2020-02-12, 21:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen om schäfrar.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja, uppgiften finns.

van de Velde begärde -64 (dåvarande preskning/mord 25 år) utredning av Färnströms eventuella alibi etc för tidpunkten då Gerd fördes bort och miste livet. Jag utgår här från text i Sidolis bok och förutsätter att den överensstämmer med sanningen; vid årsskiftet 1939/-40 hade såväl familjen Färnström som den åkare HF arbetade för varsin schäfer (motstridiga uppgifter, HF började hos åkaren 1939 resp 1942). Samt uppges att Färnström ofta brukade besöka Stockholm och sin släkting på Sigtunagatan; några få kvarter från Birkagatan och St Eriksplan (detta ska släktingen förneka 1964).

Enligt Ebervall Samuelson var HFs familj grannar med åkaren och arbetade för honom redan 1939. Hundarna var båda blandraser schäfer/gråhund och det var vanligt att de befann sig i åkeriets bilar.

Uppgiften att håren på Gerds kläder släppts av en schäfer eller en schäferblandras eller en gråhund fanns i DN 19391221 och kom från den ”hårexpert” som anlitades, Axel Palmgren, professor i anatomi och histologi vid Stutis.

Tillägg: jag har sett åtminstone en bild av Möllers hund. Det man ser på bilden påminner om en någorlunda rastypisk schäfer med mörk ryggteckning men med undantaget att hunden inte har stående öron. Det ser ut att vara sk tippöron som t ex Collie ska ha, där översta tredjedelen är nervikt.

Det var ju intressanta uppgifter varav en del av dem har jag läst tidigare medans andra inte.

Jag betvivlar absolut inte på att både HF och åkaren hade schäfrar (blandade med gråhund), men har det klarlagts att båda, eller en av dem, ägde en schäfer just den 1/12 1939? Du utgår från Sidolis bok och denna har jag inte läst. Hur har han lyckats med få reda på 25 år senare att både HF och åkaren ägde var sin schäfer årsskiftet 1939-40? Vid den här tiden var ju inte Färnström en VIP hos polisen.

Hur många schäfrar hade HF och/eller åkaren under alla dessa år? Själv har jag ingen som helst aning. Att få fram sådana här gamla exakta uppgifter om en hund, eller hundar, så lång tid efteråt är verkligen ingen lätt uppgift. Det kan vara nog så besvärligt när det gäller en människa men där finns det i a f olika sparade register att gå efter.

Att det finns foton på Möllers schäfer 1939 vet jag. Har själv sett ett (eller flera) på hunden någonstans för länge sedan.
Citera
2020-02-12, 22:20
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Om Sidoli är källan tror jag mer på släktingen 64.

Sidoli redovisar vad polisen kom fram till gällande Karl-Hugos alibi och övriga omständigheter, förstår du skillnaden?
Citera
2020-02-12, 22:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var ju intressanta uppgifter varav en del av dem har jag läst tidigare medans andra inte.

Jag betvivlar absolut inte på att både HF och åkaren hade schäfrar (blandade med gråhund), men har det klarlagts att båda, eller en av dem, ägde en schäfer just den 1/12 1939? Du utgår från Sidolis bok och denna har jag inte läst. Hur har han lyckats med få reda på 25 år senare att både HF och åkaren ägde var sin schäfer årsskiftet 1939-40? Vid den här tiden var ju inte Färnström en VIP hos polisen.

Hur många schäfrar hade HF och/eller åkaren under alla dessa år? Själv har jag ingen som helst aning. Att få fram sådana här gamla exakta uppgifter om en hund, eller hundar, så lång tid efteråt är verkligen ingen lätt uppgift. Det kan vara nog så besvärligt när det gäller en människa men där finns det i a f olika sparade register att gå efter.

Att det finns foton på Möllers schäfer 1939 vet jag. Har själv sett ett (eller flera) på hunden någonstans för länge sedan.

Bl a uppgifterna om hundarna finns redovisat under rubriken ”Utredning 1964 om jämförelser i fallen Gerd och Kerstin”; syftar till den utredning van de Velde begärde från polisen.

Möjligen har polisens utredare kunnat ta fram uppgifter ur arkiv gällande hundar som registrerats för hundskatt (Lag om hundskatt 1923) som togs ut mellan 1923-96.

