2020-01-25, 07:40
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Den där borde skrotas. Obegripligt att någon har lagt ut pengar på att byta kamrem på den.

Jag ser volvo frälsta människor sälja bilar som gått 45, 55' till fantasipriser - och andra dårar som köper.

Givetvis så är gamla polisbilar heta med.

De här bilarna är ju slitna som fan, även de gamla D5rna har levt hårda liv.
Citera
2020-01-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vill göra klipp. Sedan juni 2019. Citroen Berlingo (massa nedslag besiktningen) 7000 kr. Saab 900 (paj topp) 5000 kr. Saab 9-5 1000 kr (olycka och skrot). Så det blir 13 000 kr på inköp av bilar som inte fungerar sedan i somras.

Dessförinnan köpte jag en Rover 75 för 3500, (har ingen mobilizer) Och så en BMW e39 för 5000 kr, reparerat den för 3000 men massa fel till. Dom står och skrotar.

Så här har det alltid sett ut, år in och ut. Hade en Citroen XM innan jag köpte för 1500 kr (två XM har jag förbrukat för 1500 kr styck). Den ena vart ett kap faktiskt, höll väl 2000 mil ca innan mängder fel kom. Innan dess Volvo 960 som kostade 3500 kr. Innan dess 850 för 8500 kr. Hade en annan 850 som jag bytte mot 960:n. Och en 855 turbo för 5000 kr jag tydligen sålde. Just det Xantian för 3000 kr, den hade jag flera år och höll faktiskt. Och BMW e39 540, 16000 kr som höll i tre månader. Men nu gick jag nog igenom senaste 10 åren. Har nog glömt några...

Jag förstår. Det ÄR lite sexigt när man lyckas få den där 1000-krs bilen igenom besiktningen för ett helt år framåt! Tricket är bara att veta när det faktiskt är dags att skrota den...

Men har du ekonomin till att faktiskt kosta på en bil den här gången då? Det kan ju vara en ganska stor poäng i att koncentrera sig på att sköta jobbet i Norge istället för att stå och punda bil stup i kvarten. Särskilt så här på vinterhalvåret är det inget kul att pendlingsbilen brakar ihop när man har lika långt hem som till slutdestinationen...
Citera
2020-01-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå Nissan ska du inte jämföra en japansk bil av någorlunda kvalitet med en rullande skrothög som Renault. Har tyvärr haft en hel del Renaulter av samma snålskäl som du och de har varit problemfyllda skitbilar...

JAAA jag kom på det efteråt!!! Ni behöver inte gnugga in det, Nissan och Renault samarbetar och har samma plattform på de bilarna... Ursäkta, undskyld, entschuldigung, sorry.
Citera
2020-01-25, 09:19
Medlem
Citat:
Denna funderade jag på:
https://www.blocket.se/annons/skane/clio_symbol_1_5_dci/88059015

Kört liknande (Nissan Micra). jo, Konservburk. Fördelen är för min del den kostar lite per mil.

Där försvann annonsen... Stack du iväg och köpte den?
Citera
2020-01-25, 10:08
Medlem
submariners avatar
Citat:
Vilka är riskerna med att köpa bilen?

Hej,

50 kmil är inte det egentliga problemet - en bil klarar mer än så om den är välskött. Och där börjar frågorna... hur har alls milen uppstått - genom långpendling eller taxi och varför så billig?

Att pendla på E18 sliter minimalt på en bil - kräver bara löpande service. Motsatsen med småbarn sliter på det mesta.
Citera
2020-01-25, 12:50
Medlem
1876randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Ursäkta, men varför envisas du med att lösa in andras skrotbilar?

Klipp gör du för 10 gånger dina inköpspriser.
Sen vill han ta livet av sig när bilen krånglar eftersom han alltid stöter på bilproblem.

Vissa människor förstår inte bättre, skönt det finns folk som köper skrotbilar när man vill sälja 😊
Citera
2020-01-25, 13:42
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2000 som gått drygt 50 000 mil. Automat.

Motorn låter bra och den startade lätt.

Vilka är riskerna med att köpa bilen?

Edit: Det är en bensinare och priset är 5000 kr för tillfället. Och den är inte besiktigad.

