2020-02-15, 16:54
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är flera här i tråden som är helt säkra på att Coronaviruset inte är mer än en liten struntfökylning. Något som man enkelt kan borsta av sig, ungefär.

Det känns väldigt tryggt och skönt faktiskt. För ett ögonblick kan man ju förledas att tro att det faktiskt är allvarligt, när halva Kina stängs mer, WHO varnar för mycket allvarligt läge, dödstalen och antalet insjuknade ökar.

Men det ska man inte tänka på, jag som sätter högre tilltro till den anonyma användaren "Xehke" på Flashback än WHO har inget att oroa mig för!

Fast nu har det gått flera veckor och vi kan med ganska stor säkerhet konstatera att detta inte är någon ny spanska sjukan. 1% av dessa som insjuknat utanför Kina blir kritiskt sjuka och kräver sjukhusvård. Med tanke på västvärldens sjukvård så kommer ännu färre att dö. Kanske 0.2-0.5%. 2/3 av de som dör har kroniska sjukdomar.

Edit: har av misstag skrivit i ett antal inlägg att de som dött har till 33% av fallet haft kroniska sjukdomar men detta är ej korrekt. 2/3 är den rätta siffran, alltså runt 66%
Senast redigerad av Roskors 2020-02-15 kl. 17:03.
Citera
2020-02-15, 16:54
Medlem
Citat:
Det är flera här i tråden som är helt säkra på att Coronaviruset inte är mer än en liten struntfökylning. Något som man enkelt kan borsta av sig, ungefär.

Det känns väldigt tryggt och skönt faktiskt. För ett ögonblick kan man ju förledas att tro att det faktiskt är allvarligt, när halva Kina stängs mer, WHO varnar för mycket allvarligt läge, dödstalen och antalet insjuknade ökar.

Men det ska man inte tänka på, jag som sätter högre tilltro till den anonyma användaren "Xehke" på Flashback än WHO har inget att oroa mig för!
Det är bara ignonera dessa...de kanske inte ens är deras egna ord, ja du förstår.
Citera
2020-02-15, 16:55
Medlem
Citat:

Problemet med viruset är ju att det belastar sjukvården, eftersom viruset är nytt, ingen är immun och riskgrupper kan behöva sjukhusvård. Så är det med vanlig influensa också men då vaccinerar många sig och sjukvården behöver inte ta hand om så många.

I Sverige har vi redan för få vårdplatser, DET är mycket oroande. Viruset i sig är för de flesta friska människor ganska milt. Se på hur många som tillfrisknat i Australien (10 av 15, övriga 5 stabila) och UK (9 av 10) till exempel.
Citera
2020-02-15, 16:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nej för 2% avlider inte. Siffran är betydligt lägre om du tittar på statistiken utanför Kina. Dessa siffror är mer reliable, då fallen är få och därför är det enkelt att "hålla koll". Av 611 fall utanför Kina är 14 allvarligt sjuka och bara 6 kritiskt sjuka. Det är alltså runt strax över 1% som blir kritiskt sjuka och inte alla av dessa dör. Majoriteten får vanliga förkylningssymptom.

Alldeles för tidigt att säga. Sjukförloppet är betydligt längre än en vecka. Du kan bara räkna på de fall som vi vet har förlöpt fullt ut.
Citera
2020-02-15, 16:56
Medlem
magpests avatar
Citat:
De flesta i UK, familjen som vart smittad på den franska skidorten mm mm.

Sen vet jag inte riktigt vad diskussionen tjänar till, det finns inget som talar för att detta virus (eller virus i övrigt) skulle kunna känna av asiater och smitta dessa mera.

Människans livsmiljö har blivit förändrad i och med detta virus. Vi har alla olika genuppsättningar och detta har betydelse för vår överlevnad som släkte. Allt enligt evolutionens grymma mekanismer. Den som inte besitter "rätt" gener för den nya livsmiljön dör ut. Det kan vara något i asiaternas arvsmassa som gör att de reagerar kraftigare på detta virus (överkänslighet). Vissa är allergiska mot ägg andra inte.
Citera
2020-02-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Inte än, ja.

