Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 05:36
  #409
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, det skulle vara intressant att veta vad Färnström gjorde vid tidpunkten för Gerd-fallet. Dessutom är jag medveten om att de var lika varandra, det var dock en ganska stor åldersskillnad (?)

Det bör finnas i tråden, men ok, Färnström bodde utanför Enköping och jobbade på Bahco. Troligen hade han tidigt skift dagen lilla Gerd försvann och slutade ca kl 12.00. Han hade tillgång till bil och dessutom en släkting som bodde i Vasastan. Dessutom stämmer hårbilden (Gerda kappa) bra med djurhår som bör ha funnits i hans närområde.
Citera
2017-06-12, 07:47
  #410
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Tillägg; ålderskillnaden var 12 år. Man bör beakta att något "ungdomsmode" inte existerade 1939 vilket generellt gjorde att unga vuxna (Färnström var 21) kunde se betydligt äldre ut.

När man slutligen tog in Färnström sägs det att äldre poliser trodde man kom med Olle Möller, så lika var de. Dessutom gick vittnesmålen (bortförandevittnen St Eriksplan) isär. Vissa hävdade bestämt att det varken var Möllers bil eller kläder han brukade bära de sett.
Citera
2017-06-18, 22:06
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Du har alldeles rätt, jag tänker på den boken. Lyckligtvis har jag den hemma (hoppas jag) och kan läsa den en gång till. Det är namnbytet jag inte köper, som jag minns det var det sentimentalt dravel.

Han kunde inte avliva hunden i sitt eget namn på grund av att han kände skuld mot hunden, eller ngt sådant. Jag reserverar mig för att jag kan ha fel.
Som förre detta hundägare så vet jag att det är plågsamt att vara tvungen att ta ett sådant beslut, men man vet varför man gör det och det finns ingen logik i att skriva fel namn.
Nu ska jag väl tillägga att jag blir skum på de som kör sådana förklaringar/ursäkter och använder andra namn än sitt eget.

Naturligtvis är det omöjligt för mig att säga att han var skyldig till Gerd-mordet, men jag tycker att alla springer åt ett håll samtidigt. Först skyldig till två mord. Sedan oskyldig till båda.. Är inte sannolikheten att i det första mordet fanns det mycket som talade till hans nackdel.
Däremot när det gäller Rut Lind så skulle han inte bli fälld, att han satt i samma väntrum som henne gjorde inte honom till mördare.
Det skulle vara otroligt intressant att läsa böcker som är lite mer opartiska, men jag tror det blir svårt att hitta de böckerna.

Visst har du rätt i att han var en vanlig arbetare, men i mångt och mycket tycker jag att många utmålar honom som mer eller mindre en *dumskalle* för att förklara hans beteende.

Det är omständigheterna kring Kerstin Blom fallet och Fernström som talar för att Fernström mördade även Gerd.
Senare utredningar har redan fastslagit Fernströms skuld till Gerd mordet, och de som skrev Mördaren i Folkhemmet tittade på alla vittnesmål i Gerdfallet och kunde identifiera Fernström även om de aldrig skrev det rakt ut.
Det handlar om hur författarna beskrev bilen utifrån vittnesmålen som pekar ut Fernström, det märker man när man läser om boken.

Många av Olle Möllers nackdelar var konstruerade av polisen för att passa in honom som mördare, de hittade friande omständigheter som de struntade i.

Det enda som gjorde polisen intresserad först var avlivningen av hunden, senare har det visats att Olles hund inte alls stämde överens med Fernströms hund, men på den tiden kunde man endast undersöka hundstrån i mikroskåp, och det krävs extrem skicklighet för att kunna avgöra vilken ras håren kom från, vilket den teknikern inte hade.

Olle avlivade hunden eftersom vänner till honom skämtade om att han hade hund och en bil som påminde lite om den bil som någon sett Gerd bli bortförd i, detta gjorde att Olle blev rädd att bli oskyldigt anklagad och att genom detta att hans otrohetsaffärer skulle komma fram.

Enligt Mördaren I folkhemmet hade Olle vattentätt alibi, men polisen bortsåg från detta, han var ute och sprang och sedan gick de förbi en brand, han hade med en kompis och flickvännen.
Deras vittnesmål blev ignorerade.

Hundhåren på säcken har sedan blivit DNA undersökta och det fastslogs att det var den hundras Fernström hade.
Citera
2017-06-19, 00:44
  #412
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Hundhåren på säcken har sedan blivit DNA undersökta och det fastslogs att det var den hundras Fernström hade.
Vad jag kan minnas nämns inte någon sådan undersökning i "Mördaren i folkhemmet", så jag antar att det här är något som har gjorts senare. Var hittar man den här uppgiften?
Citera
2017-06-20, 16:31
  #413
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är omständigheterna kring Kerstin Blom fallet och Fernström som talar för att Fernström mördade även Gerd.
Senare utredningar har redan fastslagit Fernströms skuld till Gerd mordet, och de som skrev Mördaren i Folkhemmet tittade på alla vittnesmål i Gerdfallet och kunde identifiera Fernström även om de aldrig skrev det rakt ut.
Det handlar om hur författarna beskrev bilen utifrån vittnesmålen som pekar ut Fernström, det märker man när man läser om boken.

