2020-01-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Fast nu börjar det slira ur till det gamla vanliga Flashbackgnället "Alla är idioter utom jag!"...

Utveckla istället sakligt och tekniskt vad som är problem man bör hålla ögonen på när det gäller V70.

Ok, då skall jag försöka vara saklig:
Framvagnen är undermåligt konstruerad och bussningar och k-stag håller 2-3000 mil.
Bakvagnen är sjukligt felkonstruerad och camber-gain är för stor och blir värre så fort man lastar. Hjulvinkelförändringarna i bakvagnen är helt sjuka och vid bump och roll minskar kontaktytan och man får lätt sladd. För att hålla bilen på vägen är ESP mappat otroligt aggressivt.
Bromsarna är underdimensionerade, bromsfade uppträder otroligt tidigt.

Man hade så otroligt mycket NVH-problem, trots all luft i bussningarna, att man monterade in en tyngd bakom airbagen för att ratten inte skulle komma i självsvängning och vibrera.

Faclift 2004 kom massa ration som gjorde elsystemet till en ständig felkälla samt någon smart inköpare köpte massa nya bussningar bak som gav bilen så sinnessjukt mycket roll-oversteer att bilen inte gick att köra rakt fram i hastigheter över 140.

Fram-stolarna och Stereon är bra, allt annat är skräp.

Att hålla koll på är El-fel på årsmodeller efter 2004
Rost, avgassystem, elspjäll, bromsskivor, hjullager, bussningar och dämpare sopslut är generella saker att hålla koll på på en beggad P2
Citera
2020-01-27, 22:01
Medlem
448s avatar
Lyktplasten är ju bara och polera med autosol , du får goggla plastpoleringen och med maskin👍
Citera
2020-01-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kanske väsentliga protokollet från Bilprovningen från idag:

https://www.bildtagg.se/bild/djptnprqy4k2q7mkv4e64c99

Nu ska det köras 70 mil idag...

Mmm, ingen katastrof för en gammal 4000-krs bil. Skulle kanske kosta på överdragsklädsel i något kul mönster. Hade tidigare ägare problem med urinläckage eller...? https://www.bildtagg.se/bild/93rgktwtumnvlhra11ugzp2

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Men hur f*n har tidigare ägare fått igenom punkt 3 och 5?

Exakt vad är det som är "otillåtet ändrat" förresten? Fel lampor i glasen eller?
Tidigare ägare kan ju mycket väl ha stoppat dit saker EFTER godkänd besiktning. Det där chica lilla sportluftfiltret tyder på att tidigare ägare är blöjraggare som skruvar både dit och bort diverse grejer för att det är "fränt"... En normal volvoägare hade naturligtvis köpt ett vanligt filter.

Citat:
Hjälper inte detta, läs av felkoderna och se om det kan vara fel på lambdasonden.

Man kan ju t o m börja i den änden om man har egen läsare eller en hjälpsam polare. Men jag får det till att det borde vara sämre avgasvärden i övrigt också om det är fel på lambdasonden.
Filtret kan påverka lambdavärdet, ja. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5539
Senast redigerad av Gissa vem 2020-01-28 kl. 08:23.
Citera
2020-01-28, 12:45
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Exakt vad är det som är "otillåtet ändrat" förresten? Fel lampor i glasen eller?
Tidigare ägare kan ju mycket väl ha stoppat dit saker EFTER godkänd besiktning. Det där chica lilla sportluftfiltret tyder på att tidigare ägare är blöjraggare som skruvar både dit och bort diverse grejer för att det är "fränt"... En normal volvoägare hade naturligtvis köpt ett vanligt filter.

Är väl benägen att hålla med. Sportluftfilter och vad jag kan se, ett fetare avgasrör tyder på motorburen skruvglad ungdom Det i sin tur leder till att dimljusen troligen är ihopkopplade med halvljuset och lyser konstant. Det ser tydligen häftigt ut. Ser det ibland här ute på landsbygden.

Uppenbart att tidigare ägare inte orkar återställa sina förändringar och hellre säljer bilen när besiktningen närmar sig.

