Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Har du tagit med exvis antropogena aerosoler? Hur mycket av uppvärmningen har dessa maskerat?
Har inte satt mig in i aerosolers påverkan än. Men hörde en intressant historia om det. Nämligen att efter 11 september stoppades all flygtrafik i USA en tid. Efteråt kunde man se i temperaturmätningarna att under de dagarna inföll en distinkt höjning av temperaturen, som sedan återgick så fort flygplanen kom upp i luften igen. Upp till 2 grader varmare i områden där flygtrafiken var tät.
Hittade en referns till den historien:
https://globalnews.ca/news/2934513/empty-skies-after-911-set-the-stage-for-an-unlikely-climate-change-experiment/
Men det är tydligen inte så enkelt att flygplanens spår alltid kyler. De kan tydligen också värma, genom att bilda fjädermoln (cirrus).
https://www.nasa.gov/home/hqnews/2004/apr/HQ_04140_clouds_climate.html
Citat:
Det är inte det att jag skriver att du hycklar. Bara att du väljer dina idéer för att de ska passa det du vill. När man vill göra en egen liten uppskattning av klimatkänsligheten och dessutom ha ett litet storhetsvansinne att föredra det egna resultatet framför etablerat forskningsläge, bör man kanske inte välja en artikel som heter "Heartbeat of the Sun from Principal Component Analysis and prediction of solar activity on a millenium timescale". Min fetning. En sådan studie har en annan inriktning.
Då är det nog en bättre idé att börja med något reviewliknande. How about AR5 i väntan på AR6?
Zharkova diskuterar dock klimatet i nutid, också. Främst i den andra artikeln jag hänvisade till. Men jag valde artiklarna om "millenial scale" av en anledning. Därför att jag har tidigare hittat fler artiklar om kortare cykler, typ 22 år, 60 år, 170 år, o.s.v. Där man kan se en direkt koppling till planeterna. 2000 år har inte någon uppenbar planetkoppling. Men kopplingen kan ändå finnas, och vara resultatet av interferens och/eller kombinationer av planeternas perihelium och aphelium. Hur som helst verkar Zharkovas formel fungera lika bra med en kort horisont, som t.ex. att bestämma amplituden på nästa solcykel, som att förutse solens påverkan på klimatet tusen år framåt.
När jag började skriva om kortare cykler i klimatet (i den här tråden), då lät det mest som att "nänä, de enda cykler som finns är Milancovics, 100 tusen år, annat är inbildning". Nu har jag hittat flera artiklar om diverse cykler. Som jag finner trovärdiga. Sammantaget blir i alla fall min bild att man inte kan utesluta att en stor del av uppvärmingen de senaste hundra åren är naturlig och beror på de här cyklerna.
Jo, jag väljer väl artiklar som ska visa det jag vill. När jag nått "vägs ände" på det här spåret har jag väl tänkt att läsa lite annat också, som sagt. Men det kanske vore klokt att läsa något annat redan nu, iofs, så att jag inte blir helt fast i ett enda spår.