2020-02-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Du jobbar för SAS eller? Du kan vara helt säker på att jag inte flyger SAS mer... det handlar inte om lättkränkthet utan osmakligt dålig reklam som inte värdesätter varumärket eller folket som bor här, inte heller förstås vidden av hur viktig bra reklam är för att locka behövande turism till Skandinavien och få skandinaver att välja SAS till utlandet... (lättkränkta det är MENA folket), vi har råd och möjlighet att välja andra flygbolag som uppskattar vår egen kultur, oss som folk och kundgrupp...

Jag känner många som jobbar på SAS och dom tycker filmen är vidrig.

Det är en stor spricka mellan ledningen och dom anställda.
Citera
2020-02-13, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Fast det som sägs i filmen är ju fakta?

Jaha och? Spela roll om det är fakta? Det är fortfarande propaganda och senast jag kollade var det här landet inte sovjet..

Det finns mycket annan fakta också. Som att vi gjorde pacemakers. Att vi bosatte oss i Kanada och utforskade marken där 500 år innan Columbus ens satte foten i Amerika..
Att världen kan tacka oss för ultraljud och att människor kan få så mycket information innan barnen ens fötts och överleva runt barnfödsel.

Problemet är att SAS inte försökte sälja resor till os med deras flygplan. Dom försökte få oss att öppna våra hjärtan..

Då är det inte någon reklam längre. Utan Propaganda och hjärntvätt med Avsiktlig suggestion..

Vet du vad det är?
Citera
2020-02-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
SAS fortsatt upp på börsen idag också. + 0.35% just nu.
Gillette förlorade mångmiljardbelopp, så man vet aldrig.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
SAS fortsatt upp på börsen idag också. + 0.35% just nu.

Händelsen har naturligtvis inte hunnit få impact” ännu, SAS har skaffat sig en känsla av unken lukt och det kommer visa sig på uteblivna nybokningar...
Citera
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Varför "lilla-vän-ar" du mig, har jag inte hållit god ton?
Zulu är en ursprunglig stam i Sydafrika, en analogisk jämförelse med skandinaviska vikingar.

Jag tyckte det var relevant då du verkade mena att boer var afrikaner. Rätta mig om jag har fel.

Folk som försöker trigga andra med "lilla vän/gumman/gubben" har redan förlorat och har inga argument kvar.
Citera
2020-02-13, 13:25
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
Gillette förlorade mångmiljardbelopp, så man vet aldrig.

Se tidigare svar i tråden.
Citera
2020-02-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Fast det som sägs i filmen är ju fakta?

Att Skandinavier gjort wienerbröd, köttbullar osv osv till sitt eget även om de kanske kommer från Turkiet, Nederländerna, Österike eller annat land spelar väl inte så stor roll?

Förstår inte vad SAS får ut av det som reklamfilm och jag förstår heller inte varför folk på riktigt blir så upprörda att de slänger ut sig mordhot här på FB eller ringer in bombhot mot reklambyrån i Köpenhamn, snacka om lättkränkta - dagisnivå.

Reklamfilmen är inget annat än ett försök att markera SAS som ett företag som står för den gällande värdegrunden. Vilket i sig givetvis är att ta ett politiskt ställningstagande. Problemet är att den "gällande värdegrunden" endast i praktiken råder inom media och de bubblor som makarna bakom befinner sig i. "Vanliga" människor är inte PK, och även om SAS kanske tror att alla är som sina beslutsfattare så flyger även "vanligt" folk mycket.

Sedan finns det förstås också en åsiktskorridor. Tror denna reklamfilm är ett perfekt exempel på någonting som man helt enkelt inte kunde säga något illa om internt. Det hade varit karriärsdödande. Istället nickar man och ger tummen upp.

Med det sagt finns det förstås ingenting som motiverar *mordhot*, men idioter finns i alla läger. Att däremot flytta fokus till dessa hot handlar bara om att undvika de svåra frågorna.