Citat:
Man kan ju t o m börja i den änden om man har egen läsare eller en hjälpsam polare. Men jag får det till att det borde vara sämre avgasvärden i övrigt också om det är fel på lambdasonden.
Filtret kan påverka lambdavärdet, ja. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5539

Jo, man kan absolut börja med felkoderiet. Men jag hade nog börjat med det som uppenbarligen skiljer sig från originalutförande.

Mycket intressant länk för övrigt, vad gäller samspelet och funktionen på delarna på insugssidan!
Citera
2020-01-28, 22:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Fram-stolarna och Stereon är bra, allt annat är skräp.

Den saknar iaf vindbruset som hördes i min Saab 9-5, coupén är alltså tystare. Det var inte premium helt med det coupéljudet i Saaben.

Stolarna är bra ja visst mycket. Likaså bensinförbrukningen. 0.67 enligt färddatorn till Norge och den stämmer rätt bra med min egna uträkning vid bensinpumpen.

Men visst, jag kan tycka V70 2001 har vissa tillkortakommanden. Det är känslan av att köra en Dodge Eagle /Chrysler Vision. Plast, att utseendet och byggkvalitén inte känns premium. Alltså slitet och bilen har bara gått drygt 33 00 mil. Saaben hade gått likvärdigt och den kändes invändigt ett par snäpp bättre.

Men främst är det väghållningen och vägkänslan/körkänslan jag vill ge minus på V70 2001. Visst det är en familjebil. Men Saab 9-5 kändes som en körmaskin. Men inte att jämföra med BMW e39 som känns gudomlig att köra oavsett trafiksituation. Jag håller också på att dö av tristess och vill begå självmord då jag kör långt med Volvon. Det inträffade inte i Saab 9-5:an och definitivt inte i min BMW e39.

Men självfallet om jag ska lyda detta rådet att sköta mitt jobb, så anser jag allt att Volvo V70:n är bästa valet av alla ovan bilar jag nämnt.

Citat:
Det kan ju vara en ganska stor poäng i att koncentrera sig på att sköta jobbet i Norge istället för att stå och punda bil stup i kvarten. Särskilt så här på vinterhalvåret är det inget kul att pendlingsbilen brakar ihop när man har lika långt hem som till slutdestinationen...

Jo, jag får ha denna bilen när jag är helt beroende av att bilen fungera. Ekonomiskt med bensinförbrukningen så får jag fundera och eventuellt åtgärda saken över tid.
Citera
2020-01-29, 08:11
Medlem
Citat:
Men främst är det väghållningen och vägkänslan/körkänslan jag vill ge minus på V70 2001. Visst det är en familjebil. Men Saab 9-5 kändes som en körmaskin. Men inte att jämföra med BMW e39 som känns gudomlig att köra oavsett trafiksituation. Jag håller också på att dö av tristess och vill begå självmord då jag kör långt med Volvon. Det inträffade inte i Saab 9-5:an och definitivt inte i min BMW e39.

E39 är den sämsta BMW:n väghållningsmässigt, vilket är väldigt märkligt med tanke att den är samtida med den fantastiska E46-treserien.

Imponerande att du fått ner förbrukningen så mycket, alla V70 jag haft har haft har legat runt, eller över litern. (Förutom en tidig D5 som jag körde på 5,2l/100km)

Well, jag kör också en 5000kr’s bil i vinter då jag bara har en M3 kvar i mitt garage.... Alfa 156 V6... törstig och rostig.
Citera
2020-01-29, 09:51
Medlem
Citat:
Det i sin tur leder till att dimljusen troligen är ihopkopplade med halvljuset och lyser konstant. Det ser tydligen häftigt ut. Ser det ibland här ute på landsbygden.

Aha! Smart tänkt. Och lätt att kolla. Hegamon, är det så enkelt att dimljusen lyser? Då kan du enkelt släcka en tvåa!

Citat:
Jo, man kan absolut börja med felkoderiet. Men jag hade nog börjat med det som uppenbarligen skiljer sig från originalutförande.

