2020-02-14, 21:45
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Första fallet i Egypten. Egypten är trångt, skitigt o dålig hygien. Är förhållandena perfekta för viruset att spridas där?

I vart fall mycket gynnsamma, ja. Med reservation för att värmen kan ta kål på några stycken virus.
Citera
2020-02-14, 21:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja absolut. Det är ju det som sker varje år med influensan. Däremot har man ett visst immunskydd för virus som liknar ett man drabbats av tidigare men till sist, efter ett antal mutationer är viruset för olikt det man har immunitet mot och man insjuknar.

Men det brukar ta flera år innan den mutationssekvensen är avklarad, vad gäller influensa.

Hum, intressant, det är något som inte stämmer med vad WHO säger och vad som händer i Kina.
Idag hörde jag att EU rekommenderar att de följer WHO första rese-rekommendationer som gjordes för två veckor sedan.

Låter som en bra ide!?
Citera
2020-02-14, 21:47
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej, men det var väl inte heller det som det handlade om? Det man skulle börja göra i USA var att börja testa misstänkta sjukdomsfall för corona. Enligt i princip alla forskare och experter så är det bara en tidsfråga innan vi har smittspridning, så jag förstår inte problemet? Är det inte bra om man upptäcker det tidigt?

Men det blir väl ändå kontentan? Vad tänker du på för scenario? Eftersom symptomen för corona är så diffusa/milda/många så kan ju var och varannan kotte - särskilt i dessa influensatider - vara misstänkt, OM man släpper förbehållet att vederbörande också pga sitt resande skulle befinna sig i riskzonen.

Problemet är man slösar tid/pengar/resurser på att testa folk i onödan.
Citera
2020-02-14, 21:49
Avslutad
Ska vara en utlänning smittad i Egypten, som inte hade symptom men som nog kom från Kina. Kines antagligen. Egypten gick just ut och sa man försöker begränsa barnafödandet då resurserna inte räcker till. Så ja, det är extremt tätbefolkat.
Citera
2020-02-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mina frågor är inte irrelevanta trots att min åsikt är irrelevant för frågorna.

Doktor Campbell är mycket trovärdig i mina ögon, dock har även han luckor i sina resonemang vilket han också är tydlig med när han gör antaganden.
Hans namn dyker upp frekvent här i tråden, det är redan konstaterat att han inte är läkare, det kan ju ändå bra att veta i detta sammanhanget!
Citera
2020-02-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Hum, intressant, det är något som inte stämmer med vad WHO säger och vad som händer i Kina.
Idag hörde jag att EU rekommenderar att de följer WHO första rese-rekommendationer som gjordes för två veckor sedan.

Låter som en bra ide!?
Ja jag tycker absolut att man ska avstå från resor till Asien.
Citera
2020-02-14, 21:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att en mindre aggresiv virusmutation skall kunna konkurrera ut den mer aggressiva så måste den vara mycket effektivare på att smitta, dvs den måste hinna till nya värdar före den aggressivare smittan eller till fler värdar. Möjligen att isolering/internering av de sjukare skulle kunna ge en mildare variant mer utrymme, men då måste den mildare varianten fortfarande spridas kraftigt.

Jag tycker inte att det finns några bevis för detta. Folk insjuknar svårt i princip lika mycket nu, den lilla minskning vi ser beror på karantänen och inget annat.

Jag tror nog att de fall som är utanför Wuhan får bättre vård helt enkelt.

Ja, det är svårt att svara på för om trycket på sjukvården vart stort i början så fortsatte det bara och folk kunde inte tas in, stannade hemma och inte fick vård.
Självklart så räcker det med en ledig ECMO för att klara sig när antibiotika verkar, det finns säkert en siffra här i Sverige när våran kapacitet går i taket.
Citera
2020-02-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hans namn dyker upp frekvent här i tråden, det är redan konstaterat att han inte är läkare, det kan ju ändå bra att veta i detta sammanhanget!
Vad är hans fack då? Det är ju inte bara läkare som kan det här. Även mikrobiologer och virologer kn ju ha högre kompetens än kliniskt verksamma läkare, vad gäller virusinfektioner.
Citera
2020-02-14, 21:57
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Men det blir väl ändå kontentan? Vad tänker du på för scenario? Eftersom symptomen för corona är så diffusa/milda/många så kan ju var och varannan kotte - särskilt i dessa influensatider - vara misstänkt, OM man släpper förbehållet att vederbörande också pga sitt resande skulle befinna sig i riskzonen.

Problemet är man slösar tid/pengar/resurser på att testa folk i onödan.

Fast det du skriver är ju inte aktuellt. Man kommer naturligtvis inte testa folk som har förkylning eller möjlig mild corona. Man kommer att testa personer med allvarlig sjukdom som kommer i kontakt med vården. Influensaliknande symptom, lunginflammation osv. Vad är problemet? Det är först när allvarliga fall poppar upp som eventuell smittspridning som inte har direkt koppling till Kina upptäcks.

Och så mycket kan jag garantera dig! Det kommer. Det finns inte en chans att man har koll på alla smittade utanför Kina.
Senast redigerad av fernebo 2020-02-14 kl. 22:04.
Citera
Medlem
Citat:
Vad är hans fack då? Det är ju inte bara läkare som kan det här. Även mikrobiologer och virologer kn ju ha högre kompetens än kliniskt verksamma läkare.
Han är sjuksköterska.

Beskrivning
Hello Everyone,
My name is John Campbell and I am a Nurse Teacher and A and E nurse based in England. I also do some teaching in Asia and Africa when time permits. These videos are to help students to learn the background to all forms of health care.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-02-14 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, det är svårt att svara på för om trycket på sjukvården vart stort i början så fortsatte det bara och folk kunde inte tas in, stannade hemma och inte fick vård.
Självklart så räcker det med en ledig ECMO för att klara sig när antibiotika verkar, det finns säkert en siffra här i Sverige när våran kapacitet går i taket.
Jag har sett att flera av de som varit svårt sjuka utanför Kina har legat i ECMO.
Citera
2020-02-14, 21:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ja jag tycker absolut att man ska avstå från resor till Asien.

Menar du Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in