Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2000 som gått drygt 50 000 mil. Automat.
Motorn låter bra och den startade lätt.
Vilka är riskerna med att köpa bilen?
Edit: Det är en bensinare och priset är 5000 kr för tillfället. Och den är inte besiktigad.
Nu har jag inte direkt erfarenhet av V70N från 2000, men jag har en S80 från samma år, och de är väl i princip snarlika. Jag skruvar mycket och jag försöker fixa det mesta själv, om det går.
Den bilen du länkar till skulle jag inte ta i med tång; dels pga. rosten, men framför allt att den är obesiktad, troligen pga. av en anledning. Kan du få den tidigare ägaren att få till en godkänd besiktning så är det ett annat läge.
Klassikern som även nämns i tråden:
- Spjällhuset. Kasst spjällhus ger ojämnt varvtal. Motorn har också svårt att komma upp i varv och återhämta sig efter en snabb förändring från högt till lågt varvtal; tänk att du kör i 70 och snabbt måste bromsa inför ett rödljus - Motorn dör eller närapå.
Det verkar främst vara två anledningar till detta:
- Utslitna kolbanor för spjällets vridsensor.
- Igengeggat, och beläggningar i huset runt spjällets anliggningsyta, vilket gör att detta inte sluter tätt som det skall och sensorn tror att spjället har en annat läge. Lätt att fixa. (Här kan du göra ett klipp om tidigare ägare tror att spjällhuset är slut).
Vad jag vet, så kräver (oftast) utbyte av spjällhus uppdaterad programvara på Volvo-verkstad.
Har bilen stått still ett tag? I så fall är det inte ovanligt med:
- Lätt kärvande kolvar i bromsoken som ger gör att dessa inte alltid går tillbaka, vilket ger ett lättare anligg på skivan. (Krävs några mils provkörning innan skivan blir överhettad och man upptäcker detta).
- Tempgivaren för kylvattnet har en förmåga att ge upp om bilen stått still ett tag.
Några andra vanliga fel (men som kanske inte spelar någon roll på en 5000-kronorsbil):
- Fönsterhissarnas styrarmar kärvar vilket gör att fönstren inte fungerar som de ska (iofs. lätt åtgärdar med smörjning och ev. byte av glidsko i plast, för 20-30 kr).
- Larmsirenen har ett inbyggt batteri som det är 10-års serviceintervall på. Görs inte detta läcker batteriet och eftersom det sitter ovanför ett kretskort så läcker syran ut och förstör kortet, vilket gör att hela sirenens enhet måste bytas ut.
- Värmefläkten för kupén är en klassiker. Lagrena ger upp och tjuter vid kall väderlek.
- Vattenläckage på golvet på passagerarsidan (vatten tränger in via friskluftsintaget pga. flera konstruktionsmissar).
Ja, och så är det ju också allt det gamla vanliga; slitna bromsskivor, trasiga fjädrar, stötar och drivknutsdamasker.
Nä, lägg hellre till 15000-20000 och få tag på en bil i bättre skick, där det mesta redan är åtgärdat.