Citat:
Ursprungligen postat av
burialhex
Fast det som sägs i filmen är ju fakta?
Att Skandinavier gjort wienerbröd, köttbullar osv osv till sitt eget även om de kanske kommer från Turkiet, Nederländerna, Österike eller annat land spelar väl inte så stor roll?
Förstår inte vad SAS får ut av det som reklamfilm och jag förstår heller inte varför folk på riktigt blir så upprörda att de slänger ut sig mordhot här på FB eller ringer in bombhot mot reklambyrån i Köpenhamn, snacka om lättkränkta - dagisnivå.
Reklamfilmen är inget annat än ett försök att markera SAS som ett företag som står för den gällande värdegrunden. Vilket i sig givetvis är att ta ett politiskt ställningstagande. Problemet är att den "gällande värdegrunden" endast i praktiken råder inom media och de bubblor som makarna bakom befinner sig i. "Vanliga" människor är inte PK, och även om SAS kanske tror att alla är som sina beslutsfattare så flyger även "vanligt" folk mycket.
Sedan finns det förstås också en åsiktskorridor. Tror denna reklamfilm är ett perfekt exempel på någonting som man helt enkelt inte kunde säga något illa om internt. Det hade varit karriärsdödande. Istället nickar man och ger tummen upp.
Med det sagt finns det förstås ingenting som motiverar *mordhot*, men idioter finns i alla läger. Att däremot flytta fokus till dessa hot handlar bara om att undvika de svåra frågorna.
Reklamfilmen som helhet är enormt konstig. Vad ville man egentligen få ut av den? En reklamfilm som förminskar ens målgrupp? Jag står nog fast vid att detta är en produktion av hängivna värdegrundsfantaster som sedan spårade ut när ingen vågade säga emot. Allt snack om att det var medvetet för att flytta diskussioner från "flygskam" etc ger jag inte ett dugg för. Till att börja med så hade man då inte tagit ner filmen utan stått på sig; panikreaktionen från deras sida var talande.
Ockhams rakkniv pekar också mot att allt bara är ett PR-mässigt magplask. Valde själv nu ett annat flygbolag för resa som bokades idag till senare i vår. En droppe i havet för SAS, men moraliskt rätt beslut från mitt perspektiv. Informerade även kundtjänst om beslutet samt gick in och GDPR-raderade all information om mig.