Många av Olle Möllers nackdelar var konstruerade av polisen för att passa in honom som mördare, de hittade friande omständigheter som de struntade i.

Det enda som gjorde polisen intresserad först var avlivningen av hunden, senare har det visats att Olles hund inte alls stämde överens med Fernströms hund, men på den tiden kunde man endast undersöka hundstrån i mikroskåp, och det krävs extrem skicklighet för att kunna avgöra vilken ras håren kom från, vilket den teknikern inte hade.

Olle avlivade hunden eftersom vänner till honom skämtade om att han hade hund och en bil som påminde lite om den bil som någon sett Gerd bli bortförd i, detta gjorde att Olle blev rädd att bli oskyldigt anklagad och att genom detta att hans otrohetsaffärer skulle komma fram.

Enligt Mördaren I folkhemmet hade Olle vattentätt alibi, men polisen bortsåg från detta, han var ute och sprang och sedan gick de förbi en brand, han hade med en kompis och flickvännen.
Deras vittnesmål blev ignorerade.

Hundhåren på säcken har sedan blivit DNA undersökta och det fastslogs att det var den hundras Fernström hade.

Fastslagit Fernströms skuld? Då får du nog vackert presentera det materialet eftersom ingen annan hört talas om det. Inte jag i alla fall. Det fanns MISSTANKAR att Fernström MÖJLIGEN var skyldig även till mordet på Gerd. Vittnena som du anger vittnade mot Möller. Sen att det fanns likheter mellan Fernström och Möller är en annan femma men ingen har någonsin fastslagit att Fernström mördat Gerd. Och slutligen har ALDRIG någon DNA-analys visat att hundhåren kom från vare sig Möllers eller Fernströms hundar. Punkt.
__________________
Senast redigerad av tegeltak 2017-06-20 kl. 17:01.
Citera
2017-06-20, 16:37
  #414
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad jag kan minnas nämns inte någon sådan undersökning i "Mördaren i folkhemmet", så jag antar att det här är något som har gjorts senare. Var hittar man den här uppgiften?

Ingenstans eftersom det aldrig hänt utifrån dagens möjligheter.
Citera
2018-01-10, 04:25
  #415
Medlem
Fick notis om Olle Möller när jag kollade på GW:s program om Revolver-Harry.

Har läst lite på nätet och kollat TV4:s dokumentär om fallet och läst ca en tredjedel av boken "Mördaren i folkhemmet".

Till skillnad mot många här i tråden så vill jag bara säga att jag inte alls är så övertygad om OM:s oskuld i Gerd-fallet. Mycket som pekar mot honom och han framstår som en minst sagt märklig filur. Dessutom extremt orationell och barnslig eller naiv.

Han har en eller ett par vittnen till fördel för honom men han har även flera som kan vittna emot. Men frågan är hur mycket tilltro man kan sätta till vittnena i detta fall. Själv skulle jag inte väga dem särdeles tungt.

Vill också tillägga att de barnen (två pojkar) som Gerd lekte med innan bortförandet måste (om boken stämmer) levt med en enorm ångest/ånger. Tänk om de haft koll på Gerd och inte sprungit ifrån henne. Även Hilding (första vittnet) som cyklade på samma gata och enligt boken tvekade om han skulle ingripa måste känt en oerhörd ångest.
__________________
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2018-01-10 kl. 04:37.
Citera
2018-01-18, 20:53
  #416
Medlem
okej, nu har jag läst hela boken.

ja, så som historien presenteras i boken (partisk ur OM:s vinkel) är det ju onekligen så att man blir tämligen övertygad om OM:s oskuld. så även GW tydligen. det måste isåfall vara ett av de värsta (om inte det grövsta) rättsliga överfallet på en individ i modern tid.

slutsatsen av detta blir att man inte ska lita på polis eller rättsväsende för fem öre. det är samma skrot o korn nuförtiden som når toppen (tänk bara på göran lindberg) så man ska inte lura sig själv.

dock har jag några funderingar eller invändningar mot boken.

först o främst framställs OM som ganska felfri trots att han bl.a. "lånar" en moped (stjäl den i själva verket) och är otrogen ett flertal ggr. han verkar även ganska våldsbenägen i finkan. han har några såna tendenser tycker jag mig ana som gör mig skeptisk.

jag säger inte att han framstår som en ängel i boken men jag tycker man tar för lätt på vissa saker..

sen tycker jag det är lite konstigt med hans fruar (sigrid eller kerstin). ingen av dessa står vid hans sida livet ut om man ska vara krass. tycker boken även skulle ta upp deras syn på saken. hur ställde sig de?

