2020-02-15, 18:24
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja om det går riktigt illa dör 50% av världens befolkning i denna kinesiska influensa.
Allt talar för att detta virus är något som bara är dödligt för gamla och/eller svaga kineser.
Finns inga utbrott i västvärlden trots vårt enorma resande till och från Kina med turister och i synnerhet affärsresenärer. Tänk bara Volvo i Göteborg och Nevs i Trollhättan.
Denna influensa är snart glömd.

Instämmer till fullo.
Citera
2020-02-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Statistik för "eurosfären" (15 februari):

Insjuknade
Australien: 15
Tyskland: 10
USA: 15
Frankrike: 11
Storbritannien: 9
Kanada: 8
Italien: 3
Ryssland: 2
Spanien: 2
Finland: 1
Sverige: 1
Belgien: 1
Summa: 78

Allvarligt sjuka
Italien: 2

Tillfrisknade
Australien: 10
Tyskland: 3
USA: 3
Frankrike: 4
Storbritannien: 8
Kanada: 1
Summa: 34

Döda
Frankrike: 1

Hur ska man tolka detta? Alla insjuknade här är ju inte västerlänningar genom blodet; den döda i Frankrike var ju kines, liksom den insjuknade kvinnan i Jönköping. Jag tror nog att de flesta på listorna från Kanada, Australien och USA är av asiatisk härstamning. Man kan också konstatera att många europeiska myndigheter tyvärr inte vill ge ut uppgifter om någon av de sjuka ska betecknas som "allvarligt sjuka", med Italien som undantag. Där agerar asiatiska myndigheter på ett annat sätt. Tittar man på tillfrisknande siffrorna (78 sjuka, 34 numera friska), så tycker jag att det ser ganska bra ut för oss i västerlandet.
Viruset smittar nu internt i Japan..EXPRESSEN.
Citera
2020-02-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
PÅ tal om smitthärdar. En tänkbar utveckling är att vi får en smittohärd i Mellanöstern. Syrien är ett svart hål p g a kriget med miljontals flyktingar. I södra Turkiet finns mer än 3 miljoner flyktingar i usla läger.

Jemen vore mardrömmen för där slåss dom mot kolera. Där bor åtminstone 20 miljoner även om många säkert har strukit med så dom siffrorna är osäkra. Iran, dålig tillgång på mediciner, 80 miljoner. Huga.
Citera
2020-02-15, 18:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Vi borde nog ge det minst en vecka till, kanske två innan vi vet hur det artar sig, eller urartar sig.
Tiden,,, Det finns ju en inbyggd fördröjning i flera led här som måste genomlevas (fan, hittade inte rätt ord där) Men du är klok och förstår vad jag menar

Det är helt rätt. Jag känner att vi just nu lever i en sorts mellanfas. Slutet av januari, till några dagar in i februari, så var detta på allas läppar. Det som har hänt sedan dess är att vi "tröttnat" på rapporteringen från Kina, samtidigt som fallen i övriga Asien och även västvärlden kryper uppåt med drygt 10% per dag.

Så vi är "mitt emellan Kina och övriga världen" i fråga om rapportering och medieuppmärksamhet. Min gissning är att det börjar ta fart igen inom den närmaste veckan när Japan och Singapore börjar hamna riktigt i klistret.
Citera
2020-02-15, 18:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja om det går riktigt illa dör 50% av världens befolkning i denna kinesiska influensa.
Allt talar för att detta virus är något som bara är dödligt för gamla och/eller svaga kineser.
Finns inga utbrott i västvärlden trots vårt enorma resande till och från Kina med turister och i synnerhet affärsresenärer. Tänk bara Volvo i Göteborg och Nevs i Trollhättan.
Denna influensa är snart glömd.

