2020-02-13, 16:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag tror att ju mer man pratar om ego desto verkligare blir det...
Möjligt, men detta anser jag är en fördel för ju verkligare det blir desto mer tydligare blir det och ju mer tydligare det blir desto lättare blir det att inte bara förstå det men även att definiera det, och förstår man det tillräckligt och kan definiera det enkelt och koncist så förstår man i samma process hur man potentiellt kan frigöra sig från det, om åtminstone konstruera metoder för att göra det.

Du och jag kan inte lysa på en nål i en höstack och säga "där är nålen" och förvänta sig att någon som inte kan skilja en nål och ett höstrå åt ska kunna göra det, detta är ignorans från vår sida.
Citera
2020-02-13, 16:39
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Möjligt, men detta anser jag är en fördel för ju verkligare det blir desto mer tydligare blir det och ju mer tydligare det blir desto lättare blir det att inte bara förstå det men även att definiera det, och förstår man det tillräckligt och kan definiera det enkelt och koncist så förstår man i samma process hur man potentiellt kan frigöra sig från det, om åtminstone konstruera metoder för att göra det.

Du och jag kan inte lysa på en nål i en höstack och säga "där är nålen" och förvänta sig att någon som inte kan skilja en nål och ett höstrå åt ska kunna göra det, detta är ignorans från vår sida.
Jo, fast jag kan inte minnas att jag tyckte det var hjälpsamt att "definiera" saker. För mig personligen handlade det bara om att bekämpa min rädsla. Känna en stark rädsla för att en dag vara gammal och känt att jag borde ha levt mitt liv annorlunda. Att inte ha vågat det jag ville göra då jag hade möjlighet. Min största rädsla i livet var att känna ånger. Jag brukade påminna mig själv om att jag kommer vara död en dag. Hur kan jag på allvar ta min rädsla så seriöst när jag vet att mitt liv är så komiskt litet.

Det fanns inget jag behövde definiera. Det jag behövde hitta var tomheten, inte egot. Och tomhet kan inte definieras. Jag behövde avidentifiera mig själv. Sjunka ner i tomheten... inte strukturera upp saker. Visst har jag senare funderat på vad egot är, men det har varit mycket senare.
Senast redigerad av spyder123 2020-02-13 kl. 16:43.
Citera
2020-02-13, 16:44
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Det är en relevant fundering absolut, men jag tror det är av ytterst viktig betydelse att du faktiskt klargör med en enkel och tydlig förklaring vad egot är eller symboliserar.

Om du upplever eller erfar det du kallar ett ego just nu eller har gjort, kan du från denna upplevelse beskriva detta i en förklaring? Om du väljer att göra detta så försök att inte förlita dig allt för mycket konceptuell förståelse från information du har erhållit utan försök att ärligt beskriva vad du upplever.

Citat:
Ja, men jag tror vi får ta lite hänsyn till Skogismyra i detta fall och försöka jobba med vederbörandes koncept och uppfattning kring ordet och fenomenet ego, har Skogismyra till exempel aldrig upplevt en klardröm så blir det nog svårt för honom att konstruera den förklaringen till någonting praktiskt användbart.

Tillsynes verkar det också ganska uppenbart i tråden att vi alla som har tankar kring detta verkar ha relativt olika uppfattningar och koncept kring fenomenet ego, vilket tycker jag ytterligare stärker betydelsen att det är viktigt att Skogismyra bör delge sin konceptuella uppfattning. Detta borde också vara fördelaktigt för oss alla då vi kan utöka vår konceptuella uppfattning kring detta fenomen.
Ego för mig är:
1. Jag kan känna smärta och lida.
2. Jag upplever exklusivt vad jag upplever. T.ex. om någon drar av nageln på min högra hands pekfinger så känner jag smärta och ingen annan. Och jag kan inte uppleva vad andra människor upplever. Om någon annan får sin nagel avdragen så känner jag inte ett skit.

Detta (egot) går så djupt och är så fundamentalt att begreppet "filosofisk zombie" har skapats.
Jag kan inte veta om någon annan upplever något alls. Jag kanske är den enda som upplever.
Jag är alltså totalt avskärmad, utestängd och isolerad från alla andra, en fullständigt separat individ.