Mmm, det har förmodligen med ändringarna på insugssidan att göra också. Jag menade mest att om man har en felkodsläsare liggande i byrålådan så smackar man in den och kollar man upp sonden gratis på fem minuter, till skillnad från om man är beroende av att ta sig till en verkstad.

Citat:
Mycket intressant länk för övrigt, vad gäller samspelet och funktionen på delarna på insugssidan!

Vassego.
Citera
2020-01-29, 10:16
Medlem
Citat:
Likaså bensinförbrukningen. 0.67 enligt färddatorn till Norge och den stämmer rätt bra med min egna uträkning vid bensinpumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Imponerande att du fått ner förbrukningen så mycket, alla V70 jag haft har haft har legat runt, eller över litern. (Förutom en tidig D5 som jag körde på 5,2l/100km)

Detta kan alltså ha med ändringarna att göra! Sportluftfiltret skickar t ex in mera luft i motorn så bränsle / luft-blandningen ändras, och sedan kan blöjraggaren fipplat med lite vad som helst...
anon666 behöver jag inte föreläsa för men Hegamon, du kanske inte är medveten om att ett FÖR HÖGT lambdavärde alltså betyder att bilen går SNÅLARE. Dvs mindre bensin. Det kunde man ju tro vore toppen i våra miljötänkande dagar, men nej, det kan man också få nerslag på besiktningen på!

Citat:
Men visst, jag kan tycka V70 2001 har vissa tillkortakommanden. Det är känslan av att köra en Dodge Eagle /Chrysler Vision. Plast, att utseendet och byggkvalitén inte känns premium. Alltså slitet och bilen har bara gått drygt 33 00 mil. Saaben hade gått likvärdigt och den kändes invändigt ett par snäpp bättre.

Men självfallet om jag ska lyda detta rådet att sköta mitt jobb, så anser jag allt att Volvo V70:n är bästa valet av alla ovan bilar jag nämnt.

Jo, jag får ha denna bilen när jag är helt beroende av att bilen fungera. Ekonomiskt med bensinförbrukningen så får jag fundera och eventuellt åtgärda saken över tid.

Mja, 33 000 mil är en hel del..., inte så "bara".
Grejen är ju att nu får du koncentrera dig på att fixa tvåorna. EGENTLIGEN får du inte köra runt hur som helst med den underkänd och en grinig trafikpolis kan mycket väl ge dig rejäla problem om han fattar att du sitter och långpendlar till Norge med den...
Troligt att bensinförbrukningen ökar när du fixar problemet med lambdavärdet..., annars hade 0,67 varit relativt OK att ta i resekostnad.
Citera
2020-02-12, 14:26
Medlem
Finns det inte en inbyggd paradox i att köpa en gammal bil för 5000 och samtidigt säga att "jag måste kunna lita på bilen"...?
Citera
2020-02-12, 22:53
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag har haft 3st Volvo som gått runt 50.000mil. Ingen av dom svek mig genom att jag blev ståendes efter vägen eller liknande. Ska jag vara ärlig, så märkte jag ingen större skillnad mot en dito som gått 18.000 mil.
Jag skulle vilja påstå att hur man har skött bilen är det viktigaste. Behöver inte vara sliten och nergången för att dom gått långt.

244 -88 52.000 mil
745 -91 48.000 mil
S70 2,5D 55.000 mil

2 av dom var fd Taxi (:.
Citera
2020-02-14, 21:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppe73
Finns det inte en inbyggd paradox i att köpa en gammal bil för 5000 och samtidigt säga att "jag måste kunna lita på bilen"...?
Du, det kan du inte ens göra med nya bilar, har polare som blivit stående med sprillans subaru samt volvo v90.
Citera
2020-02-14, 23:39
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Du, det kan du inte ens göra med nya bilar, har polare som blivit stående med sprillans subaru samt volvo v90.

Har kört 50000 mil med Nissan micra, Mitsubishi Lancer, Toyota Carina, Toyota Corolla och Toyota Yaris
och aldrig blivit ståendes.

Ingen av dom har ens varit nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in