2020-02-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Åtminstone ett bortförandevittne tvekade, menade att Möller var lik den man man sett vid St Eriksplan men att hans utseende inte stämde riktigt.

Färnström var mycket lik OM, äldre poliser trodde först att man kom med Möller när den förre togs in för förhör efter exhustruns nyvaknade minne.

Att pedofiler ger sig på barn innebär inte nödvändigtvis att offret ska dö. Om barnet t ex skriker och därmed kan påkalla uppmärksamhet/avslöjande ökar risken. Att det inte finns fler döda barn där Färnström kan misstänkas betyder inte ett sk-t.

Jämfört med allt ni hänger upp på Färnström är det ett väldigt tungt indicie på att han inte var Gerds mördare.
Citera
2020-02-09, 09:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Lagakraft vunnen dom som stått sig i alla instanser. Att en massa konspirationsteoretiker gnäller gör den inte sämre. All bevisning som finns tyder på Olle Möller som ensam gärningsman. Att försöka hänga upp allt på en ung Färnström är enbart oseriöst.

Juridik är en sak. Sanningen en annan.
Citera
2020-02-09, 09:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Det finns inget känt vittne till hur Färnström tog kontakt med Kerstin, hon kan - spekulation givetvis - ha blivit indragen i bil precis som Gerd.

En flicka man tror var Gerd var inne i ett bageri intill platsen där hon drogs in i bilen; helt riktigt. Däremot var det inte kakor hon ville ha utan något med vispad grädde (slutsålt för dagen och hon gick tomhänt därifrån, fanns heller inget ”godis” påvisat vid obduktionen vad jag vet).

Det var fler än en ”idiot” som såg bortförandet och kunde ha ingripit, varför pekar du ut just denne som idiot? Är det för att han bestämt hävdade att det var en personbil han såg och inte Möller skåpbil (jmf med Chevavittnena från Lötsjön senare samma kväll)?

Han jobbade ju som billackerare och borde väl varit expert på märken? Sen pressade polisen honom att ändra sin berättelse till en skåpbil.
Citera
2020-02-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Juridik är en sak. Sanningen en annan.

I nästan alla fall samma. I det här fallet definitivt.

Har du läst smörjan som förlede er att tro han var oskyldig? En bok av Henry Sidoli där det hävdades att Olle Möller skulle knullat en massa höjdares fruar och de därför ville sätta dit honom. Det är så tramsigt så det hade kunnat vara någon på flashback som skrivit skiten ha ha. Sedan har det spunnit på sedan dess.
Citera
2020-02-09, 11:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Schäfrar.

Det har nu framkommit att Färnström och även åkaren hade schäfrar.

Vi vet att Färnström kom att hamna under polisens lupp 24-25 år senare. Kunde det då med säkerhet avgöras att han och/eller åkaren hade innehaft en schäfer den 1/12 1939?
Citera
2020-02-09, 12:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Har du läst smörjan som förlede er att tro han var oskyldig? En bok av Henry Sidoli där det hävdades att Olle Möller skulle knullat en massa höjdares fruar och de därför ville sätta dit honom. Det är så tramsigt så det hade kunnat vara någon på flashback som skrivit skiten ha ha. Sedan har det spunnit på sedan dess.

När Olle Möller efter överklagan dömdes för mordet på Rut Lind i hovrätten, skärptes tingsrättens dom, från sju till minst 11 år. Enligt den inofficiella motivering från rättssystemet var han även skyldig till mordet på Kerstin Blom. Mördade han Kerstin Blom? Nej. Satt han inne för det? Ja. Vad anser du om den domen? Är juridik och sanning alltid det samma?
Citera
2020-02-09, 14:49
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:

Du måste nog vara den enda människan i världen som påstår att juridiken nästan alltid också är sanningen.
Citera
2020-02-10, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ca 25 års tidsrymd.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har nu framkommit att Färnström och även åkaren hade schäfrar.

Vi vet att Färnström kom att hamna under polisens lupp 24-25 år senare. Kunde det då med säkerhet avgöras att han och/eller åkaren hade innehaft en schäfer den 1/12 1939?

Citerar mig själv här.

Jag antar, att det inte gick med säkerhet att fastställa att Färnström och/eller åkaren hade ägt schäfrar runt månadsskiftet november/december 1939 år 1964?

I o f s inget konstigt med det med tanke på den långa tid som kom att förflyta mellan mordet och tills det Färnström blev gripen.
Citera
2020-02-11, 09:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Citerar mig själv här.

Jag antar, att det inte gick med säkerhet att fastställa att Färnström och/eller åkaren hade ägt schäfrar runt månadsskiftet november/december 1939 år 1964?

I o f s inget konstigt med det med tanke på den långa tid som kom att förflyta mellan mordet och tills det Färnström blev gripen.

Jodå, uppgiften finns hos Sidoli - vars utredningsarbete såvitt jag vet hittills inte kunnat beläggas med uppenbara felaktigheter - och hos Ebervall Samuelson.

