2020-02-14, 20:30
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En möjlighet är att lungorna är känsliga efter en genomliden infektion av COVID-19 och att man lätt insjuknar i någon annan lungåkomma efteråt.

Ja, man bör vara rejält försvagad. Väntar bara på första fallet som bekräftats ha insjuknat igen ett par veckor efter att ha blivit friskförklarad. Det vore riktigt dåliga nyheter. Dels för att det kan innebära att man inte blir immun. Det andra alternativet är att virusmängden varit så låg att den lurat testerna och sedan blossat upp igen.
Citera
2020-02-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, de måste inte alls ha en del observationer för att säga så. Ett argumentationsfel.

Det räcker med att veta vad försiktighetsprincipen är för att förklara varför kinserna säger så, om de nu gör det.

Det här går de ut med.

– Health experts warn of the risk of reinfection in recovered patients

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Citera
2020-02-14, 20:41
Medlem
Ingen som hört/läst något om den smittade svenskans tillstånd? Varit väldigt tyst kring det tycker jag
Citera
2020-02-14, 20:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra av USA. Otänkbart i Sverige....

US will test people with flu symptoms for coronavirus
Testing will initially be carried out by labs in Los Angeles, San Francisco, Seattle, Chicago and New York, but more sites are planned, CDC says
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3050759/coronavirus-us-will-test-people-flu-symptoms
Citera
2020-02-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Ingen som hört/läst något om den smittade svenskans tillstånd? Varit väldigt tyst kring det tycker jag
Har för mig hon blev sämre (och flyttad till uppsala?) samtidigt sades det att dom skulle sluta rapportera om det pga patientsekretess.. Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2020-02-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är det ingen som vet, förutom hon själv kanske

Sjukhuset säger inget mera pga patientsekretess.
Men om hon blir friskförklarad eller dör måste det väl meddelas för statistiken?
Hon är ju utbytesstudent i Jönköping, någon kurskamrat borde ha info...
Citera
2020-02-14, 20:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Kvinnan har ju en hosta som hon inte har haft tidigare, AC eller Covid-19?

Man märker hur beteendet förändrar sig hos folk som sitter i karantän, något för Tegnell att ta med sig, vi har ingen erfarenhet av det i Sverige i modern tid, kan lätt bli kaos och anarki när det råder informationsbrist, folk tröttnar.

Absolut, jag har bara lyssna på runt 40min och de är oroliga att deras vän som varit positiv har sedan blev negativ och läkarna vet inte vad som gäller men deras vän är inlåst utan något sätt att kommunicera med omvärlden, (lite motsägande eftersom de vet detta).

En sak som är absolut viktig är att förhindra panik, det står i regelboken för alla myndigheter och det är inget fel i det och samma gäller tydligen även för en stor båt.

Det finns liksom inga andra alternativ för sanningen får aldrig komma ut, det blir kaos men vi är inte där en, långt ifrån, inte ens nära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Ja, man bör vara rejält försvagad. Väntar bara på första fallet som bekräftats ha insjuknat igen ett par veckor efter att ha blivit friskförklarad. Det vore riktigt dåliga nyheter. Dels för att det kan innebära att man inte blir immun. Det andra alternativet är att virusmängden varit så låg att den lurat testerna och sedan blossat upp igen.
Vårt immunförsvar garanterar att vi inte kan sjukna två gånger av samma patogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Har för mig hon blev sämre (och flyttad till uppsala?) samtidigt sades det att dom skulle sluta rapportera om det pga patientsekretess.. Rätta mig gärna om jag har fel

Precis det har jag också för mig (så det stämmer nog) men nu när jag letar efter det hittar jag inte artikeln.. och inget annat heller förutom att hon var isolerad på Ryhovs sjukhus u i Jönköping 🤔
Citera
2020-02-14, 20:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Testing will initially be carried out by labs in Los Angeles, San Francisco, Seattle, Chicago and New York, but more sites are planned, CDC says
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3050759/coronavirus-us-will-test-people-flu-symptoms

Vilken del menar du är otänkbar i Sverige? Att man testar för corona utan någon egentlig anledning? Artikeln är inte helt solklart formulerad, men det är så jag tolkar den.
Citera
2020-02-14, 20:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Kanske inte viljan som saknas, snarare laboratoriekapaciteten, det kan man ju inte gå ut med i så fall.
Citera
2020-02-14, 20:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vet han i vilka miljöer smittan har överförts?

Jag tvivlar.

Han kanske utgår ifrån utomhus i Wuhan, det är kanske inte rättvisande?

Har han använt anekdotiska data i någon video hittills? Din åsikt är irrelevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in