2020-02-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vårt immunförsvar garanterar att vi inte kan sjukna två gånger av samma patogen.
Jag har en tanke runt detta, jag har ju svininfluensan just nu och där är jag i bra form, virusfri, i praktiken symptom fri i ett dygn, sedan insjuknar jag igen och är i riktigt dålig form I tolv timmar sedan är jag i bra form igen. Detta sker gång efter gång efter gång. Jag upplever att kroppen klarar viruset bättre för varje vända i alla fall.

Kan vi ha något liknande här fast istället dagar (tycker mig se det i vissa rapporter om denna sjukdom).

Min misstanke är att immunförsvaret backar tillbaka när det tycker att viruset börjar vara under kontroll, men att viruset då har gömt sig för att göra ett nytt försök på något sätt.

Om det nu är flera dagar mellan att immunförsvaret backar tillbaka och viruset gör ett nytt försök, då skulle det kunna uppfattas som att man blivit smittad igen. Det är kanske det vi ser.

Detta skulle också kunna vara orsaken till att man tycker sig se asymptotisk smitta från superspridare, man har inte fått några ordentliga symptom under den första fasen då immunförsvaret tyckte sig få situationen under kontroll, men samtidigt så har man en del virus i utandningsluften, saliven osv.

Det behöver egentligen inte vara så att viruset backar undan, det skulle också kunna vara så att ökningstakten i dessa fall är lite mindre än vad virus normalt har. Då är det istället immunförsvaret som får problem med "regleralgoritmen" då det överreagerar och sedan inte får den respons det förväntar sig och sedan backar tillbaka för mycket (mer logiskt att det är immunförsvaret som gör bort sig än att viruset har någon form av intelligens).

En tanke bara, men det kanske ligger något i den?
Citera
2020-02-14, 21:30
Medlem
Nu slår de ut livsmedelsförsörjningen ,då foder till djuren inte kommer fram - undra vad slutsumman blir för Kina (de har även fått avliva mängder av tamfågel i andra delar av kina p.g.a fågelinfluensa) .
https://twitter.com/jenniferatntd/status/1228064108655894539?s=20
Citera
2020-02-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra av USA. Otänkbart i Sverige....

US will test people with flu symptoms for coronavirus
Testing will initially be carried out by labs in Los Angeles, San Francisco, Seattle, Chicago and New York, but more sites are planned, CDC says
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3050759/coronavirus-us-will-test-people-flu-symptoms

De håller på eller har redan tagit fram ett test som visar smitta på väldigt kort tid. Hittar nu inte länken men den kom ut i veckan.
Citera
2020-02-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har en tanke runt detta, jag har ju svininfluensan just nu och där är jag i bra form, virusfri, i praktiken symptom fri i ett dygn, sedan insjuknar jag igen och är i riktigt dålig form I tolv timmar sedan är jag i bra form igen. Detta sker gång efter gång efter gång. Jag upplever att kroppen klarar viruset bättre för varje vända i alla fall.

Kan vi ha något liknande här fast istället dagar (tycker mig se det i vissa rapporter om denna sjukdom).

Min misstanke är att immunförsvaret backar tillbaka när det tycker att viruset börjar vara under kontroll, men att viruset då har gömt sig för att göra ett nytt försök på något sätt.

Om det nu är flera dagar mellan att immunförsvaret backar tillbaka och viruset gör ett nytt försök, då skulle det kunna uppfattas som att man blivit smittad igen. Det är kanske det vi ser.

Detta skulle också kunna vara orsaken till att man tycker sig se asymptotisk smitta från superspridare, man har inte fått några ordentliga symptom under den första fasen då immunförsvaret tyckte sig få situationen under kontroll, men samtidigt så har man en del virus i utandningsluften, saliven osv.

Det behöver egentligen inte vara så att viruset backar undan, det skulle också kunna vara så att ökningstakten i dessa fall är lite mindre än vad virus normalt har. Då är det istället immunförsvaret som får problem med "regleralgoritmen" då det överreagerar och sedan inte får den respons det förväntar sig och sedan backar tillbaka för mycket (mer logiskt att det är immunförsvaret som gör bort sig än att viruset har någon form av intelligens).

En tanke bara, men det kanske ligger något i den?