Enligt första källan var hundarna schäfrar, andra schäfer-gråhundskorsningar. Förutsatt att det var blandraser kanske Sidoli gjort samma förenkling som brukar göras om Möllers Key som inte heller var renrasig? Att kalla en schäferliknande hund schäfer?

Jag behöver kolla upp nedanstående om ingen annan hinner före men jag vill minnas att man någonstans i utredningen gjorde viss reservation vad gäller hundhåren på Gerds kläder, att de kunnat komma från gråhund.
Citera
2020-02-11, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Schäfer eller liknande hund.

Citat:
Jodå, uppgiften finns hos Sidoli - vars utredningsarbete såvitt jag vet hittills inte kunnat beläggas med uppenbara felaktigheter - och hos Ebervall Samuelson.

Enligt första källan var hundarna schäfrar, andra schäfer-gråhundskorsningar. Förutsatt att det var blandraser kanske Sidoli gjort samma förenkling som brukar göras om Möllers Key som inte heller var renrasig? Att kalla en schäferliknande hund schäfer?

Jag behöver kolla upp nedanstående om ingen annan hinner före men jag vill minnas att man någonstans i utredningen gjorde viss reservation vad gäller hundhåren på Gerds kläder, att de kunnat komma från gråhund.

Så den uppgiften finns alltså, att Färnström och/eller åkaren hade schäfrar (eller blandningar med gråhund) den 1 december 1939?

Jag har läst tidigare att hundhåren på Gerds kläder skall ha kommit från en schäfer eller liknande hund.
Citera
2020-02-12, 17:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Så den uppgiften finns alltså, att Färnström och/eller åkaren hade schäfrar (eller blandningar med gråhund) den 1 december 1939?

Jag har läst tidigare att hundhåren på Gerds kläder skall ha kommit från en schäfer eller liknande hund.

Ja, uppgiften finns.

van de Velde begärde -64 (dåvarande preskning/mord 25 år) utredning av Färnströms eventuella alibi etc för tidpunkten då Gerd fördes bort och miste livet. Jag utgår här från text i Sidolis bok och förutsätter att den överensstämmer med sanningen; vid årsskiftet 1939/-40 hade såväl familjen Färnström som den åkare HF arbetade för varsin schäfer (motstridiga uppgifter, HF började hos åkaren 1939 resp 1942). Samt uppges att Färnström ofta brukade besöka Stockholm och sin släkting på Sigtunagatan; några få kvarter från Birkagatan och St Eriksplan (detta ska släktingen förneka 1964).

Enligt Ebervall Samuelson var HFs familj grannar med åkaren och arbetade för honom redan 1939. Hundarna var båda blandraser schäfer/gråhund och det var vanligt att de befann sig i åkeriets bilar.

Uppgiften att håren på Gerds kläder släppts av en schäfer eller en schäferblandras eller en gråhund fanns i DN 19391221 och kom från den ”hårexpert” som anlitades, Axel Palmgren, professor i anatomi och histologi vid Stutis.

Tillägg: jag har sett åtminstone en bild av Möllers hund. Det man ser på bilden påminner om en någorlunda rastypisk schäfer med mörk ryggteckning men med undantaget att hunden inte har stående öron. Det ser ut att vara sk tippöron som t ex Collie ska ha, där översta tredjedelen är nervikt.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2020-02-12 kl. 17:49.
Citera
2020-02-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, uppgiften finns.

van de Velde begärde -64 (dåvarande preskning/mord 25 år) utredning av Färnströms eventuella alibi etc för tidpunkten då Gerd fördes bort och miste livet. Jag utgår här från text i Sidolis bok och förutsätter att den överensstämmer med sanningen; vid årsskiftet 1939/-40 hade såväl familjen Färnström som den åkare HF arbetade för varsin schäfer (motstridiga uppgifter, HF började hos åkaren 1939 resp 1942). Samt uppges att Färnström ofta brukade besöka Stockholm och sin släkting på Sigtunagatan; några få kvarter från Birkagatan och St Eriksplan (detta ska släktingen förneka 1964).

Enligt Ebervall Samuelson var HFs familj grannar med åkaren och arbetade för honom redan 1939. Hundarna var båda blandraser schäfer/gråhund och det var vanligt att de befann sig i åkeriets bilar.

Uppgiften att håren på Gerds kläder släppts av en schäfer eller en schäferblandras eller en gråhund fanns i DN 19391221 och kom från den ”hårexpert” som anlitades, Axel Palmgren, professor i anatomi och histologi vid Stutis.

Tillägg: jag har sett åtminstone en bild av Möllers hund. Det man ser på bilden påminner om en någorlunda rastypisk schäfer med mörk ryggteckning men med undantaget att hunden inte har stående öron. Det ser ut att vara sk tippöron som t ex Collie ska ha, där översta tredjedelen är nervikt.

Om Sidoli är källan tror jag mer på släktingen 64.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in