Citat:
Jag har en tanke runt detta, jag har ju svininfluensan just nu och där är jag i bra form, virusfri, i praktiken symptom fri i ett dygn, sedan insjuknar jag igen och är i riktigt dålig form I tolv timmar sedan är jag i bra form igen. Detta sker gång efter gång efter gång. Jag upplever att kroppen klarar viruset bättre för varje vända i alla fall. Kan vi ha något liknande här fast istället dagar (tycker mig se det i vissa rapporter om denna sjukdom).
Min misstanke är att immunförsvaret backar tillbaka när det tycker att viruset börjar vara under kontroll, men att viruset då har gömt sig för att göra ett nytt försök på något sätt.
Om det nu är flera dagar mellan att immunförsvaret backar tillbaka och viruset gör ett nytt försök, då skulle det kunna uppfattas som att man blivit smittad igen. Det är kanske det vi ser.
Detta skulle också kunna vara orsaken till att man tycker sig se asymptotisk smitta från superspridare, man har inte fått några ordentliga symptom under den första fasen då immunförsvaret tyckte sig få situationen under kontroll, men samtidigt så har man en del virus i utandningsluften, saliven osv.
Det behöver egentligen inte vara så att viruset backar undan, det skulle också kunna vara så att ökningstakten i dessa fall är lite mindre än vad virus normalt har. Då är det istället immunförsvaret som får problem med "regleralgoritmen" då det överreagerar och sedan inte får den respons det förväntar sig och sedan backar tillbaka för mycket (mer logiskt att det är immunförsvaret som gör bort sig än att viruset har någon form av intelligens).
En tanke bara, men det kanske ligger något i den?