Alltså verkar egot vara det mest fundamentala som finns. Medan ni säger att det inte finns alls. Det är sjukt.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-02-13 kl. 16:59.
Citera
2020-02-13, 16:44
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo, fast jag kan inte minnas att jag tyckte det var hjälpsamt att "definiera" saker. För mig personligen handlade det bara om att bekämpa min rädsla. Känna en stark rädsla för att en dag vara gammal och känt att jag borde ha levt mitt liv annorlunda. Att inte ha vågat det jag ville göra då jag hade möjlighet. Min största rädsla i livet var att känna ånger.

Det var inget jag behövde definiera, det var fullständigt uppenbart. Det jag behövde hitta var tomheten, inte egot. Och tomhet kan inte definieras. Jag behövde avidentifiera mig själv. Sjunka ner i tomheten... inte strukturera upp saker.

Ja, men eftersom det finns olika vägar eller metoder så kan vi inte konstruera förklaringar utifrån de upplevelser och metoder vi själva har erfarenhet utav, vi måste ta reda på vart någonstans Skogismyra är i processen och vilka problem som existerar och detta gör vi genom att be om en konceptuell definition, och den absolut främsta anledningen till att vi behöver denna konceptuella definition är för att vi enbart har text att arbeta med här.
Citera
2020-02-13, 16:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ego för mig är:
2. Jag upplever exklusivt vad jag upplever. T.ex. om någon drar av nageln på min högra hands pekfinger så känner jag smärta och ingen annan. Och jag kan inte uppleva vad andra människor upplever. Om någon annan får sin nagel avdragen så känner jag inte ett skit.

Detta (egot) går så djupt och är så fundamentalt att begreppet "filosofisk zombie" har skapats.
Jag kan inte veta om någon annan upplever något alls. Jag kanske är den enda som upplever.
Jag är alltså totalt avskärmad och utestängd från alla andra, en fullständigt separat individ.

Alltså verkar egot vara det mest fundamentala som finns. Medan ni säger att det inte finns alls. Det är sjukt.

Tack för förklaringen, jag ska fundera ett tag på detta, jag kommer fram till effektivare tankar och förklaringar ju längre jag får tänka på det. Men jag har en annan fråga som jag behöver ett svar på också: Vad har du använt eller använder för metoder för att lösa detta problem att du upplever dig själv utestäng och isolerad?
Senast redigerad av particulum1 2020-02-13 kl. 16:59.
Citera
2020-02-13, 16:57
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ego för mig är:

Jag är alltså totalt avskärmad och utestängd från alla andra, en fullständigt separat individ.

Upplever man tomhet genom djup meditation så finns det inget där helt enkelt. Det går inte att förneka, då det är den faktiska upplevelsen. Precis som att känna smärta. Det är sant, eftersom det är vad som upplevs. Som jag sa tidigare så är separationen sann, för den som upplever det. Men inte sann för den som inte upplever det. Och om då vissa upplever det och vissa inte, så kan det inte vara sant. Men inte falskt heller, eftersom det du säger makes sense. Den faktiska sanningen, är därför icke-dualistiskt. Och ju mer man diskuterar, desto mer säger man emot sig själv. Varför? För att det är sanningens natur.
Senast redigerad av spyder123 2020-02-13 kl. 17:02.
Citera
2020-02-13, 17:01
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Tack för förklaringen, jag ska fundera ett tag på detta, jag kommer fram till effektivare tankar och förklaringar ju längre jag får tänka på det. Men jag har en annan fråga som jag behöver också: Vad har du använt eller använder för metoder för att lösa detta problem att du upplever dig själv utestäng och isolerad?
Det är inte ett problem, utan det är något som gäller för alla. Du kan aldrig veta om någon annan upplever något eller ej. Det är fakta. Man kan bara tro och hoppas att andra inte är fullständigt döda inuti. Vilket jag gör.
Citera
2020-02-13, 17:02
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Upplever man tomhet genom djup meditation så finns det inget där helt enkelt. Det går inte att förneka, då det är den faktiska upplevelsen. Precis som att känna smärta. Det är sant, eftersom det är vad som upplevs. Som jag sa tidigare så är separationen sann, för den som upplever det. Men inte sann för den som inte upplever det. Och om då vissa upplever det och vissa inte, så kan det inte vara sant. Men inte falskt heller, eftersom det du säger makes sense. Den faktiska sanningen, är därför icke-dualistiskt.
Tomhet är en upplevelse. Och det är bara du (egot) som upplever tomheten. Inte jag. Återigen: ego.
Citera
2020-02-13, 17:03
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Tomhet är en upplevelse. Och det är bara du (egot) som upplever tomheten. Inte jag. Återigen: ego.
Ja, det är en upplevelse utan någon upplevare. Detta kräver inte nån awakening för att uppnå, ska tilläggas. Så det är bara att testa själv.