för övrigt tycker jag att man tar sig lite för stora utsvävningar när man beskriver personerna, vad de tänker, hur de kände etc. right or wrong...

sen tar man fram en GM-kandidat men fingerar hans namn (valter utersjö?)....varför det? är inte brottet preskriberat? kan det bli rättsliga följder för författarna om de perkar ut en GM? antar att det är för att skydda anhöriga till GM. då man valt ett udda namn och inte bara kallas honom anders andersson så kan man ju ana även GM hade ett udda namn, eller?

jag tycker att det är lite som att säga A men inte B när man helt plötsligt plockar fram en tredje Gm (efter Fernström o OM). vad tycker ni?

skulle även vara intressant att få ta del av en mer neutral framställning....

hursomhelst. om boken är till 75% sann så är det en skandal.

btw, vad tänker ni om lindberg som advokat vs van der welde? tycker inte lindberg var sååå dålig och van der welde var ganska lätt på foten...
Citera
2018-01-19, 10:06
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
okej, nu har jag läst hela boken.

ja, så som historien presenteras i boken (partisk ur OM:s vinkel) är det ju onekligen så att man blir tämligen övertygad om OM:s oskuld. så även GW tydligen. det måste isåfall vara ett av de värsta (om inte det grövsta) rättsliga överfallet på en individ i modern tid.

slutsatsen av detta blir att man inte ska lita på polis eller rättsväsende för fem öre. det är samma skrot o korn nuförtiden som når toppen (tänk bara på göran lindberg) så man ska inte lura sig själv.

dock har jag några funderingar eller invändningar mot boken.

först o främst framställs OM som ganska felfri trots att han bl.a. "lånar" en moped (stjäl den i själva verket) och är otrogen ett flertal ggr. han verkar även ganska våldsbenägen i finkan. han har några såna tendenser tycker jag mig ana som gör mig skeptisk.

jag säger inte att han framstår som en ängel i boken men jag tycker man tar för lätt på vissa saker..

sen tycker jag det är lite konstigt med hans fruar (sigrid eller kerstin). ingen av dessa står vid hans sida livet ut om man ska vara krass. tycker boken även skulle ta upp deras syn på saken. hur ställde sig de?

för övrigt tycker jag att man tar sig lite för stora utsvävningar när man beskriver personerna, vad de tänker, hur de kände etc. right or wrong...

sen tar man fram en GM-kandidat men fingerar hans namn (valter utersjö?)....varför det? är inte brottet preskriberat? kan det bli rättsliga följder för författarna om de perkar ut en GM? antar att det är för att skydda anhöriga till GM. då man valt ett udda namn och inte bara kallas honom anders andersson så kan man ju ana även GM hade ett udda namn, eller?

jag tycker att det är lite som att säga A men inte B när man helt plötsligt plockar fram en tredje Gm (efter Fernström o OM). vad tycker ni?

skulle även vara intressant att få ta del av en mer neutral framställning....

hursomhelst. om boken är till 75% sann så är det en skandal.

btw, vad tänker ni om lindberg som advokat vs van der welde? tycker inte lindberg var sååå dålig och van der welde var ganska lätt på foten...
Uttersjö = Iller*** han bodde på den tiden utanför Stockholm men bodde senare i södra Sverige och skall där ha ofredat en kvinna. I samband med ofredandet, så skall han ha nämnt detaljer om Rut Lind mordet, som tydligen inte har varit offentliga. Iller***, avled dock innan polisen hann förhöra hohom.
Citera
2018-01-20, 16:45
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Uttersjö = Iller*** han bodde på den tiden utanför Stockholm men bodde senare i södra Sverige och skall där ha ofredat en kvinna. I samband med ofredandet, så skall han ha nämnt detaljer om Rut Lind mordet, som tydligen inte har varit offentliga. Iller***, avled dock innan polisen hann förhöra hohom.

Uttersjö = *****sjö menar du?

Hmmm...känns fortfarande tagit ur luften. Men om jag är helt okritisk till boken så är OM givetvis oskyldig.

Varför stred OM inte mer efter första straffet? Han borde ju rimligtvis gjort allt för att rentvå sitt namn efter denna händelse.
Citera
2018-02-21, 14:53
  #419
Medlem
pawitels avatar
Kan någon ge namnet på Möllers yngsta dotter. Hon har ett udda förnamn. Tror mig sett henne på Fejjan, men tappat bort namnet.
Citera
2018-02-22, 11:01
  #420
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Uttersjö = *****sjö menar du?

Hmmm...känns fortfarande tagit ur luften. Men om jag är helt okritisk till boken så är OM givetvis oskyldig.

Varför stred OM inte mer efter första straffet? Han borde ju rimligtvis gjort allt för att rentvå sitt namn efter denna händelse.

Domen överklagades och fastställdes sedan av HD. Vad mer kunde han göra? Vem trodde på honom?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback