2020-02-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Okej, vad finner du för nöje och praktikaliteter i att förändra hjärnans fängelse-mekanism?
Alternativt: Vad finner du för nöje eller praktikaliteter i att vara en människa, en hjärna, en persona, en tekopp, eller vad som helst (som universum, alltet och ingenting)?

Nervmönster har ändrats antar jag, till att denna hjärna finner nöje i mycket av det den pysslar med.

Det praktiska är väl mer uppenbart, jag gillar att hålla den här kroppen levande, undvika faror, fungera i samhället, komma på nya lösningar gällande vad som helst. Då är många typer av konceptualiseringar till nytta. Har du provat att bli ett med skivstången när du kör bänkpressen?

Att ibland knarka bliss genom att vara hela universum är inte så dumt det heller.
Senast redigerad av FlamRed 2020-02-13 kl. 12:23.
Citera
2020-02-13, 12:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nervmönster har ändrats antar jag, till att denna hjärna finner nöje i det mesta den pysslar med.

Det praktiska är väl mer uppenbart, jag gillar att hålla den här kroppen levande, undvika faror, fungera i samhället, komma på nya lösningar gällande vad som helst. Då är många typer av konceptualiseringar till nytta.
Det har nog nästintill inga korrelationer med vad du för tillfället anser dig vara, du kan anse dig vara en grönsak och fortfarande undvika fara, för när du står inför faran så tänker du inte; vad skulle en grönsak göra i denna situation? Du tänker "vad ska jag göra"... detta konceptualiserande är ett meningslöst och fruktlöst sysslande.

Dessutom framstår det mer som att du konstruerar någon slags intellektuellt påhitt för att komma fram till ett svar på frågan som jag ställde som jag ska köpa och tyvärr, no deal.
Du får konstruera om den där svaret och förklara en förnuftig och användbar praktikalitet.

Citat:
Har du provat att bli ett med skivstången när du kör bänkpressen?

Nej, det skulle få mig att försämra koncentrationen och påverka effektiviteten i lyftet, när jag lyfter en skivstång är sinnet tomt, och dessutom så är det även om jag skulle prova att bli ett med skivstången enligt dina resonemang också meninglöst eftersom jag redan är ett med skivstången, inte sant?
Senast redigerad av particulum1 2020-02-13 kl. 12:35.
Citera
2020-02-13, 12:50
Medlem
Citat:
Det har nog nästintill inga korrelationer med vad du för tillfället anser dig vara, du kan anse dig vara en grönsak och fortfarande undvika fara, för när du står inför faran så tänker du inte; vad skulle en grönsak göra i denna situation? Du tänker "vad ska jag göra"... detta konceptualiserande är ett meningslöst och fruktlöst sysslande.

Dessutom framstår det mer som att du konstruerar någon slags intellektuellt påhitt för att komma fram till ett svar på frågan som jag ställde som jag ska köpa och tyvärr, no deal.
Du får konstruera om den där svaret och förklara en förnuftig och användbar praktikalitet.

Nej, det skulle få mig att försämra koncentrationen och påverka effektiviteten i lyftet, när jag lyfter en skivstånd är sinnet tomt, och dessutom så är det även om jag skulle prova att bli ett med skivstången enligt dina resonemang också meninglöst eftersom jag redan är ett med skivstången, inte sant?

Ja du, i denna avstickare i samtalet får du nog tolka mina ord mindre ordagrant och mer välvilligt, och försöka se andemeningen i det hela. Om du vill.

Poängen var att varken identifikation eller begär representerar något "farligt/dåligt" efter ha genomskådat doer- och seer-illusionerna. De är vad de är.
Citera
2020-02-13, 13:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja du, i denna avstickare i samtalet får du nog tolka mina ord mindre ordagrant och mer välvilligt, och försöka se andemeningen i det hela. Om du vill.
Och vad är andemeningen i sammanhanget?

Om du har ett syfte, en innebörd eller en intention som du inte är villig eller inte kan av någon anledning förmedla i din språkformulering så rekommenderar jag att du förmedlar detta syfte, innebörd eller intention och eventuellt den anledningen varför du inte kan förmedla det så slipper jag gissa mig till detta och kan med goda möjligheter undvika förvirring och misstolkning av dina förklaringar.

Citat:
Poängen var att varken identifikation eller begär representerar något "farligt/dåligt" efter ha genomskådat doer- och seer-illusionerna. De är vad de är.
Det förstår jag, däremot är identifikation eller begär hinder att transcendera sinnet vidare när man väl har gjort det, men denna premiss gäller enbart om det existerar ett syfte eller intention att faktiskt göra det.
Citera
2020-02-13, 14:31
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Del 3, om att välja eller inte välja.

Skogis, Ramana gav inte ut någon teknik, varför skulle han göra det? Han skrev inga böcker, pratade nästan aldrig men var underhållande som få sägs det även när han var stört förbannad vilket inte står i böckerna men framkommer i intervjuer med släktingar.

Att skala morötter ihop med Ramana var ingen dans på rosor en tidig morgon. Efter sina sysslor och utmattande promenader på berget blev han lugnare på kvällen då månen bjöd in till sömn och andra fick träffa honom till syrsornas bedövande sång. Var det då någon som klagade över sina tankar kunde han säga ... sök vem du är eller bit dej själv i svansen.

Dessa avledande utrop skrattade gott folk åt medan någon hade en anteckningsbok med sig och hittade på att skriva böcker om self inquiry efter Ramanas död. Och nu hugger en del vetgiriga tag i det som en teknik med business as usual.

Att dyrka någon är att tro du behöver hjälp och att tro det är din förvirring som hittar på motståndaren Egot och medspelaren Gurun-Tant frihet, djävulen och gud. Finns ingen fysisk gräns för var gurun befinner sig då allt bara är ditt eget påhitt mellan du och dej själv i det enda universum som finns, ditt universum.

Att hänga upp skyltar om upplyst på folk och framförallt på de som inte syns är bara larvigt. Att be om hjälp är något annat. En sten duger gott som guru och om du målar stenen vit kommer en indier i extas! Engelsmännen lärde sig detta efter intåget.

När du ser att all särskiljning bara var ditt eget hittepå blir bara DET kvar och om DET kan inget sägas men likväl pratas om i det oändliga. Att nu här söka rätt eller fel blir bara absurt, krävande och utmattande in i depression mer eller mindre.

Att ta fram en karta över huset och peka på var den som går i sömnen bor eller att förförande få personen att sätta sig på sin säng genom att säga att han nu sitter på tåget hem och att han bara behöver att krama kudden med ansiktet så startar tåget. Det är vad som erbjuds. Jakt eller smek, du är fri att välja om du tror du behöver något mer än det du redan har och är.

Jag valde båda alternativen utan att veta om det då.

Tittar du på grisen så är du grisen, eller hur och visst är grisar fina? Själv gillar jag att gå i varuhus och titta på barnens ögon, gå fram till dom om deras ögon söker mina och säga hej. En thai mamma eller pappa blir då glad men passar nog inte in i Sverige om du inte gillar finkan över natten. Att leva med kulturen där du är är enklast men en resa bort från Idiotsverige till valda platser i snåriga Indien kan underlätta så att den imaginära ridån går upp kanske, men stenen duger gott, kattungen eller en bild och det finns alltid nära dej... allt du behöver ... nu!

Göra eller inte göra, same-same då du finns kvar som den som väljer på alla platser. Att välja tills du slutar att välja är det enda val du inte har, och läst det igen ... STOP!

Allt väl, och lyssna till miraklet FlamRed när du citerar hans fina texter i ditt huvud
Okej.
Citera andra när du skriver till dem.
Det var bara tur att jag såg ditt inlägg.

------------------

Angående ego:
Förstår inte hur vissa upplysta kan säga att egot inte finns, att det inte är något, etc.
Egot är en högst verklig upplevelse (direct experience) för ca. 7,76 miljarder människor. Minst lika verklig som upplevelsen som upplysta har.
Eller ja.. förmodligen mer verklig eftersom egot är i en förkrossande majoritet.
Jag har läst massor om nonduality och jag kan inte ta någon på allvar som förnekar egots existens.
Hela denna tråd handlar om egot och så hävdar ni att den inte finns.

Nej sånt här skit får en att vilja lämna nonduality.
Citera
2020-02-13, 15:04
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Okej.
Citera andra när du skriver till dem.
Det var bara tur att jag såg ditt inlägg.

------------------

Angående ego:
Förstår inte hur vissa upplysta kan säga att egot inte finns, att det inte är något, etc.
Egot är en högst verklig upplevelse (direct experience) för ca. 7,76 miljarder människor. Minst lika verklig som upplevelsen som upplysta har.
Eller ja.. förmodligen mer verklig eftersom egot är i en förkrossande majoritet.
Jag har läst massor om nonduality och jag kan inte ta någon på allvar som förnekar egots existens.

Egot är verkligt på samma sätt som en dröm är verklig. Folk drömmer när de sover, och är det inte lucid dreaming så vet de inte i drömmen att de drömmer. Så på det sättet är ju drömmen verklig. Men när man vaknar upp från drömmen efter att blivit jagad av en drake blir man lättad och tänker, puh, det var bara en dröm. Det var inte på riktigt.

Precis så. Inte så svårt.
Citera
2020-02-13, 15:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Okej.
Angående ego:

Det är en relevant fundering absolut, men jag tror det är av ytterst viktig betydelse att du faktiskt klargör med en enkel och tydlig förklaring vad egot är eller symboliserar.

Om du upplever eller erfar det du kallar ett ego just nu eller har gjort, kan du från denna upplevelse beskriva detta i en förklaring? Om du väljer att göra detta så försök att inte förlita dig allt för mycket konceptuell förståelse från information du har erhållit utan försök att ärligt beskriva vad du upplever.
Citera
2020-02-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Egot är verkligt på samma sätt som en dröm är verklig. Folk drömmer när de sover, och är det inte lucid dreaming så vet de inte i drömmen att de drömmer. Så på det sättet är ju drömmen verklig. Men när man vaknar upp från drömmen efter att blivit jagad av en drake blir man lättad och tänker, puh, det var bara en dröm. Det var inte på riktigt.

Tack, klart formulerat men inte så lätt att förstå för den som vill skylla på egot, sina egna tankar som inte är perfekta enligt personen. Lättare att vara ett offer åt egot och tycka synd om sig själv.
Ack, så vanligt.

Jag tänker mej det som att min personlighet drar iväg i olika strategier för att försöka uppnå maximal säkerhet i överlevnaden. Enligt gammal beteende forskning går tankarna Emot-redo för strid, Håller med bara för att slippa strid eller Kryper iväg under en sten. Dessa 3 strategier spinner i tanke impulserna runt i ring ca 6000/minut sägs det. Vi ändrar oss väldigt snabbt innan det demokratiska beslutet kommer fram till tal eller en tanke vi håller som vi kallar mej själv. Det tacksamma är det att när jag vågar se mitt mörker så blir det ljust.

Snälla, hur gör jag för att bara ta med en del av ett inlägg när jag vill citera?
Tack spyder123, då vet jag!
Senast redigerad av shivashambo 2020-02-13 kl. 16:04. Anledning: komplittering
Citera
2020-02-13, 16:01
Medlem
spyder123s avatar
Citat:

Citat:
Okej, vad finner du för nöje och praktikaliteter i att förändra hjärnans fängelse-mekanism?
Alternativt: Vad finner du för nöje eller praktikaliteter i att vara en människa, en hjärna, en persona, en tekopp, eller vad som helst (som universum, alltet och ingenting)?
Gällande lucid dreaming är väl detta ett bra sätt att besvara din fråga. Lucid dreaming är just att leva i en dröm där man samtidigt vet att man drömmer. De flesta gillar att flyga, och hitta på alla möjliga saker. Man är samtidigt helt oattached, man vet ju att det är en dröm. Men upplevelsen är äkta; man känner vinden mot sig. Man låtsasflyger inte i drömmen, man flyger! Det är på riktigt. Men man vet om att det är en dröm.

Endast när man inte är medveten om att man drömmer kan man drömma mardrömmar. Är det lucid dreaming så ser man bara en drake som springer emot en. "Oj du ser arg ut! Ska du döda mig nu? Ok lets go!" Att leva i en dröm är inget problem, tvärtom kan det ju vara roligt. Varför inte, helt enkelt? Men att komma till den punkten att man kan leva i drömmen förutsätter ju att man faktiskt först helt har frigjort sig från den, och det är därför "att komma tillbaka till världen" alltid är det sista steget i sin upplysningsresa. Tills dess är det bäst att man låter drömmen vara.

Senast redigerad av spyder123 2020-02-13 kl. 16:18.
Citera
2020-02-13, 16:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Gällande lucid dreaming är väl detta ett bra sätt att besvara din fråga. Lucid dreaming är just att leva i en dröm där man samtidigt vet att man drömmer. De flesta gillar att flyga, och hitta på alla möjliga saker. Man är samtidigt helt oattached, man vet ju att det är en dröm. Men varför inte hitta på roliga saker i drömmen?

Endast när man inte är medveten om att man drömmer kan man drömma mardrömmar. Är det lucid dreaming så ser man bara en drake som springer emot en. Att leva i en dröm är inget problem, tvärtom kan det vara roligt. Varför inte, helt enkelt?

Ja, men jag tror vi får ta lite hänsyn till Skogismyra i detta fall och försöka jobba med vederbörandes koncept och uppfattning kring ordet och fenomenet ego, har Skogismyra till exempel aldrig upplevt en klardröm så blir det nog svårt för honom att konstruera den förklaringen till någonting praktiskt användbart.

Tillsynes verkar det också ganska uppenbart i tråden att vi alla som har tankar kring detta verkar ha relativt olika uppfattningar och koncept kring fenomenet ego, vilket tycker jag ytterligare stärker betydelsen att det är viktigt att Skogismyra bör delge sin konceptuella uppfattning. Detta borde också vara fördelaktigt för oss alla då vi kan utöka vår konceptuella uppfattning kring detta fenomen.
Citera
2020-02-13, 16:19
Medlem
Så FlamRed, Shivashambo och Spyder123 har en definition av egot som skiljer sig från det som Ramana, yogis och Buddhisterna i allmänhet lär ut. Det är värt att nämna det. Egot är inte absolut som en matematisk regel, man kan inte prata om vad det är utan hur man väljer att definiera det.
Citera
2020-02-13, 16:19
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ja, men jag tror vi får ta lite hänsyn till Skogismyra i detta fall och försöka jobba med vederbörandes koncept och uppfattning kring ordet och fenomenet ego, har Skogismyra till exempel aldrig upplevt en klardröm så blir det nog svårt för honom att konstruera den förklaringen till någonting praktiskt användbart.

Tillsynes verkar det också ganska uppenbart i tråden att vi alla som har tankar kring detta verkar ha relativt olika uppfattningar och koncept kring ordet ego, vilket tycker jag ytterligare stärker betydelsen att det är viktigt att Skogismyra bör delge sin konceptuella uppfattning. Detta borde också vara fördelaktigt för oss alla då vi kan utöka vår konceptuella uppfattning kring fenomenet ego.
Jag tror att ju mer man pratar om ego desto verkligare blir det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in