Dylika ”sanningar” bygger ju på samma önsketänkande som det den mest paranoida domedagsprepper sysslar med.

O.s.v...

Du ser väl själv att siffrorna pekar tydligt i samma riktning som artikelförfattarnas antaganden?
Citera
2020-02-15, 16:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Fast nu har det gått flera veckor och vi kan med ganska stor säkerhet konstatera att detta inte är någon ny spanska sjukan. 1% av dessa som insjuknat utanför Kina blir kritiskt sjuka och kräver sjukhusvård. Med tanke på västvärldens sjukvård så kommer ännu färre att dö. Kanske 0.2-0.5%. 33% av de som dör har kroniska sjukdomar.
Spanska sjukan började kicka ordentligt med röv i den andra vågen. Jag kan tänka mig hur världen pustade ut när det initiala utbrottet verkade lägga sig.
Citera
2020-02-15, 16:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Fast nu har det gått flera veckor och vi kan med ganska stor säkerhet konstatera att detta inte är någon ny spanska sjukan. 1% av dessa som insjuknat utanför Kina blir kritiskt sjuka och kräver sjukhusvård. Med tanke på västvärldens sjukvård så kommer ännu färre att dö. Kanske 0.2-0.5%. 33% av de som dör har kroniska sjukdomar.

Menar du på fullt allvar att 1% av de som insjuknat utanför Kina kräver sjukhusvård? Det skulle alltså innebära att max 6-7 personer utanför Kina har behövt sjukhusvård?

Men hur stämmer det med att verkligheten är att bara Singapore för några dagar sedan hade 7 in critical condition? (det är drygt 10% av fallen de hade då). Då snackar vi alltså om riktigt allvarligt sjuka, typ respirator/andningshjälp. I stort sett alla som har insjuknat hittills har krävt någon form av sjukhusvård.
Citera
2020-02-15, 16:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var får du det ifrån? Tittar du runt på statistiken så är det omkring 10% untanför Kina som hamnar i kritiskt tillstånd. Just nu mer än 10% i Hong Kong, Singapore, Arabemiraten och Italien.
Stämmer ej se länk: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Det är ungefär såhär: 1% av smittade kräver sjukhusvård och av dessa dör ungefär en tredjedel har jag för mig. Två tredjedelar av tredjedelen som dör har bakomliggande kroniska sjukdomar eller andra svåra hälsoproblem. Alltså är förmodligen Kinas siffror kraftigt överdrivna. Björn Olsen tror ju att det här är ett vanligt influensavirus som kommer att etablera sig som en återkommande åkomma i vår globala virusflora. Det mesta pekar på det och förklarar också Kinas åtgärder till viss del.

Dödligheten är på 0.3% skulle jag säga.

edit!!!!
Senast redigerad av Roskors 2020-02-15 kl. 17:01.
Citera
2020-02-15, 16:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Du ser väl själv att siffrorna pekar tydligt i samma riktning som artikelförfattarnas antaganden?
Just nu, möjligtvis. Vart det pekar just nu säger ingenting bestämt om morgondagen, eller juli eller 2021.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Okej. Då utser jag härmed Covid-19 som ett helt vanligt, om än nyuppkommet förkylningsvirus. Härmed är Covid-19 officiellt inget för en frisk människa att oroa sig för!
En dödlighet på 2.3% är absolut inte som vanlig influensa. Om dessutom 10-20% får lunginflammation är det rätt illa. Tänk dig 1 av fem som får vanlig i fluensa dessutom åker på en lunginflammation.

Däremot verkar asiater vara mer sårbara än oss, får vi väl hoppas iallf
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Du milde skapare.
Du drar slutsatser som inte ens den mest optimistiske forskaren i världen vågar dra just nu.

Gått flera veckor sedan vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in