Härligt! Du inger hopp
Citera
2020-02-15, 18:28
Medlem
Citat:

Hur ska man tolka detta? Alla insjuknade här är ju inte västerlänningar genom blodet; den döda i Frankrike var ju kines, liksom den insjuknade kvinnan i Jönköping. Jag tror nog att de flesta på listorna från Kanada, Australien och USA är av asiatisk härstamning. Man kan också konstatera att många europeiska myndigheter tyvärr inte vill ge ut uppgifter om någon av de sjuka ska betecknas som "allvarligt sjuka", med Italien som undantag. Där agerar asiatiska myndigheter på ett annat sätt. Tittar man på tillfrisknande siffrorna (78 sjuka, 34 numera friska), så tycker jag att det ser ganska bra ut för oss i västerlandet.

Vi behöver många fler fall för få det statistiskt säkerställt.

Vi är även väl rustade för de få fallen som kommer in. De som kommer in får förstklassig vård. Börjar det fylla på så att utrustning (ECMO maskiner tex) börjar ta slut, det är då vi börjar få problem. Måtte vi aldrig komma dit.

https://www.statnews.com/2020/02/07/hospitals-harnessing-resources-brace-spike-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Inget om Japan på förstasidan eller när man söker, länka till artikeln.
Citera
2020-02-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det innebär då att om vi skulle ha 1 miljon som insjuknat,..ska ingen få veta läget?
Det kan ju vara bättre på sätt och vis?(försöker jag intala mig)

Svårt att gissa men nu har det väl varit extra mycket hysch hysch eftersom det är en enda patient.

Sedan blir det hysch hysch för Sverige har inte personal till att uppdatera data hela tiden. Och helger och liknande kommer ju ingen att vilja uppdatera några data. Det får vänta till efter ledigheten. Och då är det för mycket och den personen får stress och måste sjukskriva sig.
Citera
2020-02-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
har du länk?
Citera
2020-02-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Trams! Kina är inte som du skriver när det gäller sjukvårdssystemet och när det gäller sånt här. De ljuger inte mer än svenska staten gör i det här fallet. Du verkar lida av konspirationssjuka, tyvärr finns inget botemedel mot det heller

Och du lider av galenskap. Det hela är som sagt extremt enkelt. Du åker till Kina, ställer dig på himmelska fridens torg och börjar uttrycka kritik mot systemet och så ser vi vad som händer.

Alla vet att smittan starta i Kina p.g.a. deras inkompetens och jävla wet markets. Sedan förvärrade de problemet genom att tiga om det i flera månader och trampa ner på alla som försökte lyfta problemet. Det finns det hur många artiklar som helst om. Och nu står vi i skiten. Tack Kina för det.

Så ta dina fascistsympatier och stick någon annanstans.
Citera
2020-02-15, 18:35
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är helt rätt. Jag känner att vi just nu lever i en sorts mellanfas. Slutet av januari, till några dagar in i februari, så var detta på allas läppar. Det som har hänt sedan dess är att vi "tröttnat" på rapporteringen från Kina, samtidigt som fallen i övriga Asien och även västvärlden kryper uppåt med drygt 10% per dag.

Så vi är "mitt emellan Kina och övriga världen" i fråga om rapportering och medieuppmärksamhet. Min gissning är att det börjar ta fart igen inom den närmaste veckan när Japan och Singapore börjar hamna riktigt i klistret.

Ja, det följer ett visst monster, sorry mönster. Att fördröjningen är av betydelse här. Värt
att betrakta.

Vill även säga att jag uppskattar högt alla matematiker i tråden. Nä jag pusslar inte med sånt själv.
Keep on. Vi läser.
Citera
2020-02-15, 18:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Insjuknade
Australien: 15
Tyskland: 10
USA: 15
Frankrike: 11
Storbritannien: 9
Kanada: 8
Italien: 3
Sverige: 1
Belgien: 1
Summa: 78

Allvarligt sjuka
Italien: 2

Tillfrisknade
Australien: 10
Tyskland: 3
USA: 3
Frankrike: 4
Storbritannien: 8
Kanada: 1
Summa: 34

Döda
Frankrike: 1

Då verkar vi ännu inte vara framme vid Kinas första rapporteringspunkt som var den 21:a Januari. Men förhållandet smittade/döda verkar vara ungefär detsamma som i Kina då?
Eller har någon annan en annan beräkning?

21 January

Total at the end of the day: 329 cases, 6 deaths
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in