Vaccinerade du dig när det begavs?
Citera
2020-02-14, 21:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
[sffdd

Japan verkar ha stora problem och inte bara båten.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-02-14 kl. 22:29.
Citera
2020-02-14, 21:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man ska bara hugga någon så där lite på måfå i Haparanda som låter hes och testa dem för corona? Okej... Med tanke på att ingen har testat positivt som har haft "rätt" symptom OCH "rätt" resebakgrund ser jag inte direkt några indikationer på att smittspridningen "har börjat komma igång" för Nordiskt vidkommande och att det finns ett skriande behov av slumpmässiga tester.

Nej, men det var väl inte heller det som det handlade om? Det man skulle börja göra i USA var att börja testa misstänkta sjukdomsfall för corona. Enligt i princip alla forskare och experter så är det bara en tidsfråga innan vi har smittspridning, så jag förstår inte problemet? Är det inte bra om man upptäcker det tidigt?
Citera
2020-02-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detgarbranu2020
Vaccinerade du dig när det begavs?
2009? Nej. Resten av familjen vaccinerade sig och de är precis lika sjuka nu. Vaccinet skyddar inte längre.
Citera
2020-02-14, 21:39
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vårt immunförsvar garanterar att vi inte kan sjukna två gånger av samma patogen.

Varför antyder Kina då motsatsen?
Citera
2020-02-14, 21:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt

Samt det faktum att vi just nu är i en period av andra virussmittor som gracerar, inluensa och förkylning, faktorer som drastiskt kan bidra med att sänka R0 i botten.

Mjoo. Men det tycks vara lite olika bud här i kommentarerna. Mina förhoppningar kvarstår dock tills motsatsen bevisats.

Leve den Svenska Sommaren!
Citera
2020-02-14, 21:44
Medlem
Sven Britton, professor emeritus Infektionssjukdomar , han brukar ju vara med i TV då och då. Skrivet idag i Aftonbladet. Läs och begrunda.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/LAGMz4/sverige-ar-inte-redo-for-coronaviruset?fbclid=IwAR1twS25MAWGN-SrAoiElfA6VFIoa6HGFC3k0qE7xQ01PrvEPB2p MWjypLI

Jag anser att det nu är dags att skruva upp de åtgärder vi har för förhindra smittspridning respektive ta hand om insjuknade.

Det skulle till exempel innebära att allt resande till och från Kina och dess närområde begränsades till ett minimum. Vi skulle se över vår tillgång till testmöjligheter eftersom efterfrågan på dessa kommer att öka med risk för en brist globalt.

Nu har det emellertid kommit signaler som motiverar en snabbt ökad beredskap.

Den 53-årige engelsman som infekterades i Singapore, ett land med stor kinesisk befolkning och intensiva internationella kontakter, smittade minst tio personer innan han själv blev sjuk.

Om han inte är unik innebär detta att infektionen smittar flera dagar innan sjukdomen bryter ut vilket ökar risken för smittspridning dramatiskt och i motsvarande grad försvårar begränsningen av infektionen eftersom de symtomfria men smittsamma är svåra att identifiera.
Senast redigerad av pollarn 2020-02-14 kl. 21:56.
Citera
2020-02-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Varför antyder Kina då motsatsen?
Jag tror att de som återinsjuknar är drabbade av något annat eller har ett defekt immunförsvar.
Citera
2020-02-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det förstår jag, men om vi ponerar att vi har ett virus som muterar ofta så kan det förklara varför senare smittade utanför Wuhan är mindre drabbade. Det jag tycker är intressant är att WHO pratade tidigare om att hitta källan till smittan, ungefär som om att de som vart utsatt för den först råkade mest illa ut.

Det kan förklara minskad dödlighet och varför man försöker spraya gator och torg i Wuhan, men det är bara vad jag tror.

För att en mindre aggresiv virusmutation skall kunna konkurrera ut den mer aggressiva så måste den vara mycket effektivare på att smitta, dvs den måste hinna till nya värdar före den aggressivare smittan eller till fler värdar. Möjligen att isolering/internering av de sjukare skulle kunna ge en mildare variant mer utrymme, men då måste den mildare varianten fortfarande spridas kraftigt.

Jag tycker inte att det finns några bevis för detta. Folk insjuknar svårt i princip lika mycket nu, den lilla minskning vi ser beror på karantänen och inget annat.

Jag tror nog att de fall som är utanför Wuhan får bättre vård helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in