över döda/kritiska men det verkar inte vara jämn könsfördelning.
Citera
2020-02-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det riktiga allvaret börjar när viruset blivit Svenskt. D.v.s. när det åkt tunnelbana några gånger. Loggestiken för att hantera den smittspårningen skall man nog vara glad för att slippa hantera.

Någon stans där nås 'point of no return'.
ja risken är väl att det inte längre blir meningsfullt om smittan brer ut sig.
Citera
2020-02-15, 01:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vårt immunförsvar garanterar att vi inte kan sjukna två gånger av samma patogen.
Intressant. Det motbevisar då sanningen att man kan få vinterkräksjukan flera gånger efter varandra.

Hoppas du har rätt.
Citera
2020-02-15, 01:13
Medlem
Fortsatt bara 1 fall i Sverige och 2 fall i Norden. Trots domedagsprofetiorna att det skulle vara massiva utbrott i Sverige i slutet på denna vecka. Orsaken måste vara den generellt dåliga kunskapen om epidemiologi och statistik i denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Intressant. Det motbevisar då sanningen att man kan få vinterkräksjukan flera gånger efter varandra.

Hoppas du har rätt.
Det beror nog på att det muterar mellan säsongerna men jag är inte inäst på calici just nu.

Återkommer kanske i frågan.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det verkar vara dåligt att vara asiatisk man över 30. Jag har inte sett en könsfördelning över döda/kritiska men det verkar inte vara jämn könsfördelning.

Nej det verkar vara ojämställt vilket gör att viruset kommer få problem att accepteras i Sverige.
Citera
2020-02-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att tänka fritt och förstå något, är ingenting man lär sig, och det finns inget rätt sätt att tänka.

Du och jag kan också lära oss precis samma sak utantill, får inga poäng, inga titlar, men har precis samma möjlighet till faktiskt kunskap, det relevanta är förståelse, det du använder dina kunskaper till.

Det räcker för att inte förkasta Campbells slutsatser eller någon annan som framför tankar och idéer om viruset och spridningen genom att att nedvärdera med vederbörandes titel.

Har du inte själv insikt och förståelse förstår du inte vad andra pratar om oavsett hur många poäng och titlar du har.

Nedkokat innebär det att Cambells analyser och tankegångar om viruset knappast kan sågas med argumentet att han är en sjuksköterska.

Bemöt Campbells utsagor om viruset med sakliga argument, inte med att hänvisa till poäng, titlar och "experter".

Varenda litet barn kan tänka fritt men det blir inte alltid rätt eftersom de saknar så mycket grundläggande kunskaper. Nästan alla människor tappar den förmågan under sin skolgång när dom lär sig böckernas utantillkunskaper. Undantagen som naturligt fortsätter tänka egna tankar brukar av omgivningen betraktas som väldigt udda individer.

Forskarutbildade har dels de grundläggande kunskaperna som gör att dom faktiskt tänker rätt, och lär sig sen hitta tillbaka till de fria tänkandet inom naturvetenskapens ramar.

Så ja, hamnar man utanför naturvetenskapen med sina tankar så har man kanske inte tänkt rätt, eller så har den som skrev boken tänkt fel. Och kan man inte släppa skriften i boken så har man inte tänkt fritt.

Skulle du träffat lite fler forskare så kanske du skulle förstå skillnaden.

Och att kalla Campbell sjuksköterska är nästan som att likställa en bagare med en forskare i kemi.
Citera
2020-02-15, 01:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror nog på att det muterar mellan säsongerna men jag är inte inäst på calici just nu.

Återkommer kanske i frågan.
Inte mellan säsongerna utan efter varandra inom samma månad eller vecka.

det är sådant som gör detta riktigt skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in