2020-02-12, 23:57
Medlem
Newkies avatar
Ja det var ju en rätt konstig reklam. Bara för att det uppfunnits på annan plats kan det väll definiera även Sverige.

Måste det ha uppfunnits här är väll dynamit, datormusen, celciusskalan, colaflaskan, pacemakern, säkerhetsbältet, tetrapak, skiftnyckeln och principen till GPS några goda exempel. Var även en svensk som sökte första patentet på dragkedjan och grundprincipen till lcd-skärmen.

Sverige har ju genom tiderna även vart erkänt som ett musikunder..
Citera
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Tja rätrvisa är något i stort sett alla samhällen brytt sig om så prognosen pekar mot atr det begreppet kommer vara av betydelse även i framtiden. Det jag vill få fram är att det är onödigt att hänga upp sig på saker och ting som inte är permanenta. Ta t.ex. italiernas köttfärssås. Det finns INGEN! Den som säger det ljuger. Alla familjer har sina recept. Tomater etc. kom inte till Europa förrän ganska sent i historien från amerika. Om hundra år kanske grisar dött ut. Då blir det kycklingköttbullar istället.

Den enda här som inte klarar av att lyfta blicken och se sammanhang är du. Det är du och ingen annan som konstant visar att du inte kan förstå hur något kan vara en del av ett skeende och därför förklarar människors reaktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Märkligt med köttbullar och Karl XII. Var det inte kåldolmar han tog hem från Turkiet?

Dom svenska koldolmarna är nästan exakt som dom i baltikum och kommer inte från Särkland.
Dom äts även i Ukraina.
Kajsa varg har något resept på nötfärs i vinblad men det äts inte i dag.
Citera
2020-02-12, 23:58
Avslutad
Jag såg nu reklamen. Fan vad äckligt...SAS suger.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Är det någon som har rapporter från våra grannländer? Hur tas denna självförakt emot?

Här i Norge får SAS skäll så slipsen fladdrar i sociala media. Ingen är positiv.
I vanlig MSM så sägs inte mer än att SAS anser vara utsatta för att "någon tagit över deras kampanj och driver en organsierad kampanj mot företaget".
Ingen, inte ens inom MSM, verkar ta SAS krumbukter på allvar.

I tidningen Aftenposten så har man en krönika av en Joacim Lund. Det är en betalartikel, men ingressen lyder:
Citat:
En skulle tro at SAS-reklamen er trygg, vennlig og koselig. Det er den ikke.

Koselig betyder ungefär, mysig, trevlig.

Jag har inte betalat till aftenposten eftersom den är för vänster, men av ingreessen att dömma så tolkar jag det som att artikeln inte är en hyllning.
Citera
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Hur ska en man vara enligt dig då?

Man ska vara utan sådana som antyder hur man ska vara. Tänk om män antydde mot kvinnor på det sättet? Det är ju det som är hela grejen, så mkt propaganda om hur man ska tycka och hur man ska vara och vad man får och inte får säga, allt sånt måste bort. Ser du inte det?
Citera
Medlem
Måste säga att jag imponeras av de ryska trollens förmåga att mobilisera sig på kort tid.
44000 dislikes och 2000 likes på drygt ett dygn.

Kan inte för mitt liv förstå varför man inte plockar ner reklamfilmen med den respons den fått.
Har man ingen form av självbevarelsedrift? Vill man försätta bolaget i konkurs?

Flygbolag har globalt låga marginaler, SAS inget undantag.
Lägg på detta inställda linjer p.g.a coronaviruset och medial flyghets.
Ligger vinstmarginalen på 2% har man inte råd att svamla med politiska budskap.
Endast en liten minskning av kundbasen kommer att slå hårt på marginalerna.

Finns en anledning till varför värderingen är låg, misstänker att den lär bli ännu lägre om man tänkt fortsätta dra sitt varumärke i gruset.
Senast redigerad av slutataxera 2020-02-13 kl. 00:14.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ingen som vill smutsa ner skandinavisk historia. Det där är högerextrema vanföreställningar. Filmen var ett empatiskt försök att visa att alla människor är välkomna, att bakom färger och former är vi alla bara människor. Men du verkar vägra att ens överväga möjligheten till att det faktiskt kan vara så. Du bara måste hitta ett ondskefullt motiv bakom varje försök till att ena människor bortom nationstillhörighet. Sorgligt.

Sista delen av filmen visar att alla människor är välkomna, men hur i h enas människor med uttalanden som:
"We are no better than our viking ancestors"
"What is truly Scandinavian, absolutely nothing"

Det är sorgligt ja. Dom säger att människor från andra delar av världen inte har något unikt att hämta från oss. Dock har andra värdefulla saker att ge oss.

Det är sorgligt och vidrigt.

Jag fattar inte hur dom tänker.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2020-02-13 kl. 00:01.
Citera
2020-02-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Är det där någon slags önsketänkande fallbackstrategi i brist på argument?

Jag är svensk medborgare med svenskt namn. Bär inga andra pass. Bär samma värderingar som en majoritet svenskar. Uppväxt i Sverige sedan nykläckt och firar svenska traditioner. Har ett fysiskt utseende som gör att jag identifieras som svensk och känner mig ganska svensk. Min mtDNA haplogrupp är H och Y-DNA är I1 (om du förstår vad det betyder). Vilket genetiskt placerar mig i norra Europa. Är detta jobbigt för dig?

Utöver detta så känner jag mig såväl svensk som amerikansk. Pratar språk ur 4 olika språkgrupper flytande och har spenderat halva mitt vuxna liv utomlands.

Gillar inte heller hur vårt land utvecklats. Vet dock inte vilken dumhet jag ogillar mest. Importerad eller hembrygd.

Låter som du kanske har en micropenis?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Du har ingen koll på att Ryssland varit otroligt neutralt tills att väst(usa) börjat provocera dom från europa i 30+år? Bygger upp missilförsvar efter gränsen mot Ryssland och hotar är det senaste. Är du dum i hela huvudet? Ryssland har sin egen femma med Ukraina, det är fel dock. Men vem som hotat Ryssland i tiotals år =USA(europa)

Ja precis denna visa har jag hört tusentals gånger. Alltid dessa slutna diktaturer som är offret för demokratiernas illvilja. Varför tror du demokratierna runtom i världen samarbetar och alltid kommer överens? När Ryssland börjat respektera mänskliga rättigheter, blir en demokrati, slutar uppföra sig offensivt och omoget, ja då kommer alla "hot" mot Ryssland att försvinna och Ryssland blir en del av väst. Men det vill ni inte.
Citera
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ryssland har inget personligt emot oss visserligen, men dem gläds över att Europa splittras. Förövrigt är du ett välkänt rysstroll.

Jag tror inte det ryska folket har något emot oss, precis som att vi svenskar inte har något emot ryssar, men när Sverige hakar på USA och ska straffa Ryssland för att de tog en bit av Ukraina så leder det givetvis till att man kanske inte står på så god fot.

För att inte tala om all den PSYOP som Försvaret gjort sig skyldig till när det kommer till all den påhittade u-båtsjakten som gjorts i skärgården på senare tid. Det visade ju sig att förra u-båten tillhörde en NATO-nation och har alltså kränkt vårat vatten.
Citera
2020-02-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Dom är vänsterpartister från början, i alla fall när jag va liten. Jag lägger mig inte i deras politiska gräl.
Men jag blev chockad. Smått komiskt att en reklam skulle vara det som fick bägaren att rinna över för henne med tanke på att dom bor i angered

Jo men just om man bor där... då ser man ju verkligheten och hur hela Sverige kan se ut. Lycka till!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in