Nu har jag inte direkt erfarenhet av V70N från 2000, men jag har en S80 från samma år, och de är väl i princip snarlika. Jag skruvar mycket och jag försöker fixa det mesta själv, om det går.

Den bilen du länkar till skulle jag inte ta i med tång; dels pga. rosten, men framför allt att den är obesiktad, troligen pga. av en anledning. Kan du få den tidigare ägaren att få till en godkänd besiktning så är det ett annat läge.

Klassikern som även nämns i tråden:

- Spjällhuset. Kasst spjällhus ger ojämnt varvtal. Motorn har också svårt att komma upp i varv och återhämta sig efter en snabb förändring från högt till lågt varvtal; tänk att du kör i 70 och snabbt måste bromsa inför ett rödljus - Motorn dör eller närapå.

Det verkar främst vara två anledningar till detta:
- Utslitna kolbanor för spjällets vridsensor.

- Igengeggat, och beläggningar i huset runt spjällets anliggningsyta, vilket gör att detta inte sluter tätt som det skall och sensorn tror att spjället har en annat läge. Lätt att fixa. (Här kan du göra ett klipp om tidigare ägare tror att spjällhuset är slut).

Vad jag vet, så kräver (oftast) utbyte av spjällhus uppdaterad programvara på Volvo-verkstad.

Har bilen stått still ett tag? I så fall är det inte ovanligt med:

- Lätt kärvande kolvar i bromsoken som ger gör att dessa inte alltid går tillbaka, vilket ger ett lättare anligg på skivan. (Krävs några mils provkörning innan skivan blir överhettad och man upptäcker detta).

- Tempgivaren för kylvattnet har en förmåga att ge upp om bilen stått still ett tag.

Några andra vanliga fel (men som kanske inte spelar någon roll på en 5000-kronorsbil):

- Fönsterhissarnas styrarmar kärvar vilket gör att fönstren inte fungerar som de ska (iofs. lätt åtgärdar med smörjning och ev. byte av glidsko i plast, för 20-30 kr).

- Larmsirenen har ett inbyggt batteri som det är 10-års serviceintervall på. Görs inte detta läcker batteriet och eftersom det sitter ovanför ett kretskort så läcker syran ut och förstör kortet, vilket gör att hela sirenens enhet måste bytas ut.

- Värmefläkten för kupén är en klassiker. Lagrena ger upp och tjuter vid kall väderlek.

- Vattenläckage på golvet på passagerarsidan (vatten tränger in via friskluftsintaget pga. flera konstruktionsmissar).

Ja, och så är det ju också allt det gamla vanliga; slitna bromsskivor, trasiga fjädrar, stötar och drivknutsdamasker.

Nä, lägg hellre till 15000-20000 och få tag på en bil i bättre skick, där det mesta redan är åtgärdat.
Senast redigerad av Blingon 2020-01-25 kl. 13:44.
Citera
2020-01-25, 16:06
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Tips skaffa en bra vägassistansförsäkring så kan du köra i vad för skit somhelst

Å tror du att det går att teckna en dylik på denna bil?
Citera
2020-01-25, 17:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Cirkulera!!

Det var en djävla skitbil när den var ny, bränn skiten!
Nåja, "skitbilar" går sällan 50k mil+. Men denna var ett rostvrak.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2020-01-25 kl. 18:24.
Citera
2020-01-25, 18:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Klipp gör du för 10 gånger dina inköpspriser.
Sant, femtusenkronorsbilar köper man antingen för att ha några månader innan de rasar ihop fullständigt eller också äldre klassiker i kasst skick som man vill rädda undan skroten. Men som istället kommer kräva massor med tid och pengar men som givetvis är en hobby.
Citera
2020-01-25, 18:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Å tror du att det går att teckna en dylik på denna bil?
Har två entusiastbilar, bägge äldre än 30 år. Efter godkänd besiktning fick jag i bägge fallen erbjudanden om att teckna vägassistansförsäkring för cirka 300 kronor/år. Då har den ena av dem gått 45 000 mil.
Citera
2020-01-25, 18:32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har två entusiastbilar, bägge äldre än 30 år. Efter godkänd besiktning fick jag i bägge fallen erbjudanden om att teckna vägassistansförsäkring för cirka 300 kronor/år. Då har den ena av dem gått 45 000 mil.

1. Tecknade du? 2. Gick det igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in