2020-02-13, 13:13
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Alltså hela världen och människans utveckling sitter ju ihop på många olika sätt och nivåer.
Det är inte vad kritiken handlar om.
Vikingarna tog ju till och med med små buddhastatyer och allt möjligt från hela världen hem till sig. De seglade runt jorden i sina båtar byggda helt för hand.
Den här reklamfilmen är iallafall dåligt gjord, den verkar mest vilja förminska oss.

Vid en första anblick kan det te sig så, om man vill tolka det så. För mig är det precis tvärtom. Jag tycker att den visar oss i väldigt positiv dager.
Citera
2020-02-13, 13:14
Medlem
Här är videomakaren.

https://www.google.com/search?q=gustav+johansson+regiss%C3%B6r&oq=gustav+ &aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l6.5261j0j8&sourceid=ch rome&ie=UTF-8

https://nyheteridag.se/sas-misstanker-var-kampanj-har-blivit-kidnappad/
Citera
2020-02-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag tror precis tvärtom. Jag tror att svenskar och svensk kultur kommer att stärkas på grund av dagens (och framtidens) migration och de problem denna medför. Från ett lättkränkt gnällande handknytarfolk så kommer vi bli handlingskraftigare. Och bättre. Tror också att vi även fortsatt kommer att vara världsledande och ett föredöme i världen.

Du är ett troll. Det är nu bevisat.
Citera
2020-02-13, 13:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vid en första anblick kan det te sig så, om man vill tolka det så. För mig är det precis tvärtom. Jag tycker att den visar oss i väldigt positiv dager.
Då inväntar vi den fortsatta framgångssagan för filmen & dess segertåg över världen.
Citera
2020-02-13, 13:17
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Fast det som sägs i filmen är ju fakta?

Att Skandinavier gjort wienerbröd, köttbullar osv osv till sitt eget även om de kanske kommer från Turkiet, Nederländerna, Österike eller annat land spelar väl inte så stor roll?.

En gång till:

Media har idag svårt att förstå den negativa reaktionen mot SAS. DN kopplar kritiken till nazister, medan Aftonbladet tror på en Rysk konspiration: ”Så kapades SAS nya film av en trollarmé”.

Det är dock lätt att förstå varför historiekunniga reagerar mer negativ än DN-läsare som saknar bildning att identifiera faktafel samt en falsk central premiss vad gäller Skandinaviens avsaknad av egna innovationer.

SAS påstår att köttbullar kommer från Turkiet, en fånig vandringsskröna baserad på kåldolmar, och visar oss turbiner utan att tala om att Danmark visst var först i världen med havsbaserat vindkraftverk. Vi ser en pappa och får höra att Schweiz gav oss föräldraledigheten, trots att de bara gav mammor ledigt och ett helt annat land uppfann pappaledighet: “Sweden was the first country in the world to introduce paid parental leave also to fathers in 1974”

Framförallt slirar filmen genom att låta bli att nämna riktiga uppfinningar och i stället prata som sånt ingen tror är skandinavisk, såsom cykeln. Tvärtom är Skandinavien en av världens mest innovativa regioner, något man inser bara man tar en titt på upptäcktland för grundämnen. Således mäter stora delar av mänskligheten temperatur med Celsius, klassificerar biologin med linneansk taxonomi och utgår från Bohrs bidrag till kvantfysik för att försöka förstå universum.

Alla fattar inte ironin med att påstå att inget kommer från Skandinavien på en onsdag (sic) eller torsdag (sic), eller skriva om trollarméer (sic). Dessa politisk korrekta journalister verkar inte känna inte till att Sverige var först i världen 1766 med grundlagsfäst pressfrihet, eller att Danmark 1844 uppfann folkhögskolan de kanske själva studerat på.

Andra låtsas brinna för värdegrunden men vet inte att Sverige var först med att förbjuda barnaga 1979, att Norge var först med promillekontroll i trafiken 1936, först med en miljöminister med departement 1972 och med anti-gay diskrimineringslag 1981, eller att Danmark blev världens första demokrati med en kvinnlig minister 1924, först att tillåta samsexpartnerskap 1989 och först att förbjuda slavhandeln 1792.

I USA vet vissa pålästa Berniebros att Sverige var pionjär med allmän pensionsförsäkring 1913, medan svenska vänstern ger varandra ryggdunk om budskapet att deras land blott gett världen urbarbariet.

Jag saknar utrymme för alla kulturella bidrag, det räcker att nämna att de isländska sagorna är världslitteraturens utan jämförelse mest omfattande och mest imponerande textsamling om vanligt folk före moderniteten.

Men visst, förutom allemansrätt, ombudsman, dynamit, pacemakern, sfärisk kullager, ångturbinen, skiftnyckeln, rullatorn, banksedlar, befolkningsregister, separatorn, lättcement, passbitar, trepunktsbälte, gasturbin, sprayflaskan, osthyveln, säkerhetständstickan, nikotintuggummi, solsten, långbåt, blixlås, headset, elbörs, indexkort, Lego, Hasselblad, IKEA, Skype & Spotify, what have the Scandinavians ever given us?