Citat:
”Till Kerstinutredarna inkommer 1964 en uppgift av innebörd att hösten 1939 jobbade Färnström hos en åkare som körde slaktdjur från Enköping till Stockholm flera gånger i veckan.

Vidare fanns i Färnströms föräldrahem en schäfer runt 1939/40. Likaså innehade åkaren en schäfer vid samma tid. Färnström var ofta i Stockholm där han gärna besökte en moster på Sigtunagatan, endast några kvarter från Sankt Eriksplan och Birkagatan.”
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2020-02-12 kl. 22:37.
Citera
2020-02-12, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen enligt Sidoli.

Citat:
Bl a uppgifterna om hundarna finns redovisat under rubriken Utredning 1964 om jämförelser i fallen Gerd och Kerstin; syftar till den utredning van de Velde begärde från polisen.

Möjligen har polisens utredare kunnat ta fram uppgifter ur arkiv gällande hundar som registrerats för hundskatt (Lag om hundskatt 1923) som togs ut mellan 1923-96.

Tack för dessa uppgifter men gick det att med säkerhet fastställa att typen Färnström och/eller åkaren ägde var sin schäfer den 1/12 1939?

Här är inlägg # 37 som du postade i Färnström-tråden den 11/2 2013:

(FB) Mordet på femåriga Kerstin Blom 1955. GM: Hugo Färnström

Bl. a. skriver du, återigen enligt Sidoli, som jag citerar:

"Enligt Sidoli jobbade Färnström som snickare på Bahco i Enköping vid tiden för mordet på Gerd Johansson och det blev aldrig fullt klarlagt hur han jobbade den aktuella dagen även om det lutade åt förmiddagsskiftet (slut 1200)."

Vid tiden för mordet skall alltså, enligt Sidoli, HF inte ens ha arbetat som chaufför utan som snickare i sin hemstad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-12 kl. 22:52.
Citera
2020-02-12, 23:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Tack för dessa uppgifter men gick det att med säkerhet fastställa att typen Färnström och/eller åkaren ägde var sin schäfer den 1/12 1939?

Här är inlägg # 37 som du postade i Färnström-tråden den 11/2 2013:

(FB) Mordet på femåriga Kerstin Blom 1955. GM: Hugo Färnström

Bl. a. skriver du, återigen enligt Sidoli, som jag citerar:

"Enligt Sidoli jobbade Färnström som snickare på Bahco i Enköping vid tiden för mordet på Gerd Johansson och det blev aldrig fullt klarlagt hur han jobbade den aktuella dagen även om det lutade åt förmiddagsskiftet (slut 1200)."

Vid tiden för mordet skall alltså, enligt Sidoli, HF inte ens ha arbetat som chaufför utan som snickare i sin hemstad.

Det var inte hans hund utan familjens, äckel-Hugo var 21 år gammal och bodde fortfarande hos föräldrarna. Hur ska jag veta hur utredarna kom fram till uppgifterna om hundarna? Jag har föreslagit kontroll av hundskatteregister.

Har det någonsin förekommit att unga män haft extraknäck? Färnström hade skiftjobb på Bahco och bör rimligen haft tid att åka/köra till Stockholm åtminstone då och då; jag kan inte påminna mig att jag sett uppgiften att HF skulle jobbat heltid hos åkaren och det är en möjlig förklaring. Färnström hade körkort 1939 (uppgift ur Sidolis redogörelse för polisutredningen) och det fanns tillgång till bil hos åkaren. Kunde Möller enligt domen i Rutfallet ”låna” en bil kunde förmodligen HF göra likadant.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2020-02-12 kl. 23:12.
Citera
2020-02-13, 06:22
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Samtidigt är det väl förståeligt om ingen ville vara släkt med Färnström eller kännas vid honom 1964?
Citera
2020-02-13, 11:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Favoritkandidat".

Citat:
Det var inte hans hund utan familjens, äckel-Hugo var 21 år gammal och bodde fortfarande hos föräldrarna. Hur ska jag veta hur utredarna kom fram till uppgifterna om hundarna? Jag har föreslagit kontroll av hundskatteregister.

