2020-02-12, 09:30
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Här har vi någon med hög IQ

Turkarna uppfann antagligen inte rulla kött, men en svensk åkte och såg turkarna göra det så han åkte hem och bad människor göra det åt honom och som reklamen sa, alltid lägga till en skandinavisk tvist på det. I köttbullarna fall, griskött
Nej, det stämmer inte och det här var en av mina poänger - att filmens historieskrivning är inkorrekt. Köttbullar har ätits i Västeuropa sedan tidig medeltid. Det går inte att bevisa att det är en svensk ”uppfinning” men det går heller inte att bevisa att den inte är det. Sannolikt är det helt enkelt en tillräckligt simpel idé för att den skulle kunna uppstå på flera ställen samtidigt. Men det är inte något som kommit till Sverige från Turkiet. Filmen visar dessutom köttbullar med gräddsås och lingon - något som är just unikt svenskt och därmed motsäger filmens budskap.

De blandar sedan bort korten genom att lägga in en bild på Karl XII i Bender. Det finns en teori att han skulle ha tagit med sig receptet på Kåldolmar (inte köttbullar) från Turkiet men det är en högst omstridd teori. Sannolikt mer av en historisk skröna än något annat.
Senast redigerad av guldkorn 2020-02-12 kl. 09:32.
Citera
2020-02-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
Världens i särklass största musikexportör räknat efter Capita också, från Cheirons storhetsdagar med Denniz pop och Max martin, skapade artister som timberlake, backstreet boys, Britney spears m.m Idag har vi Wolf cousins, tillsammans med en drös andra producenter som fullkomligt sprutar ut billboard1'or
Tror du det påverkar Sveriges BNP övht om svenska låtskrivare och producenter slutar jobba för utländska artister?
Citera
2020-02-12, 09:32
Medlem
argaangelicas avatar
SAS är ju smarta, dom använder ju chocktaktik, nästa gång ni ska flyga typ tänker ni ju på SAS. Vad är svenskt eller skandinaviskt liksom? Andra länder har ju en kultur, ett kitt som binder dom samman, vad har vi?
Citera
2020-02-12, 09:32
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trocme
Tänk vad små skitsaker kan få folk upprörda. Det kommer alltid ett nytt ”Nu har det gått för långt!” i deras unikabox av världsperspektiv. Varje dag. Alla stackare som låter sig uppröras över sådant här får väl magsår till slut.
Vad gäller reklamaspekten så lär det väl visa sig om det har önskad effekt eller ej. Jag tror inte att den får det. För övrigt tror jag att kulturrelativismen är en rökridå för att folk inte ska tänka på vad flygandet gör med klimatet.

Vad gör flygandet med klimatet? Släpper ut lite koldioxid? Oj vad förskräckligt. Det är ju hela 0,04% av atmosfären!
Citera
2020-02-12, 09:33
Medlem
Den här äckliga memen om att det inte finns något ursprungligt svenskt el europeiskt... Självhat och folkförakt och svenskhat. Korkade akademiker som tror sig tillhöra en global elit när de säger att kåldolmen kom från turkland.

1 antingen finns kulturer el så finns de inte. Att påstå att svensk kultur inte finns men däremot tex Judisk el arabisk är ren rasism. Det är så äckligt med den här ständiga propagandan.

2 ge mig ett exempel på ren ursprunglig kultur, någonstans ever. Vart kom alltifrån liksom...

3 det handlar inte om nått bögigt flygbolag som dessutom blivit allt sämre, utan om makten över våra liv och land.

Ska den makten vara i händer hos folk som hatar oss? Som vill byta ut oss? Sinnessjuka globalister som sitter och runkar i sina autistiska skyddade pengavärldar.
Senast redigerad av Julskinkato 2020-02-12 kl. 09:35.
Citera
2020-02-12, 09:35
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Men du är väl inte Skandinav, Skilly?

Att vi hämtar inspiration utifrån är självklart positivt, men reklamare som försöker göra poänger och ”sätta dit” oroliga svenskar/skandinaver som inte gillar hur vårt land utvecklats se senaste decennier, är knappast särskilt sympatiskt.

Jag har för övrigt hundratals sasflyg i bagaget, är bland annat diamantmedlem just nu, varit guld i många år.
Hoppas det kommer någon förklaring från dem!

Är det där någon slags önsketänkande fallbackstrategi i brist på argument?

Jag är svensk medborgare med svenskt namn. Bär inga andra pass. Bär samma värderingar som en majoritet svenskar. Uppväxt i Sverige sedan nykläckt och firar svenska traditioner. Har ett fysiskt utseende som gör att jag identifieras som svensk och känner mig ganska svensk. Min mtDNA haplogrupp är H och Y-DNA är I1 (om du förstår vad det betyder). Vilket genetiskt placerar mig i norra Europa. Är detta jobbigt för dig?