Reklamfilmen som helhet är enormt konstig. Vad ville man egentligen få ut av den? En reklamfilm som förminskar ens målgrupp? Jag står nog fast vid att detta är en produktion av hängivna värdegrundsfantaster som sedan spårade ut när ingen vågade säga emot. Allt snack om att det var medvetet för att flytta diskussioner från "flygskam" etc ger jag inte ett dugg för. Till att börja med så hade man då inte tagit ner filmen utan stått på sig; panikreaktionen från deras sida var talande.

Ockhams rakkniv pekar också mot att allt bara är ett PR-mässigt magplask. Valde själv nu ett annat flygbolag för resa som bokades idag till senare i vår. En droppe i havet för SAS, men moraliskt rätt beslut från mitt perspektiv. Informerade även kundtjänst om beslutet samt gick in och GDPR-raderade all information om mig.
Citera
2020-02-13, 13:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Visst är "We wuz Vikings n Shiet" bortklippt. Vilken ohämmad afrofobi från SAS sida. Varför hatar ni afrikaner?
https://www.youtube.com/watch?v=Ijhh5J48X9k

Intressant inlägg från en rätt känd investerare på Avanza-forum:
Bra reklam!? Nej, på det hela taget var det nog den mest katastrofala "reklam" någon ens kunde fundera ut. Hela historien skulle nog potentiellt kunna platsa i en handbok för hur man kan framställa kraftigt negativ publicitet.

Jag har tidigare och under åratal suttit ganska tungt med SAS-aktier, men sålde av hösten 2017 på en nivå som låg runt den dubbla mot där den nu befinner sig, så jag gjorde hyfsad vinst på SAS. Några av er "gamla" på forumet kommer säkert ihåg min vålnad från förr.

Skönt att inte nu ha kvar några aktier, för då slipper jag sälja efter den senaste idiotin. Att på nytt gå in i SAS finns inte på kartan kan jag säga, inte efter det senaste självdestruktiva dårdraget. Dessutom måste jag erkänna att jag personligen uppfattade reklamen som ett rent hån och en medveten provokation, så jag kommer att undvika att flyga SAS under överskådlig tid, trots att SAS ALLTID tidigare varit mitt förstahandsval och nu på morgonen har jag dessutom "dödat" mitt medlemskap i eurobonus med poäng och allt.

För övrigt ska det påpekas att det i SAS:s sk reklam finns flera tveksamma påståenden, som i det närmaste framstår som löjliga vid en närmare granskning.
Citera
2020-02-13, 13:28
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Händelsen har naturligtvis inte hunnit få impact” ännu, SAS har skaffat sig en känsla av unken lukt och det kommer visa sig på uteblivna nybokningar...

.. från WT b-svennar från Borlänge som inte har råd att flyga? Eller från Alt-Right-tomtar i USA? Tror inte att det kommer att påverka SAS alls. Men kan ju ha fel, vi får se.
Citera
Medlem
Citat:
Vet inte hur långt fram, men troligen redan denna generation. Tycker mig redan märka det på dagens ungdom, som inte tar lika mycket skit som förr.

Vad gäller SAS, se mina tidigare svar i tråden.

Malmö Botkyrka och Södertälje ligger ungefär en generation före resten av landet med kulturförstärkningen.

Nyttan filmen gör att den öppnar ögonen hos några som ser vansinnet i pk maffian.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag får be att citera Golonka avseende svensk kultur.
Det sista stycket handlar nog om dig.
Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att knulla en gudomligt vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna.

Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång... Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag.

Ni som tvivlar på dess existens kan fara åt helvete! Flytta härifrån med en gång! Detta är SVERIGE och det är stort!!!

Golonka är en mästare på orden, texten träffar en verkligen. Varje normal självmedveten svensk kan känna det texten beskriver. Skål!
Citera
2020-02-13, 13:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
.. från WT b-svennar från Borlänge som inte har råd att flyga? Eller från Alt-Right-tomtar i USA? Tror inte att det kommer att påverka SAS alls. Men kan ju ha fel, vi får se.
Du glömde "ryssar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in