Har det någonsin förekommit att unga män haft extraknäck? Färnström hade skiftjobb på Bahco och bör rimligen haft tid att åka/köra till Stockholm åtminstone då och då; jag kan inte påminna mig att jag sett uppgiften att HF skulle jobbat heltid hos åkaren och det är en möjlig förklaring. Färnström hade körkort 1939 (uppgift ur Sidolis redogörelse för polisutredningen) och det fanns tillgång till bil hos åkaren. Kunde Möller enligt domen i Rutfallet ”låna” en bil kunde förmodligen HF göra likadant.

Att Färnström var ett äckel lär troligtvis alla hålla med om.

Just det. Hur skall du kunna veta detta? Precis som jag och alla andra. De som visste finns inte längre i livet.

Visst kan han ha haft ett extraknäck. Likaväl som han kan ha haft det i Stockholm kan han ha haft ett sådant i Enköping eller någon annanstans. Idag är det nästan 79 km sträckan Enköping - Stockholm och det tar med bil 55 minuter. Vet inte hur lång sträckan var 1939? Åtminstone en del av sträckan lär ha varit grusväg och troligtvis något längre. Att HF hade körkort 1939 betvivlar jag inte.

Finns alltså inget som pekar på att HF var Gerds baneman. Ingen vet med säkerhet om han ens ägde en schäfer den 1/12 1939, ingen vet med säkerhet vilket skift han arbetade den här dagen, ingen har en aning om ifall han var i Stockholm den här dagen eller inte och vi kommer heller aldrig att få reda på det.

Gällande Färnström och Möller, så vi får även i fortsättningen fortsätta att ha vår "favoritkandidat" som GM men mer kommer det aldrig att bli. Jag pratar nu alltså enbart om Gerd-mordet.
Citera
2020-02-13, 12:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Just det. Hur skall du kunna veta detta? Precis som jag och alla andra. De som visste finns inte längre i livet.

Visst kan han ha haft ett extraknäck. Likaväl som han kan ha haft det i Stockholm kan han ha haft ett sådant i Enköping eller någon annanstans. Idag är det nästan 79 km sträckan Enköping - Stockholm och det tar med bil 55 minuter. Vet inte hur lång sträckan var 1939? Åtminstone en del av sträckan lär ha varit grusväg och troligtvis något längre. Att HF hade körkort 1939 betvivlar jag inte.

Finns alltså inget som pekar på att HF var Gerds baneman. Ingen vet med säkerhet om han ens ägde en schäfer den 1/12 1939, ingen vet med säkerhet vilket skift han arbetade den här dagen, ingen har en aning om ifall han var i Stockholm den här dagen eller inte och vi kommer heller aldrig att få reda på det.

Gällande Färnström och Möller, så vi får även i fortsättningen fortsätta att ha vår "favoritkandidat" som GM men mer kommer det aldrig att bli. Jag pratar nu alltså enbart om Gerd-mordet.

S2, enligt den utredning som jag redovisat kom polisen fram till att både Färnströms och åkaren ägde ”schäfrar” vid tiden 39/40. Läs gärna Sidolis bok - vilket du inte gjort enligt vad du skriver - eller ännu hellre, försök ta del av utredningen och hela förfarandet bakom uppgifterna.

För som det är förstår jag inte vad du är ute efter. Har du någonsin varit så här enveten vad gäller källkritik som du är nu när du skjuter in dig på mig?

Vilka uppgifter ska godkännas och vilka ska betvivlas? Ska uppgifter ur polisutredning generellt godtas eller inte?

Det finns gott om vittnesuppgifter som är till Möllers fördel i Gerdfallet och det finns också uppgifter som får en att fundera över om HF trots allt var inblandad.

Färnström var pedofil med brottsregister därefter. Möller var inte pedofil men för all del en horbock med stor framgång hos kvinnor.
Citera
2020-02-13, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda "tvillingarna" Möller och Färnström.

Citat:
S2, enligt den utredning som jag redovisat kom polisen fram till att både Färnströms och åkaren ägde ”schäfrar” vid tiden 39/40. Läs gärna Sidolis bok - vilket du inte gjort enligt vad du skriver - eller ännu hellre, försök ta del av utredningen och hela förfarandet bakom uppgifterna.

För som det är förstår jag inte vad du är ute efter. Har du någonsin varit så här enveten vad gäller källkritik som du är nu när du skjuter in dig på mig?

Vilka uppgifter ska godkännas och vilka ska betvivlas? Ska uppgifter ur polisutredning generellt godtas eller inte?

Det finns gott om vittnesuppgifter som är till Möllers fördel i Gerdfallet och det finns också uppgifter som får en att fundera över om HF trots allt var inblandad.

Färnström var pedofil med brottsregister därefter. Möller var inte pedofil men för all del en horbock med stor framgång hos kvinnor.

Jag har i o f s varken läst utredningen eller Sidolis bok men däremot otroligt mycket annat bl. a. från mikrofilm.

Gällande schäfrar så är vi återigen där. När exakt ägde de dessa? Vad jag är ute efter? Att det inte går på något sätt bevisa att Färnström var GM 1939! Kan lika gärna ha varit Möller även om han inte var pedofil eller en helt för oss okänd GM.

Nej jag tror faktiskt inte att jag har varit så enveten gällande källkritik men så är också detta ett fall och dessa personer något som än idag engagerar folk. Skjuter in mig på dig vet jag inte direkt, men det är du som försvarar Möller med näbbar och klor och vill gärna se Färnström som GM 1939.

Detta är en synnerligen intressant och viktiga fråga du tar upp. Vilka uppgifter skall godkännas och vilka skall betvivlas? Det kan ju inte bara vara på det sättet att allt som tas upp i Sidolis bok och i Mördaren i folkhemmet att dessa böcker är helt med sanningen överensstämmande precis på alla punkter? Medans däremot det som har framkommit från Zetterquist, Bernhardsson och från den tidens media är mer eller mindre enbart lögn. Åtminstone AZ var ju själv inblandad i utredningen.

Det fanns helt klart uppgifter som talade till Möllers fördel men också uppgifter som talade till hans nackdel. När det gäller Gerd-mordet, så kan Möller ha varit GM. Att han sedan kom att dömas felaktigt i Rut Lind-mordet har att göra med Gerd-mordet nästan 20 år tidigare. Kosta vad det kosta ville så skulle Möller sättas åt. Hatet mot honom var enormt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-13 kl. 15:27.
Citera
2020-02-13, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fullt förståeligt.

Citat:

Kan ha varit på det sättet men jag tror mera på att släktingen inte ville kännas vid Färnström 1964.

Fullt förståeligt om det var på det sättet. Vilken släkting vill uppge att de hade kontakt med en pedofil tillbaka barnamördare.
Citera
2020-02-13, 19:19
Medlem
Citat:
Kan ha varit på det sättet men jag tror mera på att släktingen inte ville kännas vid Färnström 1964.

Fullt förståeligt om det var på det sättet. Vilken släkting vill uppge att de hade kontakt med en pedofil tillbaka barnamördare.

Det är det att Sidoli har skrivit otroligt oseroöst om Möllet och har så utflippade teorier så han har ingen tilltro som källa. Att Möller skulle haft ihop det med en massa höjdares fruar och att de därmed vill sätta dit honom i en gigantisk komplott är bara ett exempel. Får Palmespanarna att framstå som vettiga.
Citera
2020-02-13, 19:33
Medlem
Citat:

Finns alltså inget som pekar på att HF var Gerds baneman. Ingen vet med säkerhet om han ens ägde en schäfer den 1/12 1939, ingen vet med säkerhet vilket skift han arbetade den här dagen, ingen har en aning om ifall han var i Stockholm den här dagen eller inte och vi koßßmmer heller aldrig att få reda på det.

Finns en massa pedofiler nu som då. Manen som nästan våldtog en liten flicka till döds på västkusten (bästkusten) Billdal har barn med flera olika kvinnor. Tror det var minst sex barn med flera olika kvinnor och väldigt kvinnointresserad precis som Olle Möller (ute på Badoo mycket bland annat) Aldrig haft pedofila tendenser enligt vad som framkommit och till skillnad från Möller 39 har man också kunnat leta efter DNA i fler fall. Man har inte hittat något. Så lägg ner det där med att Olle Möller omöjligt kunnat förgripa sig på ett barn. Bara han själv och eventuellt offer som visste. Tror du pedofiler idag springer omkring bland jobb och vänner och berättar om sina övergrepp?

Ps svar till Waltzing Matilda och inte dig Skaraborg2
Senast redigerad av Christianbadass 2020-02-13 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in