edit2: gjorde det lite tydligare
Senast redigerad av spyder123 2020-02-13 kl. 17:09.
Citera
2020-02-13, 17:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är inte ett problem, utan det är något som gäller för alla. Du kan aldrig veta om någon annan upplever något eller ej. Det är fakta. Man kan bara tro och hoppas att andra inte är fullständigt döda inuti. Vilket jag gör.

Ja det är sant, men till skillnad mot dig känner jag mig inte utestängd och isolerad.
Men vad är ditt problem då om detta inte är ett problem för dig?

Smärta känner vi alla, det är oundvikligt i detta liv, lidande däremot går att transcendera, men då är det också viktigt att du förstår skillnaden mellan vad som är smärta och vad som är lidande, är det någonting du har en klar förståelse i?

Vänligen också beskriv vad för metoder du använder och hur du använder dessa metoder.
Senast redigerad av particulum1 2020-02-13 kl. 17:14.
Citera
2020-02-13, 17:16
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ja, det är en upplevelse utan någon upplevare. Detta kräver inte nån awakening för att uppnå, ska tilläggas. Så det är bara att testa själv.

edit2: gjorde det lite tydligare
Upplevelse kräver en upplevare.
Citat:
Ja det är sant, men till skillnad mot dig känner jag mig utestängd och isolerad.
Men vad är ditt problem då om detta inte är ett problem för dig?

Smärta känner vi alla, det är oundvikligt i detta liv, lidande däremot går att transcendera, men då är det också viktigt att du förstår skillnaden mellan vad som är smärta och vad som är lidande, är det någonting du har en klar förståelse i?

Vänligen också beskriv vad för metoder du använder och hur du använder dessa metoder.
Antar att du menade "känner jag mig inte uteständ och isolerad".
Du är utestängd och isolerad ändå. Det är fakta. Om du inte hade varit det så skulle jag kunna se genom dina ögon nu, och du skulle kunna se genom mina ögon.

Det beror väl på vad som menas med "problem".

Jag använder inga metoder eftersom jag har gett upp.
Så enligt vissa borde jag vara upplyst nu, eftersom jag gav upp. Men det är jag ju inte.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-02-13 kl. 17:34.
Citera
2020-02-13, 17:26
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Antar att du menade "känner jag mig inte uteständ och isolerad".
Korrekt, korrigerade detta... ber om ursäkt för det.
Citat:
Du är utestängd och isolerad ändå. Det är fakta. Om du inte hade varit det så skulle jag kunna se genom dina ögon nu.
Fast här gör du ett inkorrekt antagande, du vet inte hur jag känner för du har inte tillgång min kropp, lika så vet du inte hur jag upplever och vad jag upplever eller hur jag uppfattar omgivningen eller mig själv. Gör detta konstaterande för dig själv och acceptera det; det existerar olika biologiska kroppar och dessa kroppar har slutna nervsystem och separata hjärnor och detta är varför du aldrig någonsin kommer att kunna se genom mina ögon eller veta hur jag känner i detta liv.
Citat:
Det beror väl på vad som menas med "problem".
Vad är ditt hinder, vad står i vägen för dig, vad kan du inte ta dig förbi?
Citat:
Jag använder inga metoder eftersom jag har gett upp.
Så enligt vissa borde jag vara upplyst nu, eftersom jag gav upp. Men det är jag ju inte.
Vad förväntar du dig ska hända när du blir upplyst, att du uppnår någon slags bliss där du översköljs av lycka och frihet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in