Saxat från Tino Sanandaji Facebook
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kan du beskriva vad skandinavisk kultur är idag?

Skandinavernas levnadssätt och matvanor. Vi reste förr och vi reser idag. Vi åt förr och vi äter idag. Vi lyssnade på musik förr och även idag. Vi lever dock i en annan tid och knappast någon vill tillbaka till ett jordbrukssamhälle där man planterar och skördar allt för hand. Vi har mycket gemensamt med övriga Europa och den vita västvärlden för att vi är en del av den.

Sen att kulturen tagit fel väg genom bl.a. medias och musikindustrins indoktrinering av ungdomen med amerikansk ghettonegerkultur, samt kuturmarxistisk indokrinering med feminism och vitt självhat, är naturligtvis olyckligt.

Skandinaverna är de som representerar skandinavisk kultur. Finns inga skandinaver så finns ingen skandinavisk kultur. Att byta ut Sveriges befolkning mot människor från Mellanöstern och Afrika innebär att skandinavisk kultur utplånas, inte att den skandinaviska kulturen ändras.

Jag kan ta ett exempel som alla tydligt kan se. Negrer och araber som kommer till Europa lyssnar inte på europeisk musik. De dras enbart till neger och arabmusik. Inget ABBA, ingen klassisk musik, utan bara hiphop, reggae, och arabmusik.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror precis tvärtom. Jag tror att svenskar och svensk kultur kommer att stärkas på grund av dagens (och framtidens) migration och de problem denna medför. Från ett lättkränkt gnällande handknytarfolk så kommer vi bli handlingskraftigare. Och bättre. Tror också att vi även fortsatt kommer att vara världsledande och ett föredöme i världen.

När blir vi starkare? Hur långt fram i tiden ligger det enligt dig?

Tror du att SAS blir starkare av den här filmen?
Citera
2020-02-13, 13:18
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vart har du fått Zulu ifrån lille vän?

Varför "lilla-vän-ar" du mig, har jag inte hållit god ton?
Zulu är en ursprunglig stam i Sydafrika, en analogisk jämförelse med skandinaviska vikingar.

Jag tyckte det var relevant då du verkade mena att boer var afrikaner. Rätta mig om jag har fel.

Edit: kan amerikanare som grupp hänvisa till sitt indianurspung?
Senast redigerad av Gabogibo 2020-02-13 kl. 13:23.
Citera
2020-02-13, 13:18
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då inväntar vi den fortsatta framgångssagan för filmen & dess segertåg över världen.

SAS fortsatt upp på börsen idag också. + 0.35% just nu.
Citera
2020-02-13, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kan du beskriva vad skandinavisk kultur är idag?
Jag får be att citera Golonka avseende svensk kultur.
Det sista stycket handlar nog om dig.
Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att knulla en gudomligt vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna.

Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång... Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag.

Ni som tvivlar på dess existens kan fara åt helvete! Flytta härifrån med en gång! Detta är SVERIGE och det är stort!!!
Citera
2020-02-13, 13:21
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
När blir vi starkare? Hur långt fram i tiden ligger det enligt dig?

Tror du att SAS blir starkare av den här filmen?

Vet inte hur långt fram, men troligen redan denna generation. Tycker mig redan märka det på dagens ungdom, som inte tar lika mycket skit som förr.

Vad gäller SAS, se mina tidigare svar i tråden.
Citera
2020-02-13, 13:21
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Fast det som sägs i filmen är ju fakta?

Att Skandinavier gjort wienerbröd, köttbullar osv osv till sitt eget även om de kanske kommer från Turkiet, Nederländerna, Österike eller annat land spelar väl inte så stor roll?

Förstår inte vad SAS får ut av det som reklamfilm och jag förstår heller inte varför folk på riktigt blir så upprörda att de slänger ut sig mordhot här på FB eller ringer in bombhot mot reklambyrån i Köpenhamn, snacka om lättkränkta - dagisnivå.

Du kanske har missat den postmoderna/identitetspolitiska trenden de senaste tio åren där vitt/manligt/heterosexuellt/västerländskt är förtryckande och som del av majoritetskulturen skall vi känna skam som utsätter stackars minoriteter för förtryck. Utifrån detta är det inte särskilt svårt att sortera in reklamen i en större kontext och vad den egentligen vill säga.

Olyckligtvis för reklammakarna har de helt missat att folk i allmänhet är väldigt trötta på detta snedvridna narrativ och nu kommer SAS få betala priset. Vinden håller på att vända.

Naturligtvis är bombhot oacceptabla och vi får hoppas polisen får tag i idioten som tyckte det var en bra ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in