Utöver detta så känner jag mig såväl svensk som amerikansk. Pratar språk ur 4 olika språkgrupper flytande och har spenderat halva mitt vuxna liv utomlands.

Gillar inte heller hur vårt land utvecklats. Vet dock inte vilken dumhet jag ogillar mest. Importerad eller hembrygd.
Citera
2020-02-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Svenska uppfinningar:

Propeller
Pacemaker
Tetra Pak
Platt-TV
Ultraljud
Dynamit
Blixtlås
Bluetooth
Celsius temperatur
Säkerhetsbältet
Rymdkameror
Datormusen
Tändstickor
Telefonhandset
GPS

Svenska företag/produkter:

Absolut Vodka
Spotify
H&M
Electrolux
IKEA
Volvo
Ericsson
Astra Zeneca

Kärnämnen och vilka som hittade dessa:
http://cf.broadsheet.ie/wp-content/uploads/2013/06/elements2.jpg

Glöm inte alla band, artister, vetenskapsmän etc som Alfred Nobel, Carl von Linné, ABBA, Roxette, etc.

"Köttbullar" kommer från Turkiet. OK!

Nu är väl inte säkerhetsbältet en svensk uppfinning, även om en svensk 1958 vidareutvecklade den befintliga uppfinningen: trepunktsbältet. Samt att volvo var tidiga med att använda det i sina bilar!
Citera
2020-02-12, 09:37
Medlem
Norska fjordar, ursprungligen från Jordandalen?
Citera
2020-02-12, 09:38
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trocme
Tänk vad små skitsaker kan få folk upprörda. Det kommer alltid ett nytt ”Nu har det gått för långt!” i deras unikabox av världsperspektiv. Varje dag. Alla stackare som låter sig uppröras över sådant här får väl magsår till slut.
Vad gäller reklamaspekten så lär det väl visa sig om det har önskad effekt eller ej. Jag tror inte att den får det. För övrigt tror jag att kulturrelativismen är en rökridå för att folk inte ska tänka på vad flygandet gör med klimatet.
Det finns en betydande allvarligare undermening i detta, som du inte tycks eller vill förstå!
Det kallas: Förflytta gränser!
Alla "små" steg som görs av MSM, kuvade företag, personer som har svårt för att vara stolta över vår kultur, hur vi en gång byggde upp ett framgångsrikt land, men som nu böjer sej ner för det mångkulturella kommer att bita sej själv i svansen.
Att inte våga stå upp för det fina svenska, utan viker sej inför detta är svagt!
Aldrig mer SAS så länge de marknadsför sej så här!!
Citera
2020-02-12, 09:38
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Nu är väl inte säkerhetsbältet en svensk uppfinning, även om en svensk 1958 vidareutvecklade den befintliga uppfinningen: trepunktsbältet. Samt att volvo var tidiga med att använda det i sina bilar!
Trepunktsbältet som tog bältet från att vara något som "ja, man dör inne i bilen iaf" till "om jag har på mig detta överlever jag till 90%".
Så lägg ner.
Citera
2020-02-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Den heter tydligen New Land. Inget skämt.

Namn på de inblandade "skandinaverna"

Citat:
Agency: & Co.

Creative Director: Robert Cerkez
Account Director: Morten Fabricius
Account Manager: Mette Kruse
Head of Brand Activation and Social: Morten Saxnæs
Media Strategist: Rasmus Philip
Art Director: Lea Flodgaard, Katrine Winblad
Copywriter: Mathias Trads, Kristel Krøier, Joachim Juel Ulrich
Agency Producer: Filippa Borg

Graphic Designer: Anders Martin Jensen
Interactive Producer: Palle Aufeldt

Production Company: New Land
Director: Gustav Johansson
Executive Producer: Sara Samsøe
Producer: Adam Holmström
DOP: Jasper Spanning
Focus Puller: Peter Topsøe, Henrik Lyngbo, Stickan Olsson
Editor: Sam Ostrove
Editor Assistant: Martin Zaar
Colourist/Grader: Nicke Johansson
VFX & Online: Kalle Lundberg
VFX Animation: Per Helin
Music Composer: Pierre Riddez
Sound Design: Anton Ahlberg
VO: Elisabeth Garden
https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/sas-utmanar-vad-som-ar-akta-skandinaviskt/
http://archive.ph/uqeU0
Citera
2020-02-12, 09:40
Medlem
guldkorns avatar
Tycker helt ärligt att SAS borde ta ut svängarna lite mer och göra liknande filmer om låt oss säga den ryska, arabiska eller varför inte den afroamerikanska kulturen.
Då kommer de ganska snabbt att lära sig uppskatta den unika Skandinaviska ”knyta näven i fickan” kulturen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in